Citat:
Ursprungligen postat av
Sainsburys
Wikipedia är en organisation, alla som skriver artiklar där är personer som du och jag. Det finns ingen på Wikipedia som får lön. Däremot har dom kostnader varje månad, som serverhyra. Att hyra servrar runt om i världen som kan hantera all miljontals trafik varje månad kostar pengar.
Det enda sättet för dom att kunna betala för deras servrar som dom hyr och allt annat är genom donationer.
Slutar folk att ge dom donationer så kan du hälsa hem till Wikipedia, då har du inte Wikipedia kvar nästa gång du behöver sidan för ett skolarbete eller liknande.
Nja, nog får de som sitter i styrelsen nog ganska feta arvoden.
https://wikimediafoundation.org/wiki...nd_contractors Skulle inte dessa personer få någon lön menar du?
Wikipedia hemsida som drivs äga av Wikipediastiftelsen. Det är en stiftelse i USA och hur det fungerar där vet jag inte. Men delvis hänger ju framgången på wikipedia på att det är icke-vinstdrivande. Många skribenter hade nog inte skrivet så mycket som de har gjort om de hade vetat att några feta kapitalister sitter och tjänar pengar på deras gratisarbete. Utan det ideella gratisabetet så hade inte wikipedia varit en framgång heller. Det är en ganska enkel psykologisk logik.
Något jag skulle önska är att sökmotorer som google skulle vara drivna i stiftelseform istället med bättre insyn och med större integritet åt användarna än att lita på deras ord som "Don't be evil".
Wikipedia är jag skeptisk mot ganska ofta när det gäller information, men jag tycker att sidan endå är en fantastisk idé även om den har flera brister som är inbyggda i konceptet.