2013-08-23, 23:04
Medlem
Jag r sketanervs, brjar snart p ett nytt jobb. Jag r verkligen en sn dr person som blir deprimerad om jag knner att jag inte gr ett bra jobb ( ven om arbetsgivaren tycker att jag gr det). Min frga r: Hur ska man bete sig nr man brjar p ett nytt jobb, r det ok att stlla frgor om man r osker?
Citera
2013-08-23, 23:14
Medlem
Klart att det r okej att stlla frgor! Det r det bsta du kan gra, utan att g till verdrift naturligtvis.

Visa att du r intresserad av att gra ett bra jobb, att du r taggad och verkligen vill vara dr och lra dig. Det kan inte sl fel. Ta dock inte fr mycket plats, det r ju den som lr upp dig som ska skta merparten av snacket s att sga.

Under de frsta dagarna brukar det annars vara en id att mest frska knna av stmningen p arbetsplatsen; vad r det fr kollegor, vad pratas det generellt om p fikapauserna/i toakn/p lunchen osv. Frsk f reda p om det r ngra aw:s eller andra events (typ bandy p tisdagar) och kolla om du kan hnga p vid dessa.

Sedan fr du ocks tnka p att du faktiskt blivit anstlld av en anledning - antagligen har den som rekryterat dig sett att du r en person som passar in p arbetsplatsen och som kommer att kunna gra ett bra jobb. Det r ltt att oroa sig, men kom ihg att du lyckats f ett jobb och att du dessutom (verkar det som?) ftt hra tidigare att du gr ett bra jobb!

Lycka till!
Citera
2013-08-23, 23:14
Medlem
Om du inte stller frgor, hur ska du d kunna f svar?

Om jag vore din arbetsgivare skulle jag nog bli arg ver att du jobbade vidare med frgor som du inte vgar stlla.
Citera
2013-08-23, 23:15
Jag svimmade frsta dagen p ett jobb en gng. Fick inte sparken fr det s du behver nog ej oroa dig.
Citera
2013-08-23, 23:19
Medlem
Hanna.Viktorias avatar
Hll en rimlig niv p frgandet bara och lyssna p svaren ven om det kan vara svrt att ta in fr mycket nr man r i en ny milj.
Det r jobbigt med samma frgor hela tiden.

Tips! Ta med ett anteckningsblock, det kan man ha stor nytta av. Sitt sedan p kvllen hemma och ls igenom det du antecknat och skriv till fler saker du kommer ihg!
Citera
2013-08-23, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eruserri
Klart att det r okej att stlla frgor! Det r det bsta du kan gra, utan att g till verdrift naturligtvis.

Visa att du r intresserad av att gra ett bra jobb, att du r taggad och verkligen vill vara dr och lra dig. Det kan inte sl fel. Ta dock inte fr mycket plats, det r ju den som lr upp dig som ska skta merparten av snacket s att sga.

Under de frsta dagarna brukar det annars vara en id att mest frska knna av stmningen p arbetsplatsen; vad r det fr kollegor, vad pratas det generellt om p fikapauserna/i toakn/p lunchen osv. Frsk f reda p om det r ngra aw:s eller andra events (typ bandy p tisdagar) och kolla om du kan hnga p vid dessa.

Sedan fr du ocks tnka p att du faktiskt blivit anstlld av en anledning - antagligen har den som rekryterat dig sett a
tt du r en person som passar in p arbetsplatsen och som kommer att kunna gra ett bra jobb. Det r ltt att oroa sig, men kom ihg att du lyckats f ett jobb och att du dessutom (verkar det som?) ftt hra tidigare att du gr ett bra jobb!

Lycka till!

Tack fr det utfrliga svaret Det nya jobbet r p en frskola s jag ska nog gna de frsta dagarna t att lra knna barnen och personalen. Jag mste verkligen brja lita p nr folk sger att jag r duktig p en arbetsplats. Jag r fr upptagen av negativa tankar. Det jag kommer gra r nog att vara trevlig, intresserad och hellre frga n att gra fel. Tack fr lycknskningen
Citera
2013-08-23, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna.Viktoria
Hll en rimlig niv p frgandet bara och lyssna p svaren ven om det kan vara svrt att ta in fr mycket nr man r i en ny milj.
Det r jobbigt med samma frgor hela tiden.

Tips! Ta med ett anteckningsblock, det kan man ha stor nytta av. Sitt sedan p kvllen hemma och ls igenom det du antecknat och skriv till fler saker du kommer ihg!

Ja precis, vill inte framst som knpp, vet ju inte hur hg toleransniv de har men det bsta r vl att bara frga nr det r ngot vldigt viktigt.

Det dr med anteckningsblock var en bra ide, det ska jag gra
Citera
2013-08-23, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Jag svimmade frsta dagen p ett jobb en gng. Fick inte sparken fr det s du behver nog ej oroa dig.

Oj d, vad tokigt! Men vilken tur att du fick behlla jobbet De vore knppa om de gav dig sparken fr en sn sak!
Citera
2013-08-23, 23:43
Medlem
Elementarts avatar
Det r nog inte ngra problem alls om du stller frgor om du knner dig osker p ngot. Jag gjorde samma sak nr jag brjade p mitt nya jobb. Men om du stller samma frgor 100 gnger, utan att lra dig s kan nog folk brja bli irriterande
Citera
2013-08-23, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gizze
Om du inte stller frgor, hur ska du d kunna f svar?

Om jag vore din arbetsgivare skulle jag nog bli arg ver att du jobbade vidare med frgor som du inte vgar stlla.

Det har du rtt i! Jag ska frga nr jag knner mig osker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in