2011-10-10, 11:40
Medlem
Jag har aldrig gillat att gå till tandläkarn och fixa tänderna. Har inte tandläkarskräck eller så, men jag avskyr verkligen när dom borrar i tänderna, sprutar in bedövning (inte sticket), ect. Får sjuka illningar och obehagliga rysningar i hela kroppen p.g.a. borrandet i sig och själva ljudet, så jag har alltid fått lustgas när dom fixat något på mig. Blev sövd en gång när jag hade runt 4 hål i munnen som tonåring, vilket var gött för då var ju allt klart när man vaknade.

Vet dock inte om jag behövt dra ut några tänder innan. Gör det ont? Värre än att borra i tänderna? Det är båda visdomständerna på högersidan, både uppe och nere alltså, och man har ju hört en och annan skräckhistoria vid dragna visdomständer. Har inte ont i tänderna, men jag biter mig själv längst in i munnen ibland och då blir svullet och ja ...då kan jag inte stänga munnen eller tugga ordentligt på flera dagar. Det brukar även svullna upp där inne när jag blir förkyld eller har festat, vilket medför samma problem. Det är inte svullet jämt så vissa perioder har jag inget problem, men det känns liksom alltid att det är tight där inne oavsett svullnad eller inte. Känns som att det blir värre och värre, som om det blidas lite brosk varje gång jag råkar bita mig som gör att det blir mer och mer tight där inne.

Jag är nu också över åldern som har gratis tandläkavård, så vad skulle detta kalas kosta för mig? Överväger att skippa lustgas och bara köra på lokalbedövningen, eventuellt självmedicinera mig ihop med lokalbedövningen, då min ekonomi inte är så bra för tillfället. Vill ha väck tänderna men oroar mig lite för kostnaderna, samt för hur obehagligt/ont det kommer vara/göra. Kanske räcker med att dra ut en tand kanske?

Dom på högersidan har jag haft ett tag, men nu börjar det även ploppa upp visdomständer på vänstersidan.

Är 23.
Senast redigerad av kundvagnen 2011-10-10 kl. 12:05.
Citera
2011-10-10, 11:54
Medlem
Har också problem med mina visdomständer och är lika gammal som dig.
Min ena i överkäken på höger sida drog dom bort för 2-3 år sen. Jag tycker inte det är speciellt obehagligt att dra bort tänder. Det knakar och brakar lite i huvudet, men det har aldrig gjort ont när jag gjort det. Kan tyvärr inte jämföra med att borra i tänderna då jag aldrig gjort det. Tror jag betalade 1500 pix för det kalaset.

Den ena i nedre käken på vänster sida måste jag operera bort. Låter säkert värre än vad det är. Men den växer in mot tandraden och kan därför inte komma upp ordentligt och jag får samma problem som du verkar få - biter mig i kinden och det blir svullet och svårt att tugga i flera dagar. Ibland flera veckor. Vad jag förstått kommer det här ingreppet kosta betydligt mer då det är krångligare. Vad det kostar vågar jag i dagsläget inte ens tänka på... 4k kanske?
Citera
2011-10-10, 12:05
Medlem
knullklassons avatar
Jag drog ut en visdomstand för ett par år sedan. Den hade inte lyckats växa ut ordentligt p.g.a. tanden framför som satt i vägen. Trots att det var ett kirurgiskt ingrepp (operation) så räckte det med den vanliga bedövningen, spruta alltså. De borrade, sågade, drog och bände och allt möjligt hemskt för att få ut tanden. Efter en dryg timma lyckades den svettiga tandläkaren med uppgiften. Tydligen hade tanden växt neråt ett par centimeter och etsat sig fast i käkbenet. Efteråt fick jag hämta ut antibiotika, smärtlindrande och någon salva på Apoteket.

Trots att det var ett ganska omfattande ingrepp som krävde muskelstyrka, så räckte det med sprutan. Jag kände ingen smärta överhuvudtaget - varken under operationen eller efter. Det enda obehagliga var knarrandet när de drog och bände i tanden, samt lukten av bränt.

Tror jag betalade runt 2000:- för detta.
Citera
2011-10-10, 12:07
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeYou
Den ena i nedre käken på vänster sida måste jag operera bort. Låter säkert värre än vad det är. Men den växer in mot tandraden och kan därför inte komma upp ordentligt och jag får samma problem som du verkar få - biter mig i kinden och det blir svullet och svårt att tugga i flera dagar. Ibland flera veckor. Vad jag förstått kommer det här ingreppet kosta betydligt mer då det är krångligare. Vad det kostar vågar jag i dagsläget inte ens tänka på... 4k kanske?

3,5 tusen kostade det för mig att operera ut två visdomständer! Konsultationen kostade också några hundringar!

Till TS, om du är mycket orolig så kanske du kan få något lugnande före? Prata med din tandläkare och var ärlig!
Jag blev väldigt bra bedövad, och kände varken när de drog ut tänderna eller när de sågade isär dom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in