Flashback bygger pepparkakshus!
Svara
  • 2
  • 3
2013-05-25, 00:07
  #25
Medlem
Z1s avatar
OTROLIGT inspirerande! STORT TACK fr att du delar med dig av din berttelse
Har sjlv bara brjat meditera och det gr inget vidare d jag som person r vldigt ofokuserad men jag tnker inte ge upp! Ska defenetivt anvnda mig av inspelningen du lnkade nsta gng!
Citera
2013-05-27, 14:36
  #26
Medlem
frumpishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dokoalseled
Har du ngot tips p vad man kan gra om man saliverar mycket nr man frsker meditera?

Hll munnen stng och svlj nr du behver, varken mer eller mindre
Citera
2013-05-27, 20:17
  #27
Medlem
frumpishs avatar
Skrev ett nyhetsbrev p detta tema:t

Skerligen lsvrt d det frklarar en hel del psykologiska begrepp kring liknande upplevelser och hur viktigt medknslan r fr vrt vlmende

Om medknsla
Detta nyhetsbrev handlar om medknsla och hur vi faktiskt kan va upp den (och varfr det r bra fr bde oss sjlva och omgivningen).

I slutet har jag en hgst personlig berttelse frn mitt eget liv, ngot jag verkligen hoppas du uppskattar.

Att lyssna p medan du lser
Sedan denna

(vill du hellre lsa nyhetsbrevet p min hemsida gr du det hr

Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle. - Plato

Medknsla. Denna mnskliga frmga som kan beskrivas som en kombination av att knna vad andra knner tillsammans med nskan att de ska m bra och bli kvitt sina obehag.

Medknsla och mindfulness gr hand i hand, bde i vrt utvande och i de omrden i hjrnan och egenskaper hos sinnet vi strker genom detta. Varje gng vi stter oss ner och var mindfulness, varje gonblick vi accepterar och omfamnar en oroande tanke istllet fr att trycka bort den, kan ses som ett uttryck av medknsla till oss sjlva.

Ett uttryck av vr nskan att vi sjlva ska f m bra och bli fria frn vrt obehag. Medknsla r inte bara en absolut ndvndighet fr att vrt samhlle ska fungera, det r ocks ngot vi alla kan trna upp. Innan vi gr igenom hur, kan det vara p plats med lite motivation, hr r ngra av de positiva effekterna man hittat i studier p medknsla.

Positiva effekter av medknsla
En fundamental effekt av en kad medknsla r att vi knner nnu mer samhrighet med andra mnniskor. Detta ger mjliggr djupare relationer, mer meningsfulla sdana.

Rent fysiologiskt minskar stressreaktioner i kroppen hos mnniskor som fr va upp sin medknsla. Man kan ven se hur mngden nervceller i vagusnerven, den nerv frn hjrtat till hjrnan som reglerar vrt parasympatiska nervsystem kar.

Inte minst s visar ett flertal kurser i medknsla att deltagarna bde knner sig tryggare, mer tillfredsstllda med sina liv och fr enklare att hantera bde sina egna och andras knslor.

Otaliga forskningsexperiment visar dessutom att bde mnniskor och barn faktiskt blir lyckligare av ge gvor till andra, n att f gvor sjlva.

If you want others to be happy, practice compassion. If you want to be happy, practice compassion. Dalai Lama

Och vrldens lyckligaste mnniska munken med hgst uppmtt aktivering i vnster frontallob, menade ven han att meditation i medknsla r det absolut viktigaste.

Kristin Neff som forskat p medknsla med oss sjlva har funnit att ju mer medknnande vi r mot oss sjlva, desto enklare hanterar vi en uppsj av svra situationer. Det r till och med viktigare n sjlvknslan fr en hlsosam sjlvbild.

Medknsla smittar! Nr mnniskor ser andra mnniskor beg altruistiska och medknnande handlingar blir de mer bengna att gra likadant, s nr du brjar va medknsla hjlper du ven din omgivning att bli mer medknnande. Men om det nu r bde medftt och s positivt fr vr hlsa, ja till och med smittsamt, varfr r inte alla mnniskor medknnande?

4 hinder fr medknsla
Fljande 4 hinder r vanliga i vr vg mot en kad medknsla fr oss sjlva och andra.

1. Jag frtjnar inte att m bra

Mnga mnniskor lever under tron att de mste gra ngot speciellt fr att f uppleva positiva knslor. Det kommer delvis frn vr kultur dr lycka och vlmende ofta likstlls med att prestera (vilket forskningen inte alls visar).

Att d brja visa medknsla med sig sjlv, att pltsligt tillta sig sjlv att m bra utan ngon speciell anledning kan d ses som ngot ofrsteligt. n svrare kan det bli om vi har massa frestllningar om hur vi frtjnar vrt lidande, om vi skuldbelgger oss fr saker som hnt oss i livet.

En lsning kan var att reflektera ver p vad du egentligen valt i livet?
Du har knappast valt dina frldrar eller dina gener. Du har heller inte valt ditt utseende, kroppslngd eller fysik. Hela din barndom, skolgngen och klasskamraterna r inte heller ngot val i ngon mening.

Och alla de knslomssiga mnster du br p frn denna tiden, hur alla dessa upplevelser format dig, r drfr inte heller ngot du valt. Allt ifrn temperament, till oskerheter, obehagliga minnen och personlighetsegenskaper du helst skulle slippa.

Denna frstelse fr hur lite vi faktiskt valt i livet, r ett frsta steg mot ett kat medknnande mot oss sjlva. Istllet fr att dma oss sjlva fr alla misstag vi tycker oss ha begtt eller lta sorgliga minnen och orttvisor under vr uppvxt, kan vi blicka framt och brja leva mer medknnande, i ett liv dr vi lter oss sjlva vara lyckliga i strre utstrckning.

Fr om vi fick valet mellan ett lyckligt liv och ett olyckligt liv, vem skulle frivilligt vlja det sistnmda? Tyvrr r livet inte s enkelt, vi tar med oss vrt bagage in i varje nytt gonblick, men s fort vi brjar visa medknsla med oss sjlva kan vi brja slppa p det hr bagaget, lite i taget.

2. Andra frtjnar sitt lidande

En annan svrighet nr vi var medknsla r uppfattningen att vissa mnniskor frtjnar sitt lidande. Vi lever i ett samhlle format av kristna vrderingar, dr syndare historiskt sett, skulle brinna i helvets eldar, knappast en behaglig vrme.

ven vr kulturs syn p brottslingar signalerar detta frtjnande av lidande, hur pedofiler, vldtktsmn, mrdare och andra kriminella ofta hngs ut och enligt vissa borde de f smaka p sin egen medicin, tyvrr fder vld oftast bara mer vld och ddstraff har heller inte visat ngot avskrckande effekt.

P det personliga planet har vi alla ngon gng skerligen blivit srade av mnniskor. Mnniskor vi drefter har vldigt svrt att knna medknsla fr och nskan om vlgng. Vi har istllet klart fr oss att deras intention var illvilja och frltelse str inte p kartan.

terigen, ligger en lsning i att se p vad dessa mnniskor valt i sitt liv, allt som lett fram till att de i ngon situation srade oss. Har de valt sin uppvxt? Sina gener? Sin personlighet? Sina frebilder, frldrarelationer och lrare? Sin klasstillhrighet, anstllning, chef? Sin hlsa och eventuella sjukdomar?

Om vi dessutom kikar p forskningen bakom beslut och moviation visar den fr det frsta att situationen, dagsformen och de knslor vi knner fr tillfllet i hgst grad pverkar vra beslut, snarare n vr personlighet (ven om mnniskor oftast tror det omvnda om andra, detta kallas det fundamentala attributitionsfelet).

Kanske srade personen oss inte ens avsiktligt, utan vi rkade bara vara en stock i floden som pltsligt krockade med en annan , dr ingen av dem valde sin kurs. Det ironiska r att ven om personlighetsegenskaper skulle varit den mest pverkande faktorn r inte heller det ngot vi valt.

Fr vem skulle frivilligt vlja att bli ngon som srar andra mnniskor, eller nnu vrre, en vldtktsman eller mrdare? Tyvrr r de stegen som leder till liknande brott s lnga och komplexa, allt ifrn en hotfull uppvxt, gener och utanfrskap har bidragit och det som utifrn ser ut som ett enda val har i sjlva verket varit tusentals.

Vi kan betrakta andra mnniskor som trd, och precis som med trd ser vi stammen och bladen men inte deras rtter, deras uppvxt och allt deras bagage. Vi har hela tiden ett val, att brja bli mer frstende fr vr omgivning och de komplexa mnster som rder och drmed ka vr frstelse fr andra mnniskors situation.
Citera
2013-05-27, 20:18
  #28
Medlem
frumpishs avatar
3. Medknsla r bara fr klena mnniskor, starka mnniskor klarar sig sjlva

Vxer man upp i en knslokall eller rentav hotfull milj, r det vanligt att man br p ett liknande synstt. Man identiferar sig kanske rentav som en rationellt tnkande individ och anser knslor vara ngot fr mesiga och klena mnniskor.

Oturligt nog s har alla mnniskor knslor, vare sig de accepterar det eller inte, och att leva i frnekelse med detta r en utmrkt vg till bl a. Depression och utbrndhet d vi inte lngre lyssnar till varken kroppen och blir ltt extra sjlvkritiska.

Den andra oturligheten r att vi sitter i samma bt, vare sig vi vill eller inte s klarar vi oss inte utan varandra. Lika lite som jag klarar mig utan de som bde odlat, samlat in och fraktat hit maten jag kper, klarar jag mig utan de som tar hand om min kropp nr jag blir sjuk eller de som hjlpt mig lra mig lsa, skriva och tala.

Vi fds in i vrlden helt beroende av den och istllet fr att frska komma undan detta beroende och separera oss frn andra mnniskor och relationer, s kan vi vlja att brja omfamna beroendet. Brja se med en nyfikenhet p dessa fantastiska mnster och sampspel som rder mellan mnniskor djur och natur.

4. Obehagliga knslor kommer upp nr jag var medknsla

Sorg och smrta kan komma upp nr vi brjar omfamna vra knslor, om vr tidigare strategi varit att stnga av. Sorg fr alla de gnger vi orsakat oss sjlva ondigt lidande genom dmande eller oroliga tankar. Kanske ven en sorg ver de gnger vi sjlva orsakat andra obehag och lidande.

Smrta frn minnen vi tidigare tryckt undan, situationer vi blivit srade eller knt oss orttvist behandlade. Vissa forskare menar ven att minnen frn de gnger vi skt trst hos vra frldrar men inte ftt detta vcks till liv nr vi brjar va medknsla.

Orttvisan i vrlden och det lidande som sker verallt dagligen kan ocks vcka starka knslor nr vi brjar va och drmed ta in dessa istllet fr att ignorera dem, drfr finns det inget som krver s mycket mod som att vga mta dessa knslor, att vga ppna upp oss fr dem.
Alla starka obehagliga knslor r dessutom ett perfekt tillflle att va
medknsla med.

Att kunna omfamna ven dem i din nskan att du skall f m bra, att du skall kunna brja trivas ven med dessa knslor. Testa grna att lta varje stark knsla, positiv svl som negativ vara en pminnelse om din nskan om ditt egna och andras vlmende.
En annan formulering av allt som hindrar oss frn en kad medknsla r fljande.

Mentalt ogrs
Tnk dig att ditt sinne och hjrna r en trdgrd. Med delvis vackra blommor och frukttrd och delvis fyllt med ogrs. Detta ogrs skulle isfall symbolisera de interna processer som ger upphov till osund ilska, irritation, ngest och stress. Notera ordet osund, d ilska och stressreaktioner i vissa tillfllen har en nyttig funktion, men knappast i alla de sammanhang vi reagerar med dem idag.

Frukttrden och de vackra blommorna skulle vara de processer som gr att du reagerar med positiva knslor, blir inspirerad, motiverad, kreativ och medknnande med dig sjlv och din omgivning.

Inom psykologin talar man om scheman, inre konstruktioner och script fr de uppfattningar om verkligheten vi format sedan barndomen. Hur saker borde g till, hur vi borde uppfra oss i vissa situationer, vad som r rtt och fel, osv.

Vi har ocks omedvetna minnen frn alla vra upplevelser, speciellt sedan barndomen, som aktiverar knslor i vissa situationer, de (lagrade bland annat via amygdalan).

Genom vning i medknsla r d tanken att vi kan frndra vr inre trdgrd, med minskat mentalt ogrs som fljd genom att ndra de synapser som fr oss att reagera med tankar och knslor p stt vi inte vill eller som inte r bra fr varken oss eller andra.

Modern forskning har visat att detta r precis vad som sker och det viktigaste gonblicket, nr det gller knslomssiga reaktioner r att vara vaksam precis nr de intrffar. Fr nr vi blir rdda, nervsa, arga eller oroliga har delar av vra omedvetna minnen vckts till liv och det r d vi har som mest mjlighet att frndra dessa.

Det gller att dra upp ogrset med rtterna och dessa rtter blir synliga i de tillfllen vi reagerar p stt som vi egentligen inte vill, m det vara med ilska, ngest eller sjlvkritik.

I mindfulnesstrning var vi upp vr medvetenhet om kroppsliga signaler, om vra tankar och via acceptans kan vi undvika att falla tillbaka i de gamla mnsterna och sakta sakta brjar de gamla synapserna kopplas ner.

Nr vi var medknsla kan vi pltsligt byta ut dessa gamla omedvetna minnen. Detta d medknsla kommer med knslor av trygghet och omtnksamhet som gr tvrt emot de gamla reaktionerna och vra gamla minnen skrivs d ver. Lite som att vi raderar gamla filer p datorn och byter ut dem mot nya, mer krleksfulla sdana.
En stor teori inom psykologin som frklarar just denna process r
anknytningsteorin.

Anknytning
Relationen vi har I barndomen med vra frldrar har stor del I formandet av hur vi bade hanterar knslor och relationer I vuxen alder. Det r basen i anknytningsteorin.

Det har i otaliga studier visat sig att dessa relationer kan delas in p tre olika stt. Antingen, s hade vra frldrar ltt fr att hantera sina egna knslor och de kunde ge oss den trygghet vi behvde som barn. Vi vxte drmed upp med en djupt rotad knsla av trygghet.

Fall nummer tv r nr ngon av vra frldrar hade svrt fr att hantera sina egna knslor och ibland reagerade med exempelvis ilska och hotfulla beteenden mot oss, ngot som gr att vi prglas med en frvirring och oskerhet i vra relationer, en knsla av att inte kunna lita p andra fullt ut, men ocks en saknad efter att uppleva fullstndig trygghet exempelvis med en partner.

Det tredje scenariot sker om vra frldrar inte visade oss krlek och uppmuntran nr vi blev oroade som barn. Om de t ex. Aktivt frskte f oss att sluta grta och ville f oss att klara oss p egen hand eller var frnvarande under vr uppvxt.

Detta leder till undvikande beteenden gllande relationer i vuxen lder. Vi vill se p oss sjlva som oberoende av andra och intima relationer kan verka skrmmande. Oftast tenderar vi att dlja eller frska trycka bort vra knslor och frnekar ven att vi p ngot stt skulle behva relationer.

Eftersom detta r modeller av en mycket mer komplex verklighet, s r ingen av oss endast ett av dessa scenarion. Vi har alla troligtvis ngon gng bde upplevt trygghet med en frlder, lrare eller vn men ven blivit srade av eller rdda fr andra mnniskor.

Forskningen visar, intressant nog, att trygg anknytning, den form vi alla efterstrvar, gr att omedvetet vcka till liv hos mnniskor bara genom att de fr lsa ord ssom kram, krlek, medknsla och dylikt i en text.
Detta vet man d mnniskor med trygg anknytning tendererar att vara mer medknnande och ha mindre frdomar om andra mnniskor och precis samma sak hittar man hos mnniskor som prglas med trygghet i experimentet.

(Rasism kan definitivt frklaras som brist p krlek och nrhet under uppvxten d detta gr oss mer hotfullt instllda mot andra mnniskor, speciellt de frn andra kulturer).

Det hela sammanfattas fint med fljande historia frn nordamerikansk indiankultur:

En stamldste fick en gng frgan hur hon kunde vara s lycklig, s vis och lskad. Hon svarade: Det r fr att jag vet att i mitt hjrta bor det tv vargar, en varg av krlek och en varg av rdsla och hat. Den som vxer sig stark r den jag matar.

Varje gng vi reagerar med ilska, ovilja och en dmande attityd mot oss sjlva eller andra, lter vi fel varg vxa sig starkare (eller fel synapser i hjrnan).

Lsningen ligger inte i att brja hata dessa reaktioner, att aktivt motarbeta de dmande tankar vi har om oss sjlva eller andra, d fortstter vi bara mata fel varg.

Om vi istllet kan omfamna dessa tankar, lta dem finnas dr utan att brja reagera p dem (slppa taget om dem r en annan beskrivning), fr hatets och rdslans varg allt mindre mat.

Dessutom, om vi brjar fokusera p allt det goda i livet, blickar bortom lpsedlar och skvaller, till barnens skratt och leenden, till de mnniskor som hller uppe drren fr oss extra lnge eller busschaffren som glatt sger hej och kr oss dit vi ska, s kan vi brja mata krlekens varg.

When I was a boy and I would see scary things in the news, my mother would say to me, "Look for the helpers. You will always find people who are helping. - Fred Rogers
Citera
2013-05-27, 20:19
  #29
Medlem
frumpishs avatar
Min historia
Att vga r att frlora fotfstet en liten stund. Att inte vga r att frlora sig sjlv - Kierkegaard

Min egen barndom var definitivt en blandning av alla 3 beskrivna typer. Jag vxte upp p landet i underbar natur, med fantastiska frldrar och smsyskon. Tyvrr hamnade jag i ett utanfrskap i slutet p lgstadiet som hll i sig genom hela hgstadiet fram till gymnasiet.

Detta, tillsammans med konflikter och stress inom familjen trde p mitt inre ngot oerhrt och jag bar stndigt p en knsla av oro och ven skam. Skam p grund av denna knsla av att inte vara accepterad, att inte ha ngot sammanhang dr jag knde mig hemma. Skammen blev inte bttre av att jag hade en hst och red, ngot som absurt nog skapade en rdsla fr att ngon skulle tro att jag var homosexuell.

Absurt bde fr att jag sg ngot skamfullt i att vara homosexuell (ngot jag lyckligtvis inte lngre gr), samt att jag var s otroligt oroad ver vad andra tyckte och tnkte om mig.

Denna oro och utanfrskap satte s djupa spr att genom hela gymnasiet och ven de frsta ren p chalmers knde jag ett starkt obehag s fort knslor kom p tal (jag har nda sedan jag varit liten alltid tyckt snger i tecknande filmer varit obehagliga och tntiga, nnu en form av knsloundvikande).

Jag hade allts mnga delar av undvikande anknytning i mig, jag pratade sllan (ls: aldrig) med andra om mina knslor och vad jag knde fr andra mnniskor. Dessutom hade jag mnga dmande tankar, inte bara om mig sjlv utan ven om andra, allt ifrn mitt och andras utseende, till sjlvkriticism ssom min avsaknad av talang.
Jag sg mig ven som knslokall och lat, bland mnga andra negativa attribut.

Samtidigt skte jag ven nrhet, i form av en kvinnlig partner. Jag hade vldigt ltt fr att bli kr och minns varenda en av mina intensiva frlskelser frn lgstadiet nda till nutid. Men mitt problematiska frhllande till mina knslor gjorde att jag aldrig, inte vid en enda av dessa tiotals frlskelser, uttryckte mina knslor fr personerna ifrga.
Lustigt nog var det faktiskt min bristande sexuella framgng som gjorde att jag brjade meditera, ngot som tog med mig p en resa jag aldrig kunnat frestlla mig.

Fr efter mitt sista r p Chalmers, efter mnga olika skiften i min personlighet, genomgick jag en 10 dagars retreat i fullstndig tystnad, med sittande meditation ver 10 timmar dagligen. Det som lockade mig till retreaten var en snderstressade kropp och psyke. Studierna inom teknisk fysik och mina storslagna ambitioner tog ut sin rtt och retreaten blev en ordentlig utmaning fr den rastlsa versionen av mig sjlv som kte dit.

Det var inte samma rastlsa person som kte hem, det jag fann var ett djupt lugn och en fridfullhet jag aldrig knt, ens som barn. Fortfarande fanns dock en oro kring min identitet, alla de femtiontalet bcker inom psykologi jag lst under de senaste tv ren gjorde frgan knappast klarare, vem var jag egentligen? Dessutom blev jag i min strvan att gra mig helt oberoende av andra mnniskor n mer frvirrad nr forskning inom psykologin snarare pekade p motsatsen, hur beroende vi r av varandra.

Anledningen till att jag brjade hlla kurser i mindfulness och verkligen frst p djupet dess transformerande effekter, var till stor del p grund av den upplevelse jag hade i Argentina vren 2012, och gav mig lika mnga svar som nya frgor. Jag hade kt till Sydamerika p backpackingresa och hamnat p en farm mitt ute i hglandsskogarna norr om Buenos Aires.

Min dagliga meditationsvana sedan vipassana hade gtt frn 80 minuter nda ner till 5 minuter dagligen och jag knde att nu var det dags att brja p ny kula.


Efter en mycket fridfull vistelse p farmen s var jag en dag nere vid en nrliggande flod. Efter lite yoga och bad s satte jag mig p en stor sten och satte igng en guidad meditation i medknsla. Ngot som lrdes ut sista dagen p vipassana, men som jag nnu inte fullstndigt frsttt vitsen med.

Det som tog plats under de 20 minuterna och det efterfljande ret, r ngot som verkligen gr bortom min frstelse. Fr ett tag in p meditationen var det som att jag mtte ett motstnd i mig sjlv. Obehagsknslor i ryggraden brjade dyka upp och tankar ssom tntigt, mesigt, tog plats.

Men nr jag pltsligt hittade ett trygg minne frn min barndom, var det som att allt fll p plats. Jag, som bara ngra mnader tidigare hade lmnat en 3 rs karrir inom teknisk fysik fr att brja p nytt inom psykologi, och alla de skiften i sjlvbild detta krvt, knde hur mitt jag och sjlvbilden brjade lsas upp.

Knseln i ryggraden blev extremt behaglig, starkare och mer intensiv n allt jag ngonsin knt, inklusive de starkaste orgasmerna. Och den spred sig genom hela kroppen som en lpeld, eller snarare som vg av varm st honung.

Minnen brjade bubbla upp, minnen frn situationer under uppvxten nr jag knt mig srad, eller blivit rdd. Minnen av mnniskor jag pltsligt kunde frst och fullstndigt frlta. Trar rann och rann i takt med bckens porlande.

Jag upplevde i dessa gonblick en ren och villkorsls krlek till mig sjlv och hela vrlden, alla knnande varelser. Pltsligt kunde jag relatera till Siddartha Gothamas lra och begreppet upplysning.
nda sedan denna upplevelsen, har dessa behagliga sensationer i ryggraden och genom hela kroppen varit med mig dagligen. S ven denna intention om allas vlmende.

Sensationerna, den behagliga knseln i kroppen dyker upp ven i de situationer jag tidigare frknippat med obehag, ssom snger i disneyfilmer, begravningar, intensiva samtal, krleksfulla texter och ja, egentligen nr som helst.

Och de har haft en minst sagt transformerande effekt p mitt sinne (och skerligen min hjrna). Jag som tidigare alltid haft avundsjuka tankar nr jag sett andra mnniskor lyckas med sina projekt, ven mina nra vnner, kunde pltsligt mrka hur glada, vnligt sinnade tankar istllet dk upp och med dem, ett medgldjande.

Saker som frut knts anstrngande gr jag numera med en ltthet och gldje. Den kade omtnksamheten mot min kropp och min omgivning gjorde att jag bde slutade ta ktt och helt slutade ta socker (detta var inte ens en utmaning trots att jag tidigare tit lsgodis som en galning, suget bara sakta suddades ut av sig sjlv).

Efter denna upplevelse har livet knts som en evig nedfrsbacke, allt som oftast en avsaknad av kamp eller konkurrens. Dessutom en knsla av att allt hnger ihop, (min intuition har ven frbttrats avsevrt och om man tittar p munkars hjrnor som mediterar ver medknsla ser man hur olika ntverk nr extra hg integration genom tillstnd av synkroniserade gammavgor).

Jag viger numera mitt liv t frgan, hur kan fler mnniskor komma till insikt om sig sjlva, bli mer medknnande och hamna nnu nrmare det jag tror vi alla efterstrvar mental frihet, sann lycka.

Borde dessutom tillgga att jag fortfarande upptcker ver dmande tankar i sinnet, blir irriterad nr saker inte gr som jag vill och kan bli alldeles fr upprymd fr mitt eget och omgivningens bsta nr storslagna planer gr i verket. Mental frihet fr mig r inte ett tillstnd, bara en riktning.

Om du nu vill brja va medknsla (vilket jag verkligen hoppats jag motiverat dig till) hur gr du d tillvga?

Konsten att va medknsla
En frsta och ndvndig punkt r att kunna ppna ditt hjrta, dvs. Vga utforska dina knslor. Exempelvis genom att prata om dem med andra mnniskor. Kanske kan du uttrycka knslor av omtnksamhet fr en partner eller nra vn?

En bra vning som ofta anvnds inom positiv psykologi r att skriva ett tacksamhetsbrev till en person som str dig nra. Ett brev dr du uttrycker allt som du r tacksam fr med denna personen och allt som den gett dig. Du behver inte ens ge brevet till personen (ven om det sklart uppskattas), det rcker att bara skriva ner det.

En annan viktig komponent r att hitta en frebild. Det kan vara en stor ledare ssom Dalai Lama, eller Gandhi. Kanske en spirituell vis filur som Jesus eller Buddha. Eller bara en god vn till dig eller rentav ett husdjur.

Frsk se om du kan hitta en bild av personen eller djuret nr de leer ett genuint och tryggt leende och ta med dig denna bilden var du n gr. Det underlttar om du sjlv kan identifiera dig med frebilden, om du kan urskilja ngra likheter mellan er, desto mera, ju lttare kan du inspireras av frebilden.

(Min egen sikt r att vi alla I slutndan frenas i vrt skande efter lycka, ngot som gr det oerhrt enkelt fr mig att knna en omedelbar samhrighet med alla mnniskor jag mter).

Du kan ocks prva om du kan finna ngot minne frn din barndom dr du knt dig extra trygg och omhndertagen. Kanske nr en frlder eller lrare hllt om dig och lyssnat p dig villkorslst.

Nsta steg blir att brja se dig sjlv som medknnande, utforska den sidan av dig sjlv och din medknnade frmga (oavsett vad du tycker om den i nulget). Om du ser dig sjlv som knslokall och empatils, kom d ihg all forskning p neuroplasticitet, hur formbar hjrnan faktiskt r och att det bara r en frga om vning. Kanske kan du dra dig till minnes ngon gng du faktiskt gjort ngot snllt fr ngon annan och brja bryta den gamla bilden.

Omtnksamhet kan du ven va med dina tankar, alla dessa stackars dmande och oroande tankar, de vet inte bttre. Drmed kan du bde f perspektiv p dem och aktivera delar i frontalloberna som lugnar amygdalans reaktioner.
Citera
2013-05-27, 20:20
  #30
Medlem
frumpishs avatar
Ett annat stt att va medknsla r genom sorg. Sorg r en grundknsla, ngot som alla mnniskor knner vid separationer och genom sorg frenas vi med andras lidande. Vi kan knna en samhrighet med andra och frst deras situation och nr vi dessutom sjlv knner sorg kan vr nskan befrielse frn obehag glla bde oss sjlva och andra som srjer.

Sorgsen och sensuell musik och sorgsna filmscener r ett utmrkt stt att utforska sorg p, se om du kan lgga mrke till hur sorg knns i kroppen, i andningen, ryggen och omrdet kring hjrtat nsta gng du ser en sorglig film eller hr ett trgripande musikstycke.

Observera att medknsla handlar ej om att bli passiv, tvrtom visar forskningen att nr mnniskor mediterar p medknsla aktiveras omrden i hjrnan som r kopplade till att agera!

To forgive is to set a prisoner free and discover that the prisoner was you. - Lewis B. Smedes

Frltelse r ett annat omrde vi kan va vr medknsla p. Frltelse fr oss sjlva, fr alla de gnger vi misslyckats med saker vi fretagit oss och sedan gett oss sjlva obehag och dmande tankar fr detta misslyckande.

Frltelse fr andra mnniskor, som srat oss eller gjort oss illa p ngot stt. Med frltelse menar jag inte en frltelse fr sjlva handlingen de begick, den som gjorde oss illa, utan en frltelse fr personen. Att de inte visste bttre n att sra oss. En frstelse fr de mnster dessa mnniskor styrs av frn sin barndom, gener och livsituation och kanske till och med en nskan att de skall bli fria frn sina destruktiva sdana.

En vning du kan gra varje gng du borstar tnderna r att se dig sjlv i gonen i spegeln. Se hela dig, den kropp du ftts med och formats med, de gon du tar in universum med och det sinne som rymmer hela ditt vsen.

Prva vad som hnder om du brjar rikta en omtnksamhet till dig sjlv. En genuin nskan att du skall f m bra och bli fri frn dina obehag. Knn efter i kroppen, lgg mrke till vilka tankar som kommer upp, kanske dmande tankar, kanske behagliga tankar.

Ngot som hjlper oss i vr vning av medknsla r ett tillstnd man inom psykologin kallar upphjning (Elevation). Detta tillstnd hamnar vi i nr vi ser andra beg altruistiska och medknnande grningar. Det kan vara allt ifrn facebookbilder p mnniskor som rddar djur i nd, till personen som sknker en slant till uteliggaren.

Hr fljer dessutom tv verkliga hndelser.

Den frsta handlar om en val i nd:

En fiskare utanfr San Franscisco upptckte en dag en val som trasslat in sig i krabbfiskent och hll p att sjunka av tyngden frn nten. Fiskaren tillkallade en rddningspatrull med dykare som hoppade i och frsiktigt skar upp nten. Uppdraget tog flera timmar och var knappast ofarligt med tanke p att ett slag frn fenan garanterat inneburit livsfara.

Dykarna berttar hur valen, under tiden de var dr, hela tiden hll sig lugn och nyfiket spanade p dem. Efter att ha blivit frislppt brjade valen simma i cirklar runt dykarna och gra sm hopp. Sedan simmade den runt till var och en och nuddade dem med nosen.

Den andra handlar om en man i en terapigrupp:

Mannen var i terapi d hans dotter gtt bort i cancer, bara ngra r gammal. Dagens terapimte handlade om tacksamhet och deltagarna fick var och en beskriva ngot de kunde knna tminstone ett uns av tacksamhet fr i de frskrckliga hndelser de varit med om.
Nr turen frst kom till mannen, var han helt blank och frklarade fr gruppen att han omjligt kunde finna ngonting att vara tacksam fr i hans dotters bortgng.

Men nr hela gruppen hade sagt sitt, rckte han pltsligt upp handen och berttade: Jag har insett en sak som min dotters bortgng gjort, som jag verkligen r tacksam fr. Det r hur den mjliggjort att jag kan ge min andra, verlevande dotter, min fullstndiga krlek och uppmrksamhet vareviga dag. Och med vilken obeskrivbar uppskattning jag knner fr livet i all sin frgnglighet.


Tacksamhet
One looks back with appreciation to the brilliant teachers, but with gratitude to those who touched our human feelings. The curriculum is so much necessary raw material, but warmth is the vital element for the growing plant and for the soul of the child. Carl Jung

Tacksamhet r ngot som forskningen gng p gng blir frvnad ver hur stark positiv effekt det har p mnniskors liv. En utmrkt vning jag varmt rekommenderar dig r att varje dag finna 3 hndelser eller saker med ditt liv du kan knna tacksamhet fr. Observera att det inte behver vara tacksamhet till ngon speciell person eller gud, bara en tacksamhet i sig sjlv. Det kan vara allt ifrn tak ver huvudet, till en viss vnskap eller id, eller extra god frukost.

Tacksamhet och medknsla gr dessutom hand i hand d vi enklare kan knna mer medknsla med oss sjlva och andra nr vi knner mer tacksamhet till vrt liv.

Slutligen handlar medknsla givetvis inte om att sitta ner och meditera p det. I slutndan r det hur du reagerar och agerar i ditt dagliga liv som r den ultimata mtstickan p din medknsla. bde till dig sjlv och till andra.

Our task must be to widen our circle of compassion, to embrace all living creatures and the whole of nature in its beauty. Albert Einstein

Slutligen, som jag skriver i hftet, s finns det massa fina stt att va medknsla och hr r en hel drs med vackra videos och snger till ditt frfogande. Troligtvis har du dessutom egna favoriter!

Hr r en lnk med massor av inspirerande videoklipp och snger.

Hr har du en guidad meditation i medknsla

Jag nskar dig all lycka och vlgng min vn, ta hand om dig!

PS. Glm inte dela med dig av denna text om den hjlpte dig, min frhoppning r att vi tillsammans kan sprida sdan hr kunskap i raketfart om vi hjlps t.

Kllor:
Boken Compassionate mind av Paul Gilbert gr rigorst igenom forskningen p de pstenden som str i detta nyhetsbrev. En annan bra bok r "love 2.0" av Barbara Fredrickson, samt boken Buddha's brain av Rick Hansson.
Hr kan du lsa de nyhetsbrev jag skickat ut tidigare:

Nyhetsbrev #4 Om att skapa din dagliga meditationsvana (inkl .mp3)

Nyhetsbrev #3 Om minne, stress och mindfulness

Nyhetsbrev #2 Om sjlvdisciplin, oro och mindfulness

Nyhetsbrev #1 Kort om sex och mindfulness samt yoga

PS2. Flj mig p facebook och twitter om du vill ha fler uppdateringar och dela grna med dig av nyhetsbrevet till ngon du vet skulle uppskatta det
Citera
2013-06-08, 20:28
  #31
Medlem
Tack s mycket!

Har brjat meditera p medknsla nu !
Citera
2013-06-13, 00:25
  #32
Medlem
Metta med ord frn buddha sjlv:

Citat:
This is to be done by one skilled in aims
who wants to break through to the state of peace:
Be capable, upright, & straightforward,
easy to instruct, gentle, & not conceited,
content & easy to support,
with few duties, living lightly,
with peaceful faculties, masterful,
modest, & no greed for supporters.
Do not do the slightest thing
that the wise would later censure.

Think: Happy, at rest,
may all beings be happy at heart.
Whatever beings there may be,
weak or strong, without exception,
long, large, middling, short, subtle,
blatant, seen & unseen, near & far,
born & seeking birth:
May all beings be happy at heart.
Let no one deceive another
or despise anyone anywhere,
or through anger or irritation
wish for another to suffer.
As a mother would risk her life
to protect her child, her only child,
even so should one cultivate a limitless heart
with regard to all beings.
With good will for the entire cosmos,
cultivate a limitless heart:
Above, below, & all around,
unobstructed, without enmity or hate.
Whether standing, walking,
sitting, or lying down,
as long as one is alert,
one should be resolved on this mindfulness.
This is called a sublime abiding
here & now.
Not taken with views,
but virtuous & consummate in vision,
having subdued desire for sensual pleasures,
one never again will lie in the womb.

http://www.accesstoinsight.org/tipit...1.08.than.html
Citera
2013-06-14, 16:58
  #33
Medlem
adzzs avatar
Nr jag gick och la mig igr knde jag mig stressad, obekvm och allmnt ur form. Jag brjade gra ett par meditations/mindfulnessvningar. Efter runt 20-30 minuter med fokus p andningen och kroppen la jag mig i sngen. Blodcirkulationen kom igng rejlt av passet och jag knde att avslappnaden kom automatiskt. Det kndes helt magiskt att ngra simpla vningar ndrade om hela mitt psyke s pass, med hjlp av bttre blodcirkulation och andning.

Nu till det intressanta - Efter passet knde jag mig oerhrt mer bekvm och "trygg". En trygghetsknsla jag frknippar med mina tidigare erfarenheter av MDMA. Skillnaden var vl att knslorna inte utvecklades eller "sprngdes" p samma stt utan istllet begrnsades jag av mitt eget lugn.
Nu frstr jag verkligen hur viktig blodcirkulationen r fr kroppen och hur den pverkar sjlvknslan hos mig.
__________________
Senast redigerad av adzz 2013-06-14 kl. 17:09.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in