Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-30, 06:39
Medlem
Redivivuss avatar
Finns ingen orsak att hysa agg mot samer som folk. Samerna är varmt välkomna i kampen mot gängen och muslimerna.
Citera
2020-10-12, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Finns ingen orsak att hysa agg mot samer som folk. Samerna är varmt välkomna i kampen mot gängen och muslimerna.

Mycket bra skrivet! Jag bor i mellansverige, och förstår inte denna MOBBING. Jämför en 17-årig kille från ett annat län. Han kan vara arbetslös på grund av dålig utbildning. Och sitter framför datorn och hamnar i Lyxfällan. På allra lägsta nivå. En same-kille arbetar hårt och hjälper sin familj. Visst finns det undantag, men jag har aldrig sett dem i Lyxfällan. Jag tycker att samer är ett hårt arbetande folk. En stor skillnad jämfört med många lata ungdomar som inte vill göra rätt för sig.
Senast redigerad av sabrina56 2020-10-12 kl. 15:32.
Citera
2021-09-08, 16:51
Medlem
Jag tror den största anledningen är som många har påpekat att det lever på sin hobby kan man säga, ungefär som att någon skulle bli avlönad för att få föda upp katter och hundar hemma i oändlighet och släppa ut dem hur som helst på vägarna och gatorna.

Det har sedan denna tråd gjorts skett två Kalla Fakta fall i Gällivare där polisen visar uppgivenhet och oengagemang att lösa fall, problemet där är att poliserna är slappa och inget annat, så lite brott som det sker i tex Gällivare gentemot Malmö kan det ju vara bra att göra sitt jobb 100%. Rent förjävligt att en journalist måste åka upp dit och sätta dem på plats.

Samisk kultur däremot är intressant utanför norden men det är också viktigt att samerna börja förstå att det sker en förändring och att samiska språket och dess livsstil på sikt dör ut. Det är just att det inte skapar ett behov i samhället som får en att fundera vad de gör. Jag anser att de få samer som bor i Ryssland lever som samerna gjorde för 100 år sedan.

Vore intressant att veta hur samerna behandlas i Norge eller Finland.
Citera
2021-09-08, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rokker
Och vad är det med samer och vara alkoholiserade?!
De har asiatiskt ursprung (väldigt långt tillbaka i tiden, nordsibirien) och har ärvt den nedsatta toleransen till alkohol som delas av många asiatiska folkslag. Det, blandat med att man uppe i nordligaste Norrland har en spritkultur som liknar den finska och ryska mer än den liknar övriga Sveriges (det vill säga, man dricker starksprit och man dricker hårt och mycket) har gjort att lappar är överrepresenterade bland alkoholister.
Citera
2021-09-08, 17:09
Medlem
Gå ut på kvällen i samedräkt och då riskera bli nedslagen.

Är det inte ett missförstånd här?

ALLA riskerar numera att bli nedslagna när de går ut på kvällen.
Citera
2021-11-21, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungensbordell
Finns det svenskar som gillar samer öht? Dom är ett jävla pack som bara vill ha en massa rättigheter och sympati.

Här har du svaret på din fråga. Det är just dessa idioter som ogillar allt och alla. Jag skulle tippa på avundsjuka, dålig självkänsla och det farligaste och värsta av allt, ren rasism.

Titta på vad denna "högt intelligenta" människa uttrycker som anledning till sin aversion: rättigheter och sympati. Helt skevt alltså. Vilken människa vill inte ha sina rättigheter tillgodosedda? Vilken människa vill inte ha sympati? Det är ju grundläggande saker för alla människor. Samernas krav på rättigheter handlar om deras överlevnad på den mark de har sin näring. Det handlar om språket, om rätten att vara det dom är.

Vi kan vända på det och istället fråga oss vad som personen jag citerar ovan rätten till att bo där han bor, att tala svenska, att arbeta och ha familj, att få göra det han gör?

Det är liksom ingen reson på dessa hatande individer. Jag bor i södra Sverige. Jag känner inte ens en same, men nog f.. skulle jag hellre leva på deras vis än i det ofta sjuka samhälle vi har byggt upp. Vakna.
Citera
2021-11-22, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuljongBeppe
Här har du svaret på din fråga. Det är just dessa idioter som ogillar allt och alla. Jag skulle tippa på avundsjuka, dålig självkänsla och det farligaste och värsta av allt, ren rasism.

Titta på vad denna "högt intelligenta" människa uttrycker som anledning till sin aversion: rättigheter och sympati. Helt skevt alltså. Vilken människa vill inte ha sina rättigheter tillgodosedda? Vilken människa vill inte ha sympati? Det är ju grundläggande saker för alla människor. Samernas krav på rättigheter handlar om deras överlevnad på den mark de har sin näring. Det handlar om språket, om rätten att vara det dom är.

Vi kan vända på det och istället fråga oss vad som personen jag citerar ovan rätten till att bo där han bor, att tala svenska, att arbeta och ha familj, att få göra det han gör?

Det är liksom ingen reson på dessa hatande individer. Jag bor i södra Sverige. Jag känner inte ens en same, men nog f.. skulle jag hellre leva på deras vis än i det ofta sjuka samhälle vi har byggt upp. Vakna.
Men ta och vakna själv. Lapparna bor i precis samma sjuka samhälle som du. Det är bara det att en mindre del av dem har ett skattefinansierat yrke eller hobby som till stor del handlar om att köra bil och snöskoter kors och tvärs över landet när de inte använder helikopter eller helt enkelt kör sin kreatur på lastbil. Dessutom ger hobbyn/yrket dem rättigheter som inte alls är relaterade.
Citera
2021-11-22, 04:01
Medlem
Alla hatar tattare som bara tär utan att själva ge något. Att de sen har speciallagar som bara de har förmåner av är inte heller direkt att anpassa sig till landet. Sveriges egna zigenare!
Citera
2023-12-19, 16:27
Medlem
Kill-me-now-thxs avatar
För att samerna gjorde folkmord på bjuverna eller va?

D allmänt känt. Som utrotningen av judarna fast värre.

RIP Bjuver
Citera
2024-07-02, 17:36
Medlem
senhackarens avatar
Dessa inbitna sura norrlänningar vill ha all natur för dig själva, så dom kan jaga året runt. Sen är väll norrlänningar kända för sin främlingsfientlighet? Vad dom glömt är att samer är mera skandinaver än dom. Ungefär som jänkarna borta på andra sidan Atlanten har förtränkt vilka som egentligen är ursprungsbefolkningen där.
Citera
2024-07-02, 17:54
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Dessa inbitna sura norrlänningar vill ha all natur för dig själva, så dom kan jaga året runt. Sen är väll norrlänningar kända för sin främlingsfientlighet? Vad dom glömt är att samer är mera skandinaver än dom. Ungefär som jänkarna borta på andra sidan Atlanten har förtränkt vilka som egentligen är ursprungsbefolkningen där.
Ja roten till det onda finns nog där.
Lika lite som indianerna tyckte om att blekansiktena bredde ut sig och ändrade livsförutsättningarna för dem lika lite gillade nog lappen att storsvensken gjorde ”intrång” på det som de ansåg var deras. Lapparnas ogillande smittade av sig till storsvensken och på den vägen är det. Enklast idag skulle väl vara om Länsstyrelsen i de tre nordligaste länen anställde lapparna som naturbevakare o djurskötare ( av både varg, björn, järv, renar och fågelliv (utom fiskmåsar). På samma sätt som man i Skåne har Somalierna igång på Samhall kan Lapparna få sitt uppehälle ordnat vi Länsstyrelserna. Fler är de inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in