Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-07-04, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sv3nsson_
Önskar Kalmar

Kalmar 51 pers

Citera
2013-07-04, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godjayhova
Stockholmslistan är ju jättelåg? Förstår att de som tjänar ordentligt med pengar gör det via kapital och att detta enbart är är lönetagare men det borde ju finnas betydligt bättre lönetagare under 30 i Stockholm?

Hur ser listorna ut från närliggande kommuner (Bromma, Nacka, Värmdö, Danderyd, Lidingö & Djursholm) någon som har listorna?

Danderyd 51 pers

Nacka 51 pers

Värmdö 51 pers
Citera
2013-07-04, 21:57
Medlem
Nekro.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegaliseItNow
Kanske se lite vad som krävs för att bli rik? Rika föräldrar, vit, manligt kön osv...

Manligt kön, som om det spelar någon som helst roll, vilket löjligt påstående
Citera
2013-07-04, 23:10
Medlem
Soulsurfers avatar
Jag förstår inte riktigt. Kan någon förklara för mig hur kan man vara 23 år och dra in över 1.3 miljoner enbart på sitt jobb (ej egen företagare) som fastighetsmäklare i Sverige? Ponera att man börjar plugga vid 19. Då är man klar vid 22 typ.

Ett års erfarenhet och redan en bit över en miljon om året? Det låter extremt mycket i mina öron. Har personen halkat in på någon riktigt hög position kanske? Eller hur kan man tjäna så mycket efter ca max ett års erfarenhet annars? Kan inte riktigt förstå hur man kan tjäna så grova pengar så fort!

Edit: Såg just att programmet är på två år om jag har läst rätt, men ändå. Man kan nog inte ha så många års erfarenhet vid den åldern med en universitetsutbildning bakom sig.
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-07-04 kl. 23:14.
Citera
2013-07-04, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristopherChance
Danderyd 51 pers

[/spoiler]

Jag har en kompis som bor i Danderyd och tjänade över 600k men är ändå inte med på listan? Jag hjälpte honom själv med att fylla i hans deklaration, vet inte om han har fått något extra avdrag som gör att han inte kommer med på listan men har svårt att tro att hans inkomst skulle sjunka med över 170 000. Eller räknas inte överskott av näringsverksamhet? (Det skattas iallafall som lön)
Citera
2013-07-04, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Jag förstår inte riktigt. Kan någon förklara för mig hur kan man vara 23 år och dra in över 1.3 miljoner enbart på sitt jobb (ej egen företagare) som fastighetsmäklare i Sverige? Ponera att man börjar plugga vid 19. Då är man klar vid 22 typ.

Ett års erfarenhet och redan en bit över en miljon om året? Det låter extremt mycket i mina öron. Har personen halkat in på någon riktigt hög position kanske? Eller hur kan man tjäna så mycket efter ca max ett års erfarenhet annars? Kan inte riktigt förstå hur man kan tjäna så grova pengar så fort!

Edit: Såg just att programmet är på två år om jag har läst rätt, men ändå. Man kan nog inte ha så många års erfarenhet vid den åldern med en universitetsutbildning bakom sig.

Inte speciellt konstigt ifall han / hon har provisionsbaserad lön. Tänk på att en mäklare tjänar på volym och inte hur mycket man lyckas trissa upp priset, dvs. har han/hon haft tur med väldigt korta säljprocesser kan man tjäna enorma pengar snabbt.
Citera
2013-07-04, 23:43
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Inte speciellt konstigt ifall han / hon har provisionsbaserad lön. Tänk på att en mäklare tjänar på volym och inte hur mycket man lyckas trissa upp priset, dvs. har han/hon haft tur med väldigt korta säljprocesser kan man tjäna enorma pengar snabbt.
Ah.. okej, då kan det nog gå ihop! Ser också att personen har blivit utsedd till "bästa säljare" med några andra, så det förklarar nog saken. Grymt jobbat ändå. Annars hade det nog inte gått ihop, men shit vad mycket man tjäna fort då!
Citera
2013-07-04, 23:56
Medlem
Grouts avatar
Umeå tack, kan man även se västerbottens län?
Citera
2013-07-05, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Ah.. okej, då kan det nog gå ihop! Ser också att personen har blivit utsedd till "bästa säljare" med några andra, så det förklarar nog saken. Grymt jobbat ändå. Annars hade det nog inte gått ihop, men shit vad mycket man tjäna fort då!

Har ingen statistik på det men har för mig att mäklare i snitt har en vanlig svennelön men det är en väldigt stor avvikelse, dvs. ett fåtal som tjänar brutalt bra och många som tjänar väldigt dåligt. På denna säljare kan det alltså gå väldigt många mäklare i samma ålder som tjänar väldigt dåligt, så det är inte så representativt för yrket i sig.
Citera
2013-07-05, 02:57
Medlem
Citat:
Jag har en kompis som bor i Danderyd och tjänade över 600k men är ändå inte med på listan? Jag hjälpte honom själv med att fylla i hans deklaration, vet inte om han har fått något extra avdrag som gör att han inte kommer med på listan men har svårt att tro att hans inkomst skulle sjunka med över 170 000. Eller räknas inte överskott av näringsverksamhet? (Det skattas iallafall som lön)

Alla finns inte med ännu, vissa tillkommer till hösten i listan. Han kanske är en av dom. Så här står det på Aftonbladet om listan

"De under 30 som tjänar mest

I början av maj deklarerade cirka 5 miljoner svenskar via internet, sms, app eller telefon. Före midsommar får 3,6 miljoner av dem över 30 miljarder kronor i skatteåterbäring. Bland dessa 3,6 miljoner svenskar har vi tagit fram de svenskar som är yngre än 30 år som har högst taxerad förvärvsinkomst, kommun för kommun, under inkomståret 2012."
Senast redigerad av ChristopherChance 2013-07-05 kl. 03:02.
Citera
2013-07-05, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grout
Umeå tack, kan man även se västerbottens län?
Man ser per kommun.

Umeå 51 pers
Citera
2013-07-05, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristopherChance
I början av maj deklarerade cirka 5 miljoner svenskar via internet, sms, app eller telefon. Före midsommar får 3,6 miljoner av dem över 30 miljarder kronor i skatteåterbäring. Bland dessa 3,6 miljoner svenskar har vi tagit fram de svenskar som är yngre än 30 år som har högst taxerad förvärvsinkomst, kommun för kommun, under inkomståret 2012."

Kvalitétsjournalistik med andra ord , jämför man med året innan ser det ut som att lönenivåerna sänkts rejält pga. att det inte har ett fullt urval.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in