2012-10-28, 23:49
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Men betyder inte det att jag skattar två gånger? Först skattade jag när jag fick pengarna och så måste jag betala summan inklusive skatt nu när jag betalar tillbaka.

Ja, ni märker varför jag inte jobbar på bank.
Nej, att du skattar två gånger är om de drar det från din netto-lön.
Citera
2012-10-29, 00:21
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Nej, att du skattar två gånger är om de drar det från din netto-lön.

Jag känner att jag gör bort mig mer och mer här, men vad fan.. När jag får min lön har jag ju skattat på en summa. Sedan måste jag betala tillbaka en summa där skatten återigen är inkluderad , betyder inte det att jag skattar två gånger?

Jaja. Du har säkert rätt, men jag är efterbliven när det gäller siffror.
Citera
2012-10-29, 09:07
Medlem
ApolloGrekens avatar
Jag kan försöka förklara.

det är lättare om man sätter siffror på det hela. Antag att din lön är normalt 25 tkr före skatt. Av misstag fick du en lön om 18 tkr för mycket, alltså 43 tkr före skatt. Extraskatten på dessa 18 tkr torde ha blivit ungefär hälften, vi säger att du fick ut 9 tkr för mycket.

Nu har dom upptäckt felet och drar 18 tkr nästa månad. Det innebär att din lön före skatt den månaden blir 25-18=7 tkr före skatt. Den skatt du betalar på dessa 7 tkr är låg, i stort sett vinner du tillbaka de 9 tkr du betalade i skatt den månad du fick för mycket.

Det finns ett men. Man betalar mer skatt för 18 tkr extra än vad man slipper på 18 tkr avdrag. Hur det slår för dig beror på vilken lön du har, men räkna med att du betalade någon enstaka tusenlapp mer än vad du får minskad skatt.

Detta är inte någon permanent förlust, det kommer att bli rätt när du får skatteåterbäringen till midsommar 2013.

Vad ska du göra nu? Du verkar klara av att betala tillbaka det du fått för mycket, så det är bara skatten det gäller. Du kan

1. Gilla läget och veta att allt blir rätt till slut nästa sommar
2. Tala med lönekontoret. Dom borde kunna lösa detta, i synnerhet om du talar med dom omedelbart så att dom inte hinner skicka in den skatt dom dragit till skattemyndigheten. (Du skriver inte om när den för stora utbetalningen gjordes). Det allra minsta är att lönekontoret räknar ut hur många kronor det egentligen handlar om.
Citera
2012-10-29, 10:47
Medlem
bjornebarns avatar
Rätta mig om jag har fel, men skattesatsen bestäms väl utifrån hur mycket skatteverket tror att man kommer att tjäna under ett år (alltså om man jobbar heltid enligt avtalet), förutsatt att man inte har gjort någon skattejämkning?

Detta innebär i så fall att ts får först
43 kkr, med skattesats 50 % 21.5kkr i skatt.
Nästa månad
7 kkr, med skattesats 50 % 3,5 kkr i skatt.

Total lön: 50000 kkr, total betalad skatt 25 kkr

Alltså blir allting rätt.
Citera
2012-10-29, 13:39
Medlem
ArturoBandinis avatar
Tack för era svar. Nu har jag pratat med en kvinna på lönekontoret och tydligen kommer de att dra pengarna vid nästa löning, och då kommer de att dra den summan jag angav minus skatt. Så så mycket som 18k blir det alltså inte.
Citera
2013-10-30, 13:51
Medlem
Maxeris avatar
Istället för att starta ny tråd så lånar jag denna eftersom det finns flertalet liknande redan.

Hej allihopa!

Jag har fått utbetalt 738:- för mycket på en lön i juli. Dessa pengar är pengar som tidigare har saknats från löner men som jag efter mycket tjat tillslut fick som en extra löneutbetalning.
Tydligen skedde ett missförstånd på lönekontoret i samband med detta och därför betalades samma summa ut på den "riktiga" lönen den 25:e. Kan tilläggas att jag inte längre jobbar på företaget.

Jag blev kontaktad för cirka en månad sen av lönekontoret där dem förklarade misstaget och sa att jag kommer få papper osv. Häromdagen dök papperna upp i brevlådan och började fundera på om jag verkligen behöver betala det här.

Efter en del efterforskningar kom jag fram till att så inte var fallet om jag tagit emot pengarna i god tro, vilket jag har, samt att pengarna har blivit spenderade. Allt detta enligt rättspraxis. Jag drog iväg ett mail till lönekontoret och förklarade läget, att jag helt enkelt inte tänker betala för att jag inte behöver eller kan. Jag är idag student och har därför det aningen knapert i vardagen som det är redan.

Fick därefter som svar att det är upp till mig hur jag vill göra. Dock kommer skulden jag har till företaget ligga kvar och så småningom gå vidare till inkasso oavsett om det inte betalas.

Det är ingen faktura jag fått, utan endast ett a4 med uppgifter om att pengarna ska betalas och vart, samt någon bilaga på den felaktiga utbetalningen. Där står dock inget förfallodatum på pappret.

Jag har svarat på mailet och bl.a. kommenterat att där saknas förfallodatum och när isåfall skulden går vidare till inkasso, inväntar svar fortfarande.

Måste jag betala, vad ska jag göra?
Citera
2013-10-30, 14:12
Medlem
Du har tjatat om att få pengarna utbetalade och får först summan som extra utbetalning, sen samma summa en gång till på lönen. Där föll god tro-argumentet. Att du inte kan betala har inte med saken alls att göra. Bara att betala och se glad ut, annars kommer en faktura och det går till inkasso. Så trötta de ska vara på lönekontoren på sånt där tjafs.
Citera
2013-10-30, 14:41
Medlem
Maxeris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellint
Du har tjatat om att få pengarna utbetalade och får först summan som extra utbetalning, sen samma summa en gång till på lönen. Där föll god tro-argumentet. Att du inte kan betala har inte med saken alls att göra. Bara att betala och se glad ut, annars kommer en faktura och det går till inkasso. Så trötta de ska vara på lönekontoren på sånt där tjafs.

Det är inte sant. Våra lönespecar är så fruktansvärt invecklade. Det är ingen som förstår dessa förutom personerna som sköter lönerna. ackordlöner indelade i olika områden, olika timlöner beroende på avdelning samt en massa olika OB-löner. Mitt argument vad gäller god tro är fullt rimligt och helt sant.

Att jag inte har pengar och kan betala förstår jag givetvis att det inte spelar någon roll, det var bara något jag nämnde i inlägget här.

Detta är egentligen så mycket större än 738:-, det saknas pengar på samtliga anställdas löner VARJE månad och om man påpekar detta så är man inte längre välkommen. Givetvis är facket inblandat och förhandlar hit och dit, detta är inom bemmaningsbranschen. Jag hade utan att tveka betalat tillbaka den här summan om det inte varit för att de ställt till så mycket problem tidigare med löner osv. Jobbat där över två år och det saknas ngn % på varje lön (Ja, det är mitt eget fel att jag inte sagt till eller gjort något tidigare).
Senast redigerad av Maxeri 2013-10-30 kl. 14:51.
Citera
2013-10-30, 14:53
Medlem
Men genom att du tidigare kunnat upptäcka att de 738:- saknats från lönerna (Obs: tydligen mer än ett tillfälle) så skulle jag bedöma det som att du är fullt kompetent att tolka lönespecarna, och att du dessutom tagit för vana att kontrollera dem vilket gör att det blir svårare för dig att hävda god tro.
Citera
2013-10-30, 15:11
Medlem
pederastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Tack för era svar. Nu har jag pratat med en kvinna på lönekontoret och tydligen kommer de att dra pengarna vid nästa löning, och då kommer de att dra den summan jag angav minus skatt. Så så mycket som 18k blir det alltså inte.

fast alltså, de kan inte generellt bara dra pengarna ensidigt så där, även om du har en löneskuld.
har du gått med på att de ska få dra pengarna?
Citera
2013-10-30, 15:39
Medlem
Maxeris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cig35
Men genom att du tidigare kunnat upptäcka att de 738:- saknats från lönerna (Obs: tydligen mer än ett tillfälle) så skulle jag bedöma det som att du är fullt kompetent att tolka lönespecarna, och att du dessutom tagit för vana att kontrollera dem vilket gör att det blir svårare för dig att hävda god tro.

Förvisso, men det hela är väldigt mer komplicerat än vad jag beskriver. Därför lämnar vi det åt sidan och förenklar frågeställningen istället.

Nu utgår vi ifrån att jag har tagit emot pengarna i god tro och att de sedan har spenderats. Jag får hem papper att detta ska betalas men inte när det ska betalas.

Jag betalar inte in pengarna, vad händer? Kan man gå vidare till inkasso om där inte finns ett förfallodatum?
Citera
2013-10-30, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxeri
Förvisso, men det hela är väldigt mer komplicerat än vad jag beskriver. Därför lämnar vi det åt sidan och förenklar frågeställningen istället.

Nu utgår vi ifrån att jag har tagit emot pengarna i god tro och att de sedan har spenderats. Jag får hem papper att detta ska betalas men inte när det ska betalas.

Jag betalar inte in pengarna, vad händer? Kan man gå vidare till inkasso om där inte finns ett förfallodatum?

God tro är ett juridiskt begrepp, det är inte samma sak som att du inte förstått din lönespec. Därför kan man inte utgå från god tro. Att du spenderat pengarna har fortfarande ingen betydelse. Betalar du inte självmant får du en formell räkning som sen går till inkasso. Det är alltså som vilken skuld som helst. Trist med sådana arbetsgivare, men tyvärr har du nog inget annat val än att betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in