Citat:
Ursprungligen postat av
SanLiTun
Tror inte C- eller D-formad är något att hänga upp sig på. Det är nog bara ett sätt att beskriva att sticken är böjda. Teckningarna på fotot i FUP ser alla ut som C:n t ex. Och en skölp är jävligt vass framtill, men däremot har den ingen utdragen spets. Jag tror det är det AB menar när han säger att verktyget var "platt" framtill. Det kan också handla om ett stämjärn med rundad ovansida, t ex som Bahcos 434-serie (
http://www.gerritse.nl/~images/produ...477/131006.jpg). Ett sådant bör ge ett tydligt D-format hål. Håljärnen och Splitsnålen är kandidater om det är C-format som gäller (båda är "ihåliga")
Så visst kan det varit en splitsnål (inte "slitsnål"), utesluter inte det, men jag tror mer på ett håljärn eller stämjärn av något slag, av fyra skäl:
- Ett håljärn må vara ovanligt, men en splitsnål är MYCKET ovanlig
- Åklagarnas och utredarnas intresse och återkommande frågor kring stämjärn + att AB ges tid i rätten + att avgjutningen finns (plus ev rekonstruktioner)
- KJ:s dokumenterade intresse för träarbete och medgivande att han haft ett håljärn
- AB:s vittnesmål
Jag är enig med dig och tycker att det är anmärkningsvärt att man inte tagit fram olika typer av stämjärn, håljärn etc. i rätten i förhör med AB. Personligen tror jag att ÅK-sidan inte vill påskina att AB's vittnesuppgifter är osäkra och vill enkom ha med honom för att visa rätten att det minsann har funnits "verktyg" i KJ's bostad som
kan[ ha använts i mordet på VB.
I de första förhören med AB beskriver han ett stämjärn med ett orange skaft (råkar ha en exakt likadan hemma med just ett orange skaft). Stämjärnet är rakt på baksidan med en fasad kant på framsidan. AB har stora problem med att rita och förklara i förhör (Fup s.1222) men jag tycker att det är tydligt att han syftar på ett vanligt stämjärn. Senare försöker man få honom att ändra sina vittnesuppgifter till att det han såg i KJ's bostad cirka ett år tidigare skulle vara ett verktyg med böjd/konkav egg. I förhöret med AB visar FL till och med ett stämjärn som han googlat fram i sin mobiltelefon varav AB menar att det är exakt ett sådant verktyg som han försöker att rita/förklara.
I och med AB's utpekande i förhör gällande verktyget pratar han hela tiden om ett stämjärn, att rätten/UL på alla möjliga sätt försöker få AB att peka ut ett annat verktyg som bättre skulle passa in i mordet på VB. Att VB skulle ha blivit huggen av ett stämjärn är uteslutet då verktyget inte har en konkav/böjd egg utan är rakt.
Däremot råkade jag se att Jula har en del "bildhuggar" verktyg som hittas på deras hemsida under "Träsnidarsats 12 delar" vilka skulle passa in som mordvapen i detta fall. Denna sats har många olika storlekar att tillgå.
Har JJ en sådan sats eller dylik i garaget i Svartbyn?
Gjordes det inte en husis i garaget och bostaden i Svartbyn?
Hittar inte några uppgifter om det i FUP.
Tycker att JJ borde ha fått mer frågor på typen av verktyg i hans ägo, det finns tyvärr/konstigt nog inte bilder eller uppgifter i Fup på vilka sorters verktyg finns i garaget i Svartbyn.
Samtidigt vore det relativt enkelt för SKL att se om något av dessa träsnidarverktyg i satsen från Jula skulle passa in som ett potentiellt mordvapen eller inte. Hur som helst finns det en hel drös med verktyg som kan ha använts i mordet på VB, att hitta just det specifika vapnet är nog mer eller mindre omöjligt, GM har nog gjort sig av med det för flera månader sedan.
F.ö. tycker jag att de första förhören med vittnen i en brottsutredning väger oftast tyngst, då minnet fortfarande är tydligast. I de första förhöret med AB gällande verktyget han sett i KJ's ägo beskriver och ritar han ett stämjärn. I de senare förhören hos polisen samt de förhör i rätten har han blivit osäker i frågan om vilken typ av verktyg han egentligen hade sett hemma hos KJ.