• 1
  • 2
2003-08-06, 08:45
Medlem
Memnoks avatar
Har fått lite häng på en trea i centrala göteborg. Det är en hyresrätt och därför undrar jag nu vad som är normalt att betala.

Alltså, vad ligger priserna på för ett hyreskontrakt.
Citera
2003-08-06, 17:58
Medlem
Dr.Dings avatar
Hörde nått om ca 1000/kvm.
Men inte en aning om det stämmer.
Citera
2003-08-06, 19:03
Medlem
Citat:
Hörde nått om ca 1000/kvm.
Låter lite lågt. I sthlm var det senaste jag hörde runt 4-5000/kvm centralt. Och det var ett tag sedan.
Citera
2003-08-06, 21:06
Medlem
I Sthlm ligger det nog runt 7-8000:-/m2 nuförtiden. Bisarra priser.
Citera
2003-08-06, 23:32
Medlem
Memnoks avatar
nu var det ju dock göteborg jag frågade efter......

80.000 kan ju en trea i vasastaden vara värd för mig i alla fall. Är det någon som kan bekräfta 1000/m2?
Citera
2003-08-08, 11:19
Medlem
Mihailovics avatar
80 000 kr för en fin trea i Vasastan låter ändå som rimligt.

Se bara för helvete till att du verkligen står på förstahandskontrakten
innan du betalar. De finns många som vill sälja sina lägenheter utan någon plan på hur man skall överlåta lägenheten på köparen.

Många skjuter på problemet och betalar och sen hyr i andra hand men det
blir inget kul om hyresvärden får kännedom om detta och inte vill gå med på en överlåtelse utan istället säger upp lägenheten för förverkande på
grund av otillåten andrahandsuthyrning. Då kan du lika gärna hyra i andra hand.

Visst betala 80 000 kr om du är i behov av lägenheten men du skall alltså ha kontraktet på silverfat i SAMBAND med betalningen
Citera
2003-08-08, 11:51
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
80 000 kr för en fin trea i Vasastan låter ändå som rimligt.

Se bara för helvete till att du verkligen står på förstahandskontrakten
innan du betalar. De finns många som vill sälja sina lägenheter utan någon plan på hur man skall överlåta lägenheten på köparen.

Många skjuter på problemet och betalar och sen hyr i andra hand men det
blir inget kul om hyresvärden får kännedom om detta och inte vill gå med på en överlåtelse utan istället säger upp lägenheten för förverkande på
grund av otillåten andrahandsuthyrning. Då kan du lika gärna hyra i andra hand.

Visst betala 80 000 kr om du är i behov av lägenheten men du skall alltså ha kontraktet på silverfat i SAMBAND med betalningen

Det är inga problem, jag har ett kontrakt på en lägenhet från samma fastighetsbolag, så de kan ju inte direkt säga att jag inte är lämplig hyresgäst.

Fast du har rätt i att man får passa sig för att inte bli blåst. Å andra sidan, vad har säljaren för garantier på att jag betalar när jag väl har fått kontraktet? Jag kan ju bara säga att jag inte visste om att det var olagligt och så fort jag fick reda på det ställde jag in betalningen. (fast då kommer de väl antagligen fråga sig hur fan jag inte visste om att det var olagligt när man har läst juridik...)

Det går nog att blåsa åt bägge hållen tror jag.
Citera
2003-08-12, 00:21
Medlem
80.000:- låter skitbilligt. Nu är jag visserligen Stockholmare och för det priset kunde man få en tvåa i C Sthlm på det tidiga 80-talet.

Att du redan har en lgh med samma hyresvärd gör det ju busenkelt. Du byter din lgh mot trean. Ska inte vara några problem om hyresgästen i trean har skötts sig tidigare med hyran. Pengarna betalar du när ni fått bytet godkänt av värden. Den du byter med "flyttar" in i din gamla lgh och du får väl antagligen betala hans hyra för några månader så allt ser OK ut innan han säger upp lägenheten.
Citera
2003-08-17, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nok
I Sthlm ligger det nog runt 7-8000:-/m2 nuförtiden. Bisarra priser.

Njae. Låter helt OK!
Säg att vi har en 2:a på Artillerigatan där det kostar 10 000 :-/m2 som är på 60 m2.
Denna kostar 600 000 :- att ta över kontraktet.
En bostadsrätt i samma storlek och samma läge ligger nog på 2-3 miljoner.
Citera
2003-08-18, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westling
Njae. Låter helt OK!
Säg att vi har en 2:a på Artillerigatan där det kostar 10 000 :-/m2 som är på 60 m2.
Denna kostar 600 000 :- att ta över kontraktet.
En bostadsrätt i samma storlek och samma läge ligger nog på 2-3 miljoner.

Ganska tveksamt till att en 2:a på 60m2 hamnar på en 3 miljoner trots att den ligger på Artillerigatan/Östermalm. Ett mer realistiskt pris är 2 miljoner. Max 2,5. Priser går nuförtiden inte upp lika mkt på själva budgivningen som för ett par år sen.

Av dessa säg max 2,5 miljoner behöver du "endast" äga 10% då du lånar resten från banken. Räntorna e ju som bekant rekordlåga nuförtiden vilket e kalas. Sen vad själva totaltkostnaden för boendet blir per månad kommer ju att variera beroende på hur mycket lånet kostar samt hur hög avgiften till föreningen e (ofta ganska låg summa på Östermalm).

Sätt ovanstående summa i relation till att ge ngn person som du antagligen inte känner 600.000:- i handen för att få ta över en viss lägenhet som inte ens blir din (visst du kan ju sälja förstahandskontraktet sen när du flyttar men ändå). Du begår en olaglig handling (inget som bekymrar de flesta iofs) och blir du blåst finns det ganska lite du kan göra.

Har ju dessutom varit prat om diverse lagändringar som ska omöjliggöra försäljning av förstahandskontrakt.

När jag för just ett par år sen skulle flytta så funderade jag faktiskt ett kort tag på om det kanske skulle kunna vara värt att just köpa ett förstahandskontrakt. Valde dock att köpa en bostadsrätt istället. Ska tilläggas att jag letade en 1:a och där e prisskillnaderna mindre än med ovanstående 2:a.
Citera
2015-11-07, 11:15
Medlem
Någon som har koll på priserna på svartkontrakt nuförtiden i Stockholm?
Hur mycket kan man få för en 2:a på 50 kvadrat i Vasastan?

Har hört att folk får upp till 300 000 för tvåor bara i närförorterna.
Citera
2015-11-07, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nok
Ganska tveksamt till att en 2:a på 60m2 hamnar på en 3 miljoner trots att den ligger på Artillerigatan/Östermalm. Ett mer realistiskt pris är 2 miljoner. Max 2,5. Priser går nuförtiden inte upp lika mkt på själva budgivningen som för ett par år sen.

Nej, du får räkna med minst 3 miljoner, troligtvis närmare 4 miljoner, för en central 2:a på 60 kvm i Stockholm. Min 1,5:a på 40 kvm kostade 2,4 miljoner för 2,5 år sedan. Priserna har stigit 10-20% sedan dess.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in