Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-02, 12:51
Medlem
Luposs avatar
Tror orsaken är den samma som att skåningar inte gillar muslimer, ju mer erfarenhet man får av vissa minoriteter ju fler "fördomar" bär man med sig. Man skulle även kunna uttrycka det som att man lär sig både de positiva och negativa sidorna hos ett folkslag när man på ära håll ser vad som sker.

Beviset för detta är att Norrlänningar å andra sidan har en väldigt positiv syn på invandring och uteslutande röstar på socialdemokraterna samt att SD är extremt små, utan personlig erfarenhet av konsekvenserna är det lätt att vara positiv till vissa företeelser.

Stockholmare som aldrig träffat samer ger mandat för att strö pengar över samerna och norrlänningar som aldrig träffat en arab ger mandat för att strö pengar över araberna.
Citera
2011-12-02, 13:00
Medlem
njsdfs avatar
http://www.jaktojagare.se/samerna-tjuvjagar-hysteriskt
Citera
2011-12-02, 13:03
Medlem
Kakhauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Det är förbjudet enligt svenska raslagar för en svensk att äga en ren. Samer får dock. De flesta samerna i Sverige bor idag i Stockholm. Tidigare kunde en enda sameby leva på 500 renar. Idag är enskilda ägare som har tusen och åter tusen renar, helikoptrar och hela köret. Av antalet Samer idag så är det bara några få enstaka % som ägnar sig åt rennäring. Det har alltså skett en industrialisering. Samerna får enorma mängder statliga bidrag som inte kontrolleras pga av risk för att kallas "rasist". Det är ett skattefiffel utan dess like. De flesta samer i landet "äger" 3-4 st renar men bara på pappret. Sameland som samerna styr över är en tredjedel av Sveriges yta.

Källa på detta, tack.
Citera
2011-12-02, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lupos
Stockholmare som aldrig träffat samer ger mandat för att strö pengar över samerna och norrlänningar som aldrig träffat en arab ger mandat för att strö pengar över araberna.

Man måste bara älska Sverige. Något är rejält snevridet i beslutsfattandet. Makten borde vara mer fördelad över hela landet. Blir skevt när de i stockholm sitter och bestämmer över saker det inte har någon insyn i.

Personligen hatar jag att dessa renar är stendumma och ständigt står mitt ivägen och klor.
Citera
2011-12-02, 13:35
Medlem
I mina erfarenheter har det inte förekommit någon stenkastning. Inte heller något slags hat mot samer bara för att de är samer. Tvärtom så ses de (positivt) som en turistattraktion med allt sitt hantverk och färgglada kostymer.

Sen att de har noll koll på renarna och ibland går för långt med sina miljö/ersättningskrav är ju en annan femma. Och vad är det med samer och vara alkoholiserade?!
Citera
2011-12-02, 13:47
Medlem
INGEN bör gilla samer.

1. De tror att de är de första som bodde "här".

2. De kräver enorma bidrag för att de tycker att de behandlas orättvist (för renskötsel, helikoptrar osv).

3. De gnäller konstant på allt (för lite bidrag, skatt, regeringen, lagar och paragrafer).

Titta på sami-nytt. Det går väll på 2:an runt 5-6 tiden?
Citera
2011-12-02, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flasket.brinner
INGEN bör gilla samer.

1. De tror att de är de första som bodde "här".

2. De kräver enorma bidrag för att de tycker att de behandlas orättvist (för renskötsel, helikoptrar osv).

3. De gnäller konstant på allt (för lite bidrag, skatt, regeringen, lagar och paragrafer).

Titta på sami-nytt. Det går väll på 2:an runt 5-6 tiden?
SVTs samiskspråkiska nyheter finns här
Vi spolar snabbt igenom de första rubrikerna från 1/12 17:30
*Det finns fler rovdjur i landet än man trott, samerna behöver mer bidrag för att kompensera
*Diskrimineringen mot samerna i Sverige ökar enligt det samiska centret mot rasism
*Samer behöver egna vårdanläggningar för att behandla självmordsbenägna

Har man en förkärlek för att se mönster i saker och ting kan man ana en gnällig röd tråd
Citera
2011-12-02, 13:59
Medlem
acerblazerlols avatar
Dom tror att dom är så jävla bra å sen så ska deras satans renar ha förkörsrätt överjävla allt, gör viltskav av renskiten istället för att låta den förstöra min skog/fronten på min bil då asen ska stå på vägfan hela jävla vintern bakom alla jävla kurvor och sen är dom för satans efterblivna för att släpa sig av vägen utan står där å tvekar vilken satans väg dom ska ta, HÖGER ELLER VÄNSTER RENJÄVEL!!!!!!

Har krockat med ren 2 ggr samt är nära 5-6 ggr/vinter, med nära menar jag bromsen i botten och slalom mellan renarna.. ena renen jag krockade med var inte ens på vägen då jag kom, fanskapet skulle absolut korsa vägfan innan jag kört förbi = den hoppar rakt in i bilen.
Tur att man kör en redig volvo
Citera
2011-12-02, 14:06
Medlem
Damacys avatar
Den här artikeln i Piteåtidningen är inget annat än ett komiskt mästerverk. Det är roligt på så många nivåer.

http://www.pitea-tidningen.se/nyhete...icleId=6079986

Citat:
Diskriminering och rasism mot samer har ökat de senaste åren. Det hävdar Samiskt center mot diskriminering och rasism i Arvidsjaur i ett brev till regeringen, i vilket man ber om 485 000 kronor i bidrag

Till och börja med så är artikeln skriven 1 april, detta till trots så är det inget skämt.

Den absolut största fördomen vi har mot Samerna är att de är bidragstagande parasiter. Då känner sig samerna kränkta och söker därför bidrag för att motverka rasismen.
Citera
2011-12-02, 14:10
Medlem
SlurpareNs avatar
Har märkt av endel som inte är så förtjusta i samer, bor ganska långt upp i Norrland. Jäkligt irriterande när samerna utfodrar renarna vid vägkanten, man kan se höbalarna från vägen. Dock hört att samebrudar ska vara kåta av sig.
Citera
2011-12-02, 14:17
Medlem
johannes Xs avatar
För att norrlänningar träffar samer?
Samer i verkligheten är inte som myten / skansenversionen.
Citera
2011-12-02, 14:21
Medlem
kuntakinte55s avatar
Kanske har det att göra med att samerna är av annan ras, kultur och språk. Det burkar vara faktorer som ökar risken för motsättningar.

Integrera de somaliska flyktingarna i samebyarna. Då får vi snart en stor grupp jojkande tjuvar som förökar sig okontrollerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in