Citat:
Ursprungligen postat av
daemon3.14
Det mesta staten gör, om inte allt, går att producera billigare privat på marknaden. Kolla exempelvis in hur bra inköpare staten är vad gäller
ipads. Och det finns billigare alternativ än de som Starrett City erbjuder:
(... har klippt pga för långt för att posta. ...)
Jag är ingen expert, men det jag läst talar för att friheten blev värre i Sverige - de första tvåhundra åren - under (någorlunda) monocentrism än under polycentrism.
Utvecklingen mot stater hade inget med lämplighet att göra. Det var en krigskamp mellan kyrkan, de fria städerna, adeln, bönderna och kungen som pågick fram till 1646, då kungarna definitivt vunnit och gjort sig till monopolister på rättvisa i sina områden. Kolla in Martin van Crevelds
The Rise and Decline of the State (
pdf (hela boken är värd att läsa men otroligt torr, kolla in innehållsförteckningen, den sammanfattar vad det handlar om).
forts...
Japp, jag är helt på det klara med att staten är rätt ineffektiv ekonomiskt sett.
Jag vet inte varför du kallar USA för "fritt samhälle". Om du menar andra samhällen utan stat så finns det ju inga sådana utom dom som befinner sig på stenåldersnivå. Jag vet inte heller varför du säger att personer i anarkokapitalistiska samhällen har rätt till ersättning, eftersom det i avsaknad av en stat inte finns något som försäkrar den rätten. Det vill säga: du har bara de rättigheter som är försäkrade via våld, och om det inte finns en stat som gör det åt dig står man sig ju slätt som ensam person mot en större organisation, även om man äger ett hagelgevär.
Jag läste länken om ett libertarianskt rättsväsende. Det dyker ju upp en hel del strukturella frågor, bland annat hur man hanterar organiserat missbruk av sagda rättsväsende, och hur man skulle undvika att det urartade till rent "mob rule" och lynchningar och liknande. För ett exempel på det förstnämnda kan man ju ta vilket samhälle som helst som baseras på en gruva eller liknande - gruvan är den största arbetsgivaren och gruvans ägare betalar 70% av det lokala säkerhetsföretagets (det finns bara ett just här) intäkter. Det hotas om strejk i gruvan. Gruvans ägare föreslår i ett möte med säkerhetsföretaget att man det vore inte helt fel om arbetarnas ledares hus brann ner. Detta skulle kunna hända även i ett modernt land, men skillnaden är att en relativt oberoende poliskår skulle vara svårare att påverka till något sådant än ett vinstdrivande företag.
På tal om vinstdrivande förresten, pengars värde försäkras genom statens våldsmonopol (du kan som privatperson bara betala skatt med kronor eller euro, eller konstigt nog i frimärken). Vad skulle hända om en affär nekar dig att betala för varor för att dom inte gillar dig personligen? I Sverige är det förbjudet utom av rätt specifika skäl. Jaja det är lite off topic, åter till polisen.
Den statliga polisen är till för alla, du kommer inte att bli nekad om du går till en polisstation och anmäler ett brott. Vad som däremot händer är på sätt och vis värre: polisen tar emot din anmälan och lägger den sedan på hög. Du har "fått hjälp" men din anmälning behandlas aldrig. Men det är så det går även med den gigantiska summa pengar som öses in till polisen som det är idag: jag tror att en privatfinansierad polis med
samma kapacitet som den statliga skulle lida av samma problem, möjligtvis i något mindre skala, men avsaknaden av politisk styrning skulle höja risken för korruption desto mer.
"ett samhälle där det för ett givet område bara finns ett maktcenter" - Ja, i Sverige är maktcentrat svenska staten, i Norge den norska osv.? Jag håller ärligt talat inte EU som att ha makt över Sverige eftersom vi tekniskt sett kan strunta i vad EU säger. Det skulle naturligtvis få konsekvenser, men inte våldsbaserade sådana, vilket betyder att vi kan strunta i konsekvenserna också (förutom att länder till slut eventuellt skulle vägra handel med oss).
Jag läste ditt utlägg om polycentrisk ordning jämfört med mer monocentriska... statsskick. Jag håller till viss del med, men måste påpeka två saker: För det första, varje gång det har funnits mer än ett maktcentra har situationen under längre eller kortare tid normaliserats till att bara ha ett sådant. Ofta på diverse blodiga sätt. För det andra så säger du att
"när väl en civilisation blir tillräckligt stor, kommer någon bestämma sig för att det kanske är lättast att råna andra istället för att producera tillsammans med dem". Ja, det stämmer definitivt, det är ju det stater är. Men "tillräckligt stor" behöver inte vara särskilt stor alls: på medeltiden räckte det med att du hade 10 beväpnade män under dig plus tillräcklig mängd bönder i närheten, så var du adelsman. Det låter som en förenkling att säga så men det är väldigt nära sanningen. Det finns historiker som säger att den enda anledningen till att systemet med livegna inte infördes i norden var att det inte behövdes, eftersom landet ändå var så eländigt att det fanns ingenstans att fly även om man skulle vilja, vilket säger något om den grad av rånare, banditer och utpressare de personer var, som medeltidens statskonstruktioner bestod av. Jag pratar alltså här om den period som det talas lite tyst om eftersom det blir så tydligt vad en stat egentligen är när man läser om det: tidig medeltid i Europa, typ 500-1100.
Som du påpekar fanns det frihet, men den slog åt båda hållen. Det fanns ingen som skyddade dig mot rövare och rånare förutom adelsmannen i sitt slott, och om du accepterade (eller föddes in i) hans "beskydd" så var det ju som att acceptera att bli rånad via skatten istället.
Håller helt med om att friheten begränsades ännu mer när allteftersom staterna blev mer solida. Men jag vill också säga att jag ser det som oundvikligt att det blir just så - historien visar oss om och om igen att små konstruktioner antingen växer sig stora, eller konkurreras ut av de som lyckas växa sig stora.
Ja, Sverige krigade mycket under den tiden. Men vad skulle vi annars göra? Gustav II Adolf kunde välja mellan att stöda tyskarnas uppror eller låta dom förlora, vilket skulle leda till att Sverige (tillsammans med några få andra länder) skulle bli isolerat och utfryst. På kort sikt skulle det ha lett till att en massa svenskar överlevde, på lång sikt skulle det nog lett till att en massa svenskar aldrig fötts för att landet inte var rikt nog att försörja dom. Diverse invasioner från andra länder skulle vara ett ännu större problem och skulle nog ha begränsat svenskars rättigheter ännu mer än vad som skedde.
Nu kan man ju säga att "ja men även de var ju kungamakter/centraliserade stater vilket är det jag argumenterar emot" - jovisst, men som sagt, större maktcentra kommer alltid att bli till, oundvikligt, och kommer efter hand att konkurrera ut svagare sådana.
Det är det jag förresten menar med "lämplighet". Alltså inte att man satte sig ner och diskuterade fram det lämpligaste statsskicket, utan att maktcentra lyder under samma lagar om naturligt urval som djurarter gör. Om du inte är stark nog kommer du att bli överkörd av någon som är det.
Tack för boken!! Ska definitivt läsa den. Jag håller just nu på att läsa
Origins of Political Order, har tyvärr ingen PDF på den, men den handlar om ungefär samma sak, och är väldigt intressant. Rekommenderas!
Citat:
Ursprungligen postat av
daemon3.14
ah, länge sedan jag skrev ett så här långt inlägg!
Ja, en maktsplit behövs, men det lär inte behövas någon antimonopollagstiftning, det man säljer är inget speciellt som en vara sett - likt diamantgruvor eller andra saker som man lätt kan monopolisera. Sedan, även ett företag som är i monopolställning skulle inte bara ha makt för det - det innebär bara att i ett visst område så har alla bestämt sig för att köpa in det här företagets tjänster. Det är inget mer speciellt än att vissa i området inte skulle köpt in tjänsterna; företaget som är ensam på att sälja in tjänster har inte makt över området denne betjänar, det är något helt annat än stater som har monopol på områden. Och om företaget ger en dålig service - som att tillåta mutor - kommer folket att anställa andra hjälpredor, eller så fixar de det själva.
Fast riktigt så enkelt är det ju inte när varan är våld (säkerhetsföretag säljer ju egentligen våld). Om det som definierar en stat är dess våldsmonopol kräver det ju bara att ett säkerhetsföretag hamnar i monopolställning och att dess ägare sedan inser att den tidigare nämnda definitionen nu är uppfylld...
Ett sätt att undkomma detta är ju att ha publikt ägande av säkerhetsföretaget, men det är ju där vi är idag.
Det gör inget att inlägg är långa om dom är intressanta att läsa tycker jag!