• 1
  • 2
2014-02-16, 21:17
Medlem
En dag (när jag var 15) fick vi fylla i ett papper från Staten. Läraren sa att det var anonymt, men eftersom man lämnade tillbaka papprena högst upp på en bunt, så var det inte så svårt för lärarn att få reda på vem som skrev vilket papper. Dvs 15-åringar fattar också att om var och en får ett spelkort och ska hålla sitt kort hemligt från läraren, men måste lägga den i en bunt (man får inte blanda papprena) så är det inte svårt för lärarn att veta vems kort är vems.

När jag var 15 hade jag inget att dölja gällande cannabis, men om jag hade haft det så skulle jag svarat "nej" på om jag gjort nått så kriminellt som att röka gräs. Man vet ju inte hur bra anynomiseringsprocessen är när man väl lagt pennan till pappret - kanske tar läraren en halvtimme senare pappret och skriver ens namn på den. Eller går det jag beskrev tidigare: noterar i vilken ordning eleverna lämnar tillbaka pappret.

Om jag hade levt i säg Portugal (eller i princip vilket annat europeiskt land som helst) så hade jag kunnat svara "JA" på att jag rökt cannabis utan att lärarn/föräldrarna lyfter mer än ETT ögonbryn, men i Sverige... NEJ.

Andra gånger jag blev tillfrågad var när jag skulle göra lumpen. Satt framför en dator och svarade på frågor under kanske 1 timma. Jag visste vid det laget att mitt svar hamnar i Sveriges officiella statistik, och jag tänkte inte förvränga denna statistik åt det håll politikerna (och anti-knarklobbyn) vill se; så jag svarade JA på att jag rökt cannabis.
Jag ville gå lumpen (jag var ung och dum), men trots att jag presterade bra på alla prov och insisterade att jag vill göra lumpen, så blev jag utkastad eftersom jag inte lyder tillräckligt bra om jag testat knarkotika mer än 5 gånger.

Min poäng är att statistiken i Sverige ljuger. Se på anonymiseringsprocessen så ser ni varför. Gör anonyma test istället (VERKLIGEN ANONYMA, inte nån snubbe som säger åt cannabisrökare att de är anonyma inför honom).

Andra storyn på hur man teoretiskt kan bli "hackad" (och få ens identitet avslöjad) pga den dåligt designade anonymiseringsprocessen?
Citera
2014-02-16, 21:31
Medlem
När vi fick göra ett sånt test i skolan så skrev alla som höll på med droger nej på pappret.
Vi satt i ett vanligt klassrum, och vi tjuvkikade på varandras papper. Anonymt...
Citera
2014-02-16, 21:33
Medlem
klybans avatar
Lustigt att jag just diskuterade detta i en annan tråd här.

Det som kom upp, var att vi hade ca12% i livstidsprevalens för 10år sedan.
Och nu är livstidsprevalensen uppe på 21,%.
Denna "person", menar på att vi inte har så många som rökte/röker cannabis.
Dock får jag aldrig svar på vart han tror uppgången skett.

När vi gick i skolan, så var det i princip bara nej på denna fråga.
Fast än det var inte sant, ett flertal svarade NEJ fast än svaret var JA.
Även när man diskuterar detta här och på andra ställen, så är det faktiskt så att många säger att dom svarat NEJ, fast än svaret är JA.

Kan vara nått som man kallar Breadley effekten, där man tenderar svara ett PK-svar.
Fast det är felaktigt, antar det är någon psykologi bakom detta.
Citera
2014-02-16, 21:49
Medlem
Oppresseds avatar
När jag fick samma papper framför mig i skolan fyllde jag i att jag rökte heroin och stal minst fem bilar i veckan. Jag vet att minst sju till tio andra gjorde exakt samma sak. Jävla trams att tro att en femtonåring är ärlig när denne fyller i ett anonymt formulär från staten som dessutom gjorde att man slutade ca 30 minuter senare än man skulle gjort annars.
Citera
2014-02-16, 22:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oppressed
När jag fick samma papper framför mig i skolan fyllde jag i att jag rökte heroin och stal minst fem bilar i veckan. Jag vet att minst sju till tio andra gjorde exakt samma sak. Jävla trams att tro att en femtonåring är ärlig när denne fyller i ett anonymt formulär från staten som dessutom gjorde att man slutade ca 30 minuter senare än man skulle gjort annars.
Hade ni inte överdrivit, och varit ett gäng.
Så hade man antagligen ringt polisen och kolla er.
Det har hänt förr.

Dock när jag letade efter det innan idag, så hittade jag inte det jag sökte.
Men var någon skola detta skedde.
Citera
2014-02-16, 23:16
Medlem
Docklands avatar
Nästan alla jag känner har rökt på någon gång.
Citera
2014-02-16, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudensanus
En dag (när jag var 15) fick vi fylla i ett papper från Staten. Läraren sa att det var anonymt, men eftersom man lämnade tillbaka papprena högst upp på en bunt, så var det inte så svårt för lärarn att få reda på vem som skrev vilket papper. Dvs 15-åringar fattar också att om var och en får ett spelkort och ska hålla sitt kort hemligt från läraren, men måste lägga den i en bunt (man får inte blanda papprena) så är det inte svårt för lärarn att veta vems kort är vems.

När jag var 15 hade jag inget att dölja gällande cannabis, men om jag hade haft det så skulle jag svarat "nej" på om jag gjort nått så kriminellt som att röka gräs. Man vet ju inte hur bra anynomiseringsprocessen är när man väl lagt pennan till pappret - kanske tar läraren en halvtimme senare pappret och skriver ens namn på den. Eller går det jag beskrev tidigare: noterar i vilken ordning eleverna lämnar tillbaka pappret.

Om jag hade levt i säg Portugal (eller i princip vilket annat europeiskt land som helst) så hade jag kunnat svara "JA" på att jag rökt cannabis utan att lärarn/föräldrarna lyfter mer än ETT ögonbryn, men i Sverige... NEJ.

Andra gånger jag blev tillfrågad var när jag skulle göra lumpen. Satt framför en dator och svarade på frågor under kanske 1 timma. Jag visste vid det laget att mitt svar hamnar i Sveriges officiella statistik, och jag tänkte inte förvränga denna statistik åt det håll politikerna (och anti-knarklobbyn) vill se; så jag svarade JA på att jag rökt cannabis.
Jag ville gå lumpen (jag var ung och dum), men trots att jag presterade bra på alla prov och insisterade att jag vill göra lumpen, så blev jag utkastad eftersom jag inte lyder tillräckligt bra om jag testat knarkotika mer än 5 gånger.

Min poäng är att statistiken i Sverige ljuger. Se på anonymiseringsprocessen så ser ni varför. Gör anonyma test istället (VERKLIGEN ANONYMA, inte nån snubbe som säger åt cannabisrökare att de är anonyma inför honom).

Andra storyn på hur man teoretiskt kan bli "hackad" (och få ens identitet avslöjad) pga den dåligt designade anonymiseringsprocessen?

Anonyma test anses inte i verkligheten som godkända, dock är de på flashback ganska legitima av ej uppenbara själ. Tja, för att man inte talar med den vederbörande i frågan, möjligen. Men för att komma till poängen, att göra en helt oberoende sådan undersökning är alltså helt omöjlig, om inte man låter en kommun legalisera först, så man därmed kan dra statistiken därifrån.

Sen bör man ju dra statistiken lite längre, då det finns andra premisser som kan förändra och därmed göra statistiken ogiltlig, men oavsett är det en smula intressant om någon på flashback anser att de har möjligheten att göra en oberoende undersökning på hur många som faktiskt röker.
Citera
2014-02-16, 23:51
Bannlyst
Hela klassen förrutom 2 kristna brudar och 1 kristen kille skröt högljutt om vad vi hade fyllt i.. den ena va värre än den andra.

12 år sedan nu.
Citera
2014-02-17, 00:37
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Hade ni inte överdrivit, och varit ett gäng.
Så hade man antagligen ringt polisen och kolla er.
Det har hänt förr.

Dock när jag letade efter det innan idag, så hittade jag inte det jag sökte.
Men var någon skola detta skedde.

En på min skola fick 10 spänn av en kompis för att skriva att han tagit amfetamin. Sen fick han gå till navet och pissa ett tag
Citera
2014-02-17, 02:21
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
En på min skola fick 10 spänn av en kompis för att skriva att han tagit amfetamin. Sen fick han gå till navet och pissa ett tag
Du vet att folk på riktigt, tror alla svarar sanningsenligt på dessa enkäter.
Kan tillägga dessa alltid är emot droger.

Och ditt exempel och andra, är självförklarande varför man ska ha en självbevarelsedrift.
Och pga detta så kan vi inte lita på drogstatistik bland unga.
Citera
2014-02-17, 02:48
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du vet att folk på riktigt, tror alla svarar sanningsenligt på dessa enkäter.
Kan tillägga dessa alltid är emot droger.

Och ditt exempel och andra, är självförklarande varför man ska ha en självbevarelsedrift.
Och pga detta så kan vi inte lita på drogstatistik bland unga.

Det är synd att de inte kan få till lite sekretess på det för både folk som tror på avkriminalisering och folk som tror på förbud vill ju rimligen minska drogbruket hos ungdomar särskilt vad gäller tyngre droger. Oavsett vilken åsikt man har annars så borde ju vilja ha korrekt statistik.

Nu kommer det ju inte hända på väldigt länge men säg cannabis legaliserades imorgon och att de till våren skickar ut de här enkäterna. Då skulle många fler svara ärligt och % som provat cannabis skjuter i höjden.

Kan se rubriken i aftonbladet:
500% MER BARN KNARKAR SEN LAGÄNDRING!
Expressen:
KNARKEPEDIMI I SVENSKA SKOLOR!
Debattartiklarna väller in "Den årliga undersökningen har gjorts sedan 1987 och är därför 100% förlitlig och skall tas för sanning" och KD vinner valet 2014

Edit: Vill avsluta me xxxxx xxxxsson blir stadsminister men kommer inte ihåg vad snubben heter. Ni vet han som skrivit all svensk "forskning" om hasch etc. Någon?
Senast redigerad av Drinkycrow 2014-02-17 kl. 02:51.
Citera
2014-02-17, 03:06
Medlem
klybans avatar
Finner det sjukt, att dessa anonyma enkäter.
Att de ibland inte är anonyma.
Det är en extrem inskränkning på din personliga integritet, eller vad man nu kallar det i dessa fall.

En gång fick jag en undersökning skickad till mig, var då inte en sådan här undersökning.
Där stod det att den var anonym, men stod ett nummer uppe i ena hörnet.
Vilket gjorde jag inte svarade på undersökningen.
Tog ett gäng veckor, så kom en samma undersökning och sa jag inte hade skickat in någon än.
Jag vet inte, kanske undersökningen var anonym, men jag fick inte detta intrycket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in