2014-02-12, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om jag tolkar 2 § rätt så, om försvaret väntar tills i morgon med att överklaga och åklagaren tar tillbaka sin överklagan, vinner tingsrättsdomen laga kraft.
Nästan rätt eftersom även målsäganden överklagat men den ännu större frågan är varför vare sig åklagaren eller KJ skulle göra så?
Anslutningsöverklaganden används i princip bara av åklagarna för att slippa en rättegång i hovrätten
Ex. person åtalas för mordförsök men döms för grov misshandel. Personen överklagar och vill bli helt friad. Åklagaren accepterade med viss tvekan domen så hen överklagar inte inom tre veckor. Personen skall dock inte få en gratis resa i hovrätten utan risker så åklagaren anslutningsöverklagar. Personen som fick 1,5 år för grov misshandel riskerar nu 4-6 år för mordförsök. Personen tar inte risken utan återkallar. Åklagarens anslutningsöverklagande förfaller. Tingsrättens dom gäller.
Citera
2014-02-12, 21:48
Medlem
Även Olsson överklagar, begär frikännande för KJ
Citera
2014-02-12, 21:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
En betalnyhet, jag kan bara visa framsidan: http://nsd.se/
Citera
2014-02-12, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein

Olsson verkar ha haft is i magen. Var läste du det?
Citera
2014-02-12, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Olsson verkar ha haft is i magen. Var läste du det?
NSD.se
Citera
2014-02-12, 22:01
Medlem
Citat:

Tycker det känns bra på något sätt. Nu måste HR gå igenom ärendet ordentligt, från grunden. Förhoppningsvis uträtas flera frågetecken - för dom finns utan tvekan.
Citera
2014-02-12, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tycker det känns bra på något sätt. Nu måste HR gå igenom ärendet ordentligt, från grunden. Förhoppningsvis uträtas flera frågetecken - för dom finns utan tvekan.
Eftersom hovrätten spelar upp inspelningen från tingsrätten så är jag lite nyfiken på hur du menar att frågetecknen skall uträtas...
Citera
2014-02-12, 22:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Eftersom hovrätten spelar upp inspelningen från tingsrätten så är jag lite nyfiken på hur du menar att frågetecknen skall uträtas...
Det kan tillkomma bevis, inklusive vittnen, med frågeteckensuträtare i bagaget.
Citera
2014-02-12, 22:30
Medlem
Citat:
Tack för upplysningen Quarrel och Vierstein. Ja Remark, alltför många viktiga frågor återstår fortfarande i detta rättsfall;
När?
Var?
Hur?
Vem?
Det föreligger rimligt tvivel, och möjlig alternativ motiverad gärningsman.
Mycket bra att försvaret överklagat.

Citera
2014-02-12, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg

Fler öron lyssnar och tolkar både innehåll, frågor och svar. Möjligen på ett annat sätt. Och förhoppningsvis tas någon expert på funktionsnedsättningen Asperger in för att ge sin syn på frågor och svar. Vet inte om det är möjligt, men det tror jag skulle behövas.
Citera
2014-02-12, 22:37
Medlem
Åklagare Anna Bergström skriver i sin överklagan att de kommer att framföra ny bevisning vid en eventuell överklagan från den morddömde 22-åringen.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...rtikel=5783110
Citera
2014-02-12, 22:47
Medlem
Moltisantis avatar
Synd att TO inte lyckats övertala KJ om att komma med en vållande/dråp/medgärningsman historia... Hade kunnat bli en riktig rysare, även om det förmodligen inte gjort någon större skillnad, iaf inte i skuldfrågan. Nu blir inga frågor besvarade, cirkelresonemangen på flashback fortsätter och KJ kan se framemot en hårdare påföljd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in