2011-12-01, 17:50
Medlem
Guitarsmokes avatar
DN rapporterar att hatbrotten mot samer har ökat de senaste åren. Enligt Lars-Nila Lasko har samer behövt utstå hat under lång tid:

Citat:
När jag växte upp i en liten fjällby så kastade man sten på oss samebarn när vi var på väg till skolan. Sånt sker inte i dag helt öppet, utan det sker i det fördolda, säger Lars-Nila Lasko.

Citat:
– Folk är rädda för att gå ut ensamma på kvällen i samedräkt. Du får gärna låna en samedräkt och gå ut en sen kväll i Kiruna, blir du inte nedslagen så blir jag förundrad. Enbart rädslan över att man inte vågar gå ut i samedräkt är inte bra för självkänslan. Samer vågar inte vara samer, säger Lars-Nila Lasko, jurist och styrelseordförande för Verddeviessu, Samiskt center mot diskriminering och rasism.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/hat...mot-samer-okar

Låt höra nu, samer och norrlänningar på FB. Vad är problemet er emellan? Är det marker och äganderätt som ligger bakom osämjan? Kulturkrockar?

ps. Jag tror de flesta icke insatta syd- och mellansvenskar (som mig själv) tycker allmänt bra om samer. De jojkar, fångar renar med lasso och vandrar runt i fjällen liksom. Verkar ju hur soft som helst Finns det en annan sida som vi inte känner till månntro?
Citera
2011-12-01, 17:53
Medlem
Kungensbordells avatar
Finns det svenskar som gillar samer öht? Dom är ett jävla pack som bara vill ha en massa rättigheter och sympati.
Citera
2011-12-01, 18:00
Medlem
Abbadohns avatar
Det kan ha och göra med Lappmarksplakatet som infördes 1673 då man ville att svenskar skulle flytta upp på samers mark. Man skulle använda den mark som samer inte behövde vilket man i vissa fall inte följde. Anledningen till att svenskar valde att flytta upp dit var för att de bl.a. slapp vara soldat i krig.

Kan vara så att dagens samer och norrlänningar hatar varandra på grund av att deras förfäder gjorde det och sen har det gått i arv att hata samer, utan att veta varför.

Det är bara en vild chansning dock!
Citera
2011-12-01, 18:02
Medlem
Erk Swedes avatar
Jag har absolut ingenting emot samer och tycker att dom kan få vara i lappland och hålla på med sina traditioner och sitt språk.
Men däremot renägarna hatar jag som pesten,äckliga parasiter som drar sin boskap till annans mark vid kusten.
Släpper av renarna vid kraftigt trafikerade vägar,varför?
dåliga på att ersätta det som renjävlarna förstör,kör snöskoter över skogspalnteringar etc etc..
Citera
2011-12-01, 18:20
Medlem
Det gamla vanliga om att vissa samer inte behöver följa samma lagar som andra och kan bedriva rennäring med statligt stöd utan att ta hänsyn till skadan de åsamkar markägare, endast pga sitt ursprung. För alla andra gäller vanliga svenska lagar.

Att de verkar "softa" för oss som bor i städer kan väl kanske jämföras med att somalier känns väldigt "softa" för södermalmseliten.
Citera
2011-12-01, 19:13
Medlem
De jag har pratat med ogillar samer för att deras renar är överallt och man inte kan göra något åt det.
Citera
2011-12-01, 20:24
Medlem
BaalZeBubs avatar
Är det någon som har en samedräkt och kan testa om det stämmer...
Citera
2011-12-01, 20:31
Medlem
Tjennstroums avatar
Nå, för det första har jag fått lära mig att det heter lappdjävlar, inte samer.

Som jämte tag tror nog att det är renskötarna folk ogillar. De har fått egna raslagar godkända av stockholmspolitiker som ger dem fler rättigheter än all övrig befolkning, även samer som inte har renar. De har nyttjandeföreträde till statlig mark (som staten alltså konfiskerat av övrig befolkning för runt 100 år sedan) och exklusiva jakt- och fiskerättigheter. Här i Jämtland och Härjedalen är det en extra nagel i ögat, i och med att staten behandlat fjällbönder med mera så illa, särskild när renskötseln började först runt 1500- och 1600-talet, och då var den mycket mer småskalig och orsakade liten skada. Sedan tror jag att det finns en ytterst liten acceptans för språkpolitiken som förs. För att synliggöra ett språk som inte talas av någon har man satt upp vägskyltar med hittepånamn som ingen använder. För Östersunds del är det fullständigt komiskt. Först gjorde Lantmäteriet Luvlieluspie till officiellt sydsamiskt namn för stadens del, sedan uppdagades det att det var en dålig översättning från svenska som hittats på i ett klassrum (!). Det blev alltså officiellt namn. Så arbetar vårt Lantmäteri. Nu har man i stället valt en samisk uttalsvariant av "Staden" (som Östersund kallas i Jämtland) - Staare. Kommunen har tänkt sätta upp skyltar med det namnet också, Staaren tjïelte ska det stå, vilket betyder "Stadens kommun". Politikers och byråkraters dumhet känner inga gränser, trist nog går det också ut över samerna.

Det jag nämnde ovan tycker jag är fullständigt legitimt att kritisera och motarbeta. Men att mordhota personer och bränna saker och liknande är så klart oacceptabelt. Man bör också komma i håg att samer är mycket bra på att vara offer och gnälla på allt. Så möjligtvis är det inte lika illa som artikeln påskiner. DN:s journalister har annars varit mycket partiska i frågan. Har väldigt svårt att tro att samer diskrimineras på arbetsmarknaden, de är ju fullständigt integrerade i samhället när det gäller sådant, talar svenska som modersmål och så vidare.
Citera
2011-12-01, 20:32
Medlem
Kingen_kings avatar
Samer är också norrlänningar.
Citera
2011-12-01, 20:33
Medlem
Det är nog mest pga rennäringen. Den går tydligen back rent ekonomiskt, men de får stöd för att ändå hålla på med skiten, och utöver det (som i sig är skäl nog att ogilla dem) så är deras jävla renar alltid just bredvid vägarna där vi andra försöker köra bil, trots att det finns massvis med hektar av skog att vara i. Detta beror såklart på att renskötarna får ersättning för påkörda renar.

Är det skäl nog?
Citera
2011-12-01, 20:35
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linemonzt

Att de verkar "softa" för oss som bor i städer kan väl kanske jämföras med att somalier känns väldigt "softa" för södermalmseliten.

Frånsett då att somalierna inte har med sig kameler som springer vind för våg på Hornsgatan och Katarina Bangata eller käkar upp allt som andra odlat i parker och trädgårdar.
Citera
2011-12-01, 20:40
Medlem
FittLisas avatar
Jägare/samlare eller nomader har aldrig dragit jämnt med bofasta någonstans i historien. Ofta har det lett till de förstnämndas utplåning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in