2013-11-06, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusojdo
Men just cannabis r narkotika och verkar "klassiskt" narkotiskt. Lagras i hjrnans lipider och pverkar allt frn kognitiva processer till hur hjrnan hanterar minne. Det tar tusenfallt lngre att rensa ut ur kroppen n alkohol.

THC (den rusgivande cannabinoiden) lagras inte i hjrnan. Det r en myt.

Klart man kan bli glmsk under ruset. Alkohol kan ocks mixtra med minnet.
Citera
2013-11-06, 23:28
Medlem
crusojdos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xGurkmeja
Alla droger pverkar hjrnan, men det som lagras lngre i kroppen efter cannabisbruk r icke aktiva cannabinoidmetaboliter.

Precis, de r passiva, och det r just det som r farligt. Se vidare mitt resonemang om minne nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av CrackThis
Du lyssnar inte.

Narkotika r en drog som r illegal att bruka/inneha/slja. Alkohol r en drog. Man har bara valt att lta den vara legal pga politiskt tryck. Av samma anledning r andra droger olagliga. Det har inte att gra med att "narkotika" r olagligt fr att det skulle vara farligare alkohol.

Cannabis r inte skadligare n alkohol, inte p ngot vis.

Du sger allts att alkohol inte pverkar minnet? Hur var det med minnesluckan ifrn den vta helgen?

Du och jag har precis lika bra koll p att ngonting r lagligt fram tills dess att det legaliseras. So far so good. Det jag menar om minnespverkan r inte minnesluckor utan att cannabisbruk pverkar minnesprocessen som sdan, dvs. ven inlrningsprocesser och liknande. Hjrnans naturliga utveckling hmmas och rent krasst kan sdant du anvnder hjrnan till under cannabispverkan inte terkallas till frontalloben nr du r nykter (dvs cannabisen r passiv), utan fordrar ett nytt rus. Fy fan.

Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Snkningen av Finlands alkoholskatt gjorde det den var mnad fr, den minskade alkoholimport frn baltiska grannlnder och sledes ven kriminaliteten kring det. Det betyder kade intkter till Finlndska staten. Sen vet jag inte om en kning frn 9.3 liter per person till 10.8 per invnare och r r en drastisk kning.

Du tittar p fel r. kningen r frn 8 liter, och vi snackar ren alkohol. Visst, liknelsen blir lite haltande, det erknner jag, men det var inte jag som drog in alkohol i karusellen.
Citera
2013-11-06, 23:30
Medlem
crusojdos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beregistain
r du ett arsle p riktigt eller lser du sjlv det du skriver? Du skriver att i Finland dr omkring 4000 rligen p grund av alkoholskatten lttas. Men sjlv njuter du av att berusa dig av lite vin ikvll. Inser man inte d sjlv per automatik nr man skriver en sn sak, att man faktiskt kan njuta av en substans om man inte veranvnder den?

I en paradox vrld dr cannabis hade varit den lagliga substansen och inte alkohol, s hade du skert avnjutit dig en jolle just nu, och fraktat alla som d valde att dricka vin.

Inte den blekaste skuggan av en chans att det stmmer eftersom cannabis r djupt skadligt medan mttlig anvndning av alkohol inte alls pverkar hjrnans funktioner p samma stt. Det finns inget som heter mttligt anvndande av cannabis, medan mttlig konsumtion av alkohol frvisso r dligt fr kroppen - men det pverkar inte din hjrnas centrala funktioner i ett lngre perspektiv.
Citera
Medlem
crusojdos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erej13
Klart man kan bli glmsk under ruset. Alkohol kan ocks mixtra med minnet.

Yes. Se mitt resonemang hr ovan, din fule fisk.
Citera
Medlem
Citat:
Fy fan vad tragiskt! Knns inte som att USA r ett land som behver mer knark. Tur att svensk politik fortfarande r nyanserad och belyser de grava hlsorisker som narkotikabruk medfr - frutom mupparna i vissa ungdomsfrbund som tar sig vatten ver huvud och pekar p pseudovetenskapliga studier, i de sllsynta fall de har belgg fr snt de sger. Inga knark p vra gator, vare sig det r i Portland eller Sdermalm.
Du vet vl om att det redan r fritt fr vem som helst? En legalisering skulle bara gra det svrare att f tag p fr ungdomar. Nr du sger att det ska frbli olagligt s r du fr att barn och unga anvnder droger, oavsett vad du tycker om det.
Citera
2013-11-06, 23:33
Medlem
crusojdos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleft
Du vet vl om att det redan r fritt fr vem som helst? En legalisering skulle bara gra det svrare att f tag p fr ungdomar. Nr du sger att det ska frbli olagligt s r du fr att barn och unga anvnder droger, oavsett vad du tycker om det.

Kommer alltid finnas en illegal marknad vid sidan av dr du kan f tag p det du sker - utanfr ppettiderna, lderskontrollen, och s vidare. Visst. Men ett samhlle som sger "Ja, fr fan, kr" r s jvla sjukt.
Citera
2013-11-06, 23:35
Medlem
crusojdos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Snkningen av Finlands alkoholskatt gjorde det den var mnad fr, den minskade alkoholimport frn baltiska grannlnder och sledes ven kriminaliteten kring det. Det betyder kade intkter till Finlndska staten. Sen vet jag inte om en kning frn 9.3 liter per person till 10.8 per invnare och r r en drastisk kning.

Just fan, visst trixade finnarna med regleringen kring alkoholreklam i samma svng?
Citera
2013-11-06, 23:36
Medlem
crusojdos avatar
Fr be om urskt fr att jag tog ver er hurra-fr-knark-trd, men knde att lite diskussion var p sin plats. Nu ska jag somna p min vinare och nskar er alla en trevlig kvll.
Citera
2013-11-06, 23:36
Medlem
Citat:
Det jag menar om minnespverkan r inte minnesluckor utan att cannabisbruk pverkar minnesprocessen som sdan, dvs. ven inlrningsprocesser och liknande. Hjrnans naturliga utveckling hmmas och rent krasst kan sdant du anvnder hjrnan till under cannabispverkan inte terkallas till frontalloben nr du r nykter (dvs cannabisen r passiv), utan fordrar ett nytt rus. Fy fan.

Att en drog r farlig vid missbruk r inte ett argument fr frbud, snarare tvrtom. Om man reglerar frsljningen och konkurrerar ut de kriminella frsljarna kan man lttare ta in missbrukare till vrd och lgga pengar p det istllet fr straff, samtidigt som man lter de icke problematiska brukarna vara ifred. Allt bruk r inte missbruk, som sagt - de allra flesta som anvnder droger har inga som helst problem med sin drogkonsumtion.
Citera
2013-11-06, 23:39
Medlem
Citat:
Fr be om urskt fr att jag tog ver er hurra-fr-knark-trd, men knde att lite diskussion var p sin plats. Nu ska jag somna p min vinare och nskar er alla en trevlig kvll.

Ingen har hurrat fr knark eller talar fr knark. Vi talar om en reglering och att ta kontroll ver ngot som kan vara destruktivt, fr att minska de skadliga biverkningarna av substansen.

Men du behver inte be om urskt, Flashback r till fr diskussion, inte ryggdunkningar. Fr vrigt ser du allt i svart och vitt nr du delar upp debatten i "knarkfresprkare" och "de som r fr ett fortsatt frbud". Det finns ett brett spektrum av sikter.
Citera
2013-11-06, 23:42
Medlem
crusojdos avatar
Citat:
Att en drog r farlig vid missbruk r inte ett argument fr frbud, snarare tvrtom. Om man reglerar frsljningen och konkurrerar ut de kriminella frsljarna kan man lttare ta in missbrukare till vrd och lgga pengar p det istllet fr straff, samtidigt som man lter de icke problematiska brukarna vara ifred. Allt bruk r inte missbruk, som sagt - de allra flesta som anvnder droger har inga som helst problem med sin drogkonsumtion.

Du gr en logiskt felslut la sophisme intentionnel fr fan. Att anvnda narkotika r per legaldefinition ett missbruk. Att sga att individen inte har ett problem med sin konsumtion r helt irrelevant i det stora hela. Samhllet som tillter ett cannabisanvndande har gett upp hoppet om individen.
Citera
2013-11-06, 23:43
Medlem
crusojdos avatar
Citat:
Ingen har hurrat fr knark eller talar fr knark. Vi talar om en reglering och att ta kontroll ver ngot som kan vara destruktivt, fr att minska de skadliga biverkningarna av substansen.

Men du behver inte be om urskt, Flashback r till fr diskussion, inte ryggdunkningar. Fr vrigt ser du allt i svart och vitt nr du delar upp debatten i "knarkfresprkare" och "de som r fr ett fortsatt frbud". Det finns ett brett spektrum av sikter.

Det ska jag ge dig att du varit nyanserad till skillnad frn dem jag benmnt fula fiskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in