2013-10-21, 16:19
Medlem
tuuss avatar
Jag var precis p en intervju dr jag fick skriva p ett papper s att skerhetspolisen kan kolla i alla register fr att se om jag r godknd fr skerhetsklassificerats jobb.
Jag har tidigare, r 2007 kt dit fr stld av klder fr ett vrde av 1600 kronor, kommer detta pverka ?

Min familj p min pappas sida r vldigt kriminella och har varit i fngelset, misstnkta fr allt ifrn droger, misshandel med mera. Kan detta pverka mig? Finns det ngot register dr de hller koll p familjemedlemmar?
Jag har inte haft problem med lagen frutom att jag snodde klder p hlns nr jag var 17 r.

Tacksam fr hjlp!!! :)
Citera
2013-10-21, 16:53
Medlem
Det kan mycket vl pverka (iallafall om du vart dmt).
Beror p vilket sorts skerhetsklassat jobb.

I mitt fall kollade dom iallafall bde aktuellt misstankeregister samt om jag var dmd.
De kollade ven min umgngeskrets.

Men i vrsta fall fr du vl inte jobbet.
Citera
2013-10-21, 17:05
Medlem
tuuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenjör
Det kan mycket vl pverka (iallafall om du vart dmt).
Beror p vilket sorts skerhetsklassat jobb.

I mitt fall kollade dom iallafall bde aktuellt misstankeregister samt om jag var dmd.
De kollade ven min umgngeskrets.

Men i vrsta fall fr du vl inte jobbet.

Ja, jag vart dmd men nr jag sjlv bestllt ur registret s finns det inte med lngre d de gtt 5 r. Fick ven beviljat visum till USA trots den stlden om det har ngon betydelse.

Jobbet r som kundtjnst inom ett skerhetsfretag likt Securitas.

Okej, va menas med att de kollar umgngeskrets?! Nu har jag inga kriminella i min krets frutom d i min fars familj som jag inte har haft kontakt med de senaste tv ren. Knns ju lagom surt att ens familj och slkts beteende ska pverka mina jobbmjligheter.
Citera
2013-10-21, 17:14
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuus

Jobbet r som kundtjnst inom ett skerhetsfretag likt Securitas.

Nu har jag inga kriminella i min krets frutom d i min fars familj som jag inte har haft kontakt med de senaste tv ren. Knns ju lagom surt att ens familj och slkts beteende ska pverka mina jobbmjligheter.

Lugn, dina slktingars leverne pverkar inte alls din jobbmjligheter. Man kollar helt enkelt DITT belastningsregister och ibland ven misstankeregistret ( som fortfarande r en MISSTANKE, inte ett konstaterat brott). Att du r slkt med kriminella innebr inte att du automatiskt r misstnkt fr kriminellt leverne.
Citera
2013-10-21, 17:17
Medlem
ormanoffs avatar
Det verkar p dig som att du ska jobba inom bevakningsfretag p en vanlig tjnst. D r det lnsstyrelsen, inte Skerhetspolisen, som godknner dig. Man kollar p din laglydighet och lmplighet i vrigt. Svida du inte lever ngot skumraskliv lr du inte ha problem med detta. Att dina slktingar har kriminellt leverne kan frsts pverka negativt men min vlgrundade gissning r att det inte r utslagsgivande eftersom du sjlv inte har ngra aktuella anteckningar i BR.
Citera
2013-10-21, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Lugn, dina slktingars leverne pverkar inte alls din jobbmjligheter.

r det frga om ett SK 2 eller SK 1 kan absolut slktingars leverne pverka jobbmjligheterna.

Skerhetspolisen fattar aldrig ngra egna beslut vid skerhetsprvning, om det inte r s att det r hos SPO man sker arbete. Resultatet av registerslagningarna skickas till den som stllt frgan, normalt Arbetsgivaren (Myndigheten eller Fretaget allts).
Vid Skerhetsprvning r det Arbetsgivaren som fattar beslutet om man r lmplig eller inte. Beslutet kan inte verklagas.

Dyker det upp uppgifter vid en registerslagning fr man normalt mjlighet att kommentera detta innan uppgifterna lmnas vidare till Arbetsgivaren.
Senast redigerad av pagamama 2013-10-21 kl. 21:00.
Citera
2013-10-22, 12:56
Medlem
tuuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
r det frga om ett SK 2 eller SK 1 kan absolut slktingars leverne pverka jobbmjligheterna.

Skerhetspolisen fattar aldrig ngra egna beslut vid skerhetsprvning, om det inte r s att det r hos SPO man sker arbete. Resultatet av registerslagningarna skickas till den som stllt frgan, normalt Arbetsgivaren (Myndigheten eller Fretaget allts).
Vid Skerhetsprvning r det Arbetsgivaren som fattar beslutet om man r lmplig eller inte. Beslutet kan inte verklagas.

Dyker det upp uppgifter vid en registerslagning fr man normalt mjlighet att kommentera detta innan uppgifterna lmnas vidare till Arbetsgivaren.

Hmm okej. Arbetsgivaren sa att dom endast fr hem ett papper om jag r godknd eller ej och att jag sedan kommer f hem ett papper ifall jag inte r godknd med en frklaring. Har ingen som helst koll vad det r fr typ av prvning och vem som gr prvningen. Men verkar ju inte vara s att arbetsgivaren ens fr reda p vad som finns i registret i s fall?
Citera
2013-10-22, 12:57
Medlem
tuuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Det verkar p dig som att du ska jobba inom bevakningsfretag p en vanlig tjnst. D r det lnsstyrelsen, inte Skerhetspolisen, som godknner dig. Man kollar p din laglydighet och lmplighet i vrigt. Svida du inte lever ngot skumraskliv lr du inte ha problem med detta. Att dina slktingar har kriminellt leverne kan frsts pverka negativt men min vlgrundade gissning r att det inte r utslagsgivande eftersom du sjlv inte har ngra aktuella anteckningar i BR.

Ja, okej. Det lter logiskt Tack s mycket!
Citera
2015-02-15, 17:12
Medlem
Hur gick det? Fick du jobbet?
Citera
2015-02-15, 17:31
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuus
Jag var precis p en intervju dr jag fick skriva p ett papper s att skerhetspolisen kan kolla i alla register fr att se om jag r godknd fr skerhetsklassificerats jobb.
Jag har tidigare, r 2007 kt dit fr stld av klder fr ett vrde av 1600 kronor, kommer detta pverka ?

Min familj p min pappas sida r vldigt kriminella och har varit i fngelset, misstnkta fr allt ifrn droger, misshandel med mera. Kan detta pverka mig? Finns det ngot register dr de hller koll p familjemedlemmar?
Jag har inte haft problem med lagen frutom att jag snodde klder p hlns nr jag var 17 r.

Tacksam fr hjlp!!!

Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Lugn, dina slktingars leverne pverkar inte alls din jobbmjligheter. Man kollar helt enkelt DITT belastningsregister och ibland ven misstankeregistret ( som fortfarande r en MISSTANKE, inte ett konstaterat brott). Att du r slkt med kriminella innebr inte att du automatiskt r misstnkt fr kriminellt leverne.

Det beror p vilken skerhetsskyddsklass din tjnst har placerats i, r tjnsten placerad i klass 3 s r det antagligen inga problem. Polisen kommer att se uppgiften om stlden och fr d bedma om det r relevant i dagslget.

r tjnsten placerad i skerhetsskyddsklass 1 eller 2 s innebr det att SPO ven undersker din nrmsta familj/sambo. r tjnsten placerad i 1 eller 2 s kanske du fr ha ett litet samtal innan du godknns.
r tjnsten placerad i klass 1 r "intervju" med SPO obligatoriskt.

Finns mer att lsa hr: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19960627.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in