• 1
  • 2
2013-10-31, 15:36
Medlem
Bakgrundsinformation: Min mamma hade bytt till vinterdäck för några dagar sedan. Eftersom min mamma inte kan så mycket om bilar visste hon inte att bultarna ska efterdras efter x antal mil. Detta sades inte muntligt på verkstaden utan stod med pytteliten text på kvittot/fakturan.

Efter ungefär 50 mil hände det som inte får hända. Vänster framdäck lossnar mitt på motorvägen (120km/h). Med mamma,bror och hund i bilen lyckas de trots omständigheterna bromsa in säkert. Men det hade kunnat gå riktigt illa.

Ett försvunnet hjul och omfattande skador på undersidan av bilen blir ingen billig historia (halvförsäkring). Verkstaden vill inte ta på sig något ansvar då de anser att de har juridiskt stöd från den pyttelilla texten.

Rent spontant känns det som att ett däck inte bara lossnar sådär. Det måste gjort något fel på verkstaden. Med tanke på att många inte vet om att man ska efterdra bultarna borde det isåfall ligga däck längs med vägarna lite varstans i landet.

Hur ska man gå vidare med det här? (Försäkringsbolag är kontaktat)
Hur ligger det till juridiskt sett?

Tack på förhand!
Citera
2013-10-31, 15:54
Medlem
SkateBlinds avatar
Jag har aldrig sen jag tog körkortet (inte innan dess heller) behövt efterdra en hjulbult, det rekommenderas, men sitter hjulet på som det ska och man skruvar bultarna rätt så ska inte detta kunna hända. Hade det hänt mig hade jag gått bärsärk på däckverkstaden.
Citera
2013-10-31, 15:57
Medlem
Tjaa vad tror du själv...det står ju i klartext på fakturan att bultarna ska efterdras och det borde alla som äger/kör en bil känna till.

Verkstaden kan ju inte rå för att din mamma är en inkompetent kärring som inte borde ha varken körkort eller bil.

Att ni har en subjektiv åsikt att texten är för liten är ju bara larvigt och jag känner INGEN som äger/kör en bil och INTE vet att bultarna BÖR efterdras.

Att ett däck KAN lossna om man inte efterdrar bultarna är väl rätt givet...eller tror du att den rekommendationen har kommit fram på grund av att någon tycker det är kul att se folk efterdra bultar utan någon reell anledning?

Sättet ni ska gå vidare på är att betala reparationerna och inte vara så dumsnåla utan ha helförsäkring i framtiden.

gl hf
Citera
2013-10-31, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Hade det hänt mig hade jag gått bärsärk på däckverkstaden.

Varför hade du gjort det?

EDIT: Däck SKALL efterdras, annars så kan det lossa. Desutom borde föraren ha reagerat på det kraftiga oljud som uppstår när ett däck är löst. Oavsett hur lite man kan om bilar och teknik så bör man stanna när det låter som om man kör ett par tegelstenar i tvättmaskinen.
Senast redigerad av Ankarbarn 2013-10-31 kl. 16:07.
Citera
2013-10-31, 16:06
Medlem
Lajtels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Jag har aldrig sen jag tog körkortet (inte innan dess heller) behövt efterdra en hjulbult, det rekommenderas, men sitter hjulet på som det ska och man skruvar bultarna rätt så ska inte detta kunna hända. Hade det hänt mig hade jag gått bärsärk på däckverkstaden.

Lättmetallfälgar måste du efterdra bultarna på till skillnad från bultarna på en plåtfälg där du inte behöver göra det, förutsatt att dom är ordentligt skruvade från början.
Citera
2013-10-31, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medelstorelefant
Bakgrundsinformation:
...Ett försvunnet hjul och...

Vaför inte ta och hämta hjulet i morgon när det är ljust. Det ligger ganska nära platsen där bilen stannade.
Citera
2013-10-31, 16:11
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Varför hade du gjort det?

EDIT: Däck SKALL efterdras, annars så kan det lossa. Desutom borde föraren ha reagerat på det kraftiga oljud som uppstår när ett däck är löst. Oavsett hur lite man kan om bilar och teknik så bör man stanna när det låter som om man kör ett par tegelstenar i tvättmaskinen.

Citat:
Ursprungligen postat av Lajtel
Lättmetallfälgar måste du efterdra bultarna på till skillnad från bultarna på en plåtfälg där du inte behöver göra det, förutsatt att dom är ordentligt skruvade från början.

Jag har aldrig efterdratt en hjulbult. Dem har suttit stenhårt iallafall, både lättmetall och plåt.
Citera
2013-10-31, 16:35
Medlem
FM-Hilos avatar
Kollade av detta extra noga när jag var inne och bytte till vinterdäck för några veckor sedan. Enligt killen där behövde jag INTE efterdra dem då mina aluminiumfälgar är ett par år gamla. På nya alufälgar ska man efterdra. Vet inte hur det är med plåtfälgar.
Citera
2013-10-31, 16:38
Medlem
8xxSeriess avatar
Kan ju även vara dåliga muttrar/bult som gjort att de lossnar. Hur kändes de andra hjulen? Men givetvis är det din morsas fel, det står ju klart och tydligt på kvittot att det ska kontrolleras, men hon har väl skitit i att kolla förstås och nu är det verkstans fel att hon inte bemödar sig att läsa på kvittot?

För övrigt så tror jag inte texten är så liten och otydlig som du vill påstå.

I vilket fall så är det ovanligt att det lossnar helt och hållet och jag tror att något annat ligger bakom. Hur som helst so borde ju en kontroll tidigare visat detta, men som nu då inte gjordes.
Citera
2013-10-31, 16:51
Medlem
Bergakungens avatar
En sak är ju klar - verkstaden kan inte friskriva sig för ansvaret att dra fast hjulskruvarna/muttrarna genom att skriva med småttig text att de måste efterdras, på kvittot. För att det skall vara en ursäkt som duger så måste kunden upplysas om detta ordentligt. Rimligen skall ju det ju också bara vara att titta in på verkstaden för att få det gjort, om nu verkstaden ställer det som villkor för att stå för sitt arbete.

Sedan är frågan om verkstaden varit vårdslös eller inte, och är det så att hjulet lossnat 50 mil efter att man varit på verkstaden blir det naturligtvis svårt att avgöra vems felet egentligen är. Mycket kan ju hända och tidsspannet betyder också en del. Troligen har verkstaden hävdat att man bör efterdra efter 20 mil eller så, och då är 50 mil såpass nära att det talar för slarv, i vart fall är det inte vanligt att hjul lossnar över huvud taget, om de, nota bene, är dragna rätt från början.

Det här känns ju som att det är mycket bra att försäkringsbolaget är inblandat. De har en helt annan hävarm då det gäller att förhandla med verkstäder och dessutom har de regressrätt mot den som orsakat skadan, även om de initialt sköter skaderegleringen.

TS får gärna återkomma med deras syn på saken.
Citera
2013-10-31, 17:01
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En sak är ju klar - verkstaden kan inte friskriva sig för ansvaret att dra fast hjulskruvarna/muttrarna genom att skriva med småttig text att de måste efterdras, på kvittot. För att det skall vara en ursäkt som duger så måste kunden upplysas om detta ordentligt. Rimligen skall ju det ju också bara vara att titta in på verkstaden för att få det gjort, om nu verkstaden ställer det som villkor för att stå för sitt arbete.

Sedan är frågan om verkstaden varit vårdslös eller inte, och är det så att hjulet lossnat 50 mil efter att man varit på verkstaden blir det naturligtvis svårt att avgöra vems felet egentligen är. Mycket kan ju hända och tidsspannet betyder också en del. Troligen har verkstaden hävdat att man bör efterdra efter 20 mil eller så, och då är 50 mil såpass nära att det talar för slarv, i vart fall är det inte vanligt att hjul lossnar över huvud taget, om de, nota bene, är dragna rätt från början.

Det här känns ju som att det är mycket bra att försäkringsbolaget är inblandat. De har en helt annan hävarm då det gäller att förhandla med verkstäder och dessutom har de regressrätt mot den som orsakat skadan, även om de initialt sköter skaderegleringen.

TS får gärna återkomma med deras syn på saken.

TS får nog inte mycket på försäkringen då de enbart har halvförsäkring.

Eller kan man få juridisk hjälp av försäkringsbolaget mot verkstaden, kanske?

För någon form av rättskydd ingår kanske?
Senast redigerad av miikos 2013-10-31 kl. 17:07.
Citera
2013-10-31, 17:07
Medlem
MeanMEs avatar
Det jag skulle rekomendera är att kontrollera hur hårt muttrarna är dragna på de andra däcken.
Kan ju vara så att de har dragit muttrarna till ett felaktigt moment.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in