Flashback bygger pepparkakshus!
Svara
  • 2
  • 3
2013-06-14, 23:53
Medlem
VitruvianMans avatar
Vilken fantastisk läsning! Underbart, ärligt, filosofiskt och OTROLIGT insiktsfullt.

Som en annan skrev får du 6/5.

Detta känns mer som grunden till en bok än en tripprapport om jag skall vara ärlig. Istället för att beskriva färger, mindfuck, mystiska ljud osv går du rakt på sak och omfamnar en djup och insiktsfull förståelse för livet. Detta är ju i klass med Ram Dass, Alan Watts, McKenna och resten av gänget! Mycket av det du skrev går att plocka ut som citat vilket jag skalls göras och memoreras!

Många trippar för att uppleva något "ball", andra för att väcka en djupare förståelse för livet och det blir ganska tydligt genom läsningen vad du har lyckats uppnå

Håller själv på att försöka upprätthålla stadiet av uppskattning och kärlek i mitt liv men ibland är det svårt. Skall försöka motivera mig själv genom bra kost, träning, umgänge med rätt människor osv.

Några frågor!

Hur gammal är du?

Hur viktigt var denna tripp för dig på en skala 1-10 om man får fråga?

Har du alltid haft liknande tankar eller kom dom i samband med ruset?

Uppskattar du livet på detta sätt eftersom att du drivs av principen/budskapet "älska allt" eller har du ovillkorligt lärt dig älska allt för att du just känner så stor kärlek för din tillvaro?

Det är härligt när man känner igen ärligheten och sanningen i det någon skriver, man märker verkligen att det harmoniskt kommer från hjärtat!

Litteratur som jag tycker är intressant och ganska grundläggande för mindfulness är "Be Here Now" - Ram Dass, "The Power of Now" + "A New Earth" - Eckhart Tolle, "Infinite love is the only truth everything else is illusion" - David Icke (Den mannen skall tas med en nypa salt!) och även "The Psychedelic Experience" som du nämnde.

Skicka gärna PM ang Facebook sidan!

Tack!
Citera
2013-06-17, 19:47
Medlem
pi 314s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianMan
Vilken fantastisk läsning! Underbart, ärligt, filosofiskt och OTROLIGT insiktsfullt.

Som en annan skrev får du 6/5.

Detta känns mer som grunden till en bok än en tripprapport om jag skall vara ärlig. Istället för att beskriva färger, mindfuck, mystiska ljud osv går du rakt på sak och omfamnar en djup och insiktsfull förståelse för livet. Detta är ju i klass med Ram Dass, Alan Watts, McKenna och resten av gänget! Mycket av det du skrev går att plocka ut som citat vilket jag skalls göras och memoreras!

Många trippar för att uppleva något "ball", andra för att väcka en djupare förståelse för livet och det blir ganska tydligt genom läsningen vad du har lyckats uppnå

Håller själv på att försöka upprätthålla stadiet av uppskattning och kärlek i mitt liv men ibland är det svårt. Skall försöka motivera mig själv genom bra kost, träning, umgänge med rätt människor osv.

Vilken ära att bli jämförd med dem grabbarna. De är fantastiskt insiktsfulla. Ram Dass sa en bra sak en gång: "The more quiet you become, the more you hear." vilket är en otroligt bra reminder när jag ska slappna av. Att lyssna. Ut & invändigt.

Citat:
Några frågor!

Hur gammal är du?

23

Hur viktigt var denna tripp för dig på en skala 1-10 om man får fråga?

Den toppar skalan men jag har förstått mitt eget misstag i denna texten där jag skrev [...] "min första psykadeliska erfarenhet". Varje dag är en psykadelisk erfarenhet och att finkalibrera sina sinnen så att man blir mottaglig är vad jag nu strävar efter.. men det krävs gott om tålamod

Har du alltid haft liknande tankar eller kom dom i samband med ruset?

Jag har alltid haft känslan sedan jag kan minnas tillbaka att det finns något mer än detta här som jag kan se. Som en liten flisa i ens medvetande, sa Morpheus det så bra i Matrix. Däremot så har jag växt upp i en kärleksfull familj så det kan definitivt vara en faktor men jag har inte filosoferat så djupt in på det innan jag testade svamp.

Uppskattar du livet på detta sätt eftersom att du drivs av principen/budskapet "älska allt" eller har du ovillkorligt lärt dig älska allt för att du just känner så stor kärlek för din tillvaro?

Mitt liv har varit upp och ner. Depression, familjeproblem i senare tonåren som tog väldigt hårt på mig men jag anser att de finaste människorna som finns är de som har flest hjärtesår och upplevt mest lidande.
Desto mer öppen och mottaglig jag blir för alla vardagliga erfarenheter utan att dömma eller att lägga etikett, så känner jag mig varmare inombords. Förhöjda vibrationer. I dessa tillstånd är det enklare att "ge upp" för sitt ego och bara känna en enhetlighet till sig själv, människor i ens uppfattning och ens egna fullständiga tillvaro; "I am."

Det är härligt när man känner igen ärligheten och sanningen i det någon skriver, man märker verkligen att det harmoniskt kommer från hjärtat!

Litteratur som jag tycker är intressant och ganska grundläggande för mindfulness är "Be Here Now" - Ram Dass, "The Power of Now" + "A New Earth" - Eckhart Tolle, "Infinite love is the only truth everything else is illusion" - David Icke (Den mannen skall tas med en nypa salt!) och även "The Psychedelic Experience" som du nämnde.

Skicka gärna PM ang Facebook sidan!

Tack!

Tack själv. Du har PM
Senast redigerad av pi 314 2013-06-17 kl. 19:53.
Citera
2013-06-21, 11:23
Medlem
Pyromenens avatar
Spännande läsning.

En fråga bara. Använder du några som helst berusningsmedel efter ditt uppvaknande? Eller anser du dem överflödiga?
Citera
2013-06-22, 21:03
Medlem
pi 314s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyromenen
Spännande läsning.

En fråga bara. Använder du några som helst berusningsmedel efter ditt uppvaknande? Eller anser du dem överflödiga?

Bra fråga!

Ibland kan jag avnjuta några bärs, en fin konjak, lite rakija eller en god drink. Däremot så är grova fyllor någonting som jag inte längre finner särskilt givande såvida det inte är något juggebröllop vart o annat år

Cannabis & Hasch är någonting som jag har avlägsnat mig från rätt bra också. För att ge dig en mängduppfattning så kan jag säga att jag har haft 1g hasch i ca 4 månader hemma och där finns ännu kvar ca 0,8g. Ytterst små mängder (ett par enstaka smulor) kan jag blanda ut i en pipa med fin, kvalitativ & ekologisk tobak från Montenegro som jag själv hämtar, för att meditera eller sträcka på fantasiernas gränser. Sist det konsumerades så tittade jag på Terence McKenna - Shamans Amongst The Machines samtidigt som jag hade skrivit ut hela hans tal, förde anteckningar, osv.

Kaffe håller jag också på att släppa och ersätta helt med Te.

Socker är jag tyvärr en sucker för och kan njuta av det lite allt för mycket men jag börjar nu ersätta det med nötter.

Psykadeliska substanser är någonting som jag planerar väl inför om det nu skulle bli att det ska användas. Det har blivit något heligt för mig och hyser något så otroligt mycket respekt mot dessa sessions. Nästa steg (vilket väl kan vara om 3 månader eller 3 år)är att sitta helt själv, i komplett tystnad och avnjuta ett språng in i matrikset

I grund och botten så försöker jag sakta men säkert avvänja mig från mina gamla & onyttiga vanor..men det tar sin tid. Jag vill inte forcera någonting, det innebär också att inte använda psykadeliska substanser såvida där inte finns ett avsiktsrik & lärorikt syfte för det. Välplanerat. Tillåt mig att citera Alan Watts på detta:

"Psychedelic experience is only a glimpse of genuine mystical insight, but a glimpse which can be matured and deepened by the various ways of meditation in which drugs are no longer necessary or useful. If you get the message, hang up the phone. For psychedelic drugs are simply instruments, like microscopes, telescopes, and telephones. The biologist does not sit with eye permanently glued to the microscope, he goes away and works on what he has seen."
Citera
2013-06-23, 18:43
Bannlyst
Intressant läsning. Får rysningar när du pratar om just buddha. När jag rökte DMT (vilket jag rekommenderar) så såg jag ett "buddhaansikte" och kände samtidigt en obeskrivlig kärlek.

Har även tagit LSD och Cubensis men tyvärr gav det mig inte mycket då jag snetrippade. Det enda de gav mig var känslan att exakt allting är "sammankopplat" samt att denna värld bara är en illusion (inte är den egentliga verkligheten) och vi är endast här för att få erfarenheter. Vi är här för att "leka".

Tankar kring detta?
Senast redigerad av waicen 2013-06-23 kl. 18:48.
Citera
2013-06-27, 04:33
Medlem
Berberines avatar
Väldigt glad att se att du valde kärlek framför rädsla broder.

Personligen var jag feg nog att välja rädsla.
Den väg jag valde var dock givande den med.
Efter något/några år med panikångest/gränsande panikångest och känslan av att "overkligheten"(verkligheten?) kröp upp på mig så blev jag van vid det.
Känslan av plötsligt befinna sig mer i nuet än normalt, att höra och se allt mer än vanligt. att ta in alla sinnesintryck mer än normalt, är något jag fortfarande bearbetar då och då.
Min psykedeliska resa lämna spår i form av en vag agorafobi, då jag periodvis har svårt för stora marknader, köpcenter och andra ställen med mycket folk, då det helt enkelt blir för mycket intryck på en gång. Att jag dessutom bor i Bangkok gör ingenting bättre.

Hursomhelst fick min "sne"tripp mej att detoxa min kropp, och gjorde mig enormt mycket mer nyfiken på vad som egentligen hände. I början lästa jag saker som dynamisk psykiatri, men kom snart in på böcker som den tibetanska livs- och dödsboken, peaceful warrior, och andra texter som jag kunde känna igen mig i.

Mitt intresse för religion växte från 0% till 100% Vill klargöra att jag inte tillhör någon religion och har aldrig gjort, är inte döpt eller konfirmerad eller någonting. Dock började jag se ett samband mellan religionerna. Hur deras skapare, så som Siddhartha, Jesus, Muhammad, Lao Tzu, Palden Dorje, Milarepa, och även folk som aldrig fick någon religion efter sig, som t.ex. Gandhi, Dan Millman, Michael J. Roads etc. hörde ihop. Och hur alla talade om samma sanning, samma sanning vi alla kan ta del av. Men tyvärr har de som leder religionerna idag missuppfattat hela grejen, och istället skapat en hjärntvättande pengamaskin...

Låt mig säga såhär. Hur många kristna lever enligt jesus exempel. Hur många Buddhister lever enligt Siddhathas exempel. Bad Siddhartha någonsin till sig själv om rikedom, lycka och framgång?? Det tycks vara vad majoriteten i Thailand gör.. När de istälet borde göra precis det som siddhatha gjorde. Något jag enbart sät Palden Dorje göra i detta århundrade... Men säkerligen finns det fler, sådanna som du, eller jag, eller din granne, vem vet? De som närmar sig den upplysning många ser upp till, blir helt plötsligt klassade som galna av just de som ser upp till upplysningen i sig... Vi tycker om att tro på saker som skedde för 2000+ år sedan, men när det samma sker idag är det sinnessjukdom och psykos...

Jaja, ursäkta att jag skriver av mej så mkt. Det var nånga år sedan min tripp (2004) och jag har kommit långt sedan dess. Blev bara väldigt glad av att läsa din text.
Den gav hopp för människlegheten, även här på flashback

5/5
Citera
2013-07-03, 15:07
Medlem
pi 314s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berberine
Väldigt glad att se att du valde kärlek framför rädsla broder.

Personligen var jag feg nog att välja rädsla.
Den väg jag valde var dock givande den med.
Efter något/några år med panikångest/gränsande panikångest och känslan av att "overkligheten"(verkligheten?) kröp upp på mig så blev jag van vid det.
Känslan av plötsligt befinna sig mer i nuet än normalt, att höra och se allt mer än vanligt. att ta in alla sinnesintryck mer än normalt, är något jag fortfarande bearbetar då och då.
Min psykedeliska resa lämna spår i form av en vag agorafobi, då jag periodvis har svårt för stora marknader, köpcenter och andra ställen med mycket folk, då det helt enkelt blir för mycket intryck på en gång. Att jag dessutom bor i Bangkok gör ingenting bättre.

Hursomhelst fick min "sne"tripp mej att detoxa min kropp, och gjorde mig enormt mycket mer nyfiken på vad som egentligen hände. I början lästa jag saker som dynamisk psykiatri, men kom snart in på böcker som den tibetanska livs- och dödsboken, peaceful warrior, och andra texter som jag kunde känna igen mig i.

Mitt intresse för religion växte från 0% till 100% Vill klargöra att jag inte tillhör någon religion och har aldrig gjort, är inte döpt eller konfirmerad eller någonting. Dock började jag se ett samband mellan religionerna. Hur deras skapare, så som Siddhartha, Jesus, Muhammad, Lao Tzu, Palden Dorje, Milarepa, och även folk som aldrig fick någon religion efter sig, som t.ex. Gandhi, Dan Millman, Michael J. Roads etc. hörde ihop. Och hur alla talade om samma sanning, samma sanning vi alla kan ta del av. Men tyvärr har de som leder religionerna idag missuppfattat hela grejen, och istället skapat en hjärntvättande pengamaskin...

Låt mig säga såhär. Hur många kristna lever enligt jesus exempel. Hur många Buddhister lever enligt Siddhathas exempel. Bad Siddhartha någonsin till sig själv om rikedom, lycka och framgång?? Det tycks vara vad majoriteten i Thailand gör.. När de istälet borde göra precis det som siddhatha gjorde. Något jag enbart sät Palden Dorje göra i detta århundrade... Men säkerligen finns det fler, sådanna som du, eller jag, eller din granne, vem vet? De som närmar sig den upplysning många ser upp till, blir helt plötsligt klassade som galna av just de som ser upp till upplysningen i sig... Vi tycker om att tro på saker som skedde för 2000+ år sedan, men när det samma sker idag är det sinnessjukdom och psykos...

Jaja, ursäkta att jag skriver av mej så mkt. Det var nånga år sedan min tripp (2004) och jag har kommit långt sedan dess. Blev bara väldigt glad av att läsa din text.
Den gav hopp för människlegheten, även här på flashback

5/5

Jag brukar se på religion, teologi och egentligen all form av livsfilosofi ur ett annat perspektiv. Ibland kan vissa fördjupade skrifter vara svåra att tolka därför att jag anser att där krävs mycket visdom hos denne som läser och som ska tolka. Människor associerar religion för bokstavligt och ett resultat av att hängiva sig åt någonting som man (eller den som har skrivit det) möjligtvis har misstolkat kan leda till fanatism, förvirring, sektideologier, osv. Det ska förstås väldigt simpelt och den gemensamma faktorn tycks vara kärlek, bara beskrivet ur olika individers symboliska språkbegränsning och givetvis upplevelsen av upplysningen själv. Jag läste någonstans att den enda skillnaden mellan kyrkor och sekter är att kyrkor har fler fastigheter Därför brukar jag filtrera det mesta jag läser men jag kan också associera väldigt fundamentalt till vissa texter därför att jag känner igen mig i förståelsen av den som har skrivit det.. dvs, följa hjärtat i det jag känner känns rätt!

Skönt att du skrev av dig. Du verkar ha gjort det väldigt entusiastiskt, så det behövde kanske Lycka till vännen!

Citat:
Ursprungligen postat av waicen
Intressant läsning. Får rysningar när du pratar om just buddha. När jag rökte DMT (vilket jag rekommenderar) så såg jag ett "buddhaansikte" och kände samtidigt en obeskrivlig kärlek.

Har även tagit LSD och Cubensis men tyvärr gav det mig inte mycket då jag snetrippade. Det enda de gav mig var känslan att exakt allting är "sammankopplat" samt att denna värld bara är en illusion (inte är den egentliga verkligheten) och vi är endast här för att få erfarenheter. Vi är här för att "leka".

Tankar kring detta?

Det illusoriska med världen är våra tankar kring den. Världen ÄR. Inte vad vi tror att den är. Det är där jag känner att hela "världen är en illusion"-idén som talas mycket om i buddhistiska texter har sitt ursprung ifrån. Sammankopplingen är däremot inte en illusion. Vi är i fältet (kvantmekanik), vi är fältet, vi är en del av fältet, vi kan inte tas ut ur fältet. Jag kallar det för the cosmic grid och det är på det här fältet jag har förstått att man kan resa genom i djupmeditation och/eller i samband med psykadeliska berusningsstadier. "The only way out, is in."

Leka är ett fantastiskt sätt att se på livet. I sann lek så handlar det inte om att vinna, förlora eller att utnyttja någon annan i leken. Poängen med leken är att leka. Att ha ett lekfullt perspektiv på livet är en fantastisk egodödare och det tycker jag om
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in