• 1
  • 2
2013-10-30, 01:34
Medlem
kinesarsles avatar
Jag fick direktreklam från ett företag. Sådant ogillar jag och ringde upp för att se till att de inte skickar mer sådant till mig. Det är ett företag som jag inte har något som helst avtal med.

Det jag reagerade på var att de behövde personnummer för detta. Jag tyckte inte att det kändes ok. Är det lagligt?
Citera
2013-10-30, 01:35
Medlem
Hebrs avatar
Fråga dom?
Citera
2013-10-30, 01:37
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebr
Fråga dom?

Om det nu inte är det. Tror du då de svarar "Det är inte lagligt, men vi kräver det ändå"?
Citera
2013-10-30, 01:40
Medlem
Bra fråga. Det känns som att folk blir mer och mer oförsiktiga med sina personnummer. Uppgav du ditt personnummer eller tackade du för dig?
Citera
2013-10-30, 01:41
Medlem
Fråga vad de ska ha personnr. till. De flesta företag är hyfsat seriösa och vet att det kan bli dyrt om de ljuger.
Citera
2013-10-30, 01:57
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Bra fråga. Det känns som att folk blir mer och mer oförsiktiga med sina personnummer. Uppgav du ditt personnummer eller tackade du för dig?
Jag gjorde tyvärr det. Ångrar mig i efterhand.
Citera
2013-10-30, 02:02
Medlem
Mr.Patrics avatar
Ditt personnummer är privat och det ska du absolut inte uppge till någon! Att de bara frågar dig är olagligt, anmäl de jävlarna!

De har köpt en lista med personnummer och adresser, du är med på den listan, du vill bli borttagen - det absolut enklaste är ju såklart att gå efter personnummer då du garanterat är den ende i Sverige med ditt personnummer. Ditt namn och din adress kan delas av flera...

Citat:
Det känns som att folk blir mer och mer oförsiktiga med sina personnummer.

Hur menar du att man ska vara försiktig med sitt personnummer? Du vet väl om att de är offentliga?
Senast redigerad av Mr.Patric 2013-10-30 kl. 02:05.
Citera
2013-10-30, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Patric
Hur menar du att man ska vara försiktig med sitt personnummer? Du vet väl om att de är offentliga?
Fast tycker du inte det finns en skillnad i att t.ex. ladda upp en bild på sitt körkort på internet och att personnummer går att få tag på via någon upplysningssida om man då är premiummedlem av något slag?
Citera
2013-10-30, 02:35
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Fast tycker du inte det finns en skillnad i att t.ex. ladda upp en bild på sitt körkort på internet och att personnummer går att få tag på via någon upplysningssida om man då är premiummedlem av något slag?

Det vore mer tids- och pengakrävande för företag att leta upp folks körkort eller andra avslöjande bilder på Internet, än att helt enkelt bara köpa skatteverkets "hela" djävla databas och sedan låta en dator skriva ut adresslappar till alla som finns med där...

Det finns absolut ingen vits för dig att vara försiktig med ditt personnummer på Internet. Om någon vill ha ditt personnummer behöver de inte ens betala, utan det är bara att gå till sitt lokala skatteverk och begära ut papper om dig.
Citera
2013-10-30, 02:36
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Patric
Ditt personnummer är privat och det ska du absolut inte uppge till någon! Att de bara frågar dig är olagligt, anmäl de jävlarna!
Jag vill inte misstro dig, men kan du styrka det här på något sätt? Och vart anmäler jag?

Citat:
Nja, det räcker med att ringa skatteverket och fråga.
Citera
2013-10-30, 02:38
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag vill inte misstro dig, men kan du styrka det här på något sätt? Och vart anmäler jag?

Här har du källa som styrker hans påstående samt information om hur du anmäler:
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show...1/109/119.html
Citera
2013-10-30, 02:44
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Här har du källa som styrker hans påstående samt information om hur du anmäler:
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show...1/109/119.html
Skulle snarare tro att det är okunskap, men det känns ju inte helt långsökt att detta skulle kunna vara ett ärende för Datainspektionen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in