2013-12-16, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Ja, jag såg den också. Jag tror att tapeten helt enkelt hade en viss bredd, och att dom hellre vek den runt hörnet än skar till den så att kanten hamnade i hörnet av huset. Det gäller ju att vara praktiskt, vettu...

Listerna! Listerna! Listerna!

Ja lister överallt och en liten utbuktande del av den blåsvarta väggen som accentueras med lite vit o svartrandig tapet .........Varför sitter handtagen ocentrerat på den nya kommoden i toan?
Citera
2013-12-16, 13:00
Medlem
The_Aces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
http://www.blocket.se/skaraborg/Stor....htm?ca=13&w=1

Rutigt, randigt, prickigt.. Här var det ja.. mycket.

Jesus christ!
Endast en mentalsjuk kan inreda såhär.
Citera
2013-12-16, 14:40
Medlem
Skidaddles avatar
Går det att hitta en mer "stilren" svart/vit inredning än den här?

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5r...tan-2a-5927306

Fast dom har ju sabbat allt med den där buketten med blommor framför teven. Och fruktskålen på köksbordet. Och dom färgglada gästhanddukarna på toaletten. Så nära, så nära till den perfekta inredningen. Varför kunde dom inte gå hela vägen ut?
Citera
2013-12-16, 15:58
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:

Fast dom har ju sabbat allt med den där buketten med blommor framför teven. Och fruktskålen på köksbordet. Och dom färgglada gästhanddukarna på toaletten. Så nära, så nära till den perfekta inredningen. Varför kunde dom inte gå hela vägen ut?

Snällt de låter sin dotter ha lite färg iaf, mäklaren kanske blev rädd han hamnat i svatvita tiden och var tvungen sätta dit handdukarna och blommorna
Citera
2013-12-16, 16:02
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Haha.... Nu ser jag det. Det ser ju inte klokt ut. "Äh, vi trycker upp dom in i hörnet. Ingen kommer att märka det..."

Själv gillar jag den inplastade mattan i köket. Det plastas in alldeles för lite saker nuförtiden. Jag menar, självklart om man har en vardagsrumsmatta i en köksmiljö så måste man ju plasta in den. Annars blir den ju smutsig, ju....

kanske visning och de lägger plast som skydd, iofs man har kanske plast runt skorna men
Citera
2013-12-16, 19:54
Medlem
ace_secs avatar
Citat:

Herre! Kaklet på väggarna i badrummen ser ju inte klokt ut!
Citera
2013-12-16, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Herre! Kaklet på väggarna i badrummen ser ju inte klokt ut!
Ja alla ytor var gryniga och randiga. Köksgolvet och köksluckorna skar lite i ögonen de också, så där så att om man stirrar på mönstren så tappar man djupseendeförmågan eller hur jag ska förklara.
De har gått all in med mönster i svartvitt. Garageuppfarten blev för mycket den också.
Citera
2013-12-16, 20:18
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ja alla ytor var gryniga och randiga. Köksgolvet och köksluckorna skar lite i ögonen de också, så där så att om man stirrar på mönstren så tappar man djupseendeförmågan eller hur jag ska förklara.
De har gått all in med mönster i svartvitt. Garageuppfarten blev för mycket den också.

Planlösningen känns helt fel, också. Eller snarare planens förhållande till tomten. Den skulle ha passat bättre bak och fram och spegelvänt. Som det är nu har dom köket och vardagsrummet mot baksidan och entrén och mycket av hygienutrymmena mot gatan. Entréuppfarten är ju inte särskilt välkomnande, och dessutom svårtydd. Huvudingången är ju i trädgården, och det ser ut som en verandadörr. Man förväntar sig huvudingången strax runt hörnet vid garaget. Själv skulle jag gärna ha dom offentliga rummen "utåt" mot gatan, och dom mer privata inåt. Men det är en svår hörntomt som är öppen på tre sidor...
Citera
2013-12-16, 20:37
Medlem
Citat:
Planlösningen känns helt fel, också. Eller snarare planens förhållande till tomten. Den skulle ha passat bättre bak och fram och spegelvänt. Som det är nu har dom köket och vardagsrummet mot baksidan och entrén och mycket av hygienutrymmena mot gatan. Entréuppfarten är ju inte särskilt välkomnande, och dessutom svårtydd. Huvudingången är ju i trädgården, och det ser ut som en verandadörr. Man förväntar sig huvudingången strax runt hörnet vid garaget. Själv skulle jag gärna ha dom offentliga rummen "utåt" mot gatan, och dom mer privata inåt. Men det är en svår hörntomt som är öppen på tre sidor...

Jag bara håller med. Min spontana reaktion var att planlösningen var bra, men kök och vardagsrum var för snålt tilltagna och svårmöblerade, känns trångt fast det är outnyttjad yta vid baren.
Eller jag håller inte med om att vända de offentliga rummen ut mot gatan, det är imo bättre med sovrummen dit då jag inte gillar insyn. Sovrummen är man bara i på natten men barnrummen är ju förstås använda lite mer på dagen. Men viktigast är väl att vända offentliga rum mot söder kan jag tycka så man får sol där man vistas mest, men smaken är som baken. Jag undrar om det är ett stort skafferi de byggt eller bara ett litet förråd? Byggår är 2011 så de har inte bott där länge.

Edit.
Det känns som att sovrumsfönstren sitter för lågt, det är så mycket vägg ovanför fönstren, eller är det hög takhöjd?
Senast redigerad av lacrima 2013-12-16 kl. 20:51.
Citera
2013-12-16, 20:53
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Eller jag håller inte med om att vända de offentliga rummen ut mot gatan, det är imo bättre med sovrummen dit då jag inte gillar insyn. Sovrummen är man bara i på natten men barnrummen är ju förstås använda lite mer på dagen. Men viktigast är väl att vända offentliga rum mot söder kan jag tycka så man får sol där man vistas mest, men smaken är som baken.

Idealet är att ha köket i norr, vardagsrummet i söder, sovrummen mot öster, och matsalen mot väster. Köket får minst solljus, det var väl viktigare förr i tiden då man hade problem med att kyla maten. Skafferier och svalutrymmen läggs med fördel mot en norrsida. Vardagsrummen eller "dagrummen" mot söder ger mest soljus mitt på dan, när folk är vakna och har nytta av solljuset. Sovrummen mot öster för trevlig morgonsol till väckningen. Matsalen mot väster för trevlig kvällsol till middagen.

De lärde tvistar om matsalen ska vara i väster eller öster. Om man har utsikten i matsalen mot öster så blir man inte bländad av solen, samt att själva utsikten får ett väldigt trevligt upplyst kvällsljus från väster. Dvs, ska man titta mot kvällsolen eller det som kvällsolen lyser upp? Med huskroppen i öst-västlig riktning får man också en uppvärmd långsida på solsidan av huset, viktigt för att hålla energikostnaderna nere, förutom att det är trevligt att luta som mot en soluppvärmd husvägg. Allt enligt traditionen I Sverige.

Dock finns det andra traditioner som krockar mot idealet. I villasamhällena riktar man helst huset mot gatan, oavsett kompassriktning. Och helst med köket med utsikt över entrésida och uppfart. Det handlar om det gamla hemmafruidealet där morsorna ville ha koll och uppsikt på barn och besökare, vilket man får om köket är det "närmaste" rummet. Vardagsrummen lägger man helst på baksidan av tomten, mest skyddade från insyn. Så kan barnen springa nakna och leka i vattendammen bäst dom vill utan att grannarna klagar.

Det är klart att man kan bryta mot traditioner, men traditioner sitter hårt åt, och folk känner sig helt enkelt nervösa och otrygga när planlösningarna skiljer sig för mycket från idealet. Framförallt kan man aldrig få det exakt som man vill, så nånstans blir det ju alltid kompromisser. Dock är det inte bra att kompromissa för mycket, för då försvinner kvaliteterna med huset, och folk känner sig otrygga och nervösa igen. Det här är ju saker som folk oftast inte kan sätta fingret på och förklara i ord, men dom flesta känner väldigt instinktivt vad som funkar och vad som inte funkar. Ett borkompromissat hus blir väldigt oattraktivt på marknaden, samtidigt som ett väloptimerat hus blir väldigt populärt.
Citera
2013-12-16, 21:04
Medlem
Citat:

Ja kök med kallskafferier har jag sett hos släktingar. Det funkar ju illa om de ligger mot en solvägg.
Jag har bott med kök mot norr och det tilltalar mig inte alls, jag har nu kök mot söder och njuter av solen, likadant med vardagsrum. Visst blir man bländad ibland men samtidigt ger det energi att se solstrålar in i rummen, du vet...sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne.
Citera
2013-12-16, 21:29
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:

Visste faktiskt inte att det finns svarta tvättmaskiner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in