Flashback bygger pepparkakshus!
Svara
  • 1
  • 2
2013-04-29, 13:13
Medlem
frumpishs avatar
Tripprapport: Meditation i Argentina

Introduktion:
Jag har med nyfikenhet lst tripprapporter hr p flashback om MDMA och psilocybin och d jag sett s otroligt starka liknelser mellan dessa trippar och den meditationsupplevelse jag sjlv hade fr lite mer n ett r sedan, beslt jag mig fr att beskriva den hr som en tripprapport.

Bakgrund:
Ett halvr fre sjlva upplevelsen, hade jag mitt frsta stora mte med vad buddhistisk meditation kan ge fr effekter p sinnet, kroppen och perceptuella frndringar. Detta d jag pga. Otroligt mngd stress i livet hoppade p en 10 dagars meditationskurs i tystnad, utanfr Jnkping (gratis men i en ngot sektliknande milj, ls mer hr).

Under hsten efter kursen, fortsatte jag meditera dagligen, men upplevde en minskande motivation. Strax efter jul drog jag ivg till Argentina fr att backpacka i sydamerika under 3 mnader. Jag hade nu halkat tillbaka i gamla tanke och knslomnster som orsakade stress, mycket handlade om alla ml jag hade och allt jag ville uppn i livet, med en tillhrande knsla av tidsbrist och ven en rdsla fr att d utan att ha hunnit med dessa stordd.

Dessutom hade jag under hsten efter meditationsretreaten, brjat lsa otroligt mycket psykologi, neurovetenskap och zenbuddhism, delvis fr att frska frst de upplevelser jag haft efter retreaten och inte minst begreppet upplysning (enlightenment) inom buddhismen, ngot jag blivit vldigt intresserad av pga. Dessa upplevelser och mina tidigare intressen inom sterlndsk filosofi, psykologi, vetenskapsteori och utilitiarism samt moralfilosofi, gjorde fenomenet upplysning (bde som ett tillstnd och som personegenskap) otroligt fascinerande, det verkar vara ngon form av syntes av insikter inom livets olika bestndsdelar.

Under resans frsta veckor hamnade jag av dets nyck i en farm i norra Argentina, otroligt vackert belgen p en bergig sluttning som omslts av tv ar i dalgngarna p varje sida. Helt fantastiska solupp och nedgngar, med en nstan brinnande himmel som rundades av mot hga bergstoppar, snbelggda ven nu i sensommaren.

Farmlivet var vldigt avkopplande och det kndes som jag hittat en otroligt viktig komponent jag ville fortstta utforska i resten av resan (jag jobbade dr via wwoof:ing volontraarbeta gratis p farmer i utbyte mot mat och husrum).

Efter ngra dagars oerhrt harmoniska skogspromenader i hglandsskogen, med farmfamiljens hundar som enda sllskap, beslt jag mig fr att teruppta mina morgonyoga och meditationsvanor igen. Allt flt p perfekt och en dag knde jag fr att ta ett dopp nere i en .

Det fann sig s bra att det vid n lg en enorm bumling, med slt ovansida, perfekt fr en sittande meditation. Efter lite yoga och ett nakenbad i den kalla n, tnkte jag passa p att testa en ny meditation jag senast provade sista dagen p 10-dagarskursen, dr kallad metta meditation men p engelska loving kindness.

Jag satte mig ner, knde in andningen en stund och brjade f lite mer perspektiv till tankar som bubblade upp, tog p mig hrlurarna och startade ipoden.

Sjlva .mp3 filen var en guidad meditation i loving kindness av jon Kabat-Zinn, en man jag tidigare varit inspirerad av i hans stt att beskriva buddhistiska frhllningsstt och meditationer utan ngon form av gudsdyrkan eller religs tro, men att samtidigt kunna behlla mycket av den kontemplativa andan och visdomen som dessa traditioner inkorporerar, allt detta i begreppet mindfulness som han spridit bde genom bcker och framfrallt, genom en otroligt mngd vetenskaplig forskning p dess effekter.

Med detta i sinnet, tryckte jag p play.

Trippen:
Under guidningen pratar han frst om trygghet, och hans ton gjorde mig bekvm. Kroppen kndes som vanligt, om n ngot lttare pga. det kalla badet fre och den varma luften.

Sjlva meditationen r ganska simpel egentligen, man brjar med att finna en knsla av trygghet genom att dra till minnes krleksfulla situationer i livet, eller ngon frebild. Sedan riktar man en nskan om krlek, lycka och inre frid t olika hll, frst till en sjlv, sedan till en person man hller krt, efter det till frmlingar och till sist ven ovnner och mnniskor som srat en (slutligen ven djur och hela vrlden, i dess klassiska buddhistiska sammanhang).

Det frsta som hnde i meditationen var att Jons ord av krlek och hans mma tal vckte ett visst motstnd hos mig, ven sjlva uttrycket May I feel loved and be accepted as I am, kndes lite konstigt, nstan tntigt.

(Jag vill tillgga att jag under hela mitt liv aldrig har varit troende av ngot slag frutom efter studier i teknisk fysik, som gjorde mig troende i den mening att jag trodde vra upplevelser endast r genererade av hjrnan, att det finns en fysisk verklighet, en objektiv verklighet, ett metafysiskt stllningstagande som kallas materialism, men som inte r bevisat p ngot stt, en mjlighet jag r idag r ppen fr, men inte aktivt tror p)

Men pltsligt, utan att jag direkt mrkte om det, brjade jag knna sensationer i kroppen. Det brjade i ryggraden och nacken och spred sig sedan snabbt genom hela kroppen.
Tidigare har jag upplevt liknande sensationer om n ngot svagare, av att lyssna p riktigt riktigt fantastisk musik, eller under orgasmer och ven efter joggingrundor. Men detta, visade sig vara ngonting helt annat.

Nr meditationen gick in p nskan om krlek till mig sjlv, mrkte jag hur dessa sensationer blev allt starkare, rentav obehagliga. Jag hade gshud ver hela kroppen och ryste av obehag och blev starkare och starke.

Hr skedde ett kvanthopp, ett diskret steg. I exakt samma gonblick jag brjade ge efter, acceptera upplevelsen, inte kmpa emot den, s transformerades den.

Sensationerna spred sig allt mer genom hela kroppen nda ut i fingrar och tr och jag kan nrmast beskriva det som en utomkroppslig upplevelse, men som att hela kroppen blev smrjd med honung p insidan. Jag var kvar i kroppen men knslan av kroppen var helt frndrad.

Nr meditationen gick in p exempel kring andra mnniskor, och hur otrygghet och lidande under barndomen starkt kan pverka mnniskor till att bli just olyckliga, och leva med en hg grad av omedvetenhet, var det som att bitar brjade falla p plats.

Tankarna blev dessutom allt intensiva och jag brjade pltsligt grta. Floder rann och allt kndes helt uppenbart. Hela mitt liv, starka upplevelser frn barndomen, mnniskor jag tidigare inte kunna eller velat frlta, kunde jag pltsligt knna en stark nskan att ven dessa mnniskor skulle f uppleva krlek, trygghet och harmoni i sina liv.

Bilder forsade fram liksom fler trar och kroppen skakade. Andningen var starkt pverkade och fr varje ut och inandetag sklvde kroppen i takt med vgor av vlbehag/kraftiga sensationer.
Nervositet och rdsla kndes helt omjligt, ilska och irritation fruktansvrt meningslst och jag kunde pltsligt knna ven en nskan om lycka och vlgng fr allt fler mnniskor och till sist ven djur.
Efter meditationen satt jag ner en stund, brjade spontanskratta och satte sedan p coldplay och lten viva la vida.

D kom sensationerna i kroppen tillbaka, nnu fler floder av trar och en frdjupad nskan om vlmende fr mnniskor som dk upp i tankarna. Efter ett tag brjade jag reflektera om sjlva upplevelsen och insg att jag aldrig varit med om ngot som ens varit i nrheten av denna intensitet, detta behagliga tillstnd och hur formationen av tankar, knslor och fysiska frnimmelser varit i samklang. Allt detta under bara ngon timme.

Jag vandrade sakta tillbaka till farmen och insg att livet kanske aldrig kommer vara sig likt efter denna upplevelse, fga anande vad som vntade under ret som fljde.

Resume:
Under sjlva sydamerikaresan som fortsatte i flera mnader, upptckte jag helt makalsa platser, fler farmer, djungelepisoder, knar och vidstrckta hav. Men ingenting, kom faktiskt ens i nrheten av denna meditationsupplevelse. Inte ens toppen av maccu piccu.

Vad som verkligen r sjukt med denna upplevelse r hur extremt positivt den pverkat mig under ret som fljt.

Det jag upptckte under resan, men frstod frst nr jag kom hem var att jag p ngot stt kopplat om saker i sinnet/hjrnan. Den mest uppenbara effekten, som fortfarande fascinerar mig n idag r att dessa behagliga sensationer, stark fysisk knsel / gshud, vibrationer och dylikt, kom att flja mig i allt jag gjorde.

S fort jag tnkte p krlek, medknsla, lyssnade p bra musik, var i intensiva samtal med mnniskor, t god mat, eller bara var i naturen, s terkom detta inre honungsbad av vlbehag.

Och det minskade inte. Och det var inte mindre behagligt nr det skedde den niohundrattionende gngen heller! Till och med nr jag satt och skrev denna texten fanns upplevelsen kvar inombords.
Nr jag lste vidare inom zenbuddhismen verkar det som dessa upplevelser, djupa aha-gonblick, kallas kensho eller liten insyn i upplysning och skall ha en transformerande effekt.
Det kan man minst sagt sga.

Allt som jag tidigare varit rdd fr och haft en nervositet fre, ssom att hlla tal infr stora folksamlingar, att blottlgga mina egna knslor fr andra mnniskor, dden, att leva i oskerhet infr framtiden, kom under de efterfljande mnaderna att sakta suddas ut.

FORTSTTNING I NSTA INLGG
Citera
2013-04-29, 13:14
Medlem
frumpishs avatar
FORTSTTNING:

Kraftigt knslomssiga situationer som jag tidigare hade knt spnningar i, kunde jag pltsligt bara vara helt avslappnad i, vilket nstan kndes overkligt, som om saker kndes fr normala.
Bara ngra mnader efter hndelsen brjade jag dessutom upptcka hur min perception av ord brjade frndras. S fort jag lste en text och stannade upp vid ngot ord kunde jag direkt f tillgng till tiotals associationer, bilder och minnen till detta ordet och efter ett tag ven rimmande ord.
Jag brjade skriva poesi, sammanfattade alla dessa vackra associationer och insg hur ltt det var, hur det kom automatiskt.

En mer genomgende upplevelse sedan meditationstrippen var just detta, hur saker tenderar att hnda snarare n att jag som ngon utfrare, chef, beslutstagare, str fr arbetet.
Det kan vara allt ifrn joggingrundan till samtal med andra mnniskor, orden kommer ur munnen och mitt knsla av jag finns dr mer som ett vittne n en skapandekraft.

En annan, ptaglig effekt av upplevelsen var att jag, trots bara 1 rs erfarenhet av meditation, knde en djup knsla, en intuition, att jag skulle brja lra ut mindfulness. Det gick minst sagt skitbra och jag hller numera kurser (dr loving kindness definitivt ingr  ).

En annan udda sak r kunskap och min syn p frstelse. Tidigare har jag sett frstelse som ngot som sker nr jag jobbar och kmpar med ngot begrepp tillrckligt lnge, numera knns det alltid som jag har en intuitiv frstelse av saker, inom allt ifrn fysik till biologi, sprk, psykologi, litteratur eller varfr inte mekanik eller konst? Mycket svrt att stta ord p dessa upplevelser.

Vad var det d som hnde?
Varfr skedde det just vid denna meditationssittning?
Troligtvis en kombination av otroligt mnga faktorer.
Vissa skulle sga att det som hnde var En aktivering av kundalinienergin, andra skulle sga att det var ngon form av kenshoupplevelse.

Somliga kanske skulle sga att jag gjorde en omprogrammering av gamla scheman och konstruktioner (kognitiv psykologi), eller att jag radikalt ndrade min anknytningsprofil till en ofantligt mer trygg sdan.

Biologisk psykologi skulle skerligen prata om hormonella frndringar, nya kopplingar till oxytocin o vasopressinreceptorer, minskad aktivitet i amygdala och kanske skulle man till och med kunna sett en skillnad i hjrnfysiologin fre och efter upplevelsen.

Hade jag varit kristen hade jag skerligen upplevt det hela som ett mte med gud, upplevelsen av guds obegrnsade krlek.

Om du frgar mig? Fuck if I know r ppen fr alla ovanstende frklaringar och hundratalet flera, det kanske var en kombination av dem alla

Hade den ngon baksida d? Ngot negativt?
Tv saker som frmst kommer till tankarna. Det ena r att jag under ngra mnaders tid efter upplevelsen, ibland knde en rdsla av att dessa fysiska sensationer, denna eufori, pltsligt skulle frsvinna. Denna rdsla planade sedan ut och frsvann.

En annan sak r hur jag frhller mig till andra mnniskor. Det frsta halvret kndes allt spass annorlunda och jag knde hur min motivation till olika saker frndras s mycket (sex hade t ex inte lngre ngot vrde i sig, d dessa sensationer var otroligt mycket starkare och behagliga n en orgasm och jag fick dem dagligen..) att jag ibland hade svrt att relatera till andra mnniskor.
Detta har ocks till viss del vergtt, men ocks ftt mig att inse vilken helt makals variation och kvalit det finns i upplevelserna att vara en mnniska, och att mnniskor jag mter troligtvis har heeelt olika upplevelser ven om vi ibland mts i vissa grundknslor.

Okej, det dr verkar ju helt fantastiskt, hur gr jag fr att komma dit?
Jag tror inte det kommer ske fr alla mnniskor, bara av att stta sig ner och gra en enda loving kindnessmeditation. Men det fina r att just meditationer i medknsla r studerat vetenskapligt och de senaste fynd jag lst pekar p att en majoritet av utvarna (som aldrig har mediterat tidigare) fr massa positiva effekter.

Allts kan det vara en god id att bara stta igng och meditera ver medknsla, hr r en guidad meditation jag sjlv spelat in, som mnga uppskattat (hgerklicka och ta "spara som") https://dl.dropboxusercontent.com/u/...%C3%A4nsla.mp3

Hr r Jon Kabat-Zinns: https://dl.dropboxusercontent.com/u/...gkindness).mp3

Sen tror jag reflektion ver dig sjlv, vem du r, vilka vrderingar du har och vad som r viktigt fr dig har en essentiell del i helheten.

Inte minst kan lsning och reflektion av intressanta teorier och gtor inom zenbuddhismen, vetenskapliga beskrivningar av sinnet och hjrnan inom psykologi och neurovetenskap, samt filosofiska aspekter av moral, etik och sanning (vetenskapsteori t ex.) alla ha sin beskrda del av kakan.

Slutligen:
Denna tripprapport ligger trots allt under drogen, och vad jag kan lsa hittills s verkar psilocybin vara den drog som mest liknande den upplevelse jag hade, s vanliga toppsltsskivlingar kan nog vara en bra vg dit. Det finns ven preliminra studier p hur just medknsla kar i experiment dr deltagare fr ta psilocybin.

Nu har jag sjlv inte provat svamp, och det verkar ha betydligt mer risker n en guidad meditation har (jag har aldrig hrt talas om ngon som snetrippat av en 20 minuter ljudinspelning).

Sist men absolut inte minst vill jag pongtera vikten av inre acceptansen, att lta upplevelsen finnas dr och vara som den r, utan att frska kmpa emot eller frndra den till ngot annat.

Fr mig gjorde det all vrldens skillnad.

Tack fr att du lste hela vgen, m du knna trygghet, harmoni och trda varsamt och lyckligt i din vg genom livet
Senast redigerad av frumpish 2013-04-29 kl. 13:44.
Citera
2013-04-29, 20:02
Medlem
Urtidens avatar
Satans vad hrligt lsning, bland det bsta jag lst hr p Flashback. Fr det frsta vill jag verkligen gratulera dig fr denna sensationella upplevelse. Jag har tidigare lst om just detta fenomen, och det r det som ftt mig sjlv att brja meditera.

Antar att tiodagarskursen du var p var Vipasana? Tnkte sjlv kte dit i sommar, men har p sista tiden brjat bli lite fundersam, men tack du min kre vn fr att du tervckte min motivation.

Tack fr mig, nu skall jag stta mig och meditera!
Citera
2013-04-29, 20:45
Medlem
Pyromenens avatar
Det du upplevde r ju hundra gnger "hftigare" n vilken drogupplevelse som helst!

Har funderat ett tag p det hr med mindfulness och om det kan utveckla mig som person, ska nog ge det ett frsk efter denna lsningen

5/5
Citera
2013-04-29, 20:53
Medlem
Shit vilken mysig lsning! Du skriver mycket bra och texten var ltt att lsa/frst. Blev helt varm i kroppen och fick ett sorts vlmende av att lsa din berttelse. 5/5 !
Citera
2013-04-29, 21:11
Medlem
frumpishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtiden
Satans vad hrligt lsning, bland det bsta jag lst hr p Flashback. Fr det frsta vill jag verkligen gratulera dig fr denna sensationella upplevelse. Jag har tidigare lst om just detta fenomen, och det r det som ftt mig sjlv att brja meditera.

Antar att tiodagarskursen du var p var Vipasana? Tnkte sjlv kte dit i sommar, men har p sista tiden brjat bli lite fundersam, men tack du min kre vn fr att du tervckte min motivation.

Tack fr mig, nu skall jag stta mig och meditera!

Glad att du gillade den! Yes, det var vipassana, k dit Och ha i bakhuvudet att den teori som lrs ut enligt vissa (inkl mig sjlv) saknar den nyans och det otroliga djup som buddhistiska teorier om sinnet egentligen bestr av (bde theravada, zen och tibetansk sdan).
Citera
2013-04-29, 22:27
Medlem
Sjukt grym rapport!

Har hllit p med svamp ett bra tag just fr att kunna uppleva dessa saker, hitta mig sjlv osv.
Denna enorma euforiknsla som du beskriver har jag upplevt i extrem form en gng p +100g frsk cubensis ((svamp) vldigt hg dos). Jag och min trippkamrat lg och visste inte vad vi skulle ta oss till. Vi lg och verskljdes av dessa vgor av lyckorus och eufori som r rtt svr att beskriva. Hr dock aldrig knt det i nrheten av sammma dos efter det.

Bra och intressant skrivet 5/5
Citera
2013-04-29, 22:44
Medlem
Intressant! Och vackert
Jag tror det finns olika stt att stta sig i frndrat sinnestillstnd fr att f upplevelsen av detta.
Precis som att man inte ndvndigtvis fr ut detta av att ta droger, r det heller inte skert att det sker bara fr att man mediterar/trummar/yogar etc.

Upplevde sjlv att min identitet frsvann p LSD, morphades ut. Jag terfddes i en helt annan vrld. En ren vrld dr man r avprogrammerad frn alla inlrda mnster. Man ser vrlden klart.
Detta r ven ngot jag kan ta lrdom av efter trippen d man kan frbttra sina beteendemnster.

Knner ven igen det du sger med att du sg andra styras. Upplevde det ocks, att alla mnniskor stod som marionettdockor, styrda av en och samma energi som vi alla r del av.

Du borde kolla p dokumentren Manifesting the mind. Handlar om andligt anvndande av psykadelia bla.

Har ven upplevt p bara meditation att mitt inre brjade tas ver av en kraft eller ett ljus som strlade.

Jag tror att detta ligger inom oss, ngot lngt borta frn vad vi ngonsin skulle kunna frklara med logik.

Det finns bara olika metoder fr att ppna sinnet.
Citera
2013-04-30, 00:20
Medlem
adzzs avatar
Hur bemter du olika former av knslor idag? Det knns som att mycket i ens vardag just handlar om smrta, gldje, krlek, rdsla och andra "rena" knslor, bde mer eller mindre blandade. Knner du att du kan acceptera och frst dem?
Citera
2013-04-30, 22:39
Medlem
frumpishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adzz
Hur bemter du olika former av knslor idag? Det knns som att mycket i ens vardag just handlar om smrta, gldje, krlek, rdsla och andra "rena" knslor, bde mer eller mindre blandade. Knner du att du kan acceptera och frst dem?

Definitivt annorlunda.

I korta drag: sorg r otroligt mycket mer ltthanterat och gr ofta ver i detta mer, fridfulla tillstnd, inklusive trar och stark medknsla / vilja/nskning att personen/orsaken (ibland jag sjlv) till sorgen skall bli befriad frn sitt obehag.

Rdsla i existensiell form har jag knt allt mer sllan, dock vid hg mngd input/stress kan det bubbla upp igen men hittills endast i korta episoder.

Smrta betydligt mer ltthanterligt, exempelvis molande sdan som hller i sig. Att sl armbgen i en bokhylla gr fortfarande lika ont

Krlek, vldigt annorlunda. Har ftt en ganska frndrad syn p krlek, olika former av krlek och vergngen till medknsla mellan dessa, t ex. romantisk krlek i ett frhllande och mer "fastklamrande" krlek, jmfrt med en mer renodlad nskan om att en person skall m bra.

Gldje r som frut, fast jag har ngot lttare till skratt och smittas lite enklare av leenden i dagliga livet.

ckel och illvilja knner jag radikalt mindre ofta, och har betydligt enklare att frst/frlta mnniskor som begr ur samhllets syn "onda" handlingar.

Ilska har jag tidigare inte knt s ofta, dremot irritation/frustration, och dr sker det oftare en vergng till skratt och ltthet ver irritationen/frustrationens meningslshet.

Samtliga av dessa frndringar har dessutom skett gradvis av daglig mindfulnessmeditation, s svrt att avgra exakt vad som kom ur denna specifika upplevelse. Den nyfunna enkelheten i transformation av sorg frn obehag till fridfullhet r ganska konkret och knns definitivt som en stor del i detta kom frn upplevelsen, dessutom frltelse och frstelse av mnniskor som jag upplever har srat mig eller andra i ngon mening.
Citera
2013-05-04, 08:17
Medlem
dokoalseleds avatar
Saker som det hr r anledningen till att droger, meditation och spiritualitet r mina strsta intressen just nu.
Citera
2013-05-04, 08:33
Medlem
TopC4Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dokoalseled
Saker som det hr r anledningen till att droger, meditation och spiritualitet r mina strsta intressen just nu.
Precis! Sedan jag kom i kontakt med mindfulness, zen och medvetandets natur har den personliga utvecklingen gtt med rasande fart. Tacksam att finna likasinnade hr p fb.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in