2013-10-30, 12:39
Medlem
Hej!

Jag och en till kommer vara målsägande för en rättegång! Vi har än så länge inte fått någon information om när den kommer vara, men mest logiskt är att den blir i vinter då det då var 1,5 år sedan det inträffade!

Saken är den, att båda vi målsägande kommer vara utanför sverige under en 2 månaders period nu i vinter!

Om man informerar åklagaren/tingrätten om detta redan nu, kommer de då att ta hänsyn till detta så att det inte blir under perioden vi är borta? Om det blir under perioden vi är borta, vad händer då om man skiter i det?
Citera
2013-10-30, 12:46
Medlem
Har för mig att det du bara kan skjuta på det med läkarintyg. Semestrar/resor är inte en godtagbar ursäkt.
Skiter du i att komma så kommer popo och hämtar dig i hemmet/på jobbet. Får som inte tag på dig där så blir det att betala en viss summa.
Citera
2013-10-30, 12:54
Medlem
TinyPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ntovbg
Har för mig att det du bara kan skjuta på det med läkarintyg. Semestrar/resor är inte en godtagbar ursäkt.
Skiter du i att komma så kommer popo och hämtar dig i hemmet/på jobbet. Får som inte tag på dig där så blir det att betala en viss summa.

Vad i ordet målsägare är det du inte förstår.
Citera
2013-10-30, 12:56
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ntovbg

1) Nej.
2) Nej.

Nyckelordet här är "målsägare".
Citera
2013-10-30, 13:01
Medlem
SilentVictorys avatar
Nu brukar väl oftast domstolen vara vänligt inställd och kunna flytta rättegångar om du hör av dig.
Det värsta som händer om du och din vän inte skulle dyka upp är att rättegången får ett nytt datum, samt att det givetvis kostar samhället en del då.

Men hör av dig, den kommer med största sannolikhet bli flyttad.
Citera
2013-10-30, 19:50
Medlem
Satyagrahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theodor.busse
1) Nej.
2) Nej.

Nyckelordet här är "målsägare".

Vad gör det faktum att han är målsägande för skillnad menar ni? En målsägande som ska höras har samma skyldighet att inställa sig som en tilltalad. Möjligt att domstolen kan vara mer välvilligt inställd, men det behöver inte vara så. Det gäller att höra av sig så snabbt som möjligt om datumet inte passar och försöka få det flyttat.
Citera
2013-10-30, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Satyagraha
Vad gör det faktum att han är målsägande för skillnad menar ni? En målsägande som ska höras har samma skyldighet att inställa sig som en tilltalad. Möjligt att domstolen kan vara mer välvilligt inställd, men det behöver inte vara så. Det gäller att höra av sig så snabbt som möjligt om datumet inte passar och försöka få det flyttat.

Som sagt vi har inte ens fått ett datum, jag misstänker bara att risken finns att det inträffar samtidigt? Hur lång tid efter handlersen brukar en rättegång bli när det gäller grov misshandel (där både målsägande och tilltalade är över 21 år.). Båda vi som är målsägande har bett att få dra tillbaka våra anmälningar, vilket inte beviljades och ett rättegång är bekräftad! Frågan är bara när...
Citera
2013-10-30, 20:37
Medlem
arwens avatar
Du kan inte ta tillbaka din anmälan, misshandel som så mycket annat faller under allmänt åtal och det är åklagarens plikt att väcka åtal om denne finner det styrkt att ett brott har begåtts.
Det är Tingsrätten på den ort där brottet begåtts som håller huvudförhandling (rättegång). Det du kan göra är att ringa och ligga på dem? Förklara läget, de är i min erfarenhet inte omöjliga att ha och göra med.
Vet du hur lång tid förhandlingen beräknas ta? Står i stämningen/kallelsen.

Gissar att småmål på ca 30-60mim är lättare att klämma in än de som beräknas ta en hel förmiddag i anspråk.
Citera
2013-10-30, 21:21
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reallifeproblems
Som sagt vi har inte ens fått ett datum, jag misstänker bara att risken finns att det inträffar samtidigt? Hur lång tid efter handlersen brukar en rättegång bli när det gäller grov misshandel (där både målsägande och tilltalade är över 21 år.). Båda vi som är målsägande har bett att få dra tillbaka våra anmälningar, vilket inte beviljades och ett rättegång är bekräftad! Frågan är bara när...

En redan betalt och beställd utomlandsresa är i de flesta fall grund för att ändra ett utsatt datum.

Dock är det mycket lämpligare att du redan nu kontaktar och informerar tingsrätten så kommer man att lösa det utan problem. En stor skillnad mot att komma med den infon efter det att ett datum satts ut.
Citera
2013-10-30, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
En redan betalt och beställd utomlandsresa är i de flesta fall grund för att ändra ett utsatt datum.

Dock är det mycket lämpligare att du redan nu kontaktar och informerar tingsrätten så kommer man att lösa det utan problem. En stor skillnad mot att komma med den infon efter det att ett datum satts ut.

Yes, vi ska dra en roadtrip genom USA cost to cost! Sparat satan i 1 år, så finns inte en chans att jag/vi överger detta för en jävla pissig rättegång som vi inte ens vill blir av +att det är höst osanolikt att någon kommer blir dömd!
Citera
2013-10-30, 23:32
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nu brukar väl oftast domstolen vara vänligt inställd och kunna flytta rättegångar om du hör av dig.
Det värsta som händer om du och din vän inte skulle dyka upp är att rättegången får ett nytt datum, samt att det givetvis kostar samhället en del då.

Men hör av dig, den kommer med största sannolikhet bli flyttad.

reallifeproblems, lyssna till ovanstående råd, ett bättre kommer du inte att kunna få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in