2013-08-26, 09:00
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Det där är i så fall ganska misslyckade som hipsters för där finns inslag av den stil som brukar kallas "shabby chic" och "lantligt". Den stilen är mer medelålders tant på landet/i förorten som gillar romantik. Hipstern är urban och coolt estetisk. Detta är en samlare på tradera/aktioner som inte har riktning på sin stil.

Den där lägenheten är ju kliniskt ren på förvaring! De har rivit ut varenda köks- och badrumsskåp samt garderober utan att sätta in nytt. Där har du i o f s ett hipsterdrag. Men en hipster skulle demonstrera sin goda smak på musik och design snarare än spegelglasdörr och så pass gammal cykel. Torsk på Tradera.

Jag håller inte med. Det där är typisk 70-talist nostalgi. Dom där leksaksbilarna i plast fanns i varenda sandlåda och på vartenda dagis under 60/70-talet. Det där är ängslig akademisk övre medelklass, som försöker kompensera för att dom har haft det alldeles för bra. Skulle inte förvåna mig om dom är veganer och genusvetenskapare också. Och såna brukar inte ha råd med en lägenhet för sju miljoner, alltså kommer dom från pengar. Och med ett behov av att skita ned sig. Men inte för mycket. Det ska vara patinerat men absolut inte smutsigt. Framförallt: DET FÅR INTE BLI FEL !!!! Ängslighet über alles....
Citera
2013-08-26, 09:11
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jag håller inte med. Det där är typisk 70-talist nostalgi. Dom där leksaksbilarna i plast fanns i varenda sandlåda och på vartenda dagis under 60/70-talet. Det där är ängslig akademisk övre medelklass, som försöker kompensera för att dom har haft det alldeles för bra. Skulle inte förvåna mig om dom är veganer och genusvetenskapare också. Och såna brukar inte ha råd med en lägenhet för sju miljoner, alltså kommer dom från pengar. Och med ett behov av att skita ned sig. Men inte för mycket. Det ska vara patinerat men absolut inte smutsigt. Framförallt: DET FÅR INTE BLI FEL !!!! Ängslighet über alles....

Hahaha, bra analys. Söder är FUBAR.
Citera
2013-08-26, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Antingen är lägenheten stajlad av nån ny home-staging firma som slutat med skålen med citronerna och istället satsar på chabby-chikstilen.

Alternativt så är det verkligen en människa som valt att inreda sitt hem så här. Diagnos: en protest mot uppväxten i det alltför tråkiga villaområdet i ett hem med IKEA-möbler. Ja, då blir det så här.

Jag var efter några bilder säker på att det var Frank fastighetsmäklare som stylat lägenheten, scrollade upp och blev förvånad att det var SkandiaMäklarna. Frank brukar ha stilleben som tex. leksaksbilar osv.
Det är verkligen svårt att avgöra om det är en "styling" eller faktiskt så här den boende lever.
Citera
2013-08-26, 16:40
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirenstilen
Imgur.com. Kommer upp i ett album vilket passar bra om det är många mäklarbilder.

ska prova nästa gång jag finner ett märkligt hus/lägenhet/koja/slott/mansion osv
Citera
2013-08-26, 17:57
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
http://www.hemnet.se/bostad/villa-15...vag-14-4756959 kan nog ha varit uppe i tråden förr... Minns när det byggdes när jag var på väg att flytta hemifrån 2003, sen har det i princip stått tomt sedan några år efter det. Tror det varit till salu sedan 2007 eller så. Med tanke på de fåtaliga bilderna kanske det inte ens är färdigt invändigt? Medan det byggdes gick det rykten om skumraskaffärer, så den som byggde det kanske konkade lagom till det var klart?

Huset såldes på exekutiv auktion för 10.6 millar till nån lirare på strandvägen

http://lagfarter.skanskan.se/details.php?id=50582

http://www.merinfo.se/person/Stockho...76/brjlx-397er

I den här firman ligger troligen fastigheten:

http://www.merinfo.se/foretag/SM-Tuz...4/2k3161q-kbs2

Han är relativt ung, redovisar ingen inkomst av tjänst direkt, och har lite kapitalinkomster, frugan har heller direkt inkomst. Han verkar driva nån slags 7-11 klon i centrala Stockholm - uppenbarligen lönsamt...

Frågan är om han verkligen förändrat nåt i villan, eller om han tror att det ska gå att få ut ett såpass mycket högre pris när den säljs "normalt"....
Citera
2013-08-26, 18:27
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard

Frågan är om han verkligen förändrat nåt i villan, eller om han tror att det ska gå att få ut ett såpass mycket högre pris när den säljs "normalt"....

Priset är väl förhållandevis realistiskt. Men i dom prisklasserna handlar det ju mycket om tycke och smak. Och location, location, location. Det har funnits ett flertal villor i det området som har legat ute för mellan 20 och 30 miljoner. Problemet är att jag inte vet vad slutpriset har blivit. Populärast är ju dom klassiska Josef Frank-villorna, som det finns en handfull av. En låg ute för 20 miljoner för ett par år sedan, och den gick väldigt snabbt. En annan låg ute i nästan ett år för 35, och jag tyckte att just den var övervärderad med tanke på skicket.

Dom hade fulrenoverat köksdelen till ny och modern standard. Sånt som man kan hitta tretton på dussinet av i ljust & fräscht-ligan. Men att skrota originalinredning av Josef Frank? Sånt sänker priset rejält i mina ögon. Tala om att kasta ut barnet med badvattnet. Jag kollade efter den nu, eftersom den har legat ute rätt länge, men jag hittade den inte. Jag tror inte den har blivit såld, utan bara att den är indragen i väntan på bättre tider.

Så, jag skulle tro att han ligger rätt bra till på prisnivån, och om han fick det billigt så har han ju några miljoner i spelrum att gå ned i pris om det skulle behövas. Personligen tycker jag att det där huset är ganska kallt, opersonligt, och tråkigt.

http://www.hagen.web.surftown.se/joseffranksvillor.htm
Senast redigerad av Skidaddle 2013-08-26 kl. 18:32.
Citera
2013-08-26, 18:57
Medlem
CarolynHaxs avatar
Här kommer en liten nätt etta, ganska typisk Stockholmsetta. Men en inredningsdetalj sticker ut:

http://www.sodermaklarna.se/detaljer...BoLgh&hemnet=1

En GNU mitt i rummet! Det är fascinerande, skumt och alldeles helkoko.
Citera
2013-08-26, 20:09
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Här kommer en liten nätt etta, ganska typisk Stockholmsetta. Men en inredningsdetalj sticker ut:

Helkoko vet jag väl inte men en rätt maffig pjäs i den lilla lägenheten (29kvm). För övrigt ingen gnu utan en Kuduantilop mest troligen.
Citera
2013-08-26, 20:51
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:

http://www.sodermaklarna.se/detaljer...BoLgh&hemnet=1

den är ju gigantisk, eller ser ut så då det är litet utrymme

Vad kallas sådan filt förresten någon namn ?
Citera
2013-08-26, 21:22
Medlem
CarolynHaxs avatar
Tack för artspecifieringen!

brianmolko, menar du filten som ligger på sängen?
Citera
2013-08-26, 21:23
Medlem
Filten är virkad i Mormorsrutor.
Citera
2013-08-26, 22:26
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Tack för artspecifieringen!

brianmolko, menar du filten som ligger på sängen?

ja den i olika färger, heter den mormorsrutor som lacrima skrev ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in