2014-02-06, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritskakan
Ingen som har hela eller riktiga namnet p "Mickan", riktigt st!

M*chaela.
Hr r hon i civila klder med sin syster (som r retuscherad)
http://bayimg.com/CahPLaaFJ
Citera
2014-02-06, 07:24
Medlem
ANG blljus.
Det som behvs r att OV gr en utbildning fr att kra i trngande fall. Blljusutbildning/Utryckningsfrarutbildning.
Samt att det fordon som skall nyttjas utrustas, registreras och besiktas som utryckningfordon.
Sedan skall detta godknnas av trafikverket om jag ej minns fel p den punkten.

Mnga OV vill ha denna utbildning fr att skrare kunna ta sig till plats dr kollegor tryckt verfall eller annat pgende vldbrott pgr.

Men detta kostar mycket pengar och fretagen vill d ej pkosta detta. Tyvrr.
Vore mkt bra om vi kunde ha den mjligheten.
Oavsett detta s r vi nd p plats fre polis, ambulans etc 9/10 fall. Konstigt och tragiskt nog r det s.
Citera
2014-02-06, 07:37
Medlem
Ang "fullgubben" som OV ville samtala med utanfr tget fr att gra en bttre bedmning av hans berusningsgrad.

Ser inget problem i detta som mnga andra hr gr.

De ville inte att mannen skulle ventyra skerheten pga hans berusningsgrad och ville att mannen skulle ta sig ut frn tget dr de kunde prata mer och bttre bedma hans bersuningsgrad. Se om han Vinglar, kroppsprk osv osv...
Detta vgrade mannen.
D antar jag att de gjorde bedmningen att han var fr berusad fr att vistas p omrdet och ville avlgsna honom s han kunde ta annat frdmedel.
Sedan mttes de av kraftigt fysiskt motstnd och vldsanvnding varp den ena OV fr ett slag i ansiktet.

Mannen verkade uppenbarligen stark och de kunde ej koppla ngot grepp. Ordningsvakten Ninos hade vid tillfllet bara jobbat mnader och var nog vldigt stressad i situationen och valde att han ville trycka ett "IL-anrop". (jttebra!) DVS en ljudsignal till Trygghetscentralen som betyder att patrullen skyndsamt vill ha stttning/ej verfallna. Han snde istllet ett verfallslarm som uppfattas mkt allvarligare av tryggc och andra patruller varp flera patruller samt polis tillkallades.
verfallslarmet r ox bra p det stt att radion konstant snder till tryggehetscentralen s de kan hra allt i bakgrunden och patrullen kan d ha hnderna fria o tryggc kan f en bedmning av lget p plats.
Citera
2014-02-06, 12:38
Medlem
Skulle va kul att veta mer om Marinas bakgrund, var hon har jobbat ihop sitt ego som inte verkar ha ngra grnser och absolut inte har ngon uppbackning i handling.
Hon e ju frn Borlnge, nn som har ngra roliga mten med denna gigant och klippa att bertta om?
Citera
2014-02-06, 12:54
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Det undrar jag ocks, om jag ngonsin stter p henne i tunnelbanan s kommer jag att pinka i en papperskorg eller liknande, bara fr att ta reda p det!
Jag skulle gra s dr lagom mycket motstnd s att det blir kroppskontakt.

Tyckte det var helt otroligt kul hur hon helt kavat gick fram till killen som flydde efter att ha misshandlat en person och bara "du r gripen" och tog honom under armen. Hon ndde honom inte ens till axeln! Jag kan tnka mig att nr han i sitt litet omtcknade tillstnd sg henne s tnkte "oj vilken kalaspingla!" och fljde glatt med - tills hennes kollegor tog ver och han fattade vad det handlade om, fr det r frst d han brjar protestera!
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Jag kanske har fel hr...Men jag tror inte ens att polisen fr verskrida hastighet eller rdlysen enligt lag utan att det r personligt omdme som gller? OV fr ej kra blljus d de inte r utbildade fr det helt enkelt.
Det hela r enkelt. Polisen fr vertrda trafikregler om "tjnsten anbefaller", givetvis ska det gras med omdme. Frenklat kan man beskriva det s att har polismannen en bra anledning att bryta mot trafikregler och det sedan hnder en olycka s r det upp till klagaren att visa att det borde varit uppenbart fr polismannen att en olycka skulle ske. Av frklarliga skl s hnder det nstan aldrig. Dremot har det hnt att poliser talats och dmts fr att ha brutit trafikregler men d har det varit fr att de inte haft en godtagbar anledning att gra det.
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
D tror du fel. De fr kra frbi rdljus om de har utryckning. Men hnder det en olycka faller det p polisfraren.
Du hr att ditt eget pstende lter ologiskt va? Hur skulle det se ut, vilken polis skulle vga bryta mot trafikreglerna om de skulle riskera att kunna bli av med jobbet och straffas om det nd skulle ske en olycka?
Citat:
Ursprungligen postat av OV-T-bana
ANG blljus.
Det som behvs r att OV gr en utbildning fr att kra i trngande fall. Blljusutbildning/Utryckningsfrarutbildning.
Samt att det fordon som skall nyttjas utrustas, registreras och besiktas som utryckningfordon.

Mnga OV vill ha denna utbildning fr att skrare kunna ta sig till plats dr kollegor tryckt verfall eller annat pgende vldbrott pgr.

Oavsett detta s r vi nd p plats fre polis, ambulans etc 9/10 fall. Konstigt och tragiskt nog r det s.
Det r Lnsstyrelsen som beviljar tillstnd till anvndning av blljus och jag tror inte att Lnsstyrelsen tycker att det r ngon bra ide. Det finns ett antal civila fordon i Stockholm som har blljus, dribland vissa bilar hos vissa budfirmor d de ibland kr organ och blod. Sedan givetvis privatgda ambulanser. Minns ej skert men tror att ett Bagarmossens djursjukhus relativt nyligen beviljades blljus ocks.
Citat:
Ursprungligen postat av LogMeIn
Skulle va kul att veta mer om Marinas bakgrund, var hon har jobbat ihop sitt ego som inte verkar ha ngra grnser och absolut inte har ngon uppbackning i handling.
Hon e ju frn Borlnge, nn som har ngra roliga mten med denna gigant och klippa att bertta om?
Marina, s fullstndigt underbar i senaste avsnittet! Jag tjt av skratt nr speakerrsten frkunnade "larmet gr och kollegorna rusar till undsttning" och pltsligt ser man Marina! Roliga var nr hon krde dit, luuuugnt och frsiktigt. Drefter promenerade hon till platsen medan hennes kollega sprang som en galning. Hennes stora insats i detta avsnitt var att putta undan ngra halvt berusade fjortonriga tjejer som ville kliva p bussen. Stort! Skulle tro att hon arbetat som frskolelrare, stderska eller butiksbitrde innan hon gjorde kometkarrir i Stockholm.
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
r det ngon som kan frklara hur hon kan f jobba kvar, och hur man kan acceptera att jobba ihop med henne?
Hon har ny kollega i varje avsnitt.
Citat:
Ursprungligen postat av okini2
Jag har en frga undrar om ngon kan svaret? Jo.. Om ordningsvakterna nu ska ha ungerfr samma befogenheter som polis nr det gller vid ingripande av brott osv, varfr har inte deras bilar sirener? Det skulle ju vara smidigare nr de ska ta sig frn en plats till en annan nr det r mycket trafik?. Sjlv tycker jag det r idiotiskt att det verhuvudtaget finns s jvla mycket ordningsvakter men om de nu ska g runt och gra polisens jobb kan de vl lika grna ha sirener p bilarna? Vet ngon varfr de inte har det? Eller fr ha det?
De anses inte ha det behovet. Tanken r att de utfr bevakning, inte utryckning. ven om de faktiskt gr det ocks. Tanken r att polisen ska vara de som rycker ut om ordningsvakterna inte klarar lget.
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Alla tjatar om Mickan - men r inte hon med lite rdbrunt hr och glasgon (mrka markerade bgar) p TryggC den finaste nd?
Tig och hda inte! Mickan r vr flashbacktjej!
Citat:
Ursprungligen postat av Twizz
Vissa personer som skulle komma undan med att g ut en svng. Istllet s blir dom anmlda fr vld mot tjnsteman. Vad blir det fr straff fr det?
Straffet fr vld mot tjnsteman brukar oftast landa p villkorlig dom och bter men det r vad som delas ut vid minimum av vld. Vid mer vld s kan det givetvis bli tid i fngelse. Ofta dms stkiga personer fr vld mot tjnsteman, hot mot tjnsteman och vldsamt motstnd.
Senast redigerad av flakmopedisten 2014-02-06 kl. 13:13.
Citera
2014-02-06, 12:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OV-T-bana
ANG blljus.

Det r drfr jag aldrig kan ta ordningsvakterna serist. Om de drevs att ETT statligt gt fretag skulle det vara mycket bra. Men vafan de r ju mnga olika privata fretag som egentligen ligger bakom den verksamheten. Och speciellt med tanke p hur mongo vakterna i krogarna beter sig tycker jag det r idiotiskt att man ska lta dessa vaktbolag g runt och leka poliser. Ordningsvakter behvs sklart eftersom det finns s f poliser men d borde det ju vara ntt statligt fretag som ger det.
Citera
2014-02-06, 13:05
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Det r drfr jag aldrig kan ta ordningsvakterna serist. Om de drevs att ETT statligt gt fretag skulle det vara mycket bra. Men vafan de r ju mnga olika privata fretag som egentligen ligger bakom den verksamheten. Och speciellt med tanke p hur mongo vakterna i krogarna beter sig tycker jag det r idiotiskt att man ska lta dessa vaktbolag g runt och leka poliser. Ordningsvakter behvs sklart eftersom det finns s f poliser men d borde det ju vara ntt statligt fretag som ger det.
Statliga monopol r sllan bra. Det var frr faktiskt s, det statliga bolaget hette Allmnna Bevakningsaktiebolaget, vardagligt frkortat ABAB. ven om ABAB inte var ensamma p marknaden s var de absolut strst. De sktte ven all bevakning inom Frsvarsmakten, Polisen, flygplatser, hamnar och allmnna kommunikationer som tex tunnelbanan. Resterna av ABAB r numera privatgt och heter Partena Security. Enda sttet att f se lite ABAB-vakter r att sl p en gammal Jnssonliganfilm!
Senast redigerad av flakmopedisten 2014-02-06 kl. 13:15.
Citera
2014-02-06, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Statliga monopol r sllan bra. Det var frr faktiskt s, det statliga bolaget hette Allmnna Bevakningsaktiebolaget, vardagligt frkortat ABAB. ven om ABAB inte var ensamma p marknaden s var de absolut strst. De sktte ven all bevakning inom Frsvarsmakten, Polisen, flygplatser, hamnar och allmnna kommunikationer som tex tunnelbanan. Resterna av ABAB r numera privatgt och heter Partena Security. Enda sttet att f se lite ABAB-vakter r att sl p en gammal Jnssonliganfilm!

Och det skulle vara bttre om det fortfarande var s. Man kan ju fan inte ha massa 'wannabe poliser' som r anstllda av en massa olika privata bolag. Tnk om det var likadant med polisen? Att poliserna jobbade fr 10 oilika privatgda fretag. Det skulle ju fan inte funka.
Citera
2014-02-06, 14:09
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Och det skulle vara bttre om det fortfarande var s. Man kan ju fan inte ha massa 'wannabe poliser' som r anstllda av en massa olika privata bolag. Tnk om det var likadant med polisen? Att poliserna jobbade fr 10 oilika privatgda fretag. Det skulle ju fan inte funka.
Det skulle nog vara samma andel "wannabepoliser" som nu ven om alla vore i ett statligt gt bolag. Och jo, man kan faktiskt ha massa privata vaktbolag, det funkar bra i vriga vrlden.

Du mste skilja p polis och ordningsvakters funktioner. Drfr kan du inte jmfra med poliser anstllda av massa olika fretag. Och alla ordningsvakter, oavsett bolag, jobbar under samma lagar och frordningar och genomgr samma utbildningar. Vad spelar det fr roll varifrn de fr sin ln?

Jag har svrt att se ngon frdel med ditt resonemang, du fr grna upplysa om varfr det skulle vara bttre? Eller r det bara en principiell frga fr dig?

Hittade en film som berr ABAB: http://www.youtube.com/watch?v=IHSkbOw9AS0
Senast redigerad av flakmopedisten 2014-02-06 kl. 14:15.
Citera
2014-02-06, 14:35
Bannlyst
Citat:
Det skulle nog vara samma andel "wannabepoliser" som nu ven om alla vore i ett statligt gt bolag. Och jo, man kan faktiskt ha massa privata vaktbolag, det funkar bra i vriga vrlden.

Du mste skilja p polis och ordningsvakters funktioner. Drfr kan du inte jmfra med poliser anstllda av massa olika fretag. Och alla ordningsvakter, oavsett bolag, jobbar under samma lagar och frordningar och genomgr samma utbildningar. Vad spelar det fr roll varifrn de fr sin ln?

Jag har svrt att se ngon frdel med ditt resonemang, du fr grna upplysa om varfr det skulle vara bttre? Eller r det bara en principiell frga fr dig?

Hittade en film som berr ABAB: http://www.youtube.com/watch?v=IHSkbOw9AS0

Jag tror allting skulle sktas mycket bttre om OV bedrevs av ett statligt gt fretag liksom ABAB. Jag tycker det r helt fel att saker som har med skerhet att gra ska drivas av privata fretag. Privata fretag tnker bara p vinst och skr ner p utgifter och kvalitet. Man ser ju p videon du lnkade att ordningsvakterna frn d sg mycket mer proffesionella ut n mongo vakterna som knallar omkring i tunnelbanan och p krogarna nufrtiden.
Citera
2014-02-06, 17:47
Medlem
Citat:
Jag tror allting skulle sktas mycket bttre om OV bedrevs av ett statligt gt fretag liksom ABAB. Jag tycker det r helt fel att saker som har med skerhet att gra ska drivas av privata fretag. Privata fretag tnker bara p vinst och skr ner p utgifter och kvalitet. Man ser ju p videon du lnkade att ordningsvakterna frn d sg mycket mer proffesionella ut n mongo vakterna som knallar omkring i tunnelbanan och p krogarna nufrtiden.

ABAB-vakterna var lika goda klsupare som dagens privatanstllda, vad gller branschens rtgg.
S det gr ingen skillnad p statligt och privat i det fallet.
Att bli anstlld av ABAB var vl i mnga fall en ren AMS-tgrd?
Citera
2014-02-06, 20:45
Medlem
Citat:
Du hr att ditt eget pstende lter ologiskt va? Hur skulle det se ut, vilken polis skulle vga bryta mot trafikreglerna om de skulle riskera att kunna bli av med jobbet och straffas om det nd skulle ske en olycka?

Ja, det finns ju ingen sida fr polisen som bekrftar detta.

Oh wait: hr har du lnk!
polisen

Citat:
Ursprungligen postat av polisen.se
Under utryckning ska polisen iaktta strsta frsiktighet. Att kra fort och bryta mot olika trafikregler kan innebra en kad trafikfara och r drmed ett stort ansvar fr de poliser som kr. Gr sig polisen skyldig till en trafikolycka kan de bli anmlda och fllda fr hndelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in