• 1
  • 2
2013-10-30, 10:01
Medlem
Jag bor i en bostadsrätt och undrar om tvpejlar gubbarna har laglig rätt att befinna sig i trapphuset och knacka dörr? det är ett rätt stort hur typ 10 våningar med flera lgh på varje plan. kan man anmäla dem för inbrott eller liknande om de smiter in när dörren är öppen? vi har en kodlås på ytterdörren men det bor så många pensionärer med rullatorer som inte orkar öppna dörren själv så den har en automatisk dörröppnare. Om de inte har rätt att vara innanför ytterdörren kan jag kasta ut dem handgripligen eller måste jag ringa polisen så att de kommer och för ut personen.

Jag har blivit på knackad en gång tidigare och då visade de upp någon legitimation som hastigast för mig. nu vet jag inte om alla gör det men om man skulle ex kräva att få låna legitimationen för att kontrollera den och sedan stänga och låsa dörren och ignorerar deras dörrringingar och bankningar gör man någon olagligt då? eftersom de har gått med på att låna ut legitimationen till mig så jag kan kontrollera den så har jag inte stulit den utan bara har den på låns i sådär 10 – 20 år tills jag orkar kolla om uppgifterna stämmer?
Citera
2013-10-30, 10:34
Medlem
Kingers avatar
Du får inte stjäla deras legitimation haha säger ju sig själv.
Citera
2013-10-30, 10:35
Medlem
Torsuss avatar
Nja, däremot är det olagligt för dom att försöka tränga sig in.

En kompis till mig berättade för mig att en övernitiskt kontrollant
försökte bryta sig in. Han drog då igen dörren med våldsam kraft
så att hans axel gick ur led.
Citera
2013-10-30, 10:36
Medlem
Lopesans avatar
Öppnar aldrig ytterdörren för någon jag inte känner.....
Citera
2013-10-30, 10:43
Medlem
Kontrollanter får aldrig gå in i bostaden
Kontrollanterna använder listor över avgiftsbetalare och de som inte finns med på listan får helt enkelt ett besök. Våra kontrollanter visar alltid ID-kort och de får inte gå in i din bostad, inte ens om de blir inbjudna. De tar heller aldrig emot pengar vid besöket. Istället noterar de uppgifter som de sedan skickar till huvudkontoret i Kiruna. Där beslutas om radio- och tv-avgift ska betalas och i så fall kommer räkningen inom några veckor.

källa
http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Avgiftskontroll/
Citera
2013-10-30, 10:50
Medlem
men jag tänkte mera på bostadsrättens trapphus får de gå in i det eller måste de anmäla det till styrelse och be om lov? Det är inte allemansrätt innanför ytterdörren till trapphuset. Om jag skulle promenera in på ett företags lokaler så kommer jag med säkerhet bli utkastad inom kort eftersom jag inte har lov att vara där. Gäller det även för privata hyreshus och bostadsrätter eller får de vara där pga deras jobb.

Om jag ber att få kontrollera deras legitimation och tar det från dem för att gå in och ringa till radiotjänsten så jag verkligen kan vara säker på att de säger att de är vem de är men glömmer det eftersom jag är så tankspridd och ex går och lägger mig tidigt och glömmer bort det så tror jag inte det kan bli stöld. uppsåt måste finnas och bevisas gissar jag på.
Citera
2013-10-30, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orion2k+6
men jag tänkte mera på bostadsrättens trapphus får de gå in i det eller måste de anmäla det till styrelse och be om lov? Det är inte allemansrätt innanför ytterdörren till trapphuset. Om jag skulle promenera in på ett företags lokaler så kommer jag med säkerhet bli utkastad inom kort eftersom jag inte har lov att vara där. Gäller det även för privata hyreshus och bostadsrätter eller får de vara där pga deras jobb.

Om jag ber att få kontrollera deras legitimation och tar det från dem för att gå in och ringa till radiotjänsten så jag verkligen kan vara säker på att de säger att de är vem de är men glömmer det eftersom jag är så tankspridd och ex går och lägger mig tidigt och glömmer bort det så tror jag inte det kan bli stöld. uppsåt måste finnas och bevisas gissar jag på.

Ja, de får gå in i trapphus utan att ha blivit inbjuda, de begår inget brott. (Olaga intrång).

Det är ungefär samma sak som att gå in på en tomt för att kunna knacka på/ringa på ett hus om du t ex ska fråga efter vägen till xxx-gatan. Du har inget uttryckligt tillstånd att gå in på tomten men du begår ändå inte ett brott. Det är först om husägaren säger åt dig när han öppnar att du inte får vara på hans tomt och du vägrar att gå därifrån som du begår ett brott.

En port låst med kodlås är väl ett gränsfall men om det är som du säger att de ofta spärras öppna så är det inte olaga intrång.

Lite domslut:

http://www.notisum.se/rnp/domar/hd/HD987148.htm
Senast redigerad av Kalmar2004 2013-10-30 kl. 11:04.
Citera
2013-10-30, 11:05
Medlem
Är trapphuset olåst så anses det vara ett utrymme allmänheten har tillgång till, precis som när du går in genom entrédörren till ett företag, t ex ICA.
Vem som helst kan alltså gå in och t ex dela ut direktreklam till dem som inte genom skyltning undanber det.
Citera
2013-10-30, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ja, de får gå in i trapphus utan att ha blivit inbjuda, de begår inget brott. (Olaga intrång).

Tackar!

Följdfråga på det.
Kan jag då som medlem av bostadsrätten be dem att inte befinnas sig inom bostadsrättens "tomt" (så de inte kan störa mina grannar?) och om de inte ger sig av kan jag anmäla dem för olaga intrång? ex gå efter och filma dem när jag upprepar att de ska avlägsna sig.
Citera
2013-10-30, 11:18
Medlem
Citat:
Tackar!

Följdfråga på det.
Kan jag då som medlem av bostadsrätten be dem att inte befinnas sig inom bostadsrättens "tomt" (så de inte kan störa mina grannar?) och om de inte ger sig av kan jag anmäla dem för olaga intrång? ex gå efter och filma dem när jag upprepar att de ska avlägsna sig.

Jag vet inte till 100% men det låter konstigt om en person i ett trapphus kan förbjuda olika personer att besöka andra personer i trapphuset.
Citera
2013-10-30, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag vet inte till 100% men det låter konstigt om en person i ett trapphus kan förbjuda olika personer att besöka andra personer i trapphuset.

Det kan man inte.
Det är besöksförbud/kontaktförbud isåfall och det gäller mellan två privatpersoner endast.
Ett utvidgat förbud skulle kunna förbjuda en person att vistas i närheten av en persons bostad men det är för det första knappast tillämpligt mot en juridisk person/myndighetsperson.
Citera
2013-10-30, 12:46
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Jag bor i en bostadsrätt och undrar om tvpejlar gubbarna har laglig rätt att befinna sig i trapphuset och knacka dörr? det är ett rätt stort hur typ 10 våningar med flera lgh på varje plan. kan man anmäla dem för inbrott eller liknande om de smiter in när dörren är öppen? vi har en kodlås på ytterdörren men det bor så många pensionärer med rullatorer som inte orkar öppna dörren själv så den har en automatisk dörröppnare. Om de inte har rätt att vara innanför ytterdörren kan jag kasta ut dem handgripligen eller måste jag ringa polisen så att de kommer och för ut personen.

Jag har blivit på knackad en gång tidigare och då visade de upp någon legitimation som hastigast för mig. nu vet jag inte om alla gör det men om man skulle ex kräva att få låna legitimationen för att kontrollera den och sedan stänga och låsa dörren och ignorerar deras dörrringingar och bankningar gör man någon olagligt då? eftersom de har gått med på att låna ut legitimationen till mig så jag kan kontrollera den så har jag inte stulit den utan bara har den på låns i sådär 10 – 20 år tills jag orkar kolla om uppgifterna stämmer?

Ta djupa andetag, och lugna ner dig... Att sno deras leg, tror du att det är en bra idé? Då blir du åtalad. De har ingen som helst rätt att göra "husrannsakan", det borde du veta om du har läst lite i andra trådar angående TV-innehav (numera också innehav av vilken skit-telefon som helst där man kanske kan titta på youtube).

Antingen gör du som jag (bor i villa) och öppnar ALDRIG för personer jag inte känner igen. Undantag: små gulliga barn runt halloween & påsk . Eller så öppnar du dörren 5-10 cm och frågar vad de vill. Säger de "vi vill berätta om det glada budskapet" (Jehovas Vittnen), "har du tänkt på att skydda din bostad" (diverse småskuttar i larmbranschen), "Hej, jag kommer från Radiotjänst" (...). Då säger man artigt "Nej tack." och helt enkelt stänger dörren. Hur svårt är det?

Att börja fundera runt handgripliga åtgärder, eller att sno deras legitimationer, är inte så bra - då pratar vi inte längre om betalningspåminnelser från radiotjänst i Kiruna utan om risk för polisanmälan och en notering i belastningsregistret.

Varför krångla till det? Säg "nej" och stäng dörren. F.ö funkar inte "pejling" i flerbostadshus. Chilla lite nu...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in