2013-11-06, 23:44
Medlem
streisands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusojdo
Kommer alltid finnas en illegal marknad vid sidan av dr du kan f tag p det du sker - utanfr ppettiderna, lderskontrollen, och s vidare. Visst. Men ett samhlle som sger "Ja, fr fan, kr" r s jvla sjukt.

Det r allts vad vrt samhlle sger idag om alkohol?

Vad hnder nr den illegala marknaden orsakar mer skada n vad en legal marknad skulle gra? Spelar det ngon roll?

n s lnge har jag inte sett en endaste studie som visar att kriminalisering av cannabis r bttre(ur ett ekonomiskt och hlsoperspektiv) n en legalisering.

Fr mig r det helt sjukt hur man kan se att en svart marknad skulle vara bttre n en ppen kontrollerad marknad.
Citera
2013-11-06, 23:46
Medlem
Citat:
Kommer alltid finnas en illegal marknad vid sidan av dr du kan f tag p det du sker - utanfr ppettiderna, lderskontrollen, och s vidare. Visst. Men ett samhlle som sger "Ja, fr fan, kr" r s jvla sjukt.
Det kommer alltid att finnas en svart marknad ja, men antingen kan det komma frn t.ex syskon eller ldre polare som har kpt en sker, testad produkt, s de vet exakt vad den innehller, frn en affr dr de kollar leg, med information om riskerna p frpackningen, eller s kan det komma frn en langare i ett hrn p ngon jvla tvrgata, utan att veta vad det innehller, som grna sljer cannabis och andra droger till 13 ringar.

Nr du r emot en legalisering s r du fr att barn och ungdomar anvnder droger, vare sig du vill eller inte. Vill du hlla droger borta frn barn och unga, och vill du att missbruket ska minska, s r du fr en legalisering, vare sig du vill eller inte.

Du kan liksom inte bara vara emot en legalisering fr att och sedan hitta p egna argument som inte stmmer verens med verkligheten.
Citera
2013-11-06, 23:48
Medlem
Citat:
Du gr en logiskt felslut la sophisme intentionnel fr fan. Att anvnda narkotika r per legaldefinition ett missbruk. Att sga att individen inte har ett problem med sin konsumtion r helt irrelevant i det stora hela. Samhllet som tillter ett cannabisanvndande har gett upp hoppet om individen.

Jag tror att det r du som gr fel hr, fr det jag sa till en brjan var att "drogen r farlig att missbruka" inte r ngot bra argument fr att kriminalisera, snarare tvrtom. D drog du in den juridiska definitionen av missbruk. Jag talar naturligtvis om den medicinska definitionen, om vi hade pratat om den juridiska definitionen hade vi inte ens behvt ha en diskussion. Jag vet lika vl som du att det r olagligt att bruka cannabis.

Edit: de sista tv meningarna frstr jag inte alls hur de gr ihop? Om en individ inte har ngot problem med sin konsumtion, hur kan det d vara att ge upp hoppet om nmnda individ nr man tillter individen att fortstta med sin problemfria konsumtion?
Senast redigerad av xGurkmeja 2013-11-06 kl. 23:53.
Citera
2013-11-06, 23:54
Medlem
crusojdos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av streisand
Det r allts vad vrt samhlle sger idag om alkohol?

Vad hnder nr den illegala marknaden orsakar mer skada n vad en legal marknad skulle gra? Spelar det ngon roll?

n s lnge har jag inte sett en endaste studie som visar att kriminalisering av cannabis r bttre(ur ett ekonomiskt och hlsoperspektiv) n en legalisering.

Fr mig r det helt sjukt hur man kan se att en svart marknad skulle vara bttre n en ppen kontrollerad marknad.

Sknt! Nu diskuterar vi p samma plan. Fr mig och tnkande mnniskor r det helt otnkbart att genom slppa igenom den cancersvulst som stavas cannabis till en ppen kontrollerad marknad, eftersom det i sig r ett erknnande av att drogen r ofarlig. Nej, stngd, svart marknad som vi krossar med legala medel.
Citera
2013-11-07, 00:00
Medlem
Faber Castells avatar
Citat:
Samhllet som tillter ett cannabisanvndande har gett upp hoppet om individen.

Den frihet du njuter av d du mitt i veckan dricker vin bervas idag alla som vljer den, enligt vetenskapen, mindre farliga substansen cannabis. Kanske r ditt argument om att bruket kar vid en legalisering korrekt. Frgan r vilken betydelse detta har i praktiken. Studera Nederlnderna, Portugal och Tjeckien. Hur mnga cannabisrelaterade ddsfall intrffade under 2012? Det intressanta r inte om bruket skulle ka eller inte, eftersom bruket i sig inte medfr samma skador som frbudet medfr. Hade vinet du dricker (det som r s jvla gtt) kpts in frn en langare hade du inte vetat om det var spetsat med glykol. Pengarna du betalt skulle heller inte gtt till punktskatt, utan till att finansiera brottssyndikat. I Gteborg har ver 50 skottlossningar frekommit i r i vad som kallas hasch-kriget. Hur mnga tror du skulle skjutas om ditt vin var olagligt?

Lagstiftning br utg frn principen att den ska f bsta mjliga effekter p samhllet i stort. Inte p moral eller gamla lutherska ryggmrgsreflexer. Vissa saker lmpar sig inte att frbjuda, eftersom effekterna d blir vrre n nr sakerna istllet regleras, som i fallet med ditt vin. Eller upplever du att samhllet gett upp hoppet om dig som individ bara fr att vinet du dricker kommer frn Systembolaget snarare n en langare p Friskvderstorget?
Senast redigerad av Faber Castell 2013-11-07 kl. 00:02.
Citera
2013-11-07, 00:01
Medlem
Citat:
Sknt! Nu diskuterar vi p samma plan. Fr mig och tnkande mnniskor r det helt otnkbart att genom slppa igenom den cancersvulst som stavas cannabis till en ppen kontrollerad marknad, eftersom det i sig r ett erknnande av att drogen r ofarlig. Nej, stngd, svart marknad som vi krossar med legala medel.
Det har man frskt med i 80 r utan att det fungerar. Det kostar miljarder dollar och kostnaderna kar varje r, men bruk, missbruk och tillgnglighet bara kar. Det r mer tillgngligt nu n aldrig frut.

http://www.globalcommissionondrugs.org/
Citera
2013-11-07, 00:01
Medlem
crusojdos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xGurkmeja
Jag tror att det r du som gr fel hr, fr det jag sa till en brjan var att "drogen r farlig att missbruka" inte r ngot bra argument fr att kriminalisera, snarare tvrtom. D drog du in den juridiska definitionen av missbruk. Jag talar naturligtvis om den medicinska definitionen, om vi hade pratat om den juridiska definitionen hade vi inte ens behvt ha en diskussion. Jag vet lika vl som du att det r olagligt att bruka cannabis.

Se det shr, ett bruk r ett bruk nr du kan sluta nr du vill. Ett missbruk r ngot du inte kan sluta med obehindrat. Just eftersom cannabis pverkar hjrnans centrala funktioner och gr att du behver rka p skiten igen fr att kunna komma t de processer som startats under frra ruset gr att du inte med ltthet kan fimpa skiten.

Citat:
Edit: de sista tv meningarna frstr jag inte alls hur de gr ihop? Om en individ inte har ngot problem med sin konsumtion, hur kan det d vara att ge upp hoppet om nmnda individ nr man tillter individen att fortstta med sin problemfria konsumtion?

Jag menar att individen i sig inte har ngra problem med sin konsumtion i ett kort perspektiv, men att denne nd belastar samhllet genom att dra in fler i cannabisanvndande, belastar sjukvrden, osv.
Citera
2013-11-07, 00:03
Medlem
crusojdos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faber Castell
Den frihet du njuter av d du mitt i veckan dricker vin bervas idag alla som vljer den, enligt vetenskapen, mindre farliga substansen cannabis.

Se p fan, en till ful fisk vaknade nr klockan slog midnatt. G och dra ngot gammalt ver dig. Det finns inte ett enda bevis fr att cannabis r mindre farligt n alkohol.
Citat:
Ursprungligen postat av Faber Castell
ller upplever du att samhllet gett upp hoppet om dig som individ bara fr att vinet du dricker kommer frn Systembolaget snarare n en langare p Friskvderstorget?

Nej, och ter nej. Allt bottnar i att alkohol pverkar hjrnan p ett helt annat stt, din fule fisk.
Citera
2013-11-07, 00:04
Medlem
crusojdos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleft
Det har man frskt med i 80 r utan att det fungerar. Det kostar miljarder dollar och kostnaderna kar varje r, men bruk, missbruk och tillgnglighet bara kar. Det r mer tillgngligt nu n aldrig frut.

D forstter vi i 80 r till, och sover gott med vetskapen om att vi frdmer den jvla drogen.
Citera
2013-11-07, 00:05
Medlem
crusojdo, du pstr att om man tillter cannabis signalerar man att det r ofarligt.

Svara p frgan om vi idag sger att alkohol och tobak r ofarligt, bara fr att vi inte valt att frbjuda det? Nej, drfr att vi vet att skadeverkningarna skulle bli mycket vrre vid ett frbud n de vi har idag till fljd av bruket av dessa tv droger. Naturligtvis skulle man informera om cannabis skadeverkningar, baserat p vetenskapliga metoder, inte sga "kr p". Det mste du vl sjlv frst?

Att fresprka en legalisering r inte att fresprka drogen i sig sjlv. Jag nskar s att folk ville frst detta.
Citera
2013-11-07, 00:07
Medlem
crusojdos avatar
Citat:
crusojdo, du pstr att om man tillter cannabis signalerar man att det r ofarligt.

Svara p frgan om vi idag sger att alkohol och tobak r ofarligt, bara fr att vi inte valt att frbjuda det? Nej, drfr att vi vet att skadeverkningarna skulle bli mycket vrre vid ett frbud n de vi har idag till fljd av bruket av dessa tv droger. Naturligtvis skulle man informera om cannabis skadeverkningar, baserat p vetenskapliga metoder, inte sga "kr p". Det mste du vl sjlv frst?

Att fresprka en legalisering r inte att fresprka drogen i sig sjlv. Jag nskar s att folk ville frst detta.

Jag hller inte alls med det du sger. Anledningen till att alkohol och tobak r tilltet, och att snus dessutom r tilltet i sverige bygger inte alls p hlsoaspekter eller ekonomiska skadeverkningar, utan p *drumroll* TRADITION.
Citera
2013-11-07, 00:08
Medlem
Haha crusojdo, din gamla spjuver, bra trollat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här