• 1
  • 2
2013-10-29, 20:43
Medlem
Hej!

Ponera att jag har ett bygge med ett företag, vi kommer överens om ett arbete och en summa och allt är frid och fröjd. Jag betalar i förskott och vi kommer överens om att använda ROT till max (50 000 kr)

Vad som händer nu är att Skatteverket inte godkänner ROT-avdraget för mig p.g.a. att fakturan från Byggfirman är daterad 2 veckor efter min första betalning. Jättelöjligt, men vi bor i Sverige.

Jag har fullgjort mina skyldigheter och betalat, sen att byggfirman klantat till det och inte har koll på reglerna, hur bedöms det?

Vi har ju en offert på hela summan där det står en summa (110 000 kr) samt ett pris efter ROT Avdrag (60 000 kr)

Så - är det min skyldighet att betala den avtalade summan trots att de klantat till de så jag ej kan utnyttja mitt avdrag? Jag förstår att det kan vara så, men det känns så snopet när de är dem som inte fullgjort allt.
Citera
2013-10-29, 20:53
Medlem
hashish-boys avatar
jag har svårt att se att du skulle kunna stämma dem på 60k pga fel datum på fakturan. din skatt ditt ansvar.. typ. testa att överklaga beslutet om skatten och se till att ha byggföretaget som backar att det blivit ett fel (dock så har jag hört att skatteverket kan vara helt omöjliga ibland).

hoppas att det löser sig i din favör.
Citera
2013-10-29, 20:53
Medlem
Blir lite osäker varför gjordes det en faktura i efterhand på en förskottsbetalning?

Fick du inget kvitto när du betalade?
Citera
2013-10-29, 21:13
Medlem
Jag har eget företag där jag erbjuder rut-avdrag. Det är ju inte riktigt samma men många regler är lika. Jag skriver på fakturan att kunden är skyldig att stå för den delen som täcks av rut om kunden inte är berättigad till avdraget. Det går bara som företagare att begära utbetalning av avdraget EFTER att fakturan är betald.

Har du fått en riktig faktura som du betalat så är det företagets fel. Det borde gå att överklaga. Har du betalat i förskott utan att få se någon faktura? Det blir svårare då. Vad säger företaget om saken? Det ligger lika mycket i deras intresse som i ditt att utbetalningen ska gå igenom. Good luck!
Citera
2013-10-29, 21:13
Moderator
Gordon Blixts avatar
Du har alltså förskottsbetalat något som du fått en faktura för först i efterhand?

Hur lyder Skatteverkets beslutsmotivering?
Citera
2013-10-29, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Du har alltså förskottsbetalat något som du fått en faktura för först i efterhand?

Motiveringen är väl inte mer än det jag sagt faktiskt, att de ej godkänner ROT-avdrag p.g.a. att fakturan är felaktigt utställd. För den är daterad två veckor efter.

Och som svar till övrigt: Jag hade en del kontant hemma och gjorde en förskottsbetalning och bad inte om någon faktura, det var för utlägg för att köpa material och dylikt. Ingen svartbetalning och har aldrig varit menat som det, bara att de skulle sätta igång.

Företaget har på fakturan skrivit att jag gjort en delbetalning den 1 oktober, men fakturan är daterad den 20 oktober.

Jag har inte kollat med företaget helt och hållet än vad de säger, först vill jag ha mer kött på bena känner jag.

Det är en rätt klurig fråga. Skatteverket är jävligt kiviga. Det har ingenting med att lura Skatteverket o göra, det har bara blivit en miss och en faktura har ställts ut lite senare(vilket de borde haft koll på)
Senast redigerad av ucharo 2013-10-29 kl. 21:25.
Citera
2013-10-29, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ucharo
Motiveringen är väl inte mer än det jag sagt faktiskt, att de ej godkänner ROT-avdrag p.g.a. att fakturan är felaktigt utställd. För den är daterad två veckor efter.

Vilket natujrligtvis är helt korrekt.

Citat:
Och som svar till övrigt: Jag hade en del kontant hemma och gjorde en förskottsbetalning och bad inte om någon faktura, det var för utlägg för att köpa material och dylikt. Ingen svartbetalning och har aldrig varit menat som det, bara att de skulle sätta igång.

Företaget har på fakturan skrivit att jag gjort en delbetalning den 1 oktober, men fakturan är daterad den 20 oktober.

Finns det något kvitto?

Citat:
Jag har inte kollat med företaget helt och hållet än vad de säger, först vill jag ha mer kött på bena känner jag.

De har egentligen inte så mycket val än att kräva dig ifall avdraget inte blir beviljat såna är reglerna.

Citat:
Det är en rätt klurig fråga. Skatteverket är jävligt kiviga. Det har ingenting med att lura Skatteverket o göra, det har bara blivit en miss och en faktura har ställts ut lite senare(vilket de borde haft koll på)

En riktigt klantig miss ja. Men förutsatt att daterad offert+ acceptans samt ett kvitto på betalningen finns så tror jag att ni har goda möjligheter att få igenom avdraget. Skatteverket vill sällan jävlas men de har ganska strikta regler att följa.
Citera
2013-10-29, 21:35
Medlem
saken är den att det ända skatteverket bryr sig om är att arbetet måste vara utfört OCH betalt när man ska plocka ut ROT avdraget.

så det är bara att skicka in en ny begäran om utbetaldning när arbetet är klart och betalt
Citera
2013-10-29, 21:38
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Jag hade en del kontant hemma och gjorde en förskottsbetalning och bad inte om någon faktura, det var för utlägg för att köpa material och dylikt.
Du har betalat firman för material och "dylikt"? Skattereduktion för ROT-arbete får du bara för arbetskostnader. Har du betalat material och liknande ska du inte ha något ROT-avdrag för sådana kostnader, oavsett när fakturan är utställd.
Citera
2013-10-29, 21:39
Medlem
Har svårt att förstå att datumet på fakturan skall äventyra ditt avdrag.
Skriv en förklaring till skatteverket eller fråga hur ni måste göra för att avdraget skall gillas.
Däremot tycker jag att, om siffrorna du nämner stämmer, vara lite skev fördelning mellan material och arbetskostnad. Byggfirman kan säkert redovisa det men om du gör avdrag för 50' så är alltså arbetskostnaden 100' och material 10'. Det är bra om alla papper finns med i skrivelsen till skatteverket, offert, orderbekräft, arbetsorder, klarbesiktning, faktura och betalning. Ni kan säkert skriva ett avtal om förslkottsbetalningen i efterhand och bifoga det med.
God luck
Citera
2013-10-29, 21:45
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Hej!
Vad som händer nu är att Skatteverket inte godkänner ROT-avdraget för mig p.g.a. att fakturan från Byggfirman är daterad 2 veckor efter min första betalning. Jättelöjligt, men vi bor i Sverige.
Jag har fullgjort mina skyldigheter och betalat, sen att byggfirman klantat till det och inte har koll på reglerna, hur bedöms det?
Vi har ju en offert på hela summan där det står en summa (110 000 kr) samt ett pris efter ROT Avdrag (60 000 kr)
Så - är det min skyldighet att betala den avtalade summan trots att de klantat till de så jag ej kan utnyttja mitt avdrag? Jag förstår att det kan vara så, men det känns så snopet när de är dem som inte fullgjort allt.

Normalt är du skyldig att betala även om ROT inte går igenom. Undantag kan ske för det fall det är företaget som skall bära ansvaret.

Citat:

Skulle jag också vilja se. Den omständigheten att fakturan utfärdats efter att betalning har gjorts skall sakna betydelse.

Citat:
Du har betalat firman för material och "dylikt"? Skattereduktion för ROT-arbete får du bara för arbetskostnader. Har du betalat material och liknande ska du inte ha något ROT-avdrag för sådana kostnader, oavsett när fakturan är utställd.

Här har vi troligtvis förklaringen. Skatteverket har begärt in kompletterande uppgifter och Företaget har med all sannolikhet inte inkommit med underlag som skatteverket varit förnöjda med.

Nu är det så att både företaget och TS kan överklaga beslutet. Dock bör TS se till att kontakta skatteverket för att se vad som ligger till grund för avslaget.

Det fuskas en hel del med ROT och därför har skatteverket intagit en rätt hård attityd där man regelmässigt nobbar varenda lilla tveksam ansökan och så får den som inte gillar beslutet klaga.
Citera
2013-10-29, 21:48
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Det fuskas en hel del med ROT och därför har skatteverket intagit en rätt hård attityd där man regelmässigt nobbar varenda lilla tveksam ansökan och så får den som inte gillar beslutet klaga.
Hård och hård - klarar företaget och köparen inte av så pass enkla saker som att leda i bevis att det har utförts arbete som ger rätt till avdrag och att detta har betalats av köparen så ska de inte ha något. Det är inte svårare än så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in