Citat:
Ursprungligen postat av
Bananchoklad
Huruvida jag är psykiskt sjuk får av naturliga skäl andra avgöra, men jag vill poängtera att jag inte tar det aktuella provet till intäkt för något. Domen var, som jag skrivit, ett under av klarhet och jag frågar mig alltjämt hur denna tråd kan fortsätta leva...
Jag har ju kanske inte ett bra track-record själv att hantera fakta korrekt men jag tycker det är litet stört att inte ta till sig korrekt information på det sätt som det allt eftersom kom fram i tråden. Du får ursäkta att jag är av den uppfattningen.
De faktorer som, enligt åklagaren, skulle kunna bringa klarhet, bortom rimligt tvivel var:
Ett enda prov om endast 3 ml, taget på felaktigt sätt.
En skakig analys med spädningsförfaranden som även de var litet tveksamma. (dålig kalibrering vilket ledde till misstankar om en eventuell dubbeltopp i kromatogrammet etc.)
Åklagarens påstående att en mycket stor dos tiopental getts flickan i samband med att hon dör utan att någon av det tiotal personer som fanns i rummet sett något sådant. (Det rör sig om ett stort antal stora sprutor som måste ha getts, för att scenariot med 2000 mikrogram / ml ska vara sannolikt.)
Att man då fortfarande tror att läkaren gjort något fel är inte sunt.
Visst det är bara min åsikt. Jag står fast vid den.
EDIT: Min vrede hade kanske varit av ett lättare slag om jag inte från början vetat att Viveka är en mycket empatisk person med en hög etiskt medvetenhet.