Jag har aldrig gillat att gå till tandläkarn och fixa tänderna. Har inte tandläkarskräck eller så, men jag avskyr verkligen när dom borrar i tänderna, sprutar in bedövning (inte sticket), ect. Får sjuka illningar och obehagliga rysningar i hela kroppen p.g.a. borrandet i sig och själva ljudet, så jag har alltid fått lustgas när dom fixat något på mig. Blev sövd en gång när jag hade runt 4 hål i munnen som tonåring, vilket var gött för då var ju allt klart när man vaknade.
Vet dock inte om jag behövt dra ut några tänder innan. Gör det ont? Värre än att borra i tänderna? Det är båda visdomständerna på högersidan, både uppe och nere alltså, och man har ju hört en och annan skräckhistoria vid dragna visdomständer. Har inte ont i tänderna, men jag biter mig själv längst in i munnen ibland och då blir svullet och ja ...då kan jag inte stänga munnen eller tugga ordentligt på flera dagar. Det brukar även svullna upp där inne när jag blir förkyld eller har festat, vilket medför samma problem. Det är inte svullet jämt så vissa perioder har jag inget problem, men det känns liksom alltid att det är tight där inne oavsett svullnad eller inte. Känns som att det blir värre och värre, som om det blidas lite brosk varje gång jag råkar bita mig som gör att det blir mer och mer tight där inne.
Jag är nu också över åldern som har gratis tandläkavård, så vad skulle detta kalas kosta för mig? Överväger att skippa lustgas och bara köra på lokalbedövningen, eventuellt självmedicinera mig ihop med lokalbedövningen, då min ekonomi inte är så bra för tillfället. Vill ha väck tänderna men oroar mig lite för kostnaderna, samt för hur obehagligt/ont det kommer vara/göra. Kanske räcker med att dra ut en tand kanske?
Dom på högersidan har jag haft ett tag, men nu börjar det även ploppa upp visdomständer på vänstersidan.
Är 23.