Flashback bygger pepparkakshus!
2014-03-08, 14:42
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Många diametralt motsatta åsikter om MAs personlighet och mycket skitsnack hit och dit.

Vissa som påstår sig ha jobbat för F12 klagar över "obetald övertid".
Jag kan en del om krogbranschen och om man som anställd (speciellt i köket) agerar som en primadonna, gnäller om övertid och ob-tillägg och drar in facket om man inte får sin vilja fram, så har man ingenting i ett restaurangkök att göra. Speciellt inte hos en finkrog. Vill du jobba där så kör man stenhårda pass - ibland mycket långa - utan att blinka. Det är en del av jobbet. Kompensationen uteblir definitivt inte om man arbetar hårt och har rätt attityd i ett bättre kök.
Men vill man gå hem prick efter 8 tim eller få övertidsbetalning så passar kanske köket i en kommunal personalmatsal bättre.

OnT: Sammantaget så läser jag situationen med MA som att hans verksamhet på Grill dras med ett hotproblem sedan flera år tillbaka. Han samarbetar säkert med polisen och jag tror verkligen inte att han utpressas personligen. Vad hotet består av och vem som ligger bakom det är ju okänt. De misslyckade mordbränderna kan betyda att gm är inkompetenta småskitar men det kan även vara planerade "markeringar" av tunga välorganiserade gangsters - vi kan bränna ned din krog om vi vill. Nobbad "beskyddarverksamhet" kan möjligen vara bakgrunden. Men F12/Stureplansgruppen/etc. kan hantera sånt och det är inte längre någon kassako för smågangstas. Det är inte helt uteslutet att det faktiskt rör sig om konkurrens - Grill är en money machine som andra vill åt.
Du är ju inte så lite skev när du tycker att krögaren inte ska behöva hålla sig till kollektivavtalen. Finns en anledning att de finns, dvs att inte arbetsgivaren ska kunna bedriva rovdrift på personalen och på dennes bekostnad berika sig själv. Förstår du inte det är du en sorglig människa.
Citera
2014-03-08, 17:18
Medlem
Krapulants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Du spar inte på krutet,har du som person sett att MA gjort en tvivelaktig affär?
Nej det har jag inte. Men jag har inte sett honom göra någon invändningsfri affär heller vad det nu skulle bevisa.

Citat:
Vet du och kan bevisa att "Det händer inte Mattias Dahlgren, inte PG Nilssons krogar, inte Vimal Kovacs klubbar, inte Pelle Lydmar, inte Familjen Ahlbom Restauranger etc. etc."
Det vet väl ingen, bara de själva. Men jag kan slå vad om hur mycket som helst att de inte gör det. Det funkar inte så normalt sett. Inte när krogarna är bankfinansierade och har svenska ägare. De är lika oantastliga som vilka näringsidkare som helst.

Citat:
Att han (MA) inte smakar alkohol är vida känt även utanför restauarang sfären,han skickar sina anställda sommelierer/hovmästare som han avlönar.
Vad har MAs sommelierer med det här att göra?

Citat:
Är ärlig nog och berättar att hans smakkombinationer stannar i köket och att han aldrig ger sig innan han är 100 %nöjd,efter det får hans anställda ordna med dryck i matsal på respektive restaurang.
Begriper inte vad du pratar om.

Citat:
Vet du tex. varför Fam Ahlbom ändrat lokaler,inriktning och behållt vissa delar och sålt andra vidare?
Dahlgren, Nilsson, Lydmar har också köpt och sålt ställen genom åren. Det är inte något konstigt med det och bevisar naturligtvis ingenting. Det brukar bero på att man vill tjäna så mycket pengar som möjligt.
Citera
2014-03-08, 17:30
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernter
Du är ju inte så lite skev när du tycker att krögaren inte ska behöva hålla sig till kollektivavtalen. Finns en anledning att de finns, dvs att inte arbetsgivaren ska kunna bedriva rovdrift på personalen och på dennes bekostnad berika sig själv. Förstår du inte det är du en sorglig människa.
Du kan ju fråga våra välbetalda och eftertraktade "stjärnkockar" hur de arbetade sig upp i karriären.
De gjorde sig oumbärliga och såg till att sina egna arbetsgivare och branschkollegor visste om det.
Ska man göra karriär så måste man kunna visa att man är ansvarsfull, hårt arbetande och självgående.
Hur ska man annars kunna ta ansvar för andra om man själv ser sig själv som svag?
Citera
2014-03-08, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Du kan ju fråga våra välbetalda och eftertraktade "stjärnkockar" hur de arbetade sig upp i karriären.
De gjorde sig oumbärliga och såg till att sina egna arbetsgivare och branschkollegor visste om det.
Ska man göra karriär så måste man kunna visa att man är ansvarsfull, hårt arbetande och självgående.
Hur ska man annars kunna ta ansvar för andra om man själv ser sig själv som svag?

Ingenting av det du säger utgör ju några hållbara argument för att man ska jobba gratis. Jag jobbar inte gratis och det tycker jag inte att någon annan ska göra heller.

Är det förresten bara krogpersonal som ska tvingas arbeta övertid utan ersättning, eller tänker du dig att denna princip ska gälla på alla arbetsplatser?

"Ser sig själv som svag?" Om det är någon som är svag så är det snarare den person som låter sig rövknullas hur som helst av giriga arbetsgivare. Starka personer står upp för sin rätt och kanske (vilket onekligen vore långt mer betryggande än om det skulle ligga organiserad brottslighet bakom) är det just detta någon har gjort här.

What goes around comes around, som man brukar säga...
Citera
2014-03-08, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Ingenting av det du säger utgör ju några hållbara argument för att man ska jobba gratis. Jag jobbar inte gratis och det tycker jag inte att någon annan ska göra heller.

Är det förresten bara krogpersonal som ska tvingas arbeta övertid utan ersättning, eller tänker du dig att denna princip ska gälla på alla arbetsplatser?

"Ser sig själv som svag?" Om det är någon som är svag så är det snarare den person som låter sig rövknullas hur som helst av giriga arbetsgivare. Starka personer står upp för sin rätt och kanske (vilket onekligen vore långt mer betryggande än om det skulle ligga organiserad brottslighet bakom) är det just detta någon har gjort här.

Vem har pratat om att jobba gratis. Den som gapar mest om sina rättigheter enligt kollektivavtal på en arbetsplats där det handlar om att kavla upp ärmarna kommer inte särskilt långt här i livet. Och hur du definierar svag förändrar inte verkligheten, vill man lyckas visar man framfötterna. Men du kanske tycker att titeln som skyddsombud är det mest åtråvärda man kan uppnå.

Hur som helst har er diskussion väldigt litet med brandattentatet att göra. Förlegade LO-dogmer hör hemma i Politikforumet.
Citera
2014-03-08, 19:34
Medlem
Rompers avatar
Vad har MAs sommelierer med det här att göra?

Begriper inte vad du pratar om.

.[/quote]

Nej du begriper ingenting
Citera
2014-03-08, 20:20
Medlem
YakiDas avatar
Lite siffror på F12 gruppen, omsatte 311 miljoner 2012

Resultaträkning (TKR) 2012-12 2011-12 2010-12 2009-12
Nettoomsättning 311 742 300 367 237 064 210 867

http://www.solidinfo.se/foretag/f12-...konomi/koncern

Krogar inom koncernen

Kungsholmen & Pontonen AB
F12 Grill
Miss Voon
Restaurang Brunnsgränd
Oxtorgsgatan Restaurangen
Restaurang Fredsgatan
F12 Gruppen
Mejan
Restaurang Fyran
Melker Andersson AB
Citera
2014-03-08, 21:51
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso

Jag säger inte att man måste eller ska arbeta gratis. Det handlar om vilka ambitioner man har.
Man kan vara nöjd med sitt liv och jobb och sköter arbetsuppgifter och arbetstider och ska ha skälig lön och arbetsvillkor. Vill man däremot göra karriär och ser och vill ta nya möjligheter så ger man sitt bästa och lite till. Självklart är det frivilligt.
En egenföretagare mad visioner kräver inte "avtalsenlig" lön och låser efter åtta arbetstimmar lika lite som en elitidrottare tränar lite lagom - tror man på sig själv och har mål så kör man.
Min erfarenhet är att en väl vald uppoffring ger mångdubbelt tillbaks så småningom.

Själv tar jag det ganska piano med arbetet men så har jag inga närliggande planer på en resa mot nya djärva mål (och en stor påse pengar) för tillfället.
Citera
2014-03-09, 00:34
Medlem
larvenfs avatar
Tidigare även Villa Godthem, dock har jag aldrig uppfattat att krogen var registrerad inom koncernen utan var någon annan typ av deal.
Citat:
Ursprungligen postat av YakiDa
Citera
2014-03-09, 09:13
Medlem
Krapulants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larvenf
Tidigare även Villa Godthem, dock har jag aldrig uppfattat att krogen var registrerad inom koncernen utan var någon annan typ av deal.
Godthem ägs av ärkefjanten Per Taube samt "ett gäng" med 21 företagsledare och entreprenörer, däribland Björn Ulveaus, Anders Wall och Claes Dinkelspiel som gått in med 25 miljoner kronor till renoveringen av Villa Godthem (). Dessa "kändiskrögare" anlitade MA men han hoppade av ganska omgående, antagligen eftersom han snabbt insåg vad Per Taube var för en idiot. Sedan tog syrianen Guven över.

http://www.dn.se/pa-stan/ata-ute/kan...djurgardskrog/
Citera
2014-03-09, 10:12
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Godthem ägs av ärkefjanten Per Taube samt "ett gäng" med 21 företagsledare och entreprenörer, däribland Björn Ulveaus, Anders Wall och Claes Dinkelspiel som gått in med 25 miljoner kronor till renoveringen av Villa Godthem (). Dessa "kändiskrögare" anlitade MA men han hoppade av ganska omgående, antagligen eftersom han snabbt insåg vad Per Taube var för en idiot. Sedan tog syrianen Guven över.

http://www.dn.se/pa-stan/ata-ute/kan...djurgardskrog/

"hoppade av ganska omgående"

http://www.whiteguide.se/nyheter/mel...-villa-godthem

Du vet allt,du har sett allt men du har aldrig jobbat åt/med Melker
Citera
2014-03-09, 10:36
Medlem
Krapulants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
"hoppade av ganska omgående"

http://www.whiteguide.se/nyheter/mel...-villa-godthem

Du vet allt,du har sett allt men du har aldrig jobbat åt/med Melker
Vad menar du? MA hoppade av ganska omgående. Han slutade driva Godthem efter typ ett år men hade aldrig ägt krogen eller suttit på hyreskontraktet. Det är liksom ingenting som förändras av om jag har eller inte har jobbat åt MA. Du verkar faktiskt helt körd i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in