Citat:
Ursprungligen postat av
elmerengue
Jag tycker inte alls att det är en missvisande jämförelse även om det är etanolen som är den primära faktorn bakom alkoholens berusning på samma sätt som THC och CBD/CBN är de primära för cannabis. Jag upplever fyllor olika beroende på vad jag dricker på samma sätt som jag blir lite annorlunda bäng beroende på vad jag röker. Grundprincipen att man blir full och bäng kvarstår men att det blir lite annorlunda beroende på vad det är för dryck/röka är fullt påtagligt för mig och det är det som var det väsentliga med mitt inlägg, och jag tycker sedermera att liknelsen mellan alkohol och cannabis och hur vi upplever olika sorter inte alls är missvisande..
Även om du upplever russkillnader mellan olika etanolhaltiga drycker så är drogen i samtliga av dessa exakt densamma - det enda som skiljer sig är procenthalten. Att röka cannabis innebär att man berusar sig med flera droger samtidigt och förhållandena mellan dessa varierar. Sativa innehåller som bekant en hög halt THC i förhållande till CBD-halten, medan det omvända gäller för indica.
Citat:
Ursprungligen postat av
whatnot
Nu är det ju dock i första hand ruset som diskuteras, inte de kemiska skillnaderna
Eftersom skillnaden mellan sativa och indica mer eller mindre är en fråga om kemiska egenskaper tror jag att det kan vara av intresse för den vetgirige. Russkillnaderna beror på kemiska skillnader, om man vill vända på steken.