Det här verkar vara en återkommande fras vid sk friendzoning (vilket är ett begrepp jag tycker är helt sjukt, men vi lämnar det för tillfället)
För mig låter det som ett snällt sätt att dissa för jag kan inte ens tänka mig att man skulle känna så på allvar.
Om jag är kär i en vän som är kär i mig, inte fan skulle jag hoppa en möjlighet till romans för att vi nån gång kommer att göra slut?
Måste ju bli världens konstigaste stämning när två personer går runt och är kära men "vill inte riskera sin vänskap". Känns som att vänskapen ändå förändrats rejält.
Har ni nånsin sagt så och verkligen menat det? Tankar?
9/10 fall så sätter jag röding på att bara den ena har känslor för den andre.
Men sen finns det de, (mig inkluderat) som inte vill ha en partner som är "kompismaterial"
Då man vanligtvis är väldigt likasinnade om man ska kunna bli så tighta vänner. Av den anledningen så kan jag förstå folk som kör den frasen.
Och ja, jag har använt den frasen en gång till min bästa tjejkompis vid den tidpunkten, och ja, jag menade det.
Jag behövde henne mer som en vän i längden istället för att riskera att misslyckas med ett förhållande.
Senast redigerad av Jokerswe 2014-01-16 kl. 14:25.
Det här har jag varit med om och min erfarenhet är att det är ett sätt att säga "jag är inte ett dugg attraherad av dig". Om man tycker om varandra är det bara att köra, går det sedan åt helvete så får man ju ta det men som du säger så blir det en konstig vänskap hur man än gör.
När man säger så har man ju oftast mer vänskapliga känslor för personen. Sedan kanske man skulle kunna tänka sig att knulla med denne, men man vill inte riskera vänskapen.
Det där om båda är "kära" men inte "vill förstöra vänskapen" är givetvis bullshit enligt mina böcker. Då är det någon part som tvivlar, men inte vill göra ett för abrupt slut. Eller helt enkelt vill ha respektive som reserv inför "sämre tider".
Fast ja, kanske inte yttrat just de orden, men ja, nog har jag "friendzonat" ett par som jag har dejtat. Man märker tidigt om det kommer att sluta i något seriöst, men man kan ändå ha roligt och trevligt ihop. Somliga har tagit det mindre bra (kvinnor av en viss läggning har väldigt svårt att förstå att inte alla män avgudar dem), andra så pass bra att jag är beredd att kalla dem för nära vänner (på riktigt).
Men det är något som måste ske tidigt i relationen. Om man har dejtat i typ ett halvår och plötsligt kläcker ur sig det, så är det ingen keeper, utan bara karaktärssvagt.
För dom flesta tjejer betyder det egentligen att "jag gillar dig också, men jag vill inte förlora dig för då har jag ingen att utnyttja och gråta ut på när bad boysen har varit elaka". Det är i alla fall enligt min defenition från när jag var en snäll kille med halvdåligt självförtroende.
Har använt det en gång.
Tog upp bekantskapen med en gammal vän som jag råkade springa på på en internetsida.
När vi umgicks i yngre år så hade jag tjej men en viss attraktion fanns. Så det rann ut i sanden. När jag sedan träffade min fru så isolerade hon mig från mina gamla vänner så vi tappade kontakten.
Hon hade hunnit med att skaffa barn o vi hittade på div kul saker.
Jag själv hade just startat ett nytt förhållande på distans o hade inte en tanke på mer än vänskap.
En dag berättade hon att hon hade varit sexfri under en längre tid o undrade om jag kunde ställa upp.
Jag var du faktiskt ärlig o förklarade att vänskap var allt jag kunde tänka mig.
Det roliga är att jag omedvetet fick kalla fötter. För efter den dagen slutade jag att svara henne på sms, msn o telefon.
Lite synd för jag uppskattade faktiskt henne fram till den dagen o då som vän.
Är än i dag tillsammans med mitt distansförhållande även om vi bor lite närmare nu när hon sitter i vår gemensamma soffa <3
Jag har använt det, men då har jag inte varit kär. Om man är kär så finns det väl ingen anledning att dumpa? Då finns det ju inte mycket att fundera på.
Som någon annan skrev här så behövde jag henne mer som vän ur ett längre perspektiv, än att pumpa och dumpa, som man kanske hade gjort med någon man inte kände lika väl. Vi tog ett break efter jag sagt det eftersom hon var väldigt kär i mig och behövde lite tid att bearbeta min 'diss'. Men idag hörs vi med jämna mellanrum och är väldigt goda vänner.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!