• 1
  • 2
2012-09-05, 22:34
Medlem
Messials avatar
Hej!
Jag har ett par frågor gällande en eventuell framtida konvertering. Jag föddes som muslim, men jag känner inte att jag "hör hemma" inom denna religion - och jag kan inte se mig själv i muslimer.

Jag lever även ett väldigt sekulärt liv, har anpassat mig väldigt bra till de svenska samhället - och jag har flera gånger fått se folk bli förvånade - när jag har berättat om min nationalitet, eller sagt mitt efternamn eller förnamn. Dock är min familj delad, jag och min mor är som vilka svenskar som helst - även till utseendet, men resterande familj är religiösa, och lever sina liv helt efter koranen.

Då kan ni tänka er hur de ser ut hemma hos oss vid julafton - mor och jag äter julmat, och dricker lite vin - samt äter pepparkakor och dricker även lite julmust, medans den andra delen utav familjen nästa svär åt svenska traditioner och det svenska samhället.

Nu till min fråga dock, om jag en dag bestämmer mig för och bli katolskt kristen - hur går jag till väga för att konvertera? Bör jag kontakta min lokala katolska kyrka, eller kanske rent av åka till Kroatien, och konvertera där?

Kommer min nationalitet förändras vid en konvertering, i t ex Kroatien? Blir jag kroat? Kan jag tom ansöka om kroatiskt medborgarskap?

Just nu har jag dubbla medborgarskap.

Ni som tänker skriva "förrädare", "otrogna hund", "du kommer hamna i helvetet" - kan låta bli. Finns många kristna som konverterar till Islam, och det brukar ni aldrig ha problem med.
Jag är inte heller rädd för diverse muslimer, om min konvertering kommer ut. Jag är i Sverige, och här skall jag inte behöva vara rädd, i detta trygga land.

Tacksam för tips och svar!
Senast redigerad av Messial 2012-09-05 kl. 22:37.
Citera
2012-09-05, 22:45
Medlem
stopbitchings avatar
Gå till en präst och döp dig. Inte för att jag förstår varför du tvunget måste tillhöra ett samfund, det räcker väl att tro på Gud?
Citera
2012-09-05, 22:45
Medlem
madmaxzzs avatar
Härligt att du tänker i dom banorna att konvertera!
Att kontakta den närliggande katolska kyrkan är ett bra alternativ, men vill du verkligen konvertera dig i kroatien så gör det. Har du vänner eller släktingar där så skulle dom nog kunna hjälpa dig.
Men för att du döper dig i Kroatisk-katolsk kyrka så betyder det inte att du är Kroat.

Önskar dig all lycka. härligt att du vill konvertera dig från islam.
Senast redigerad av madmaxzz 2012-09-05 kl. 22:48.
Citera
2012-09-05, 22:47
Medlem
Khayyams avatar
Hur tänker du när du undrar om du kommer bli kroatisk medborgare? Att bli medborgare i ett land är självklart någonting svårt, det räcker inte att bara konvertera till ett viss lands religion. Vad har du för medborgarskap nu, förutom det svenska?

Dessutom undrar jag om du tror på den katolska läran, det är väl det som borde vara avgörande för om du konverterar eller ej.
Citera
2012-09-05, 22:59
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Nu till min fråga dock, om jag en dag bestämmer mig för och bli katolskt kristen - hur går jag till väga för att konvertera? Bör jag kontakta min lokala katolska kyrka, eller kanske rent av åka till Kroatien, och konvertera där?
Finns ingen anledning att åka til Kroatien, det bästa är att kontakta din lokala kyrka.
En konvertering sker inte över en natt utan tar vanligtvis ett par tre år.

Du måste först övas in i katolsk tro och delta i församlingslivet, mässor och liknande.
Sedan ska du döpas och det sker vanligtvis på påskafton i mässan inför församlingen.

Citat:
Kommer min nationalitet förändras vid en konvertering, i t ex Kroatien? Blir jag kroat? Kan jag tom ansöka om kroatiskt medborgarskap?

Din konvertering har inget som helst att göra med nationalitet, du behåller de medborgarskap du redan har, tror knappast att en konvertering duger som skäl för att söka kroatiskt medborgarskap.
Citera
2012-09-06, 09:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Hej!
Jag har ett par frågor gällande en eventuell framtida konvertering. Jag föddes som muslim, men jag känner inte att jag "hör hemma" inom denna religion - och jag kan inte se mig själv i muslimer.

Jag lever även ett väldigt sekulärt liv, har anpassat mig väldigt bra till de svenska samhället - och jag har flera gånger fått se folk bli förvånade - när jag har berättat om min nationalitet, eller sagt mitt efternamn eller förnamn. Dock är min familj delad, jag och min mor är som vilka svenskar som helst - även till utseendet, men resterande familj är religiösa, och lever sina liv helt efter koranen.

Då kan ni tänka er hur de ser ut hemma hos oss vid julafton - mor och jag äter julmat, och dricker lite vin - samt äter pepparkakor och dricker även lite julmust, medans den andra delen utav familjen nästa svär åt svenska traditioner och det svenska samhället.

Ni som tänker skriva "förrädare", "otrogna hund", "du kommer hamna i helvetet" - kan låta bli. Finns många kristna som konverterar till Islam, och det brukar ni aldrig ha problem med.
Jag är inte heller rädd för diverse muslimer, om min konvertering kommer ut. Jag är i Sverige, och här skall jag inte behöva vara rädd, i detta trygga land.

Det som sticker ut för mig är hur den muslimska sidan av din familj svär åt svenska seder och samhälle, men bor i detsamma. Vad jag vill veta då är varför man inte flyttar till ett land som är mer muslimskt om det är så hemskt och dåligt här?

Om du lever sekulärt, hur kommer det sig att du känner för att söka dig till en annan religion? Jag antar att du ändå tror på en abrahamitisk gud då?

Jag hoppas verkligen att du inte får problem med muslimer som tror att apostater måste straffas, för det verkar tyvärr finnas många av den åsikten och sätter "Gud's lag" över människans. Tyvärr kan nog vårat rättssystem inte skydda dig så bra mot sådana, det verkar mest klara av att städa upp efteråt och dela ut straff/rehabilitering.
Citera
2012-09-06, 09:55
Medlem
Danneliuss avatar
Du går från en satanistisk religion till en annan, som Jesus sa i templet till prästerna : ni är alla dårar.
Jag älskar Gud och hans son men håller mig borta från kyrkan/religion.
http://www.youtube.com/watch?v=epc9LjOpZFQ
Citera
2012-09-06, 10:16
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madmaxzz
Härligt att du tänker i dom banorna att konvertera!
Att kontakta den närliggande katolska kyrkan är ett bra alternativ, men vill du verkligen konvertera dig i kroatien så gör det. Har du vänner eller släktingar där så skulle dom nog kunna hjälpa dig.
Men för att du döper dig i Kroatisk-katolsk kyrka så betyder det inte att du är Kroat.

Önskar dig all lycka. härligt att du vill konvertera dig från islam.

Hur konverterar man från islam om man öppet erkänner att man är ateist?

Citat:
Jag lever även ett väldigt sekulärt liv,

Nej du, hen konverterar från ateism till katolicism.

Inte från islam, då hen uppenbarligen sedan länge inte är muslim.

F.ö ska man ta ts inlägg med en nypa salt, hen verkar inte helt stabil i alla lägen.

I denna tråd är hens familj religiösa i en annan tråd skriver hen att hans familj inte är det alls.

Citat:
Ingen av mina närmaste anhöriga, har någonsin utövat religionen.
https://www.flashback.org/sp38501617

Tydligen gillar hen att ljuga och driva med fb.
Citera
2019-07-04, 20:55
Medlem
Gå till en katolsk kyrka i närmaste stad. Det kan ta tid och vara svårt, men katolska kyrkan är ursprungsförsamlingen för kristendomen. Den är nästan 2000 år gammal. Lär dej det du kan genom att läsa katolsk litteratur och gå i mässa i ca ett år. En shahadah kan du göra utan att veta något om din tro. Det är lätt att bli muslim och föds du in i en muslimsk familj räknas du in i dina föräldrars tro men katolik är en helt annan femma. Vet en vän som var född protestant och väntade nästan i tio år för att tas upp i katolska kyrkan. Som barn till en katolsk familj måste du gå i söndagsskola först som barn ca 8–10år och sedan bli konfirmerad när du är ca 15år. Kan mycket om både islam och kristendom så det är därför du får ett så långt svar.
Guds frid och lycka till
Citera
2019-07-05, 00:55
Medlem
Det vore roligt att höra hur det gick med din konvertering...

Det kanske är viktigt att förtydliga att KK är en och samma kyrka. Så man konverterar till den allmänna KK, inte till någon lokal KK.

Vad gäller din muslimska familj ska de vara glada att att du inte har blivit ateist i alla fall. Ni kan i alla fall enas om att visa vördnad för Maria och Jesus som också är viktiga figurer i islam.
Citera
2019-07-05, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Du går från en satanistisk religion till en annan, som Jesus sa i templet till prästerna : ni är alla dårar.
Jag älskar Gud och hans son men håller mig borta från kyrkan/religion.
http://www.youtube.com/watch?v=epc9LjOpZFQ

Han pratade dock om hur det var i jerusalems tempel. Han ansåg att Petrus (klippan) skulle skapa en församling vilken är RKK eftersom påveämbetet anses härstamma från Petrus.

Citat:
Matt 16:18: Och jag säger dig: Du är Petrus, och på denna klippa[a] ska jag bygga min församling, och helvetets[b] portar ska inte få makt över den. (SFB)

18 And I say also unto thee, That thou art Peter, and upon this rock I will build my church; and the gates of hell shall not prevail against it. (KJV)

Jesus själv motsäger dig.
Citera
2019-07-05, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Hej!

Några rättelser:

1. Muhammad är inte en profet, då han ej uppfyller de teologiska grundkraven på en profet: mirakel, förutsägelser och vara en moralisk förebild. Det närmaste dessa ting är att han som ensamt vittne red på en flygande åsna.

2. Islam är inte en religion, då Muhammads uppenbarelser ej kom från ängeln Gabriel, utan det var ifrån djävulen. Gud, Jahve, skulle aldrig skicka en av sina änglar till jorden och skapa en fiende till sin älskade sons, Jesus Kristus, lära och anhängare. Detta skulle då nämligen göra Gud till en förrädare, lögnare och ond.

3. Man kan inte vara en förrädare, om man lämnar Islam. Är man muslim är man istället fiende till Gud, Jahve, och kommer ej att bli benådad på Domedagen. En muslim är nämligen märkt med odjurets osynliga märke på pannan. Och detta, då man accepterar en lära som lär ut att hata, bruka våld, diskriminera, smutskasta. etc.. Då är man inte god eller moralisk. PS! Ca. 2 % av koranen är fredlig mot icke-muslimer, +60 % är hatisk mot icke-muslimer. Inte bra alls!!!
Senast redigerad av FakYuToo 2019-07-05 kl. 12:32.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in