2020-02-12, 23:25
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Rasbiologi, rovdrift och miljöförstöring som argument MOT samer.

Det är lyteskomik på hög nivå nu. Den ena inavlade dåren efter den andra. Ja, det råder ingen brist på genetiskt och mentalt trasiga byfånar redo att förpesta den tusenåriga norrländska harmonin i Storswänskens brokiga led.

Jag förstår ärligt talat inte vad du säger...? (Och jag tror inte dina problem blir bättre av att du grälar med okända människor på internet...).
Citera
2020-02-12, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Jag förstår ärligt talat inte vad du säger...? (Och jag tror inte dina problem blir bättre av att du grälar med okända människor på internet...).

Man får ju hoppas att han bara är ett troll.
Citera
2020-02-13, 07:41
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin

Grälar?

Vidrigt klanpatrask som blir fostrade är min underhållning. Du kan inte ana skadeglädjen jag känner när Bonnier smiskar era självgoda psykopatarslen med mångkulturen.

Citera
2020-04-12, 15:44
Medlem
NietzschesHorses avatar
Jag har alltid undrat hur de har råd att bedriva renskötsel med helikopter? Hur vanligt är det och hur ofta görs det?
Kommer inte därifrån, men känner inte till någon lantbrukare eller skogsägare som skulle ha råd att bedriva sin näring med helikopter annat än undantagsvis.
Citera
2020-07-13, 08:37
Medlem
Samer som hetsar själva då? Dom är norrlänningar och svenskar btw. Dessutom räcker det med att ens farmors farmor var same för att få ingå i gemenskapen.
Jag har sett aggressiva inlägg på Facebook där en kvinna skriver att jävla turister inte ska ha nån jävla semester i ”deras” fjäll och störa deras renar.
Noll respekt för allemansrätten. Varför har dom ens suveränt företräde till naturen? Man kan inte äga mark i naturen på det sättet och ta bort allemansrätten, dom ska vara glada att dom fritt kan ha djur utan att ens betala för betesmarken som varenda bonde måste göra.
Dom subventioneras tom av staten. Skapar man ojämlika förhållanden och privilegier för en grupp så bäddar det ju för konflikter.
Senast redigerad av Nanastley 2020-07-13 kl. 08:40. Anledning: Autocorrect
Citera
2020-07-13, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NietzschesHorse
Jag har alltid undrat hur de har råd att bedriva renskötsel med helikopter? Hur vanligt är det och hur ofta görs det?
Kommer inte därifrån, men känner inte till någon lantbrukare eller skogsägare som skulle ha råd att bedriva sin näring med helikopter annat än undantagsvis.

För att staten betalar. Helikopter. Ni ser. Dom har bott tusen år i Sverige, skandinaver har bott här 10.000 år. Vi kan skippa det här med särskilda privilegier och börja behandla folk som att vi är lika mycket värda och alla är medborgare i samma land.
Citera
2020-07-13, 09:31
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
DN rapporterar att hatbrotten mot samer har ökat de senaste åren. Enligt Lars-Nila Lasko har samer behövt utstå hat under lång tid:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/hat...mot-samer-okar

Låt höra nu, samer och norrlänningar på FB. Vad är problemet er emellan? Är det marker och äganderätt som ligger bakom osämjan? Kulturkrockar?

ps. Jag tror de flesta icke insatta syd- och mellansvenskar (som mig själv) tycker allmänt bra om samer. De jojkar, fångar renar med lasso och vandrar runt i fjällen liksom. Verkar ju hur soft som helst Finns det en annan sida som vi inte känner till månntro?

Det blev konflikt mellan Samerna och de inflyttande norrlänningarna då det handlade om markkonflikter. Samerna ansåg att det var deras mark men staten beslagtog denna utan att förhandla något med samerna. Det slutade med ganska blodiga konfrontationer mellan "nybyggarna" och de "inhemska samerna". Samernas problem var i första hand att de inte accepterade några gränser. De hade i alla tider dragit fram mellan Norge, Sverige, Finland och Ryssland. Helt utan "respekt" för de "vitas" gränser. De har ju gjort detta i några tusen år innan "norrlänningarna kom dit".. Lite ursprungsbefolkning mot de vita ungefär som i USA och syd(centralamerika).

Svenska staten ansåg samerna som mindre vetande och drog upp med sina "RAS forskare" mätte skallar, tvångssteriliserade och försökte tvinga samerna till en annan "civilicerad livsstil" allt detta som Svenska staten sysslade med under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal har satt djupa spår hos samerna. De anser inte Sverige vara ett smack bättre än hitler och nazisterna i sina rasprogram.

Finns en del att läsa om de övergrepp Svenska regeringen begått mot samer. Men bäst är att prata med Samerna själva..(är själv aningen Same då min mormors mor var Samisk läkekvinna som påstod sig vara synsk) Så jag fick en hel del berättat för mig då jag var barn och växte upp i Norra Jämtland.
Finns en hel del fotografier i släkten från tidigt 1900-tal och samernas liv då.
Citera
2020-08-28, 07:24
Medlem
Samerna är ett äckligt släkte, de ska bara ha och ha. Bara rättigheter, inga skyldigheter. Vi är ett naturfolk, jo tjena, kolla var de har haft sina läger, och sammankomster, ser ut som en djävla svinstia och soptipp i naturen. Hoppas folk börjar tjuvskjuta ren, så svinen blir av med delar av sin inkomst, finns inget värre folkslag, de sätter emot allt, och allt stör rennäringen.
Lappdjävlar!
Citera
2020-08-28, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Det blev konflikt mellan Samerna och de inflyttande norrlänningarna då det handlade om markkonflikter. Samerna ansåg att det var deras mark men staten beslagtog denna utan att förhandla något med samerna. Det slutade med ganska blodiga konfrontationer mellan "nybyggarna" och de "inhemska samerna". Samernas problem var i första hand att de inte accepterade några gränser. De hade i alla tider dragit fram mellan Norge, Sverige, Finland och Ryssland. Helt utan "respekt" för de "vitas" gränser. De har ju gjort detta i några tusen år innan "norrlänningarna kom dit".. Lite ursprungsbefolkning mot de vita ungefär som i USA och syd(centralamerika).

Svenska staten ansåg samerna som mindre vetande och drog upp med sina "RAS forskare" mätte skallar, tvångssteriliserade och försökte tvinga samerna till en annan "civilicerad livsstil" allt detta som Svenska staten sysslade med under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal har satt djupa spår hos samerna. De anser inte Sverige vara ett smack bättre än hitler och nazisterna i sina rasprogram.

Finns en del att läsa om de övergrepp Svenska regeringen begått mot samer. Men bäst är att prata med Samerna själva..(är själv aningen Same då min mormors mor var Samisk läkekvinna som påstod sig vara synsk) Så jag fick en hel del berättat för mig då jag var barn och växte upp i Norra Jämtland.
Finns en hel del fotografier i släkten från tidigt 1900-tal och samernas liv då.

Visst är det jobbigt när någon vill göra en civiliserade.

Sopmänniskor vill hellre leva i ständig fattigdom. Sen gnäller de att staten inte hjälper dem. Samma med sopfolk över hela världen.
Citera
2020-08-28, 18:09
Medlem
Samer är ett trevligt släkte, lite saktmodiga, oftast snälla men väldigt, väldigt protektionistiska.

Och kanske blir det så när storsvensken har försökt utrota deras kultur i flera hundra år. I många år var det förbjudet att tala samiska i skolorna, vilket satte de samiska ungarna på undantag - de förstod helt enkelt inte.

Rennäringen ja. Världens i särklass dummaste djur. Jag förstår att de håller till efter vägarna, för där finns det salt att slicka och det är lättare att ta sej fram eftersom det (oftast) är plogat. Men som bilförare i Norrland's inland gäller det att vara alert och försiktig. Bakom nästa krök kan det stå en idisslande renflock mitt i vägen och bara stirra dumt på dej. Och de flyttar sej djävlar inte heller. Rädsla och självbevarelse verkar inte finnas i deras gener.

Protektionism. Har tjuvfiskat öring en hel del uppåt Kittelfjäll - Sagavägen - och där finns det gott om lappar. Ibland gör de sina rajder på sina fyrhjulingar, men är oftast beskedliga.

Kommer ihåg när vi låg och tryckte i en sur-myr en hel natt i rädsla, vid ett stort öringsvatten. Lapparna körde fram och tillbaka med sina ATV och skriade och tjoade. Det var inte förrän i den bleka gryningsdimman som vi vågade sticka upp våra skallar.

Annat jag fått berättat från min Mor var att svälten bland skogsbönderna i Lycksele's omnejd var omfattande under krigsåren. Trots att brukare och familjeförsörjare bad snällt så vägrade 'lappen' släppa till jaktmarker eller dela med sej. Med följd att helt sonika min Morfar - som hade en barnaskara av fem att försörja - tog 'studsarn' en mörk natt och gick ut och tjuvskjöt sej en ren. Slutade med ett besök från Länsman.

Så det finns mycket ont blod, rent historiskt sett.

Sen har dom också nära till "kniiffeen" (Finskt ungängesverktyg) som jag tror att de ärvt från våra östliga grannar.
Senast redigerad av 4PennPlaza 2020-08-28 kl. 18:11.
Citera
2020-08-29, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
Låt höra nu, samer och norrlänningar på FB. Vad är problemet er emellan? Är det marker och äganderätt som ligger bakom osämjan? Kulturkrockar?

ps. Jag tror de flesta icke insatta syd- och mellansvenskar (som mig själv) tycker allmänt bra om samer. De jojkar, fångar renar med lasso och vandrar runt i fjällen liksom. Verkar ju hur soft som helst Finns det en annan sida som vi inte känner till månntro?
De flesta syd och mellansvenskar koloniserades av Gustav Vasa på 1500-talet. Dackefejden och alla slag om skåne påverkade sydsvenskar. Ändå har vi acklimatiserat oss och ser oss nu som svenskar. Skulle vi begära särskilda rättigheter skulle det hota freden i landet och vi skulle i praktiken bli terrorister. Det spelar ingen roll vilken grupp man pratar om; Ska särskilda rättigheter gälla för alla grupper kan man inte längre hålla landet samman och en massa småstrider uppstår med inbördeskrig som följd. Spelar ingen roll om det är smålänningar, skåningar, stockholmare, västgötar, heruler, islamister eller samer. Gör de uppror måste de dö för nationens överlevnad. Alla som bor var som helst i ett land har en historia innan landet skapades. Vill de tillbaka till tiden innan är de per definition ett hot mot nationens intressen och alla som bor i och är beroende av nationens stabilitet och överlevnad. Är det ok att vika sig för terrorism med särlagstiftning som följd? Om inte gäller väl det även samer?

Citat:
Ursprungligen postat av Road
ska vi bli som de tidiga jänkarna? bort med röskinnen? skäms som svensk när jag läser detta...
Varenda nation och gruppering någonsin har byggt på mer eller mindre frivillig sammanslagning av människor.
Citera
2020-08-30, 05:42
Medlem
Det daltas för mycket med samerna, ta bort alla deras rättigheter, som inte alla andra har, och se till att de håller sina djur på gården i hägn!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in