Citat:
Ursprungligen postat av
Guitarsmoke
DN rapporterar att hatbrotten mot samer har ökat de senaste åren. Enligt Lars-Nila Lasko har samer behövt utstå hat under lång tid:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/hat...mot-samer-okar
Låt höra nu, samer och norrlänningar på FB. Vad är problemet er emellan? Är det marker och äganderätt som ligger bakom osämjan? Kulturkrockar?
ps. Jag tror de flesta icke insatta syd- och mellansvenskar (som mig själv) tycker allmänt bra om samer. De jojkar, fångar renar med lasso och vandrar runt i fjällen liksom. Verkar ju hur soft som helst
![Smile](https://static.flashback.org/img/smilies2/smile1.gif)
Finns det en annan sida som vi inte känner till månntro?
Det blev konflikt mellan Samerna och de inflyttande norrlänningarna då det handlade om markkonflikter. Samerna ansåg att det var deras mark men staten beslagtog denna utan att förhandla något med samerna. Det slutade med ganska blodiga konfrontationer mellan "nybyggarna" och de "inhemska samerna". Samernas problem var i första hand att de inte accepterade några gränser. De hade i alla tider dragit fram mellan Norge, Sverige, Finland och Ryssland. Helt utan "respekt" för de "vitas" gränser. De har ju gjort detta i några tusen år innan "norrlänningarna kom dit".. Lite ursprungsbefolkning mot de vita ungefär som i USA och syd(centralamerika).
Svenska staten ansåg samerna som mindre vetande och drog upp med sina "RAS forskare" mätte skallar, tvångssteriliserade och försökte tvinga samerna till en annan "civilicerad livsstil" allt detta som Svenska staten sysslade med under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal har satt djupa spår hos samerna. De anser inte Sverige vara ett smack bättre än hitler och nazisterna i sina rasprogram.
Finns en del att läsa om de övergrepp Svenska regeringen begått mot samer. Men bäst är att prata med Samerna själva..(är själv aningen Same då min mormors mor var Samisk läkekvinna som påstod sig vara synsk) Så jag fick en hel del berättat för mig då jag var barn och växte upp i Norra Jämtland.
Finns en hel del fotografier i släkten från tidigt 1900-tal och samernas liv då.