2013-10-30, 09:39
Medlem
Om man har en affärsidé som man skall dela med sig till en potentiell partner/investerare men vill ej att de går och avslöjar den till konkurrenter eller tar själva idén, hur upprättar man ett sekretessavtal enklast.

Utan advokater.

Finns det någon bra mall?

Er hjälp uppskattas extremt!
Citera
2013-10-30, 11:39
Bannlyst
Varsågod;

http://www.foretagande.se/gratis-mall-sekretessavtal/
Citera
2013-10-30, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DamnatioMemoriae
Varsågod;

http://www.foretagande.se/gratis-mall-sekretessavtal/

Jag har tittat på denna. Saken är den att situationen inte handlar om ett avtal mellan en arbetsgivare och anställd som det gör i mallen.

Det handlar om en idé och instruktioner som ej får avslöjas till tredje part.

Kan jag då bara ändra lite och specificera vad som skall ingå och inte i avtalet. Blir det då juridiskt bindande?
Citera
2013-10-30, 17:02
Medlem
Finns det ingen här som har erfarenhet av sekretessavtal ?

Kom igen, flashback!
Citera
2013-10-30, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mushmush
Finns det ingen här som har erfarenhet av sekretessavtal ?

Kom igen, flashback!

Det finns ju ingenting som hindrar dig ifrån att utgå ifrån den mallen och modifiera "hej vilt". Någon klar mall för tredje person har jag ej funnit. (Inte för att jag letat).
Citera
2013-10-30, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DamnatioMemoriae
Det finns ju ingenting som hindrar dig ifrån att utgå ifrån den mallen och modifiera "hej vilt". Någon klar mall för tredje person har jag ej funnit. (Inte för att jag letat).

Det kommer jag tillslut göra. Men jag undrar lite mer vad jag bör tänka på när jag skriver ett sådant här avtal. Finns det saker man bör tänka på än när man skriver ett vanligt avtal ?
Citera
2013-10-30, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mushmush
Det kommer jag tillslut göra. Men jag undrar lite mer vad jag bör tänka på när jag skriver ett sådant här avtal. Finns det saker man bör tänka på än när man skriver ett vanligt avtal ?

Jag är blott en lekman i ämnet, läste precis avtalsrätt på jiken på juristprogrammet vid SU så min åsikt får du ta med en rejäl nypa salt då jag inte på något sätt är professionell.

Men det du ska tänka på är att;

1. Få med allt du ska ha med. Uteslut ingenting, hellre att det är tydligt och nästan dumförklarande än att lämna något åt slumpen.
2. Språket, se till att det ser rent ut samt är välformulerat.
3. Förhasta inte det hela, se över avtalet när du är klar med det, skriv om och omformulera om du inte är nöjd med det.

Om du följer detta så ska det i regel gå bra, dock rekommenderar jag att du kontaktar ett juridiskt ombud. Det jag skriver i detta inlägg är enbart min personliga åsikt.

Skriver även detta inlägg under berusning så reserverar mig för eventuella grammatiska eller stavfel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in