Citat:
Ursprungligen postat av
Denom
Nu skummade jag lite snabbt men ska absolut lusläsa imorgon då jag har mer tid. Men jag hittade:
"If I am the only thing that exists, and the Universe is My Oyster served on a figmental half-shell, then why cannot I be surrounded by beautiful houris who do nothing but peel me half-naked grapes (or peel me grapes, half-naked, better yet) at a whim?"
Där är vi återigen tillbaka i textförfattaren uppfattning av verkligheten. Han kan inte för sitt liv se hur han någonsin skulle kunna hamna i ett hav av kvinnor som matar honom med druvor. För han har aldrig lärt sig något annat.
Han sätter begränsningen i sina tankar. Det är här jag drar parallellen till law of attraction som har blivit så otroligt populärt på sistone. (Det du tänker, vibrerar osv manifesteras till en verklighet). Du skapar verkligheten genom dina tankar. Det är en naturlag (enligt de som tror på den teorin).
Och om DU skapar din egen verklighet så måste det förr eller senare "interfera" med MIN verklighet. Och det går ju inte riktigt. Ponera att vi båda manifesterar samma V75-vinst tillräckligt hårt tex. Vem vinner?
Och då är vi i solipsism-land igen.