• 1
  • 2
2013-06-18, 11:25
Medlem
xinvictaxs avatar
Jag undrar lite över det här med beroende då jag själv har mycket svårt för att bli fysiskt beroende av något och även psykiskt beroende av något annat än cigg men även det kan jag sluta med då och då. Visst kan jag känna att det vore kul att bli hög lite då och då men inget akut behov.

Dessutom hinner jag aldrig bygga upp någon tolerans för t.ex benso eller amfetamin som jag tar nästan varje dag i små doser, vilket är allt jag behöver för att bli påverkad (detta gör jag för att fungera "normalt", inte för att bli mysig eller tjackad).

För att få upp någon slags tolerans skulle jag behöva ta höga doser varje dag och aldrig göra några uppehåll. Så fort jag inte tar benso eller -analoger på 1-2 dagar är det som om jag aldrig tagit dem, samma sak med andra mediciner/droger.

Jag blir full på typ två glas vin och kan lätt flumma på två Stilnoct eller 0,5 mg Xanor. När jag för några år sedan tog Subutex dygnet runt i några veckors tid och skulle tända av hände absolut ingenting, jag mådde nästan bättre då än under själva ruset. Samma sak gäller alla andra droger, inklusive alkohol (förutsatt att jag dricker vatten) - ingen avtändning/baksmälla.

Det här låter väl som ett lyxproblem och det är verkligen ingenting jag klagar på utan jag undrar bara hur vanligt/ovanligt det är och om någon har några teorier om varför vissa människor "fastnar" direkt eller får höjd tolerans på några dagar medan sådana som jag kan hålla på lite som vi vill i decennier utan att få vare sig höjd tolerans eller abstinens när vi slutar?

Är det hela genetiskt (vilket jag tror) och varför forskas det i sådana fall inte mer på folk som jag för att hitta läkemedel/behandlingar mot beroende?
Citera
2013-06-18, 11:32
Medlem
dawthedudes avatar
Cigg är ju oerhört beroendeframkallande, och där märker du ju av säger du.

När det kommer till weed och sånt så är det i stort sätt bara psykiskt, och det är sällan man får fysiska besvär (om man inte röker 5g om dagen) av detta. Jag antar att det är samma med pillrena du käkar. Det är inte som heroin som man faktiskt blir helt fysiskt beroende av.

Jag skulle säga att det verkar som att du har ett starkt psyke och det ska du vara glad över!
Citera
2013-06-18, 12:12
Medlem
Torgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dawthedude
Jag skulle säga att det verkar som att du har ett starkt psyke och det ska du vara glad över!
Han har nog ett fullkomligt normalt psyke.

Det har med gener att göra. Människor reagerar olika på saker.
Citera
2013-06-18, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xinvictax
Jag undrar lite över det här med beroende då jag själv har mycket svårt för att bli fysiskt beroende av något och även psykiskt beroende av något annat än cigg men även det kan jag sluta med då och då. Visst kan jag känna att det vore kul att bli hög lite då och då men inget akut behov.

Dessutom hinner jag aldrig bygga upp någon tolerans för t.ex benso eller amfetamin som jag tar nästan varje dag i små doser, vilket är allt jag behöver för att bli påverkad (detta gör jag för att fungera "normalt", inte för att bli mysig eller tjackad).

För att få upp någon slags tolerans skulle jag behöva ta höga doser varje dag och aldrig göra några uppehåll. Så fort jag inte tar benso eller -analoger på 1-2 dagar är det som om jag aldrig tagit dem, samma sak med andra mediciner/droger.

Jag blir full på typ två glas vin och kan lätt flumma på två Stilnoct eller 0,5 mg Xanor. När jag för några år sedan tog Subutex dygnet runt i några veckors tid och skulle tända av hände absolut ingenting, jag mådde nästan bättre då än under själva ruset. Samma sak gäller alla andra droger, inklusive alkohol (förutsatt att jag dricker vatten) - ingen avtändning/baksmälla.

Det här låter väl som ett lyxproblem och det är verkligen ingenting jag klagar på utan jag undrar bara hur vanligt/ovanligt det är och om någon har några teorier om varför vissa människor "fastnar" direkt eller får höjd tolerans på några dagar medan sådana som jag kan hålla på lite som vi vill i decennier utan att få vare sig höjd tolerans eller abstinens när vi slutar?

Är det hela genetiskt (vilket jag tror) och varför forskas det i sådana fall inte mer på folk som jag för att hitta läkemedel/behandlingar mot beroende?

Med just benzo tar det ett par dagar innan man märker av ATn.
Prova vara utan i över en vecka så får du se om du är beroende eller inte.
Citera
2013-06-18, 12:33
Medlem
Metacognition.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miffo3
Precis. Det finns alltid metaboliter kvar ett tag efteråt.
Citera
2013-06-18, 12:59
Medlem
dawthedudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torger

Vad bra att du kan dra den slutsatsen då.

Jag tror dock att psyke har stor del med saken att göra när det kommer till substanser osv som inte är fysiskt beroendeframkallande.

Vissa tänker "shit va TPL jag blir när jag inte är beng", därav absar dem mer och är mer beroende. En person med starkt psyke kan däremot lättare finna sig i situationen och inte bry sig.
Citera
2013-06-18, 14:01
Medlem
CeTh-LoEGs avatar
Citat:

När det kommer till weed och sånt så är det i stort sätt bara psykiskt, och det är sällan man får fysiska besvär (om man inte röker 5g om dagen) av detta. Jag antar att det är samma med pillrena du käkar. Det är inte som heroin som man faktiskt blir helt fysiskt beroende av.

För att flika in, vill jag påpeka att jag är ganska säker att inte ens fem gram om dagen kan orsaka ett fysiskt beroende. Det enda som sker när doseringen ökar per dag, är att det psykiska beroendet ökar. Således kan det vara svårt för vissa människor att sluta helt med cannabis, från sådana monsterdoser.

Jämfört med GABA-droger, vars beroende förändrar kroppens vävnad och gör det möjligt att dö av ett CT-avhopp, vill jag påstå att cannabisberoendet endast är psykiskt. Visserligen skulle man kunna diskutera sömnlöshetsproblemet som uppstår, men eftersom det endast är psyket som vänjer sig vid en enklare insomningsmetod, är detta inte heller fysiskt.
Citera
2013-06-18, 14:56
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
I TS fall tror jag snarare det handlar om att han tar så små doser av allting. Blir full på två glas vin etc, då är det väl svårt att bli beroende oavsett om man nu inte är superkänslig.
Han är ju beroende av cigaretter vilket ju tyder på att "beroendepersonligheten" finns där.
Citera
2013-06-18, 14:59
Medlem
Delegatezeros avatar
Citat:

Du var då den mest ovetenskapliga och ignoranta åsiktsmaskin jag sett på flera timmar.
Citera
2013-06-18, 15:02
Medlem
Delegatezeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CeTh-LoEG
För att flika in, vill jag påpeka att jag är ganska säker att inte ens fem gram om dagen kan orsaka ett fysiskt beroende. Det enda som sker när doseringen ökar per dag, är att det psykiska beroendet ökar. Således kan det vara svårt för vissa människor att sluta helt med cannabis, från sådana monsterdoser.

Jämfört med GABA-droger, vars beroende förändrar kroppens vävnad och gör det möjligt att dö av ett CT-avhopp, vill jag påstå att cannabisberoendet endast är psykiskt. Visserligen skulle man kunna diskutera sömnlöshetsproblemet som uppstår, men eftersom det endast är psyket som vänjer sig vid en enklare insomningsmetod, är detta inte heller fysiskt.

Även om inlägget du citerade var under all kritik påstod hen bara att cannabis ibland kan ge fysiska besvär, så din inflikning var i stort sett utan relevans.
Citera
2013-06-18, 17:38
Medlem
CeTh-LoEGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delegatezero
Även om inlägget du citerade var under all kritik påstod hen bara att cannabis ibland kan ge fysiska besvär, så din inflikning var i stort sett utan relevans.

Tråden handlar om beroende, och jag anser att meningen han skrev tydligt handlade om "besvär" orsakade av abstinens, eftersom han i samma mening påstod att cannabis endast ger psykiska (abstinensbesvär), "om man inte röker 5g om dagen".

Så jo, antingen var mitt inlägg högst relevant, eller så höll personen sig inte alls till ämnet.
Citera
2013-06-19, 15:53
Medlem
xinvictaxs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Torger

Det har med gener att göra. Människor reagerar olika på saker.

Tror inte heller att jag har något extra starkt psyke, snarare tvärtom (annars hade jag ju inte behövt benzo öht). Märker ju som dawthedude påpekar av ciggen också och då sitter det enbart i hjärnan för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Miffo3

Har prövat att gå cold-turkey många gånger och varit utan i flera månader (tar dem bara under stressiga perioder). Jag har alltså inte dragit slutsatsen att jag inte har något beroende efter att bara ha varit utan i några dagar, det var något jag insåg först när jag efter flera månaders dagligt bruk kunde sluta tvärt utan abstinens och sedan hålla upp i flera veckor/månader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in