Flashback bygger pepparkakshus!
2013-11-27, 14:40
  #25
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triwse
Och en frimarknad är inget pyramidspel. Under frivillig handel tjänar båda parterna lika mycket på bytet.

Jag tycker att det blir fel att skriva det fetade. För det första så går det inte att säga att de tjänar "lika mycket" på transaktionen och för det andra så handlar det dessutom om ett förväntat värde som givetvis är subjektivt. Vi har väl alla gjort mindre bra köp någon gång och i ett sådant fall har ju vårt subjektiva värde av produkten kanske rentav visat sig vara betydligt lägre än värdet av summan vi betalade, dvs det rent objektiva och observerbara priset vi faktiskt betalade för varan. Man måste alltså skilja på värde (subjektivt) och priset (objektivt). Då vi bara har tillgång till en viss information på förhand så är det endast det förväntade värdet som vi kan gå på.

Alltså: Båda parter upplever att de tjänar på handel, annars äger inte en transaktion rum.

Hårklyverier, ja, men ändå.
Citera
2013-11-27, 16:58
  #26
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
4h dokumentär baserat på psykoanalys...

Har du funderat på varför demokrati och välstånd korrelerar? Om folk lät sig indoktrineras skulle ju demokrati och diktatur inte göra någon skillnad. T.o.m. skulle diktaturen förmodligen vara mer effektiv.

Återupprepar: Om du anser att människor överlag inte kan ta hand om sig själva är liberalismen inget alternativ för dig. Knappast demokrati heller.
Just därför är skillnaden mellan demokrati och diktatur mindre än man tror, ja. Därför kan en demokrati med lätthet förvandlas till en diktatur och tvärtom och ingen statsapparat är svart på vitt. De totalitära tendenserna är inneboende i hela apparaten, hela tiden, sedan är det en definitionsfråga.

Jag anser du har fel synvinkel på detta problem. Människor fostras ju till att inte kunna ta ansvar och ha någon som helst självinsikt om hur de själva fungerar! Det är inte människan i sig som är problemet, det är systemet som formar dem till vilka de blir som människor och vilken världsbild de blir övertygade att ha. Fungerar något system överhuvudtaget med denna typ av indoktrinerade, passiviserade, likgiltiga och dehumaniserande människor? Nej. Det är problemet. Hur kan man tala om naturlig egoism när människan bevisligen indoktrineras i egoism?

Och angående att en fri marknad där handel sker mellan två individer inte är ett pyramidspel. Nej, inte på en så nedzoomad nivå. Perspektivet behöver vara lite större än så.
Citat:
Det är just regleringar och lagar som skapar monopol. Ett stort företag behöver inte lägga ner så mycket kraft på byråkrati och lagar i förhållande till omfattningen. Skatteplanering är ett bra exempel på hur storföretag kan alltid gå runt lagar. I en fri-marknad kommer det bli svårt att skaffa sig monopol. Ska du slå dig in på en marknad idag krävs det oftast stora pengar, beroende på vilken marknad det är. Det brukade heta, "Jag började med två tomma händer", idag är detta, "Jag började med händerna fulla". SVD, Cervenka har tagit upp detta problem också. http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...na_8633214.svd
Ja och hur ska liberalismen ta itu med detta problemet? Hur ska en individ med två tomma händer kunna konkurrera med ett multinationellt storföretag, som är där de är idag för att de inte är oroliga för några moraliska skrupler i sin strävan att tjäna pengar? Är det "hänsynslösast vinner" som ska gälla? Har liberalismen tänkt nollställa allt kapital och låta alla individer i hela världen börja med exakt samma mängd resurser? Då kanske det kan fungera som det är tänkt.

Det är inte hur ett företag agerar som är viktigt för kunden, det är vilken fasad du uppmålar att de har. Ren PR mao.
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Hur hjälper man bäst den hungrige mannen? Tja, det beror på vad man vill uppnå samt vad man tror sig kunna uppnå. Finns det något sätt att hjälpa mannen på som är emot ens egenintresse?...
Om man ska lämna teoretiska exempel och gå till hur det förmodligen skulle bli i en libertarianvärld med den världsbild människor har idag, så skulle inte någon hjälpa den svältande mannen, tills någon kommer på hur de i egenintresse kan utnyttja mannens utsatta situation i utbyte av mat och därigenom få egen profit. Kommer inte någon på något sådant utnyttjande i egenintresse, så kommer mannen svälta ihjäl, eller så begår mannen brott för att inte svälta ihjäl. Kommer någon hjälpa mannen av egenintresse, skulle det höra till undantagen. Då skulle det luta mot att det bildas s.k. klansamhällen istället, det är vad människan faller tillbaka på om statssamhället upphör.
__________________
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2013-11-27 kl. 17:11.
Citera
2013-11-27, 17:11
  #27
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Just därför är skillnaden mellan demokrati och diktatur mindre än man tror, ja. Därför kan en demokrati med lätthet förvandlas till en diktatur och tvärtom och ingen statsapparat är svart på vitt. De totalitära tendenserna är inneboende i hela apparaten, hela tiden, sedan är det en definitionsfråga.
Liberalism och demokrati är inget för dig. Gå till annat forum.
Citera
2013-11-27, 17:13
  #28
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Liberalism och demokrati är inget för dig. Gå till annat forum.
Därför att jag vill påpeka att det kan finnas stora problem? Du vill bara ha ryggdunkningar och lovord om hur allting kommer fungera som smort, bara allt blir som man målat upp i teoretiska visioner, med otillräcklig problemanalys som måste ligga till grund för metoden?

Skärp dig. Varför tror du inget system i världshistorien har fungerat som det ska och alltid gått under? Du är alltså övertygad om att den här gången är det annorlunda, precis som de var och inte kan se några som helst problem och fallgropar vid horisonten?

Jag har tydligt visat exempel på att människor blivit medvetet indoktrinerade med illusioner och du viftar undan det "som vad människor vill och har rätt till det" och att jag i något sorts översitteri anklagar människor för att det är deras fel att de blivit indoktrinerade? Varför skulle jag anklaga dem för någonting när jag vet hur människans psyke fungerar, jag beskriver bara saker och ting som de faktiskt är. Det är ni som kommer med värderingarna av detta i diskussionen och vill skjuta budbäraren istället.

Som att det är rätt att systematiskt hjärntvätta människor till övertygelser som inte är deras egna? Det är ett konstaterande som man inte behöver anknyta till emotionella värderingar sekunden efter att jag skrivit det, objektivitet kallas det. Jag har lyft fram indoktrinering som ett i mängden av allvarliga problem om man vill få något system att fungera.

Tack förresten för att du med en enda rad kan belysa exemplet på gråzonen mellan totalitärt tänkande och öppen demokrati och att definitionerna är väldigt flytande. Varför kan du läsa skeptiska invändningar mot alla andra ideologier, utom den som du identifierat dig till i ditt ego som ditt, som är en del av din självbild och därför undermedvetet tolkar som personangrepp? Hur tror du indoktrinering fungerar? Du reflekterar inte, du reagerar.

Jag är inte här för att hacka på liberalism som i grunden är förnuftiga människor, jag är här för att komma med invändningar som förhoppningsvis kan utveckla ideologins förespråkare och fundera på fallgropar, för i dagsläget finns allvarliga sådana som inte kan få någon ideologi överhuvudtaget att fungera.
__________________
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2013-11-27 kl. 17:30.
Citera
2013-11-27, 17:18
  #29
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Liberalism och demokrati är inget för dig. Gå till annat forum.

"Demokratin" som finns i dagens värld är ju bara en listigare form av diktatur. Hur fick "demokratiska" USA unga män att offra sina liv mot "diktaturen" Nazityskland? Genom att tala om hur ett krig verkligen går till och genom frivillighet eller genom propaganda och tvång?
Citera
2013-11-27, 17:48
  #30
Medlem
"Ja och hur ska liberalismen ta itu med detta problemet? Hur ska en individ med två tomma händer kunna konkurrera med ett multinationellt storföretag, som är där de är idag för att de inte är oroliga för några moraliska skrupler i sin strävan att tjäna pengar? Är det "hänsynslösast vinner" som ska gälla? Har liberalismen tänkt nollställa allt kapital och låta alla individer i hela världen börja med exakt samma mängd resurser? Då kanske det kan fungera som det är tänkt.

Det är inte hur ett företag agerar som är viktigt för kunden, det är vilken fasad du uppmålar att de har. Ren PR mao."

Ett intressant problem du tar upp och ingen lätt fråga att besvara.
Jag tror om vi hade en mer öppen marknad så skulle många multiföretag försvinna efter ett tag, Ett exempel är ju bilindustrin som med massiva stimulanser klarade sig. En fri-marknad gör att små företag och lokala produkter är vinnare, inte den som är mest hänsynslösa som det är idag. Varför handlar människor på HM och andra storkedjor även fast de har tveksamma metoder? Det är just denna syn vi har i Västvärlden, de går bra så länge vi inte slipper se skiten själva. Sen är måste man fråga sig vad har de som är rika idag? Har de en massa Fiat-pengar så kommer detta bli ett stort problem för dem vid en öppen marknad. Rika företag och människor är de som tjänar mest på dagens system. Går vi över till ett mer friar samhälle så kommer det utan tvekan bli ett problem för en hel del människor och det är väl denna utmaning som är problemet. Ingen idag vill göra så att ekonomin kollapsar, vilket det ändå kommer göra. Människor är tyvärr för kortsiktig, vad som behövs göras är politiskt omöjligt idag. Ingen vill ha makten när allt kraschar, för det är tyvärr han som får smällen vare sig det är hans fel eller inte. Det är därför den Keynes-ekonomiska systemet är förrädriskt, eftersom det är byggt på ett pyramidspel. Majoriteten ser dock inte detta samband, utan lever i sin egen lilla bubbla.
Här är en bra dokumentär om Fiat-pengar. http://www.ur.se/Produkter/175205-Va...atervandsgrand

Inget system är förövrigt inte helt optimalt, det handlar snarare om vilket som är bäst.
__________________
Senast redigerad av Dromedaren79 2013-11-27 kl. 17:54.
Citera
2013-11-27, 18:13
  #31
Medlem
TS har helt rätt i det han säger.

De enda moraliskt rätta ideologierna är de som behandlar människan som en individ. De två som gör detta är libertarianism (ej liberalism) och anarkism (ej våldsvänstern).

Problemen vi ser i samhället grundar sig inte på att fel ideologi eller fel makthavare styr, utan hos oss själva. Nationalister kan diskutera i sitt forum sinsemellan, anarkister i sitt, liberaler i sitt, osv. Inget kommer att ändras om inte ens medvetenhet om sig själv ändras.

Istället för att förstå att förändringen utgår från en själv fortsätter man ge bort sitt personliga ansvar till politiker var fjärde år. Tror ni själva att folket kommer rösta in libertarianska ideér? Medelsvensson har ju själv, medvetet eller omedvetet, sålt bort sin egen frihet för en falsk trygghet. Ett parti som utgår från individens frihet kommer aldrig att komma in på demokratisk väg.

Men systemet är upprättat att den inte kan existera i all oändlighet. Även fast många nationalekonomer hävdar att den kan det om man bara lyckas använda av det ekonomiskt rätta teorierna.

Förändring kommer att ske, vare sig man vill det eller ej. Civilisationer har fallit förut. Västvärlden är inget undantag. Frågan är bara om medelsvensson kommer klara sig igenom paradigmskiftet?
Citera
2013-11-27, 18:50
  #32
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Därför att jag vill påpeka att det kan finnas stora problem?
Nej, för att vår verklighetsuppfattning skiljer sig så mycket att vidare diskussion är meningslös.
Citera
2013-11-27, 19:07
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Om man ska lämna teoretiska exempel och gå till hur det förmodligen skulle bli i en libertarianvärld med den världsbild människor har idag, så skulle inte någon hjälpa den svältande mannen, tills någon kommer på hur de i egenintresse kan utnyttja mannens utsatta situation i utbyte av mat och därigenom få egen profit. Kommer inte någon på något sådant utnyttjande i egenintresse, så kommer mannen svälta ihjäl, eller så begår mannen brott för att inte svälta ihjäl. Kommer någon hjälpa mannen av egenintresse, skulle det höra till undantagen. Då skulle det luta mot att det bildas s.k. klansamhällen istället, det är vad människan faller tillbaka på om statssamhället upphör.

Tja, det där är en empirisk fråga som varken jag eller du kan veta svaret på i dagsläget. Men det var inte det jag resonerade om i stycket du citerade, utan jag gav bara min definition av egenintresse.

Ska jag dra till med en egen gissning så skulle jag dock säga att det förmodligen ska extremt mycket till i en tillvaro med "libertarianska" regler för att ingen i världen kan hitta någon anledning (om vi antar att ren välgörenhet är uteslutet) att hjälpa mannen.
Citera
2013-11-28, 08:39
  #34
Medlem
pranxters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Fast de är inte riktigt motsatser. Du kommer aldrig i ditt liv att göra något som är mot ditt egenintresse, även om du försöker. Nä, vad av det jag säger implicerar det eller vad Objektivismen säger??? Förstår inte vad du resonerar utifrån här, riktigt. Om du frivilligt ger stora delar av din inkomst till personer som inte producerar något, så föregås även det av att du vill göra det. Har Ayn Rand en röntgenmaskin som kan se in i din hjärna och avgöra vilka av dina handlingar som är altruistiska och inte? Nej. Uppriktigt sagt förstår jag inte varför du resonerar som du gör. Du verkar ha missuppfattat vad Rationell egoism är och vad altruism är. Det är det enda rimliga med tanke på det du säger. Jag förstår ärligt talat inte vad det är du säger/skriver.

Hur hjälper man bäst den hungrige mannen? Tja, det beror på vad man vill uppnå samt vad man tror sig kunna uppnå. Finns det något sätt att hjälpa mannen på som är emot ens egenintresse? Inte om man går med på att värden är fullständigt subjektiva. Och om det finns objektiva värden, då måste man definiera hur en handling förhåller sig till dessa värden. Om det är "rationell egoism" att hjälpa sin dementa fru istället för att köpa en ball motorcykel och cruisa runt landet, eftersom man vill hjälpa henne, hur många "svagare" personer tillåter Rand en att hjälpa innan detta övergår i "altruism" - och plötsligt blir djupt omoraliskt?

Den logiska implikation jag kan se i hennes resonemang är att man antingen måste acceptera alla former av givmildhet, hur tärande de än är på ens egna materiella välstånd, eftersom alla ens handlingar föregås av att man vill agera. Något som hon verkar fatta när det gäller ens närmaste kretsar t.ex familj och vänner men inte annars. Eller så måste man avfärda alla sänkningar av ens egna materiella välstånd till förmån för någon annan som altruistiska, men detta skulle innebära att alla former av välgörenhet, inom såväl som utom familjen, faller under denna kategori och därför blir omoraliska.

Detta har diskuterats ingående i denna tråd, som jag föreslår att dessa repliker flyttas till av mod:
https://www.flashback.org/t1898993

Jag får känslan av att du har en gudagåva i att kunna överproblematisera oproblematiska utsagor och begrepp och svänga och kröka resonemangen till vad helst du vill bevisa. Jag hänger inte med förståndsmässigt och därmed inte viljemässigt och därför blir det svårt att fortsätta diskussionen i något annat forum också, och jag måste säga att det är inte ofta jag känner mig dum i huvudet när jag läser politisk-filosofiska texter.
Citera
2013-11-28, 12:40
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pranxter
Jag får känslan av att du har en gudagåva i att kunna överproblematisera oproblematiska utsagor och begrepp och svänga och kröka resonemangen till vad helst du vill bevisa. Jag hänger inte med förståndsmässigt och därmed inte viljemässigt och därför blir det svårt att fortsätta diskussionen i något annat forum också, och jag måste säga att det är inte ofta jag känner mig dum i huvudet när jag läser politisk-filosofiska texter.

Okej, det var synd att jag inte kunde uttrycka mig tillräckligt bra Men poängen är att jag inte kan förstå Ayn Rands uppdelning av handlingar i egoism och altruism, eftersom jag hävdar att altruism rent definitionsmässigt är omöjligt. Altruism är bara ett bra ord för att beteckna handlingar som är menade att hjälpa andra människor, men eftersom man gör det av egen "fri vilja" så betyder det att man även gör det av egenintresse.

Psykologisk egoism
Citera
2013-11-28, 17:48
  #36
Medlem
pranxters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Okej, det var synd att jag inte kunde uttrycka mig tillräckligt bra Men poängen är att jag inte kan förstå Ayn Rands uppdelning av handlingar i egoism och altruism, eftersom jag hävdar att altruism rent definitionsmässigt är omöjligt. Altruism är bara ett bra ord för att beteckna handlingar som är menade att hjälpa andra människor, Nej, det är det inte, inte att hjälpa andra. Det är inte alls altruism. Vad som avses med ALTRUISM är att man värderar andras preferenser före, och som varandes viktigare än sina egna personliga preferenser, man åsidosätter sig själv och sina egna behov till förmån för andras behov först och främst. Det blir ett slags självförintande beteende som mynnar ut i bristande självkänsla, dåligt självförtroende etc. Precis en sån tankeslav som alla sekter och trosssamfund vill ha. Altruismen gömmer sig bakom Välgörenhetsbegreppet. Det är därför missuppfattningarna kring begreppet har uppstått. men eftersom man gör det av egen "fri vilja" så betyder det att man även gör det av egenintresse.

Psykologisk egoism

OK, hoppas vi är OK med varandra fortfarande. Jag kan vara lite brysk emellanåt i tonen men det är ofta inget illa menat.
__________________
Senast redigerad av pranxter 2013-11-28 kl. 17:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in