Citat:
Ursprungligen postat av
cnidaria
Du kan ju kolla om datorn laddar genom att klicka p batteriet i menu bar, ska st "charging" eller "power source: power adapter" om du fr strm genom sladden. Men som du sger r ju datorn p 100%, s det ska nog inte vara ngot problem dr.
Jag hade samma problem i flera r med en glapp LED p min frra macbook pro, kunde dra ut och stta tillbaka den ett par gnger om jag ville se den lilla grna lampan
Har garantin gtt ut? Apple hjlper dig skert om du frgar snllt.
Ja, batteriet r alltid 100% laddat oavsett om den grna lampan lyser eller ej. Om jag anvnder datorn utan laddningskabeln, s lyser det som normalt orange nr jag stter i kabeln igen.
Citat:
Ursprungligen postat av
MasterBait
Det troliga r sladden. Lampan ska alltid lysa. Rucka och misshandla sladden lite vid uttaget till datorn s ser du nog. Det r i princip alltid dr vid kontakten den pajar. Om du inte kan laga den sjlv s skaffa en ny. Den kommer nd bara att bli vrre och obrukbar inom kortare eller lngre framtid. Lika bra nu om du vill behlla ditt batteri s lnge som mjligt. Trust me, jag har sjlv haft problemet p 2 brbara. Batterierna mr inte bra att elen stndigt stts p och stngs av.
Mmmh, jag behver inte misshandla sladden, utan det rcker om jag tittar hrt p den
Skmt sido, om lampan slocknar s behver jag bara vicka p den en gng (kontakten r ju magnetisk, s jag behver inte dra ur den).
Men eftersom detta inte pverkar batteriet alls, ven om LED-lampan r slckt under en bra stund -r inte det d en indikation p att det just r LED-lampan det r fel p -som ngon skrev om tidigare, och inte att det r glapp ngonstans?
Om det vore glapp, s skulle ju batteriet inte laddas under tiden....
Citat:
Ursprungligen postat av
cnidaria
Helt orelaterat till din frsta frga hr, men om du anvnder en brbar dator precis som en stationr - dvs den r alltid hemma och sitter alltid p skrivbordet s kommer du skada batteriet.
Apple rekommenderar att du kr ner batteriet en gng i mnaden:
http://www.apple.com/uk/batteries/notebooks.html
Ja, fast den hr r ca 4 r gammal och batteriet r fortfarande lika bra som den dagen jag kpte datorn. Jag har aldrig krt ner batteriet eftersom jag fick rekommendationen att alltid ha laddaren inkopplat alltid. Detta en precis som du sger en dator som aldrig lmnar hemmet och drfr har inte batteriets anvnts "normalt" som man gr med en dator man har med sig hemifrn.
Jag blir mer och mer sker p att det enbart handlar om just LED-lampan. Om det nu inte skulle vara det, utan om det nu skulle handla om ett glapp ngonstans, s r min nda oro att det skulle kunna bli kortslutning vilket skulle kunna gra s att laddaren brjar brinna.
Om det enbart kan skada batteriet, s r det inget jag r oroad ver.
Ni som har MacBook Pro, ni vet att nr man kopplar bort laddaren s dras ljusstyrkan p skrmen ner en aning. Detta sker heller inte nr LED-lampan slutar lysa, vilket ju sjlvklart fr mig att tro att laddaren fungerar som den ska -och att det r just LED-lampan det r fel p.
Men flera ider mottagas grna. Tack till er som har kommenterat.