2013-10-31, 17:09
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkodmiljonar
Tjaa vad tror du själv...det står ju i klartext på fakturan att bultarna ska efterdras och det borde alla som äger/kör en bil känna till.

Verkstaden kan ju inte rå för att din mamma är en inkompetent kärring som inte borde ha varken körkort eller bil.

Att ni har en subjektiv åsikt att texten är för liten är ju bara larvigt och jag känner INGEN som äger/kör en bil och INTE vet att bultarna BÖR efterdras.

Att ett däck KAN lossna om man inte efterdrar bultarna är väl rätt givet...eller tror du att den rekommendationen har kommit fram på grund av att någon tycker det är kul att se folk efterdra bultar utan någon reell anledning?

Sättet ni ska gå vidare på är att betala reparationerna och inte vara så dumsnåla utan ha helförsäkring i framtiden.

gl hf

Du verkar vara en synnerligen obehaglig, och dessutom rejält korkad person. Jag är glad att jag inte känner dig. Verkstaden måste ha gjort något fel. Att skylla på en "inkompetent kärring" betyder väl att bara du och dina kompisar med gällivarehäng och mycket svår kroppsodör (bajs, svett) är kapabla att ta hand om bilar, "cruisa på hajväjjen" och plocka upp småflickor och ha "kul".

Seriöst... Jag tror inte att du själv någonsin har efterdragit en enda hjulbult. Det har jag, och lita på mig - det är i stort sett aldrig något "spel" om man ha gjort hjulbytet ordentligt. Jag har i stort sett alltid skött mina hjulbyten själv, och jag är verkligen ingen "Fixar-Frasse" eller särskilt mekaniskt duktig. Inte tummen mitt i handen, men heller ingen någon överviktig och dement blöjraggare.

Jag har gjort precis som det står i instruktionsboken, kollat bultarna efter ett tag. De har suttit som berget, oavsett om det har varit byte sommar/vinter eller vinter/sommar.

Vad jag däremot har varit med om, en gång: Jag hade tjänstebil, och företaget "bjöd" på hjulbytet. Mina fälgar hade olika koning (vet du vad det betyder?) på hjulbultarna. Så jag skrev en lapp som jag la på förarsätet, och "vinterbultarna" i en plastpåse på passagerar-sätet. Och allt var frid & fröjd, tills jag kom hem, och skulle ta hand om "sommarbultarna". Gissa var de fanns? Jo, iskruvade i vinterfälgarna, och påsen med vinterbultarna hade de slängt i skuffen.

Firman jag jobbade på anlitade litauiska "däcksexperter" (apor som nästan visste hur man använder en hylsnyckel), visade det sig. Sedan dess, skiftar jag och förvarar mina hjul själv.
Senast redigerad av theodor.busse 2013-10-31 kl. 17:12.
Citera
2013-10-31, 17:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
TS får nog inte mycket på försäkringen då de enbart har halvförsäkring.

Det enda som brukar ingå där är garagebränder och liknande, gällande skador på eget fordon.

Det såg jag inte. Men det är ändå intressant vad försäkringsbolaget anser, för de har garanterad löst ett antal sådana här fall.
Citera
2013-10-31, 17:31
Medlem
Vilken förvirrad soppa...
Har däcket lossnat från fälgen eller har hjulet lossnat från navet eller både och?

Varför börja med en historia om ett däck som lossnat och sedan börja blanda in om hjulskruvarna varit dragna eller inte?

Har däcket lossnat från fälgen så är det däckverkstaden som gjort ett undermåligt arbete med undermåligt material.
Har hjulet lossnat från navet är det förarens ansvar att skruvar/muttrar sitter fast.

Skilj på däckbyte och hjulbyte, bultar har för övrigt inte gängor.
Citera
2013-10-31, 17:57
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Har däcket lossnat från fälgen eller har hjulet lossnat från navet eller både och?

Varför börja med en historia om ett däck som lossnat och sedan börja blanda in om hjulskruvarna varit dragna eller inte?

Har däcket lossnat från fälgen så är det däckverkstaden som gjort ett undermåligt arbete med undermåligt material.
Har hjulet lossnat från navet är det förarens ansvar att skruvar/muttrar sitter fast.

Många privatförare (de flesta) skiljer inte mellan däck/hjul. Bultar har gängor. "Skruvar och muttrar" används sällan i "hjul-sammanhang". Vill du göra bort dig ännu mer, eller räcker det för denna gång?
Citera
2013-10-31, 18:01
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Vaför inte ta och hämta hjulet i morgon när det är ljust. Det ligger ganska nära platsen där bilen stannade.

När hjul flyger av kan de åka en riktigt lång sträcka innan de stannar, de stannar inte bara direkt. Tex minns jag ett nyhetsrapportage där hjulet från en lastbil flög av på motorvägen. Hjulet flög över till mötande fil och slog in i fronten på en buss och slog sönder hela fronten med chuafför... Det är mer rörelsemängd i hjulen än vad man kan tro.
Citera
2013-10-31, 18:02
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73

Citat:
Ursprungligen postat av theodor.busse
Många privatförare (de flesta) skiljer inte mellan däck/hjul. Bultar har gängor. "Skruvar och muttrar" används sällan i "hjul-sammanhang". Vill du göra bort dig ännu mer, eller räcker det för denna gång?

Jag är ledsen, men bultar har inte gängor, men det är dock allmänt begrepp att kalla det hjulbult, även om det korrekta är hjulskruv.
Citera
2013-10-31, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En sak är ju klar - verkstaden kan inte friskriva sig för ansvaret att dra fast hjulskruvarna/muttrarna genom att skriva med småttig text att de måste efterdras, på kvittot. För att det skall vara en ursäkt som duger så måste kunden upplysas om detta ordentligt. Rimligen skall ju det ju också bara vara att titta in på verkstaden för att få det gjort, om nu verkstaden ställer det som villkor för att stå för sitt arbete.

Sedan är frågan om verkstaden varit vårdslös eller inte, och är det så att hjulet lossnat 50 mil efter att man varit på verkstaden blir det naturligtvis svårt att avgöra vems felet egentligen är. Mycket kan ju hända och tidsspannet betyder också en del. Troligen har verkstaden hävdat att man bör efterdra efter 20 mil eller så, och då är 50 mil såpass nära att det talar för slarv, i vart fall är det inte vanligt att hjul lossnar över huvud taget, om de, nota bene, är dragna rätt från början.

Det här känns ju som att det är mycket bra att försäkringsbolaget är inblandat. De har en helt annan hävarm då det gäller att förhandla med verkstäder och dessutom har de regressrätt mot den som orsakat skadan, även om de initialt sköter skaderegleringen.

TS får gärna återkomma med deras syn på saken.

Tidsspannet är 5 dagar. Jag håller med att denna information ska upplysas ordentligt. Speciellt, då det kan medföra fara både för kunden och andra trafikanter. Det är inte alla som lusläser kvitton även fast man borde göra det.

Men jag har en känsla av att det slarvats på verkstaden. Är det verkligen möjligt att ett hjul bara lossnar efter 50 mil? Skulle det inte lika gärna kunna lossna efter man efterdragit bultarna då?

Jag återkommer när jag vet mer från försäkringsbolaget och verkstaden.
Citera
2013-10-31, 18:14
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Jag är ledsen, men bultar har inte gängor, men det är dock allmänt begrepp att kalla det hjulbult, även om det korrekta är hjulskruv.

Förklara för mig, som bara är en simpel civilingenjör (och är helt opraktisk, har aldrig trimmat en sunkig Volvo 740) vad skillnaden mellan invändig och utvändig gänga är. Din tolkning av "bult" är minst sagt ifrågasatt. Det finns intressanta artiklar på nyteknik.se i detta ämne, och det verkar finnas många olika åsikter. "Bult" likställs ofta med "nit". En grunka som man hettar upp, dunkar in i ett hål, och stukar den motsatta änden för att åstadkomma ett fast förband. Eller?
Citera
2013-10-31, 18:17
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theodor.busse
Förklara för mig, som bara är en simpel civilingenjör (och är helt opraktisk, har aldrig trimmat en sunkig Volvo 740) vad skillnaden mellan invändig och utvändig gänga är. Din tolkning av "bult" är minst sagt ifrågasatt. Det finns intressanta artiklar på nyteknik.se i detta ämne, och det verkar finnas många olika åsikter. "Bult" likställs ofta med "nit". En grunka som man hettar upp, dunkar in i ett hål, och stukar den motsatta änden för att åstadkomma ett fast förband. Eller?

Jag säger inte att jag anser det fel att kalla det bult, men sanningen är som du själv skriver att det är en nit.
Citera
2013-10-31, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
När hjul flyger av kan de åka en riktigt lång sträcka innan de stannar, de stannar inte bara direkt. Tex minns jag ett nyhetsrapportage där hjulet från en lastbil flög av på motorvägen. Hjulet flög över till mötande fil och slog in i fronten på en buss och slog sönder hela fronten med chuafför... Det är mer rörelsemängd i hjulen än vad man kan tro.

Ja, vi letade efter hjulet men det var spårlöst borta. Måste rullat iväg en bit..
Citera
2013-10-31, 18:23
Medlem
cem77s avatar
Om ett däck dragits fast med rätt moment med momentnyckel eller motsvarande funktion så lossnar det inte vid normal körning. Behövs ingen efterdragning då.

Jag skulle nästan vilja påstå att det är farligare att dra fast för hårt än för löst, där löst är ett par nm för lite. Drar man för kung och fosterland förstör man både gängor, fälgar och riskerar avdragna hjulbultar.
Citera
2013-10-31, 19:43
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Om ett däck dragits fast med rätt moment med momentnyckel eller motsvarande funktion så lossnar det inte vid normal körning. Behövs ingen efterdragning då.

Jag skulle nästan vilja påstå att det är farligare att dra fast för hårt än för löst, där löst är ett par nm för lite. Drar man för kung och fosterland förstör man både gängor, fälgar och riskerar avdragna hjulbultar.

Jag har bytt hjul själv i drygt 30 år (dvs minst 60 ggr), förutom året då jag lät företagets inhyrda litauer sköta det - och då var det RIKTIGT nära att det gick rent åt helvete.

Jag äger inte ens en momentnyckel. Sans och förnuft räcker. Och - NEJ - jag är inte uppfödd med en sunkig Volvo (med trasigt avgassystem, det låter ju SKITHÄFTIGT). Det viktigaste är att "korsdra". Jag misstänker att verkstaden missade det. Fullt moment på första bulten, och hjulet sitter fast, men skevt. Det är nog det vanligaste felet hos mindre seriösa verkstäder.
Senast redigerad av theodor.busse 2013-10-31 kl. 19:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in