2013-05-29, 22:33
Medlem
ibithas avatar
Ja, hej!
Min situation är såhär att när jag skulle flytta så var jag både för ivrig och för stressad och gjorde ett rätt dumt beslut.
Istället för att skruva i sönder skinnsoffan så försökte jag och vännerna att vrida och vinkla den ner från spiraltrappan istället. Det körde självklart fast och i försök att få upp den igen så sket det sig ytterligare.
Detta resulterade i att den revs upp på rätt många ställen. Främst på armstöden men också nedtill, baktill och uppemot nackstödet där tygkuddarna normalt ska ligga.

Jag inser att klä om soffan helt hade inneburit en mindre förmögenhet så tanken slog mig att se till att få fixat "skinnlappar" i en annan brun nyans som man på något sätt kan fästa, helst sy fast, lite överallt.
Soffan är rätt så alternativ som den är så jag tror faktiskt att det rent av kan bli snyggt att gå loss lite på det sättet.

Det jag undrar, däremot, är hur jag ska bära mig åt? Jag ser ju helst att jag kan vända mig till någon professionell men vad ska jag söka mig efter? Finns det någon som pysslar med detta än idag för en relativt billig peng i vårt moderna samhälle?

Jag bor i Skåne om någon kanske, till och med, har något ställe att föreslå.

Ursäktar för den något längre text än det var tänkt.
Tack på förhand.
Citera
2013-05-29, 22:46
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar

Du kan ju vända dig till en så kallad sadelmakare. Finns lite överallt i landet. Kan nog bli ganska dyrt dock.
Allt beror ju på hur soffan ser ut nu, vilken modell, modern, gammeldags etc. Bild kanske?

Ett tips om du skulle göra det själv, är ju att köpa bitar och sedan nita dom fast. Man kan skapa ganska fina mönster med nitar samtidigt som att dom fungerar bra att sätta fast bitarna med.
Sedan, (fortfarande beroende på soffans skick ock utseende för övrigt,) -så kan du använda både olja och sandpapper för att få en fin och spännande look.

Finns många alternativ, men som sagt -en bild hade ju hjälpt lite här.
Citera
2013-05-29, 22:51
Medlem
limma?
Citera
2013-05-29, 22:58
Medlem
ibithas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie

Du kan ju vända dig till en så kallad sadelmakare. Finns lite överallt i landet. Kan nog bli ganska dyrt dock.
Allt beror ju på hur soffan ser ut nu, vilken modell, modern, gammeldags etc. Bild kanske?

Ett tips om du skulle göra det själv, är ju att köpa bitar och sedan nita dom fast. Man kan skapa ganska fina mönster med nitar samtidigt som att dom fungerar bra att sätta fast bitarna med.
Sedan, (fortfarande beroende på soffans skick ock utseende för övrigt,) -så kan du använda både olja och sandpapper för att få en fin och spännande look.

Finns många alternativ, men som sagt -en bild hade ju hjälpt lite här.

Jag satt och letade frenetiskt efter bild på den men hittade tyvärr ingen. Just nu är den ställt i ett lager då jag inte har användning för den förrän, ja, nu till helgen när jag flyttar in i ny lägenhet.

Jättesvårt att förklara egentligen. Men jag kan väl säga att 70% av skinnsoffan är täckt av tygkuddar, exklusive ryggen då, så klart. Om det nu ger en hint av vad det är för typ av modell.
Tyvärr täcker inte kuddarna skadorna utan det syns fortfarande nertill där man har benen samt armstöden och sidorna.
Det är en soffa med schäslong.

Har du tillräckligt bra Google-kunskaper för att leta upp något exempel på hur det kan se ut när man nitar fast dem? Jag har nämligen svårt att föreställa mig på hur många nitar som skulle krävas och hur de egentligen skulle placeras för att få det att se respektabelt ut.
Citera
2013-05-29, 22:58
Medlem
ibithas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
limma?

Tanken slog mig och det får väl bli det i absolut värsta fall. Risken är dock att det ser lite snurrigt ut. Det optimala är liksom att få till en look där man tror att den är tillverkad på det viset.
Citera
2013-05-29, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibitha
Jag satt och letade frenetiskt efter bild på den men hittade tyvärr ingen. Just nu är den ställt i ett lager då jag inte har användning för den förrän, ja, nu till helgen när jag flyttar in i ny lägenhet.

Jättesvårt att förklara egentligen. Men jag kan väl säga att 70% av skinnsoffan är täckt av tygkuddar, exklusive ryggen då, så klart. Om det nu ger en hint av vad det är för typ av modell.
Tyvärr täcker inte kuddarna skadorna utan det syns fortfarande nertill där man har benen samt armstöden och sidorna.
Det är en soffa med schäslong.

Har du tillräckligt bra Google-kunskaper för att leta upp något exempel på hur det kan se ut när man nitar fast dem? Jag har nämligen svårt att föreställa mig på hur många nitar som skulle krävas och hur de egentligen skulle placeras för att få det att se respektabelt ut.

Letade lite sporadisk efter soffor med nitar och hittade inte så mycket tyvärr, annat än några exempel på hur just skinn & nitar ser ut tillsammans som till exempel här: http://www.skonahem.com/scaled/440x0/Global/Skonahem/oppet-hus/kronikan/2008/ottoman-divan-dyscha-kart-/dramaqueen.jpg?h=4db1dd3b39cddf0e97a991a6d55a7d5d

Nitar kommer ju i alla möjliga varianter, silver, guld, brons, små, stora, runda, fyrkantiga etc etc. Finns nog att köpa på hobbyaffärer och diverse verkstäder som t.ex klär om mc-sadlar.

Limma skulle jag inte ge mig på. Dels så blir slutresultatet nog ganska fult, och dels kommer limmet att synas igenom lädret. I synnerhet om soffan är brun..
Citera
2013-05-29, 23:15
Medlem
ibithas avatar
Citat:
Letade lite sporadisk efter soffor med nitar och hittade inte så mycket tyvärr, annat än några exempel på hur just skinn & nitar ser ut tillsammans som till exempel här: http://www.skonahem.com/scaled/440x0/Global/Skonahem/oppet-hus/kronikan/2008/ottoman-divan-dyscha-kart-/dramaqueen.jpg?h=4db1dd3b39cddf0e97a991a6d55a7d5d

Nitar kommer ju i alla möjliga varianter, silver, guld, brons, små, stora, runda, fyrkantiga etc etc. Finns nog att köpa på hobbyaffärer och diverse verkstäder som t.ex klär om mc-sadlar.

Limma skulle jag inte ge mig på. Dels så blir slutresultatet nog ganska fult, och dels kommer limmet att synas igenom lädret. I synnerhet om soffan är brun..

Så, nitar it is! Om det nu inte dyker upp något annat läckert alternativ.
Jag vet inte om jag är skillnad nog att få ihop det men jag ska bära med mig idén och höra runder lite.
Tack ska du ha.
Citera
2013-05-29, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibitha
Så, nitar it is! Om det nu inte dyker upp något annat läckert alternativ.
Jag vet inte om jag är skillnad nog att få ihop det men jag ska bära med mig idén och höra runder lite.
Tack ska du ha.

Här har du en annan bild, artikeln handlar om något annat dock -men bilden ser lite ut som om att det kan vara en reparation på just en soffa, vem vet Annars så är det nog en Chesterfield hehe! http://furniturebeauty.guardsman.com...her-furniture/

OT: Själv funderar jag på att klä om en gammal ärvd gungstol i svart läder med nitar Kan bli ganska kul tror jag
Citera
2013-05-30, 07:45
Medlem
ibithas avatar
Citat:
Här har du en annan bild, artikeln handlar om något annat dock -men bilden ser lite ut som om att det kan vara en reparation på just en soffa, vem vet Annars så är det nog en Chesterfield hehe! http://furniturebeauty.guardsman.com...her-furniture/

OT: Själv funderar jag på att klä om en gammal ärvd gungstol i svart läder med nitar Kan bli ganska kul tror jag

Ja, I see what you're going at. Men hur fungerar det i praktiken? När man fäster nitar måste man väl komma "bakifrån" skinnet för att kunde låsa dem?
No clue!
Jag hade gärna sett att det hade fungerat som en häftapparat liksom haha.

Låter som en fet idé! Testa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in