• 1
  • 2
2013-07-30, 11:05
Medlem
När jag gör en ny egen layout funkar det att skriva ut till någon slags extentstorlek om jag använder inches och i skala 1:1. Men så fort jag byter till skala 1:50 och mm så blir det helknasigt (och det är den skalan jag måste skriva ut i). Jag ställde redan från början in att den skulle rita i mm och inte inches.
Citera
2013-07-30, 11:54
Medlem
Melange5738s avatar
Layoutläget är lite knepigt om du inte gått någon kurs. Förslagsvis skriver du ut i model space istället. Du kan ha olika vyer i Layoutläget med olika skalor.
Citera
2013-07-30, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Layoutläget är lite knepigt om du inte gått någon kurs. Förslagsvis skriver du ut i model space istället. Du kan ha olika vyer i Layoutläget med olika skalor.

Stort tack, du är ju underbar! Hade inte en tanke på att det kunde funka men det gick ju alldeles ypperligt och i skala och allt. Om jag vill försöka få till en utskrift i layoutläge, hänger det då på hur jag sätter upp förutsättningarna innan jag börjar rita eller kan jag pula med det efteråt? För isåfall börjar jag på en ny ritning nu och ser sedan om jag kan få till det i layoutläget.
Citera
2013-07-31, 08:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cafergot
Stort tack, du är ju underbar! Hade inte en tanke på att det kunde funka men det gick ju alldeles ypperligt och i skala och allt. Om jag vill försöka få till en utskrift i layoutläge, hänger det då på hur jag sätter upp förutsättningarna innan jag börjar rita eller kan jag pula med det efteråt? För isåfall börjar jag på en ny ritning nu och ser sedan om jag kan få till det i layoutläget.

Du kan specificera olika vyer i layoutläget med olika skalor och zooma in och zooma ut, ändra perspektiv etc. Ritar man 2D så behövs det inte så mycket sånt där eftersom du isåntfall lika gärna kan göra en ny .dwg för varje ritning.
Citera
2013-07-31, 16:10
Medlem
Citat:

Jag är rätt intresserad av AutoCAD så om du vill ha hjälp så kan du adda mig på Skype eller nånting! Jag skickar ett PM här på Flashback!
Citera
2013-07-31, 18:17
Medlem
IGETMILKs avatar
Citat:

Så du läste inte ens igenom mitt tidigare inlägg där jag redan förklarat hur du gör?:

Du skriver inte ut från modelspace utan layout.
Modellen ritas i modelspace i skala 1:1 sedan visar du den i din layout genom att använda dig av skalade viewports.

I Viewporten väljer du lämplig storlek. Kom ihåg att du i dina layoutflikar har olika skalor på själva layouten.

1. Rita modellen i modelspace
2. Välj lämplig layoutflik, i rithuvudet i varje layout står det vilken papperstorlek det är.
3. Skapa en viewport i vald layout och skala den till önskad storlek i layouten.
4. Unhida alla layers du vill skall synas i viewporten
5. Skriv ut
6. Profit.
Citera
2013-08-01, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IGETMILK
Så du läste inte ens igenom mitt tidigare inlägg där jag redan förklarat hur du gör?:

Du skriver inte ut från modelspace utan layout.
Modellen ritas i modelspace i skala 1:1 sedan visar du den i din layout genom att använda dig av skalade viewports.

I Viewporten väljer du lämplig storlek. Kom ihåg att du i dina layoutflikar har olika skalor på själva layouten.

1. Rita modellen i modelspace
2. Välj lämplig layoutflik, i rithuvudet i varje layout står det vilken papperstorlek det är.
3. Skapa en viewport i vald layout och skala den till önskad storlek i layouten.
4. Unhida alla layers du vill skall synas i viewporten
5. Skriv ut
6. Profit.

Jodå visst läste jag men jag lyckades inte tyvärr. Hur skapar jag en viewport?
Citera
2013-08-03, 18:26
Medlem
IGETMILKs avatar
Citat:
Jodå visst läste jag men jag lyckades inte tyvärr. Hur skapar jag en viewport?
Det beror på vilken autocad du sitter med 2009,2010,2011 etc etc.

Gå till din layout och skriv MVIEW och tryck enter. (autocad 2010)

I layouten - Skriv MV och tryck enter. autocad (2011)

Du hittar den även i Layout - view - viewport - new (autocad 2013)
Citera
2013-09-16, 16:14
Medlem
Jag har nu några nya frågor. Jag har kopierat över en ritning till en ny template men på kopian kommer inte måttsättningen med. Linjerna för måttsättningen är med men måtten syns inte. Hur får jag till det? Måste jag börja om med måttsättningen? Har försökt rita lite nya mått men då syns inga siffror heller.

Dessutom undrar jag om det är vanligt att programmet segar ner när man börjar med hatch? Det går knappt att hatcha alls - antingen svarar inte programmet eller också håller den på och regenererar modellen i det oändliga....
Senast redigerad av Cafergot 2013-09-16 kl. 16:24.
Citera
2013-09-24, 04:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag har nu några nya frågor. Jag har kopierat över en ritning till en ny template men på kopian kommer inte måttsättningen med. Linjerna för måttsättningen är med men måtten syns inte. Hur får jag till det? Måste jag börja om med måttsättningen? Har försökt rita lite nya mått men då syns inga siffror heller.

Vet inte, men jag gissar att du har olika text-, och dimensionsinställningar. Vanligtvis sätter man upp en textstil som man konsekvent använder för en viss typ av ritning (typ arkitektur text ett visst mått, mekanik ett annat osv). När du importerar en ritning kommer programmet inte att importera dessa inställningar. Att ställa in "bra" text-, mått-, och tabellinställningar är rätt komplicerat och är något som man lär sig med tiden. När man fått till bra inställningar kan man spara ner dessa med templates och dylikt så Autocad alltid använder rätt.

Citat:
Dessutom undrar jag om det är vanligt att programmet segar ner när man börjar med hatch? Det går knappt att hatcha alls - antingen svarar inte programmet eller också håller den på och regenererar modellen i det oändliga....

Kör du med en piratkopia så, ja. Olika versioner agerar lite olika också, har märkt att 2013 är betydligt segare än 2010 men det var ovanligt mycket nytt i 2013 så det blir att jag kör med det.

Förslagsvis hatchar du sist om det innebär något problem. Har alltid tyckt hatchfunktionen är lite småbuggig, ofta den inte fungerar trots att man gör exakt som man ska.
Citera
2014-08-11, 08:15
Medlem
Någon som vet någon standrad mått på Drawing bounderys ? Jobbar dock inte i Autocad utan i Draftsight men tror inte det spelar någon större roll.
Citera
2014-08-17, 13:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golfboll38
Någon som vet någon standrad mått på Drawing bounderys ? Jobbar dock inte i Autocad utan i Draftsight men tror inte det spelar någon större roll.

I Autocad hamnar alla variabler i templaten. Så du börjar med att definera boundary och sen spara template.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in