Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-22, 04:20
Medlem
divinings avatar
Som topic,

Upplever inte mina egna rörelser i närheten av störande, likväl fick jag nyligen klagomål från grannen under mig (en äldre herre i sextiosnåret) om "oväsen" och att mina fotsteg tydligen skulle vara "tunga".

Sanningen är den att byggnaden är av äldre (lyhörd) modell med knarrande trägolv som bas (vilket han själv också påpekade) och en viss typ av oljud blir då av naturen "oundvikliga" i visst omfång (det senare är mitt eget påstående). Oavsett tyckte han att jag skulle, i korta ordalag, beakta större varsamhet i hur jag rör mig efter kl 23.00.

Replikerade att han knappast kan förvänta sig att jag ska "smyga runt" i min egen lägenhet för att byggnaden i grund är lyhörd, men att jag skulle ha det i åtanke. Diskussionen urartade när han inte godtog att jag "endast" skulle hålla det i åtanke utom istället letade efter en konfirmation om att "störningarna" skulle upphöra.

Jag påpekade att jag lever under samma förhållanden med mina ovanvarande grannar och att omständigheterna måste antas vara godtagbara när man bor i ett "knaggligt" (ljudmässigt) kollektiv. Detta påstående var inte uppskattat och med tanke på att grannen stank alkohol så valde jag att avvika istället för att fortsätta debattera i frågan.

Avrundade med att förklara att diskussionen inte kommer leda någonvart och att vad han efterfrågar är orimligt. Hörde att han huttrade något om "anmälan" och "styrelsen" innan jag gick in i min lägenhet.

För att ge en så när objektiv version (för en subjektiv part) av dispyten bör jag lägga till att grannen också gjorde vissa inlägg om släpljud/möbelduns. Han refererade till enstaka händelser (vilka jag inte kunde återkoppla) samt vad jag måste anta vara ljudet som uppstår när jag flyttar ut/in stolen vid mitt skrivbord. Jag valde att inte lägga någon större vikt på detta då det redan, i min mening, inbegreps i vad vi diskuterade.

Brukar gå till sängs 02-03.00, grannen är också enligt egen utsago en "nattuggla" men gissar att han går till sängs något tidigare och därmed hör "mitt knarrande/släpande" när jag sen släcker ner och letar mig mot sängen. Utöver toabesök är det inte mycket rörelse hos mig efter kl. 23.00, musik spelas på hörlurar (där också på låg nivå, haha, ritar och programmerar nattetid).

Jag är medveten om att jag kan tolkas som uppstudsig och omedgörlig (något grannen definitivt tolkade mig som) i hur jag behandlade frågan, men jag har verkligen ingen respekt för människor som vill tvinga mig att smyga i mitt eget hem; oavsett tid på dygnet. Dock var jag hela tiden saklig och inte otrevlig i hur jag resonerade med honom,

Frågeställningarna som uppstår kring detta är:
  • Borde jag hanterat detta annorlunda? Hur?
  • Har grannen någon verklig grund för en anmälan?
  • Kan en varning utfärdas för, vad som måste anses vara, vanliga rörelseljud (person eller stolar)?
  • Är jag skyldig att iaktta större aktsamhet, än vad normalt folkvett inbegriper, för att byggnaden jag bor i är lyhörd?
  • Vilar det något ansvar hos hyresvärden gällande vad som hörs genom väggar/tak eller ligger merparten skyldigheter på hyresgästen?

Boendeform: Hyresrätt (förstahandskontrakt)

Ps. Innan spekulationer drar igång, min vikt är 78kg...
Citera
2013-11-22, 04:39
Medlem
bergochdals avatar
Införskaffa tjocka mattor!
Citera
2013-11-22, 04:44
Medlem
Jeffry122s avatar
Hyreslagen 25 § När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de
som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad
kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras
bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet).
Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt
iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott
skick inom fastigheten. Hyresgästen skall hålla noggrann tillsyn
över att detta också iakttas av dem för vilka han svarar enligt
24 § första stycket.

http://www.hyreslagen.com/

tyst efter 22 eller 23 är inte enligt lag eftersom många människor jobbar natt men man ska försöka att vara tyst ändå. Tycker du att du inte stör så bry dig inte, tycker din granne att du stör får han ringa störningsjouren som kommer och lyssnar utanför om det verkligen stämmer. Störningsjouren får komma in till din granne och lyssna om dom blir insläppta och hör dom då bara några steg kommer blir det grannen som får dega utryckningen.
Citera
2013-11-22, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divining
Upplever inte mina egna rörelser i närheten av störande, likväl fick jag nyligen klagomål från grannen under mig (en äldre herre i sextiosnåret) om "oväsen" och att mina fotsteg tydligen skulle vara "tunga".
Om du sätter ner hälarna hårt i marken när du går så kan det låta förfärligt mycket i grannens lägenhet. Har man vant sig vid att det är tyst är detta extremt störande.

Att gå utan att sätta i hälarna i marken tycker jag inte ska kallas för att smyga, utan det är snarare så man gör när man går. Det är inte svårt, utan är en vanesak.
Citera
2013-11-22, 08:12
Medlem
Du får 4st möbeltassar för 10 spänn på närmaste affär, det tar 2 min att sätta dit dom.
Citera
2013-11-22, 09:07
Medlem
Har samma problem med min äckliga granne.. En medelålders somalia man som inte kan prata tydlig svenska.. Kan inte ens gå runt i lägenheten utan att han står och bankar i taket, Den jäveln brukar även gå ut på sin balkong för att sedan slå med en käpp på min balkong så det smäller i hela lägenhetshuset pantad jävla neger. Han har skickat securitas på mig redan kl 17:00 en vardag roliga var att han själv fick en varning för sitt beteende
Citera
2013-11-22, 10:22
Medlem
Ducken11s avatar
Hänvisa han till fastighetsägaren och skit i!
Citera
2013-11-22, 12:47
Medlem
divinings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeffry122
...text...
Tack för ett bra och sakligt svar! Ska kolla igenom sidan du länkar till.

Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal
Införskaffa tjocka mattor!
Har varken intresse för att gå på, eller göra utlägg för, "tjocka mattor" som ska täcka upp för ett byggnadsmässigt förhållande som samtliga andra, inklusive mig själv, i huset lever under.

Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Om du sätter ner hälarna hårt i marken när du går så kan det låta förfärligt mycket i grannens lägenhet. Har man vant sig vid att det är tyst är detta extremt störande.

Att gå utan att sätta i hälarna i marken tycker jag inte ska kallas för att smyga, utan det är snarare så man gör när man går. Det är inte svårt, utan är en vanesak.
Det som jag själv kan höra är långdraget knarrande i området där jag sätter ner min fot. Jag lägger normal vikt i mina fotsteg, ingen överdriven tyng i hur jag sätter ned hälarna.

Tror dock att ditt senare påstående (kursivt) skulle kunna kallas för ett skolboksexempel i "hur man smyger"

Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Du får 4st möbeltassar för 10 spänn på närmaste affär, det tar 2 min att sätta dit dom.
Man ska nog jobba duktigt sakta för att ägna två minuter åt att montera fyra möbeltassar , hursom så är samtliga möbler redan utrustade med sådana (vilket jag antog var standardförfarande om man har trägolv?).
Senast redigerad av divining 2013-11-22 kl. 13:16.
Citera
2013-11-22, 17:56
Medlem
Citat:
Det som jag själv kan höra är långdraget knarrande i området där jag sätter ner min fot. Jag lägger normal vikt i mina fotsteg, ingen överdriven tyng i hur jag sätter ned hälarna.

Tror dock att ditt senare påstående (kursivt) skulle kunna kallas för ett skolboksexempel i "hur man smyger"
Min beskrivning var kanske lite fel. Går man bara på tårna utan att alls sätta ner hälen så är det att smyga. Det viktigaste är att man inte sätter ner hälen hårt så att det uppstår en duns.
Citera
2013-11-25, 09:26
Medlem
PaulPaljetts avatar
Är det brf eller hyres?

Ta oavsett vilket kontakt med styrelse alternativt hyresvärd. Förklara för dem att du fått påhälsning av grannen under. Det är till din fördel om du är först till dem.

Påpeka att du gör ditt yttersta för att vara tyst nattetid men att knarrande golv etc är omöjligt att undvika. För en vettig dialog med dem där du framhäver att du är villig att komma tillrätta med problemet så att samtliga får en dräglig tillvaro. Självfallet skall du dock inte behöva införa begränsningar i ditt liv såsom att gå och lägga dig vid 23 bara för att grannen under inte klarar av att det knarrar lite i huset.
Citera
2015-12-30, 01:03
Medlem
Citat:
Som topic,

Sanningen är den att byggnaden är av äldre (lyhörd) modell med knarrande trägolv som bas (vilket han själv också påpekade) och en viss typ av oljud blir då av naturen "oundvikliga" i visst omfång (det senare är mitt eget påstående). Oavsett tyckte han att jag skulle, i korta ordalag, beakta större varsamhet i hur jag rör mig efter kl 23.00.

Replikerade att han knappast kan förvänta sig att jag ska "smyga runt" i min egen lägenhet för att byggnaden i grund är lyhörd, men att jag skulle ha det i åtanke. Diskussionen urartade när han inte godtog att jag "endast" skulle hålla det i åtanke utom istället letade efter en konfirmation om att "störningarna" skulle upphöra.

Jag påpekade att jag lever under samma förhållanden med mina ovanvarande grannar och att omständigheterna måste antas vara godtagbara när man bor i ett "knaggligt" (ljudmässigt) kollektiv. Detta påstående var inte uppskattat och med tanke på att grannen stank alkohol så valde jag att avvika istället för att fortsätta debattera i frågan.

Avrundade med att förklara att diskussionen inte kommer leda någonvart och att vad han efterfrågar är orimligt. Hörde att han huttrade något om "anmälan" och "styrelsen" innan jag gick in i min lägenhet.

För att ge en så när objektiv version (för en subjektiv part) av dispyten bör jag lägga till att grannen också gjorde vissa inlägg om släpljud/möbelduns. Han refererade till enstaka händelser (vilka jag inte kunde återkoppla) samt vad jag måste anta vara ljudet som uppstår när jag flyttar ut/in stolen vid mitt skrivbord. Jag valde att inte lägga någon större vikt på detta då det redan, i min mening, inbegreps i vad vi diskuterade.

Brukar gå till sängs 02-03.00, grannen är också enligt egen utsago en "nattuggla" men gissar att han går till sängs något tidigare och därmed hör "mitt knarrande/släpande" när jag sen släcker ner och letar mig mot sängen. Utöver toabesök är det inte mycket rörelse hos mig efter kl. 23.00, musik spelas på hörlurar (där också på låg nivå, haha, ritar och programmerar nattetid).

Jag är medveten om att jag kan tolkas som uppstudsig och omedgörlig (något grannen definitivt tolkade mig som) i hur jag behandlade frågan, men jag har verkligen ingen respekt för människor som vill tvinga mig att smyga i mitt eget hem; oavsett tid på dygnet. Dock var jag hela tiden saklig och inte otrevlig i hur jag resonerade med honom,

• Kan en varning utfärdas för, vad som måste anses vara, vanliga rörelseljud (person eller stolar)?
  • Är jag skyldig att iaktta större aktsamhet, än vad normalt folkvett inbegriper, för att byggnaden jag bor i är lyhörd?
  • Vilar det något ansvar hos hyresvärden gällande vad som hörs genom väggar/tak eller ligger merparten skyldigheter på hyresgästen?

Lagen är tydlig, du får inte störa din granne nattetid och precis som att du tycker att grannen ska tåla ditt nattliv så har du skyldighet att anpassa dig till att golvet knarrar. Kanske skall golvet repareras? Riktiga trägolv knarrar inte som du beskriver utan det där låter klassiskt som dubbla, spikade, olimmade spånskivor som tappat sin spänst och sannolikt ligger dom på orginalbjälkar som inte är i plan. Sitter du t.ex i soffan med fötterna på bordet och sätter ner ena foten med hälen i golvet så kan du ge dig fan på att ljudet för din granne är 5 ggr så tydligt än för dig. Tappa en fjärrkontroll eller penna i golvet så väcker du honom. Allt detta sker i mitt hem och jag kan mycket väl förstå din granne. Det är kanske du som ska flytta, du som nattugglar, du som bryter mot dygnsrytmsnormen. Har du inte tänkt på att din granne ofrivilligt nattugglar för att kompromissa med dig? Seriöst. Fixa problemet. Du stör ju grannen hur obekvämt du än tycker att det är. Punkt slut!
Citera
2015-12-30, 01:44
Medlem
Citat:
Som topic,

Tycker att du ska spela in dessa konversationer du har med honom. Sedan tycker jag att du ska snacka med honom och fråga honom var han sitter mest så att du kan flytta ditt skrivbord och din säng så att det inte inte överlappar med hans vanor. Skaffa dig ett par tjocka strumpor som du har på dig inomhus och skaffa sådana där runda historier, är det tassar de heter som man fäster under stolsben som dämpar ljud. Precis som du hör de ovanför dig så han dig. Jag tycker att det är bra att det finns människor som snackar med en.

jag har ett vidrigt patrask från sydvästra europa som granne som har haft flera fejder med flera fd grannar. efter ett tag slutade jag hälsa på honom. Han har aldrig haft någon vän och sökte kontakt genom att öppna dörren när jag ska ut (han kunde time:a det för att han satt och spanade genom dörrkikaren), eller att han alltid skulle slänga skräpet alltid när jag skulle ut eller in i min lägenhet eller att han alltid skulle tvätta efter mig eller att han följde efter mig ner i tvättstugan. efter ett tag började jag plocka fram kameran och skulle fota honom och då försvann han alltid som en oljad blixt. Så han var väl medveten om vad han ägnade sig åt och var gränsen gick. Ett par gånger när jag hade en mp3 spelare i min hand för att spela in alla hans variationer av ofredande så kom han så nära mig som kanske 20 cm ifrån mig utan att säga något, smög sig på mig för att se vad jag hade i min hand. När han insåg (det brukar ta honom runt ett helt år att själv klura ut saker) att det kommer att luta mot en polisanmälan och förmodligen en stämning med skadestånd för ofredande så slutade han. Jag snackade med honom flera gånger innan jag jackade av. Han som det bottenskrap han är använde dessa diskussioner mer som ett sätt för att tweaka sin taktik som stalker än att sluta ägna sig åt antisocialt beteende. Det var lite om att ha vidriga och äckliga svartingar som grannar så var glad att din granne är svensk och att han har stake att ta diskussionen med dig. han kunde ha gått till värden på en gång. Tycker att du ska göra det du kan men ljud är svårt att helt få bort i en lyhörd fastighet. Man får vara inställd på att folk hörs och ha föståelse för det. Jobba på det tillsammans och dokumentera vad ni kom överens om och vad du gjort så att de finns dokumenterat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in