2013-05-23, 22:28
Medlem
Blir så sjukt förbannad när jag ser folk måla över antikviteter! Dom köper gedigna, vackra möbler som faktiskt kallas för hantverk på loppisar och auktioner som dom totalt trashar genom att måla om! Oftast i vitt. Först och främst blir jag så enormt provocerad över att alla ska ha vita, fula psykhem utan personligthet men det är egentligen en annan story.

Folk verkar tycka att det är fullt normalt att "modernisera" och göra möblerna mer "funktionella" Håll er för fan borta från alla möbler med historia och köp den där vitlackade skiten från ikea/rusta/jysk whatever när ni ändå inte bryr er skit om möblerna. Skyll inte på att ni vill köpa billiga möbler eller tänka på miljön eller något annat för ni FÖRSTÖR möblerna som är skapta till andra ändamål. Dessutom tappar möblerna värde och sin status som antikvitet. Spara de här möblerna till oss andra som faktiskt tycker det är värdiga inredningsobjekt, som mer än gärna tar in möblerna i våra hem precis som de är! Vissa av hos kan det här med egen stil och just de möblerna som passar oss börjar bli utrotningshotade p.g.a. alla respektlösa shabby chic morsor! STAY AWAY.
Citera
2013-05-23, 22:30
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vickypollard
Blir så sjukt förbannad när jag ser folk måla över antikviteter! Dom köper gedigna, vackra möbler som faktiskt kallas för hantverk på loppisar och auktioner som dom totalt trashar genom att måla om! Oftast i vitt. Först och främst blir jag så enormt provocerad över att alla ska ha vita, fula psykhem utan personligthet men det är egentligen en annan story.

Folk verkar tycka att det är fullt normalt att "modernisera" och göra möblerna mer "funktionella" Håll er för fan borta från alla möbler med historia och köp den där vitlackade skiten från ikea/rusta/jysk whatever när ni ändå inte bryr er skit om möblerna. Skyll inte på att ni vill köpa billiga möbler eller tänka på miljön eller något annat för ni FÖRSTÖR möblerna som är skapta till andra ändamål. Dessutom tappar möblerna värde och sin status som antikvitet. Spara de här möblerna till oss andra som faktiskt tycker det är värdiga inredningsobjekt, som mer än gärna tar in möblerna i våra hem precis som de är! Vissa av hos kan det här med egen stil och just de möblerna som passar oss börjar bli utrotningshotade p.g.a. alla respektlösa shabby chic morsor! STAY AWAY.
Kan inte annat än instämma. Alla som köper fina möbler och ska göra "shabby chic" av dem borde hängas eller åtalas för vandalism av kulturhistoria!
Citera
2013-05-23, 22:32
Medlem
tzjs avatar

Förstår till viss del. Samtidigt är det ju kul att grejerna används och inte slängs på någon återvinningscentral.
Citera
2013-05-23, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj

Förstår till viss del. Samtidigt är det ju kul att grejerna används och inte slängs på någon återvinningscentral.

Fast det finns faktiskt folk som eftertraktar de här möblerna men man finner dom ju inte i tid. Finns ingen anledning att slänga. Såg en totalförstörd byrå i teak för några dagar sen. Jag hade köpt den i sitt befintliga skick!
Citera
2013-05-23, 22:39
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vickypollard
Först och främst blir jag så enormt provocerad över att alla ska ha vita, fula psykhem utan personligthet men det är egentligen en annan story.

Haha! Vi skulle kunna bilda klubb och ge oss ut på turné! Allt ser ut som kirurgkliniker numera.

Vi inreder med trä och naturmaterial hemma. Klassisk kökssoffa i allmogestil. Man ska ju bo i det, inte ställa ut det.
Citera
2013-05-23, 22:42
Medlem
Polyklorfenols avatar
Finns det något roliga än att fylla prydnadshyllor med loppisprylar? Gärna med lokalanknytning, som miniatyrer av bygdens sevärdheter och annat som man med hjälp av goda kunskaper i lokalhistoria förstår värdet av.

Mer antikviteter (i originalskick) åt folket!
Citera
2013-05-24, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Haha! Vi skulle kunna bilda klubb och ge oss ut på turné! Allt ser ut som kirurgkliniker numera.

Vi inreder med trä och naturmaterial hemma. Klassisk kökssoffa i allmogestil. Man ska ju bo i det, inte ställa ut det.

Exakt! Ett hem är ett hem och det ska synas vem som bor där. Ett vitt hem= Jag har ingen aning om vem jag är så jag inreder som min granne/svägerska,/kompis eftersom jag har noll förmåga att tänka ut vad jag gillar. Tål det inte.
Citera
2013-05-24, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Kan inte annat än instämma. Alla som köper fina möbler och ska göra "shabby chic" av dem borde hängas eller åtalas för vandalism av kulturhistoria!

Eller hur! Hoppas på att den är tråden kan få folk att inse vad fan dom håller på med.
Citera
2013-05-29, 16:40
Medlem
fritjofkonkass avatar
Jag stämmer in i hatkören mot dessa chabby-shit onanister. Vill de leva i sin fabricerade "lantliga" stil så kan de köpa nya möbler med fejkad rost och hönsnät istället för att köpa vackra originalmöbler att kludda på.
I de fall det rör sig om flottiga sjuttiotalsmöbler i lackad massiv furu bryr jag mig inte (alla avskyr väl furu?), men när de förstör exempelvis fina teakmöbler eller 30-40-talsmöbler i björk blir jag fan arg.
Citera
2013-06-02, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fritjofkonkas
Jag stämmer in i hatkören mot dessa chabby-shit onanister. Vill de leva i sin fabricerade "lantliga" stil så kan de köpa nya möbler med fejkad rost och hönsnät istället för att köpa vackra originalmöbler att kludda på.
I de fall det rör sig om flottiga sjuttiotalsmöbler i lackad massiv furu bryr jag mig inte (alla avskyr väl furu?), men när de förstör exempelvis fina teakmöbler eller 30-40-talsmöbler i björk blir jag fan arg.

Nej, hade ful-furun någonsin kommit tillbaka hade den gjort det vid det här laget. Furun är något vi alla borde hjälpa till att utrota faktiskt... Men klart som fan att de ska låta bli i princip allt annat! LEAVE IT era monster. Finns billiga, vita töntmöbler överallt så jag förstår inte varför det här sker ens!
Citera
2013-06-06, 14:46
Medlem
Logiks avatar
Men du. Det är bara prylar. Inget att hetsa upp sig över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in