Citat:
Ursprungligen postat av
lacrima
Eller jag håller inte med om att vända de offentliga rummen ut mot gatan, det är imo bättre med sovrummen dit då jag inte gillar insyn. Sovrummen är man bara i på natten men barnrummen är ju förstås använda lite mer på dagen. Men viktigast är väl att vända offentliga rum mot söder kan jag tycka så man får sol där man vistas mest, men smaken är som baken.
Idealet är att ha köket i norr, vardagsrummet i söder, sovrummen mot öster, och matsalen mot väster. Köket får minst solljus, det var väl viktigare förr i tiden då man hade problem med att kyla maten. Skafferier och svalutrymmen läggs med fördel mot en norrsida. Vardagsrummen eller "dagrummen" mot söder ger mest soljus mitt på dan, när folk är vakna och har nytta av solljuset. Sovrummen mot öster för trevlig morgonsol till väckningen. Matsalen mot väster för trevlig kvällsol till middagen.
De lärde tvistar om matsalen ska vara i väster eller öster. Om man har utsikten i matsalen mot öster så blir man inte bländad av solen, samt att själva utsikten får ett väldigt trevligt upplyst kvällsljus från väster. Dvs, ska man titta mot kvällsolen eller det som kvällsolen lyser upp? Med huskroppen i öst-västlig riktning får man också en uppvärmd långsida på solsidan av huset, viktigt för att hålla energikostnaderna nere, förutom att det är trevligt att luta som mot en soluppvärmd husvägg. Allt enligt traditionen I Sverige.
Dock finns det andra traditioner som krockar mot idealet. I villasamhällena riktar man helst huset mot gatan, oavsett kompassriktning. Och helst med köket med utsikt över entrésida och uppfart. Det handlar om det gamla hemmafruidealet där morsorna ville ha koll och uppsikt på barn och besökare, vilket man får om köket är det "närmaste" rummet. Vardagsrummen lägger man helst på baksidan av tomten, mest skyddade från insyn. Så kan barnen springa nakna och leka i vattendammen bäst dom vill utan att grannarna klagar.
Det är klart att man kan bryta mot traditioner, men traditioner sitter hårt åt, och folk känner sig helt enkelt nervösa och otrygga när planlösningarna skiljer sig för mycket från idealet. Framförallt kan man aldrig få det exakt som man vill, så nånstans blir det ju alltid kompromisser. Dock är det inte bra att kompromissa för mycket, för då försvinner kvaliteterna med huset, och folk känner sig otrygga och nervösa igen. Det här är ju saker som folk oftast inte kan sätta fingret på och förklara i ord, men dom flesta känner väldigt instinktivt vad som funkar och vad som inte funkar. Ett borkompromissat hus blir väldigt oattraktivt på marknaden, samtidigt som ett väloptimerat hus blir väldigt populärt.