Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-02, 05:49
Medlem
pumpadskinheads avatar
Hatet mot samer uppkom tidigt hos mig i alla fall.
Kan bero på den vindögde sameläraren som ingen gillade.

Detta hat försvann med åren och nu har jag inget emot dem.
Citera
2011-12-02, 07:33
Medlem
Fris avatar
För att de är same same but different?
Å eftersom norrlänningar hör till den statliga kategorin "different" så uppstår osämja.

På en fri marknad behöver man inte alls klura kring vad andra människor tycker eller är. Man bara accepterar deras handling.
Citera
2011-12-02, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jsmacko
Är inte samerna nordens judar?
Det är precis vad dem är.

Flyttat upp till Luleå för ett tag sen, och varenda vecka är det något nytt om samerna i tidningen, och det är aldrig något positivt, ständigt uppe i rätten och överklagar allt möjligt, och mer bidrag ska det ha.

Tydligen ska samerna vara de enda som får fiska utan fiskekort här i sverige också.
Citera
2011-12-02, 08:42
Medlem
Det är förbjudet enligt svenska raslagar för en svensk att äga en ren. Samer får dock. De flesta samerna i Sverige bor idag i Stockholm. Tidigare kunde en enda sameby leva på 500 renar. Idag är enskilda ägare som har tusen och åter tusen renar, helikoptrar och hela köret. Av antalet Samer idag så är det bara några få enstaka % som ägnar sig åt rennäring. Det har alltså skett en industrialisering. Samerna får enorma mängder statliga bidrag som inte kontrolleras pga av risk för att kallas "rasist". Det är ett skattefiffel utan dess like. De flesta samer i landet "äger" 3-4 st renar men bara på pappret. Sameland som samerna styr över är en tredjedel av Sveriges yta.
Citera
2011-12-02, 08:59
Medlem
Roads avatar
ska vi bli som de tidiga jänkarna? bort med röskinnen? skäms som svensk när jag läser detta...
Citera
2011-12-02, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Road
ska vi bli som de tidiga jänkarna? bort med röskinnen? skäms som svensk när jag läser detta...
Tog Indianerna emot bidrag? Behövde de ens några bidrag?
Vad tycker du om det här då? Postades ett par kommentarer upp, taget från någon blogg.

"Men lönar sig renskötseln frågar man sig, och svaret är ett rungande nej. För varje krona som rennäringen bidrar med till samhällsekonomin så får vi andra sponsra verksamheten med tre skattekronor. I praktiken vore det klokare att helt enkelt skänka dessa pengar till renägarna mot att de avstod från renskötsel, för att på det sättet bevara naturen i den så känsliga fjällvärlden."

Är det värt det?
Senast redigerad av KONG-OLAV 2011-12-02 kl. 09:04.
Citera
2011-12-02, 09:08
Medlem
artists.shits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggen
Låt mig gissa, du bor i umeå eller kanske ännu längre ner? Knappast i "riktiga" norrland iallafall...

HAHA. Längre upp? Tar det inte slut där i trakten?
Citera
2011-12-02, 10:27
Medlem
Damacys avatar
Själv är jag född och uppvuxen i Stockholm, men min släkt består till 80% av norrlänningar så mitt hat för lapparna har jag ärvt därifrån.

Men som många redan påpekat så är det inte samerna man ogillar, utan renskötarna. Riktiga parasiter som är bland de värsta bidragsfuskarna i landet. Varje år är det ohyggliga mängder ren som bara "försvinner". Tiotusentals renar som blir uppkäkade av björnar, påkörda av tåg och allsköns jävla olyckor varpå lapparna kompenseras för varje ren med skattepengar.

Lapparna argumenterar att rennäringen ska vara skattesubentionerad därför att det är en viktig del av svensk kulturhistoria som måste bevaras, och det kan jag till viss del hålla med om. Personligen hade jag inte haft något problem om man gett dom pengar till stt köpa träskidor för att valla ren dom man gjorde förr i tiden, men nu har man helikopter och fyrhjulingar och det är en närmast industriell köttproduktion. Vad har det med bevarandet av samernas historia att göra? Inte ett jävla dugg.

När man sedan tvingas pröjsa 400 spänn kilot för torkat renkött man redan betalat för en gång med skattepengarna så blir man bra sugen på att göra en Breivikare.
Senast redigerad av Damacy 2011-12-02 kl. 10:30.
Citera
2011-12-02, 11:06
Medlem
Redundants avatar
Min erfarenhet av samehatet bland norrlänningar är att det handlar om som tidigare nämnts att en grupp i samhället särbehandlas. Samerna har helt vanliga jobb och är en del av samhället som de övriga norrlänningarna men av nån konstig anledning så får de fördelar när de kommer till naturen.

I och med att naturen är enda fördelen med att bo i Norrland så sticker detta i ögonen på folk. Givetvis tycker ingen att grannen skall ha mer av något än någon annan etc. Ha i åtanke att sossarna ses som ett högerparti av många norrlänningar. Alla skall vara lika.

Sen finns det idioter i alla läger. Så om en same får för sig att sätta sig på tvären och jävlas med folk så har dom lagen på sin sida och kan blir riktigt jobbiga. Även värt att nämna är att det är långt ifrån alla Norrlänningar som ogillar samer, ungefär som att inte alla skåningar är bönder och rasister.
Citera
2011-12-02, 11:41
Medlem
njsdfs avatar
japp dom är ett pack.
Dock inte alla, men jävla renskötarna stör jag mig på dom får tillgång till marken där deras renar drar fram.
Ett exempel jag har är ett ställe i jämtland där jag skulle fiska då vill samen ha 400 spänn för ett fiskekort för han har rätt att bruka marken. det enda han gör där är låter hans jävla renar käka där.
Han har inte gjort ett piss för tjärnen i fråga, vilket däremot mina släktingar har gjort.
Dom kan fan bete sig hursomhelst och komma undan med det. PACK
Citera
2011-12-02, 12:04
Medlem
Därför att samer håller på med en "näring" som kräver skattefinansiering in i bomben. Samer ska ha flera uppsättningar hus, motorcyklar och helikoptrar.
De dödar utrotningshotade djur, såsom rovfåglar och vargar. Deras enorma renhjordar orsakar massiv skada på naturen och de är världens principfasta djävlar som trots sin ringa kvantitet (de är färre än svensk-polackerna och svensk-irakierna) kräver att de ska ha egna TV-program, skolor som lär ut deras språk etc.
Citera
2011-12-02, 12:08
Medlem
Kan glädja er renhatare med att vi fyllde en ren full med 7.62 på vår senaste skjutövning
Dem är jävlar i mig överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in