2014-02-09, 21:03
Medlem
En syrlig äppelsorbet är ju bland det godaste som finns. Har svårt att tänka mig att det finns folk som inte uppskattar en sådan skapelse.

Det stora problemet är ju att det inte går att få tag i vettig sorbet någonstans (förutom i vissa cafeer/glasskiosker).

VARFÖR är det såhär?

Sia säljer ju ett fåtal sorbeter (tycker de är värdelösa, för kompakta och dålig smak). Men varför ser man inget annat utöver dessa? Kan inte förstå.

Sprang förbi en Whole foods i London för ett tag sedan och fann en ruskigt god äppelsorbet på glasflaska. Mer sånt i Sverige!
Citera
2014-02-09, 21:09
Medlem
Strychnos avatar
Det behövs inget mer frukttrams, Det finns gott om äckliga fruktgrejjer i butikerna redan.
Citera
2014-02-09, 21:11
Medlem
utanws avatar
Sorbet på glassstånd är ätliga men det jag köpt i burkar har aldrig varit någon vidare hit. Smälter alldeles för snabbt och får kristaller så det blir nästintill oätligt.
Citera
2014-02-09, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Det behövs inget mer frukttrams, Det finns gott om äckliga fruktgrejjer i butikerna redan.

Ja men håll dig till dina sourcream and onion-chips då så står vi livsnjutare för det goda istället!
Citera
Medlem
Smuldegarns avatar
Håller med! Har käkat någon riktigt bra hemgjord citronsorbet men utöver det så finns det ingen riktigt bra.

Sorbet på glasflaska? Låter mer som en slush? :P
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utanw
Sorbet på glassstånd är ätliga men det jag köpt i burkar har aldrig varit någon vidare hit. Smälter alldeles för snabbt och får kristaller så det blir nästintill oätligt.

Ja precis. Då håller du med om att det inte finns ett vettigt utbud av sorbeter?

Varför är det så tror du?
Citera
2014-02-09, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smuldegarn
Håller med! Har käkat någon riktigt bra hemgjord citronsorbet men utöver det så finns det ingen riktigt bra.

Sorbet på glasflaska? Låter mer som en slush? :P

Njae, tänk dig en större flaska i stil med gammeldags mjölkflaska.

edit:
Typ såhär!
http://www.dellanegra.com/images/melaverde.jpg
Senast redigerad av Tradgardsmastaren 2014-02-09 kl. 21:26.
Citera
2014-02-09, 21:48
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradgardsmastaren

Det stora problemet är ju att det inte går att få tag i vettig sorbet någonstans (förutom i vissa cafeer/glasskiosker).
Finns ju som sagt relativt ofta god sorbet i diverse glasskiosker/caféer. Personligen tycker jag att detta räcker bra. Sorbet är gott men inte så gott att jag nödvändigtvis måste köpa det i butik och äta hemma. Precis som du är inne på så brukar de varianter som säljs i frysdisk på mataffären inte vara något vidare. Nej jag låter hellre Sorbet vara något som jag njuter av "ute på stan", och jag tror att de flesta håller med mig.
Citera
2014-02-09, 22:29
Medlem
utanws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradgardsmastaren
Ja precis. Då håller du med om att det inte finns ett vettigt utbud av sorbeter?

Varför är det så tror du?

Det håller jag med om. Föredrar hemmagjord eller italiensk.
Jag tror att vi svenskar tänker att när vi är sugna på glass vill vi ha riktig glass och inte fruktbaserad. Smakat några som är blandad glass och sorbet och det är ganska vidrigt faktiskt.
Citera
2014-02-10, 23:22
Medlem
Gingyrs avatar
Tycker inte att det är jämförbart. Mjölk och grädde förändrar smaker helt och hållet.
Antagligen har den sorbet du köpt stått väldigt länge eller så har temperatur förändrats för mycket hit och dit där den förvarats.
På ett konditori där den görs är nog mitt bästa tips. Tyvärr så görs mycket på mixer och marknadsförs sedan som egengjord. Fråga hur de gör den, då förstår du nog om den görs på färdig pulvermix eller inte
Citera
2014-06-14, 15:33
Medlem
Om ni nu är sugna på riktigt fin glass eller sorbet så rekommenderar jag Götlunda Glass. Har fabriksförsäljning i en liten ny mellan Arboga och Örebro. Annars finns det att köpa på en del mataffärer och caféer i städerna runt om Götlunda. Något jag rekommenderar starkt att ni provar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in