2013-08-27, 00:38
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Här kommer en liten nätt etta, ganska typisk Stockholmsetta. Men en inredningsdetalj sticker ut:

http://www.sodermaklarna.se/detaljer...BoLgh&hemnet=1

En GNU mitt i rummet! Det är fascinerande, skumt och alldeles helkoko.

En annan sak som sticker ut är de där plåtskåpen som står i rummet, det är nämligen exakt likadana som alla vi svenska män haft våra saker i när vi gjorde lumpen. Det har väl varit utförsäljning när något regemente lagts ner och så har han slagit till.

Djurhuvudet gillar jag inte, är öht inte mycket för uppstoppade djur.
Citera
2013-08-27, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Priset är väl förhållandevis realistiskt. Men i dom prisklasserna handlar det ju mycket om tycke och smak. Och location, location, location. Det har funnits ett flertal villor i det området som har legat ute för mellan 20 och 30 miljoner. Problemet är att jag inte vet vad slutpriset har blivit. Populärast är ju dom klassiska Josef Frank-villorna, som det finns en handfull av. En låg ute för 20 miljoner för ett par år sedan, och den gick väldigt snabbt. En annan låg ute i nästan ett år för 35, och jag tyckte att just den var övervärderad med tanke på skicket.

Dom hade fulrenoverat köksdelen till ny och modern standard. Sånt som man kan hitta tretton på dussinet av i ljust & fräscht-ligan. Men att skrota originalinredning av Josef Frank? Sånt sänker priset rejält i mina ögon. Tala om att kasta ut barnet med badvattnet. Jag kollade efter den nu, eftersom den har legat ute rätt länge, men jag hittade den inte. Jag tror inte den har blivit såld, utan bara att den är indragen i väntan på bättre tider.

Så, jag skulle tro att han ligger rätt bra till på prisnivån, och om han fick det billigt så har han ju några miljoner i spelrum att gå ned i pris om det skulle behövas. Personligen tycker jag att det där huset är ganska kallt, opersonligt, och tråkigt.

http://www.hagen.web.surftown.se/joseffranksvillor.htm

Tog tillfället i akt att kolla och hittade den inte heller. Men när vi ändå är i området kan man ju ta en titt på http://www.hemnet.se/bostad/fritidsh...vag-27-4948744 som marknadsförs som sommarstuga för mastiga 10,5 miljoner kronor... Har svårt att se hur man ska kunna få det sålt, eftersom det verkar vara byggt för en helt annan tid. Också smått märkligt att ett så pass dyrt hus faktiskt bara har fönster åt ett håll och bara är på 130 kvadratmeter med minimala sovrum.

Frankvillan du pratar om (Villa Vehtje) gillade jag dock förutom just köket som såg väldigt standardmässigt ut... Även det har jag dock svårt att se hur det ska kunna hitta köpare idag. Såvitt jag minns skulle det också kräva en viss fasadrenovering plus att trädgården skulle behöva rensas rejält.
Senast redigerad av Grillo 2013-08-27 kl. 10:25.
Citera
2013-08-27, 13:11
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Tog tillfället i akt att kolla och hittade den inte heller. Men när vi ändå är i området kan man ju ta en titt på http://www.hemnet.se/bostad/fritidsh...vag-27-4948744 som marknadsförs som sommarstuga för mastiga 10,5 miljoner kronor... Har svårt att se hur man ska kunna få det sålt, eftersom det verkar vara byggt för en helt annan tid. Också smått märkligt att ett så pass dyrt hus faktiskt bara har fönster åt ett håll och bara är på 130 kvadratmeter med minimala sovrum.

Ja, jag har också sett den där, och jag tycker den är fin, dock övervärderad med en tre-fyra miljoner. Jag undrade också hur dom skulle får den såld till det priset. Men den är en av en handfull i en serie eftertraktade hus, det kan ju vara nån sorts intern konkurrens ute i Falsterbo som pressar upp priset på just dom villorna. Som sagt, man har ingen aning egentligen hur folk tänker.

Men jag gillar huset. Tidstypisk sommarvilla för bättre bemedlade, tydligt danskinfluerad design. Lite för mycket naken träpanel för min smak, men det var ju på den tiden man lyfte fram det ursprungliga i materialen. Det skulle vara hederliga och synliga material. Kakel, tegel, och trä. Det är ju inte bara vanlig träpanel utan en hel del ädelträ också. Köksbänken ser ju ut att vara gjord i mahogny. Jag vet inte vad panelen är gjord av, det ser finare ut än furu, kan vara ceder eller asp. Men jag är inte expert. Framförallt gillar jag det lätta och luftiga i konstruktionen, ett signum för danskarna. Och det finns en hel del danskinfluerad arkitektur i skåne...
Senast redigerad av Skidaddle 2013-08-27 kl. 13:13.
Citera
2013-08-27, 13:21
Medlem
Citat:
Ja, jag har också sett den där, och jag tycker den är fin, dock övervärderad med en tre-fyra miljoner. Jag undrade också hur dom skulle får den såld till det priset. Men den är en av en handfull i en serie eftertraktade hus, det kan ju vara nån sorts intern konkurrens ute i Falsterbo som pressar upp priset på just dom villorna. Som sagt, man har ingen aning egentligen hur folk tänker.

Men jag gillar huset. Tidstypisk sommarvilla för bättre bemedlade, tydligt danskinfluerad design. Lite för mycket naken träpanel för min smak, men det var ju på den tiden man lyfte fram det ursprungliga i materialen. Det skulle vara hederliga och synliga material. Kakel, tegel, och trä. Det är ju inte bara vanlig träpanel utan en hel del ädelträ också. Köksbänken ser ju ut att vara gjord i mahogny. Jag vet inte vad panelen är gjord av, det ser finare ut än furu, kan vara ceder eller asp. Men jag är inte expert. Framförallt gillar jag det lätta och luftiga i konstruktionen, ett signum för danskarna. Och det finns en hel del danskinfluerad arkitektur i skåne...

Håller med dig. Min första tanke när jag såg bilderna var att hur ett sådant luftigt hus med så stora fönsterpartier ändå kan kännas så lågt i tak och trångt pga. materialval på väggar och tak. Jag funderade några sekunder om takhöjden var under standard men det tvivlar jag på, det är nog en synvilla
Citera
2013-08-27, 13:28
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Håller med dig. Min första tanke när jag såg bilderna var att hur ett sådant luftigt hus med så stora fönsterpartier ändå kan kännas så lågt i tak och trångt pga. materialval på väggar och tak. Jag funderade några sekunder om takhöjden var under standard men det tvivlar jag på, det är nog en synvilla

Jag tror det skulle räcka med att måla innertaket vitt. Det skulle göra en himla skillnad...
Citera
2013-08-27, 13:35
Medlem
Citat:
Jag tror det skulle räcka med att måla innertaket vitt. Det skulle göra en himla skillnad...
Japp, jag hade köpt takfärg asap. Fast jag gillar inte målade trätak heller, jag hade satt upp nytt innertak och troligtvis begått stilbrott å det grövsta på kuppen
En annan sak som jag direkt reagerade på var den lilla friggeboden som stilmässigt var helt malplacerad
vid det där huset.
Citera
2013-08-27, 13:37
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
En annan sak som jag direkt reagerade på var den lilla friggeboden som stilmässigt var helt malplacerad vid det där huset.

Jo, det var lite sött. Det spelar ingen roll hur förfinad smak folk har, bondesverige kommer alltid att titta fram. You can take the girl out of the ghetto, but not the ghetto out of the girl...
Citera
2013-08-27, 15:19
Medlem
Butterss avatar
Citat:

Tveksam till att köket är i original dock.
Citera
2013-08-27, 15:25
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Tveksam till att köket är i original dock.

Jodå, det är det. Dom har andra bilder nu, men första gången huset låg ute hade dom detaljbilder av köket. Hela köksön eller vad man ska kalla det är platsbyggd, och med ett sorts uppfällbart lock över hela bänken. På bilderna nu ser man bara locket i uppfällt läge, men under det ligger själva diskbänken och arbetsytorna. Det hela påminner rätt mycket om båtbyggeri. Praktiskt med stänkskydd, och snyggt gjort är det också. Härlig båtkänsla...
Citera
2013-08-27, 15:51
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Jodå, det är det. Dom har andra bilder nu, men första gången huset låg ute hade dom detaljbilder av köket. Hela köksön eller vad man ska kalla det är platsbyggd, och med ett sorts uppfällbart lock över hela bänken. På bilderna nu ser man bara locket i uppfällt läge, men under det ligger själva diskbänken och arbetsytorna. Det hela påminner rätt mycket om båtbyggeri. Praktiskt med stänkskydd, och snyggt gjort är det också. Härlig båtkänsla...
Även luckorna? De avviker så från stilen i övrigt. De känns mer sjuttiotal.
Citera
2013-08-27, 15:55
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Även luckorna? De avviker så från stilen i övrigt. De känns mer sjuttiotal.

Överskåpen är nog nyare, antagligen 70-tal som du säger. Jag tror inte dom hade överskåp där från början. Dom har nog satt upp dom pga praktiska behov. Jag tror inte dom hade en sån stor kyl där heller. Antagligen var det en liten kyl som fick plats i ett underskåp. Köksinredningen var nog från början ganska minimalistisk med rena raka bänkar och underskåp, ungefär så som är populärt nuförtiden...
Senast redigerad av Skidaddle 2013-08-27 kl. 15:59.
Citera
2013-08-27, 20:40
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo

Frankvillan du pratar om (Villa Vehtje) gillade jag dock förutom just köket som såg väldigt standardmässigt ut... Även det har jag dock svårt att se hur det ska kunna hitta köpare idag. Såvitt jag minns skulle det också kräva en viss fasadrenovering plus att trädgården skulle behöva rensas rejält.

Kommer ihåg hur det var i början av 60-talet, då skulle det vara fönster åt bara ett håll, men i gengäld stora fönster.

Hus skulle vara "bostadsmaskiner" och sovrum skulle vara små, därför att där skulle man bara sova.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in