2013-04-29, 13:13
#1
Tripprapport: Meditation i Argentina
Introduktion:
Jag har med nyfikenhet lst tripprapporter hr p flashback om MDMA och psilocybin och d jag sett s otroligt starka liknelser mellan dessa trippar och den meditationsupplevelse jag sjlv hade fr lite mer n ett r sedan, beslt jag mig fr att beskriva den hr som en tripprapport.
Bakgrund:
Ett halvr fre sjlva upplevelsen, hade jag mitt frsta stora mte med vad buddhistisk meditation kan ge fr effekter p sinnet, kroppen och perceptuella frndringar. Detta d jag pga. Otroligt mngd stress i livet hoppade p en 10 dagars meditationskurs i tystnad, utanfr Jnkping (gratis men i en ngot sektliknande milj, ls mer hr).
Under hsten efter kursen, fortsatte jag meditera dagligen, men upplevde en minskande motivation. Strax efter jul drog jag ivg till Argentina fr att backpacka i sydamerika under 3 mnader. Jag hade nu halkat tillbaka i gamla tanke och knslomnster som orsakade stress, mycket handlade om alla ml jag hade och allt jag ville uppn i livet, med en tillhrande knsla av tidsbrist och ven en rdsla fr att d utan att ha hunnit med dessa stordd.
Dessutom hade jag under hsten efter meditationsretreaten, brjat lsa otroligt mycket psykologi, neurovetenskap och zenbuddhism, delvis fr att frska frst de upplevelser jag haft efter retreaten och inte minst begreppet upplysning (enlightenment) inom buddhismen, ngot jag blivit vldigt intresserad av pga. Dessa upplevelser och mina tidigare intressen inom sterlndsk filosofi, psykologi, vetenskapsteori och utilitiarism samt moralfilosofi, gjorde fenomenet upplysning (bde som ett tillstnd och som personegenskap) otroligt fascinerande, det verkar vara ngon form av syntes av insikter inom livets olika bestndsdelar.
Under resans frsta veckor hamnade jag av dets nyck i en farm i norra Argentina, otroligt vackert belgen p en bergig sluttning som omslts av tv ar i dalgngarna p varje sida. Helt fantastiska solupp och nedgngar, med en nstan brinnande himmel som rundades av mot hga bergstoppar, snbelggda ven nu i sensommaren.
Farmlivet var vldigt avkopplande och det kndes som jag hittat en otroligt viktig komponent jag ville fortstta utforska i resten av resan (jag jobbade dr via wwoof:ing volontraarbeta gratis p farmer i utbyte mot mat och husrum).
Efter ngra dagars oerhrt harmoniska skogspromenader i hglandsskogen, med farmfamiljens hundar som enda sllskap, beslt jag mig fr att teruppta mina morgonyoga och meditationsvanor igen. Allt flt p perfekt och en dag knde jag fr att ta ett dopp nere i en .
Det fann sig s bra att det vid n lg en enorm bumling, med slt ovansida, perfekt fr en sittande meditation. Efter lite yoga och ett nakenbad i den kalla n, tnkte jag passa p att testa en ny meditation jag senast provade sista dagen p 10-dagarskursen, dr kallad metta meditation men p engelska loving kindness.
Jag satte mig ner, knde in andningen en stund och brjade f lite mer perspektiv till tankar som bubblade upp, tog p mig hrlurarna och startade ipoden.
Sjlva .mp3 filen var en guidad meditation i loving kindness av jon Kabat-Zinn, en man jag tidigare varit inspirerad av i hans stt att beskriva buddhistiska frhllningsstt och meditationer utan ngon form av gudsdyrkan eller religs tro, men att samtidigt kunna behlla mycket av den kontemplativa andan och visdomen som dessa traditioner inkorporerar, allt detta i begreppet mindfulness som han spridit bde genom bcker och framfrallt, genom en otroligt mngd vetenskaplig forskning p dess effekter.
Med detta i sinnet, tryckte jag p play.
Trippen:
Under guidningen pratar han frst om trygghet, och hans ton gjorde mig bekvm. Kroppen kndes som vanligt, om n ngot lttare pga. det kalla badet fre och den varma luften.
Sjlva meditationen r ganska simpel egentligen, man brjar med att finna en knsla av trygghet genom att dra till minnes krleksfulla situationer i livet, eller ngon frebild. Sedan riktar man en nskan om krlek, lycka och inre frid t olika hll, frst till en sjlv, sedan till en person man hller krt, efter det till frmlingar och till sist ven ovnner och mnniskor som srat en (slutligen ven djur och hela vrlden, i dess klassiska buddhistiska sammanhang).
Det frsta som hnde i meditationen var att Jons ord av krlek och hans mma tal vckte ett visst motstnd hos mig, ven sjlva uttrycket May I feel loved and be accepted as I am, kndes lite konstigt, nstan tntigt.
(Jag vill tillgga att jag under hela mitt liv aldrig har varit troende av ngot slag frutom efter studier i teknisk fysik, som gjorde mig troende i den mening att jag trodde vra upplevelser endast r genererade av hjrnan, att det finns en fysisk verklighet, en objektiv verklighet, ett metafysiskt stllningstagande som kallas materialism, men som inte r bevisat p ngot stt, en mjlighet jag r idag r ppen fr, men inte aktivt tror p)
Men pltsligt, utan att jag direkt mrkte om det, brjade jag knna sensationer i kroppen. Det brjade i ryggraden och nacken och spred sig sedan snabbt genom hela kroppen.
Tidigare har jag upplevt liknande sensationer om n ngot svagare, av att lyssna p riktigt riktigt fantastisk musik, eller under orgasmer och ven efter joggingrundor. Men detta, visade sig vara ngonting helt annat.
Nr meditationen gick in p nskan om krlek till mig sjlv, mrkte jag hur dessa sensationer blev allt starkare, rentav obehagliga. Jag hade gshud ver hela kroppen och ryste av obehag och blev starkare och starke.
Hr skedde ett kvanthopp, ett diskret steg. I exakt samma gonblick jag brjade ge efter, acceptera upplevelsen, inte kmpa emot den, s transformerades den.
Sensationerna spred sig allt mer genom hela kroppen nda ut i fingrar och tr och jag kan nrmast beskriva det som en utomkroppslig upplevelse, men som att hela kroppen blev smrjd med honung p insidan. Jag var kvar i kroppen men knslan av kroppen var helt frndrad.
Nr meditationen gick in p exempel kring andra mnniskor, och hur otrygghet och lidande under barndomen starkt kan pverka mnniskor till att bli just olyckliga, och leva med en hg grad av omedvetenhet, var det som att bitar brjade falla p plats.
Tankarna blev dessutom allt intensiva och jag brjade pltsligt grta. Floder rann och allt kndes helt uppenbart. Hela mitt liv, starka upplevelser frn barndomen, mnniskor jag tidigare inte kunna eller velat frlta, kunde jag pltsligt knna en stark nskan att ven dessa mnniskor skulle f uppleva krlek, trygghet och harmoni i sina liv.
Bilder forsade fram liksom fler trar och kroppen skakade. Andningen var starkt pverkade och fr varje ut och inandetag sklvde kroppen i takt med vgor av vlbehag/kraftiga sensationer.
Nervositet och rdsla kndes helt omjligt, ilska och irritation fruktansvrt meningslst och jag kunde pltsligt knna ven en nskan om lycka och vlgng fr allt fler mnniskor och till sist ven djur.
Efter meditationen satt jag ner en stund, brjade spontanskratta och satte sedan p coldplay och lten viva la vida.
D kom sensationerna i kroppen tillbaka, nnu fler floder av trar och en frdjupad nskan om vlmende fr mnniskor som dk upp i tankarna. Efter ett tag brjade jag reflektera om sjlva upplevelsen och insg att jag aldrig varit med om ngot som ens varit i nrheten av denna intensitet, detta behagliga tillstnd och hur formationen av tankar, knslor och fysiska frnimmelser varit i samklang. Allt detta under bara ngon timme.
Jag vandrade sakta tillbaka till farmen och insg att livet kanske aldrig kommer vara sig likt efter denna upplevelse, fga anande vad som vntade under ret som fljde.
Resume:
Under sjlva sydamerikaresan som fortsatte i flera mnader, upptckte jag helt makalsa platser, fler farmer, djungelepisoder, knar och vidstrckta hav. Men ingenting, kom faktiskt ens i nrheten av denna meditationsupplevelse. Inte ens toppen av maccu piccu.
Vad som verkligen r sjukt med denna upplevelse r hur extremt positivt den pverkat mig under ret som fljt.
Det jag upptckte under resan, men frstod frst nr jag kom hem var att jag p ngot stt kopplat om saker i sinnet/hjrnan. Den mest uppenbara effekten, som fortfarande fascinerar mig n idag r att dessa behagliga sensationer, stark fysisk knsel / gshud, vibrationer och dylikt, kom att flja mig i allt jag gjorde.
S fort jag tnkte p krlek, medknsla, lyssnade p bra musik, var i intensiva samtal med mnniskor, t god mat, eller bara var i naturen, s terkom detta inre honungsbad av vlbehag.
Och det minskade inte. Och det var inte mindre behagligt nr det skedde den niohundrattionende gngen heller! Till och med nr jag satt och skrev denna texten fanns upplevelsen kvar inombords.
Nr jag lste vidare inom zenbuddhismen verkar det som dessa upplevelser, djupa aha-gonblick, kallas kensho eller liten insyn i upplysning och skall ha en transformerande effekt.
Det kan man minst sagt sga.
Allt som jag tidigare varit rdd fr och haft en nervositet fre, ssom att hlla tal infr stora folksamlingar, att blottlgga mina egna knslor fr andra mnniskor, dden, att leva i oskerhet infr framtiden, kom under de efterfljande mnaderna att sakta suddas ut.
FORTSTTNING I NSTA INLGG
Introduktion:
Jag har med nyfikenhet lst tripprapporter hr p flashback om MDMA och psilocybin och d jag sett s otroligt starka liknelser mellan dessa trippar och den meditationsupplevelse jag sjlv hade fr lite mer n ett r sedan, beslt jag mig fr att beskriva den hr som en tripprapport.
Bakgrund:
Ett halvr fre sjlva upplevelsen, hade jag mitt frsta stora mte med vad buddhistisk meditation kan ge fr effekter p sinnet, kroppen och perceptuella frndringar. Detta d jag pga. Otroligt mngd stress i livet hoppade p en 10 dagars meditationskurs i tystnad, utanfr Jnkping (gratis men i en ngot sektliknande milj, ls mer hr).
Under hsten efter kursen, fortsatte jag meditera dagligen, men upplevde en minskande motivation. Strax efter jul drog jag ivg till Argentina fr att backpacka i sydamerika under 3 mnader. Jag hade nu halkat tillbaka i gamla tanke och knslomnster som orsakade stress, mycket handlade om alla ml jag hade och allt jag ville uppn i livet, med en tillhrande knsla av tidsbrist och ven en rdsla fr att d utan att ha hunnit med dessa stordd.
Dessutom hade jag under hsten efter meditationsretreaten, brjat lsa otroligt mycket psykologi, neurovetenskap och zenbuddhism, delvis fr att frska frst de upplevelser jag haft efter retreaten och inte minst begreppet upplysning (enlightenment) inom buddhismen, ngot jag blivit vldigt intresserad av pga. Dessa upplevelser och mina tidigare intressen inom sterlndsk filosofi, psykologi, vetenskapsteori och utilitiarism samt moralfilosofi, gjorde fenomenet upplysning (bde som ett tillstnd och som personegenskap) otroligt fascinerande, det verkar vara ngon form av syntes av insikter inom livets olika bestndsdelar.
Under resans frsta veckor hamnade jag av dets nyck i en farm i norra Argentina, otroligt vackert belgen p en bergig sluttning som omslts av tv ar i dalgngarna p varje sida. Helt fantastiska solupp och nedgngar, med en nstan brinnande himmel som rundades av mot hga bergstoppar, snbelggda ven nu i sensommaren.
Farmlivet var vldigt avkopplande och det kndes som jag hittat en otroligt viktig komponent jag ville fortstta utforska i resten av resan (jag jobbade dr via wwoof:ing volontraarbeta gratis p farmer i utbyte mot mat och husrum).
Efter ngra dagars oerhrt harmoniska skogspromenader i hglandsskogen, med farmfamiljens hundar som enda sllskap, beslt jag mig fr att teruppta mina morgonyoga och meditationsvanor igen. Allt flt p perfekt och en dag knde jag fr att ta ett dopp nere i en .
Det fann sig s bra att det vid n lg en enorm bumling, med slt ovansida, perfekt fr en sittande meditation. Efter lite yoga och ett nakenbad i den kalla n, tnkte jag passa p att testa en ny meditation jag senast provade sista dagen p 10-dagarskursen, dr kallad metta meditation men p engelska loving kindness.
Jag satte mig ner, knde in andningen en stund och brjade f lite mer perspektiv till tankar som bubblade upp, tog p mig hrlurarna och startade ipoden.
Sjlva .mp3 filen var en guidad meditation i loving kindness av jon Kabat-Zinn, en man jag tidigare varit inspirerad av i hans stt att beskriva buddhistiska frhllningsstt och meditationer utan ngon form av gudsdyrkan eller religs tro, men att samtidigt kunna behlla mycket av den kontemplativa andan och visdomen som dessa traditioner inkorporerar, allt detta i begreppet mindfulness som han spridit bde genom bcker och framfrallt, genom en otroligt mngd vetenskaplig forskning p dess effekter.
Med detta i sinnet, tryckte jag p play.
Trippen:
Under guidningen pratar han frst om trygghet, och hans ton gjorde mig bekvm. Kroppen kndes som vanligt, om n ngot lttare pga. det kalla badet fre och den varma luften.
Sjlva meditationen r ganska simpel egentligen, man brjar med att finna en knsla av trygghet genom att dra till minnes krleksfulla situationer i livet, eller ngon frebild. Sedan riktar man en nskan om krlek, lycka och inre frid t olika hll, frst till en sjlv, sedan till en person man hller krt, efter det till frmlingar och till sist ven ovnner och mnniskor som srat en (slutligen ven djur och hela vrlden, i dess klassiska buddhistiska sammanhang).
Det frsta som hnde i meditationen var att Jons ord av krlek och hans mma tal vckte ett visst motstnd hos mig, ven sjlva uttrycket May I feel loved and be accepted as I am, kndes lite konstigt, nstan tntigt.
(Jag vill tillgga att jag under hela mitt liv aldrig har varit troende av ngot slag frutom efter studier i teknisk fysik, som gjorde mig troende i den mening att jag trodde vra upplevelser endast r genererade av hjrnan, att det finns en fysisk verklighet, en objektiv verklighet, ett metafysiskt stllningstagande som kallas materialism, men som inte r bevisat p ngot stt, en mjlighet jag r idag r ppen fr, men inte aktivt tror p)
Men pltsligt, utan att jag direkt mrkte om det, brjade jag knna sensationer i kroppen. Det brjade i ryggraden och nacken och spred sig sedan snabbt genom hela kroppen.
Tidigare har jag upplevt liknande sensationer om n ngot svagare, av att lyssna p riktigt riktigt fantastisk musik, eller under orgasmer och ven efter joggingrundor. Men detta, visade sig vara ngonting helt annat.
Nr meditationen gick in p nskan om krlek till mig sjlv, mrkte jag hur dessa sensationer blev allt starkare, rentav obehagliga. Jag hade gshud ver hela kroppen och ryste av obehag och blev starkare och starke.
Hr skedde ett kvanthopp, ett diskret steg. I exakt samma gonblick jag brjade ge efter, acceptera upplevelsen, inte kmpa emot den, s transformerades den.
Sensationerna spred sig allt mer genom hela kroppen nda ut i fingrar och tr och jag kan nrmast beskriva det som en utomkroppslig upplevelse, men som att hela kroppen blev smrjd med honung p insidan. Jag var kvar i kroppen men knslan av kroppen var helt frndrad.
Nr meditationen gick in p exempel kring andra mnniskor, och hur otrygghet och lidande under barndomen starkt kan pverka mnniskor till att bli just olyckliga, och leva med en hg grad av omedvetenhet, var det som att bitar brjade falla p plats.
Tankarna blev dessutom allt intensiva och jag brjade pltsligt grta. Floder rann och allt kndes helt uppenbart. Hela mitt liv, starka upplevelser frn barndomen, mnniskor jag tidigare inte kunna eller velat frlta, kunde jag pltsligt knna en stark nskan att ven dessa mnniskor skulle f uppleva krlek, trygghet och harmoni i sina liv.
Bilder forsade fram liksom fler trar och kroppen skakade. Andningen var starkt pverkade och fr varje ut och inandetag sklvde kroppen i takt med vgor av vlbehag/kraftiga sensationer.
Nervositet och rdsla kndes helt omjligt, ilska och irritation fruktansvrt meningslst och jag kunde pltsligt knna ven en nskan om lycka och vlgng fr allt fler mnniskor och till sist ven djur.
Efter meditationen satt jag ner en stund, brjade spontanskratta och satte sedan p coldplay och lten viva la vida.
D kom sensationerna i kroppen tillbaka, nnu fler floder av trar och en frdjupad nskan om vlmende fr mnniskor som dk upp i tankarna. Efter ett tag brjade jag reflektera om sjlva upplevelsen och insg att jag aldrig varit med om ngot som ens varit i nrheten av denna intensitet, detta behagliga tillstnd och hur formationen av tankar, knslor och fysiska frnimmelser varit i samklang. Allt detta under bara ngon timme.
Jag vandrade sakta tillbaka till farmen och insg att livet kanske aldrig kommer vara sig likt efter denna upplevelse, fga anande vad som vntade under ret som fljde.
Resume:
Under sjlva sydamerikaresan som fortsatte i flera mnader, upptckte jag helt makalsa platser, fler farmer, djungelepisoder, knar och vidstrckta hav. Men ingenting, kom faktiskt ens i nrheten av denna meditationsupplevelse. Inte ens toppen av maccu piccu.
Vad som verkligen r sjukt med denna upplevelse r hur extremt positivt den pverkat mig under ret som fljt.
Det jag upptckte under resan, men frstod frst nr jag kom hem var att jag p ngot stt kopplat om saker i sinnet/hjrnan. Den mest uppenbara effekten, som fortfarande fascinerar mig n idag r att dessa behagliga sensationer, stark fysisk knsel / gshud, vibrationer och dylikt, kom att flja mig i allt jag gjorde.
S fort jag tnkte p krlek, medknsla, lyssnade p bra musik, var i intensiva samtal med mnniskor, t god mat, eller bara var i naturen, s terkom detta inre honungsbad av vlbehag.
Och det minskade inte. Och det var inte mindre behagligt nr det skedde den niohundrattionende gngen heller! Till och med nr jag satt och skrev denna texten fanns upplevelsen kvar inombords.
Nr jag lste vidare inom zenbuddhismen verkar det som dessa upplevelser, djupa aha-gonblick, kallas kensho eller liten insyn i upplysning och skall ha en transformerande effekt.
Det kan man minst sagt sga.
Allt som jag tidigare varit rdd fr och haft en nervositet fre, ssom att hlla tal infr stora folksamlingar, att blottlgga mina egna knslor fr andra mnniskor, dden, att leva i oskerhet infr framtiden, kom under de efterfljande mnaderna att sakta suddas ut.
FORTSTTNING I NSTA INLGG