Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-14, 22:34
Medlem
Samerna har funnits i Sverige i ungefär 2500 år.. Svenskarna har bott här i minst 15´000 år!

Så hur kommer det sig att politikerna har beslutat att kalla Samerna för urbefolkningen??

Är det någon som vet varför man påstår att det är Samerna som är urspungsbefolkningen? Detta har ju kommit på senare tid. Även svenska skolan lär ut detta till unga barn..

Är det dags att Sverige erkänner sin riktiga ursprungsbefolkning?

Här kan ni läsa lite om Sveriges ursprungs befolkning som bosatte sig här för över 15´000 år sedan. En tid då samernas område var täckt utav 1 kilometer is... Nämligen Istiden som dagens politiker verkar ha missat.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige_under_paleolitikum
Citera
2011-10-14, 22:38
Medlem
Det fanns varken något Sverige eller några svenskar för 15000 år sedan.
Citera
2011-10-14, 22:42
Medlem
UnknownSources avatar
Har stört mig på detta väldigt länge jag med...

När det germanska folket intog Sverige så var det fortfarande is uppe i norr. 15 000 år sedan är väl lite att ta i, men 5-10 000 år har jag för mig att det är som den germanska befolkningen funnits i Sverige. Borde inte då samerna anpassa sig till germanerna?
Citera
2011-10-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DivisionByZero

Det fanns inga samer heller. De har aldrig haft en nation och kommer aldrig att ha en nation, så det argumentet fungerar inte.

Däremot så är de människor som koloniserade det folktomma Sverige svenskarnas förfäder och de var här 10´000 år för samernas förfäder.

Tycker du att Samerna bör räknas som Sveriges ursprungsbefolkning? ja eller nej, detaljer om exat år är oväsentliga.
Citera
2011-10-14, 22:44
Medlem
Visdomsmannens avatar
Bra fråga. Att samerna officiellt har deklarerats som en ursprungsbefolkning är ett utmärkt exempel på hur skadliga charlatanerna är i detta land.
Citera
2011-10-14, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnknownSource
Har stört mig på detta väldigt länge jag med...

När det germanska folket intog Sverige så var det fortfarande is uppe i norr. 15 000 år sedan är väl lite att ta i, men 5-10 000 år har jag för mig att det är som den germanska befolkningen funnits i Sverige. Borde inte då samerna anpassa sig till germanerna?

Man har hittat redskap som är över 13´000 år gamla i Sverige. Men svenskarna bosatte sig förmodligen långt tidigare, kolla länken i första inlägget.
Citera
2011-10-14, 22:48
Medlem
skazzis avatar
Citat:

kolla nyss up det och enligt serien Sveriges historia s01e01 så kom dom första människorna till skåne ca 13000 f:kr så helt fel var inte hans fakta
Citera
2011-10-14, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skazzi
kolla nyss up det och enligt serien Sveriges historia s01e01 så kom dom första människorna till skåne ca 13000 f:kr så helt fel var inte hans fakta
Ja, men de kom inte till Sverige eller var några svenskar. Sverige och svenskar fanns inte på den tiden.
Citera
2011-10-14, 22:50
Medlem
--AFX--s avatar
Citat:

Haha, vilka länder fanns för 15 000 år sedan då? Har inga länder ursprungsbefolkning eftersom landsgränserna inte fanns? Var drar du gränsen?

Bodde det folk på den yta vi idag kallar Sverige så innebär det också att det är SVERIGES ursprungsbefolkning..
Citera
2011-10-14, 22:52
Medlem
--AFX--s avatar
Citat:
Ja, men de kom inte till Sverige eller var några svenskar. Sverige och svenskar fanns inte på den tiden.

Så vi är alla Afrikaner? Människan sägs väl ursprungligen ha vandrat därifrån?
Citera
2011-10-14, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skazzi

Antisvenskar menar på att det nationen Sverige inte var skapad på den tiden, alltså fanns det inget folk... är inte säker på hur de får ihop det.
Men samerna har ju aldrig haft en nation, alltså borde det ju inte änns existera ett folk som kallas för samer med den logiken.
Citera
2011-10-14, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --AFX--
Så vi är alla Afrikaner?
Nej, men Sverige fanns inte och därmed inte heller några svenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in