• 1
  • 2
  • 11
  • 51
  • 101
2004-07-05, 22:33
Medlem
Vraxoins avatar
Vad tror ni om solipsism? Denna filosofi, som sägs vara omöjlig att motbevisa, går i korthet ut på denna tanke: hur vet du att du inte är ensam? Hur vet du att det finns någon extern verklighet över huvud taget, någonting utanför dig själv? Tänk om endast du finns, och allting annat är endast en produkt av din fantasi, en dröm, om du så vill? Kan man endast vara säker på sin egen existens?

Naturligtvis låter denna 'teori' helt absurd, vilket den är. Samtidigt är den så gott som omöjlig att motbevisa. Du tänker kanske, jag mottar ju intryck hela tiden från den yttre världen? Intryck, visst, men kan du vara säker på att de kommer utifrån, inte inifrån dig själv?

En absurd tanke, men en tanke som måste ha slagit många, eftersom den är så basic, så att säga. Fast det är klart, om solipsismen är sann, finns ju endast jag
Citera
2004-07-05, 23:41
Bannlyst
Hmm. Jag orkar inte argumentera om det här med nån som inte ens finnns...

/skallen - solipsist
Citera
2004-07-06, 02:27
Medlem
nebutsdutss avatar
Om detta är sant så har jag skrivit alla inlägg på internet som finns i världen.
Citera
2004-07-06, 02:40
Medlem
MooGyMaNs avatar
Citat:
Tänk om endast du finns, och allting annat är endast en produkt av din fantasi,
Vad skulle i såfall denna fantasi produceras av? vi fantiserar ju utifrån saker vi upplever med våra sinnen. Eller hur? om inget annnat existerade så hade vi aldrig kunna samla in grundläggande stoff för att kunna börja producera denna stora fantasi...
Citera
2004-07-06, 09:27
Medlem
Jaggers avatar
Ja fantasin är ju inte kapabel att skapa nya saker, bara varianter på vad den redan upplevt. Men ur solipsistisk synvinkel är ju det här ett lätt överkomligt problem. Att fantasin inte kan skapa nya saker sägs ju av folk i den här världen, folk som inte existerar utan enbart är en produkt av mitt psyke.

Hur ska vi överargumentera solipsisten? Tänk till lite, tillsammans kan vi göra det.
Citera
2004-07-06, 12:01
Medlem
Snaggletooths avatar
Hur kan man då vara säker på att det är man själv som är den "verkliga" individen och att man själv inte enbart är en skapelse av någon annans psyke?
Bara för att ditt eget psyke skapar tillvaron runt omkring dig så är det ju ändå fullt möjligt att du enbart är någon annans "fantasivarelse" och enbart påverkar din omgivning på dennes villkor.

Övermaktstro?!
Citera
2004-07-06, 13:43
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MooGyMaN
Vad skulle i såfall denna fantasi produceras av? vi fantiserar ju utifrån saker vi upplever med våra sinnen. Eller hur? om inget annnat existerade så hade vi aldrig kunna samla in grundläggande stoff för att kunna börja producera denna stora fantasi...

Enligt solipsisten torde detta då inte heller vara det vi tror att det är. Du förklarar vad fantasin produceras av i världen såsom du tror att den existerar (alltså inte som något som enbart kommer från dig själv). Solipsisten kanske ser det som att det är drömmen/fantasins sätt att förklara världen som du skapar i ditt huvud. Eftersom världen är skapad i ditt huvud så är detta ursprunget till allt och yttre omständigheter har inget med saken att göra.
Jag är knappast solipsist själv men jag älskar att filosofera i olika system för att se vad man kommer fram till .
Citera
2004-07-06, 15:15
Medlem
Capones avatar
Lite kuriosa: inom modern satanism är solipsism den tredje dödssynden
Citera
2004-07-06, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vraxoin
Vad tror ni om solipsism? Denna filosofi, som sägs vara omöjlig att motbevisa, går i korthet ut på denna tanke: hur vet du att du inte är ensam? Hur vet du att det finns någon extern verklighet över huvud taget, någonting utanför dig själv? Tänk om endast du finns, och allting annat är endast en produkt av din fantasi, en dröm, om du så vill? Kan man endast vara säker på sin egen existens?

Naturligtvis låter denna 'teori' helt absurd, vilket den är. Samtidigt är den så gott som omöjlig att motbevisa. Du tänker kanske, jag mottar ju intryck hela tiden från den yttre världen? Intryck, visst, men kan du vara säker på att de kommer utifrån, inte inifrån dig själv?

En absurd tanke, men en tanke som måste ha slagit många, eftersom den är så basic, så att säga. Fast det är klart, om solipsismen är sann, finns ju endast jag

solipsismen är kanske till en början intressant, men efter lite eftertanke helt förkastlig och inte värd att spendera sin tid på. möjligtvis om man här väldigt lite att göra
Citera
2004-07-08, 03:16
Medlem
Lechonians avatar
Solipsismen, liksom allt annat som har med filosofi att göra, bygger på logiska resonemang och härledningar. Hur kan man då bevisa att logik i sig är korrekt? Bara för att vi (och andra) tycker någonting är logiskt eller rätt betyder det inte att det verkligen är så ur någon annan synvinkel än den vi själva upplever oss ha.

Så om 1) logikens korrekthet inte kan bevisas och 2) ovanstående paragraf är baserad på logik, följer att 1) denna post lugnt kan ignoreras, 2) filosofi är enbart en gissningslek utan facit och 3) dags att gå och lägga sig.

P.S. Alternativ 2, att filosofi enbart är en gissningslek kan också ignoreras med tanke på att detta alternativ är baserat på en logisk härledning. (Fast det är å andra sidan denna fotnot också så...)

Slutsats: Ingen vet någonting (eller så gör de det (omöjligt att veta (eller inte omöjligt att veta))).
Citera
2004-07-08, 03:25
Bannlyst
Citat:
Ja fantasin är ju inte kapabel att skapa nya saker, bara varianter på vad den redan upplevt.
Det där stämmer inte ett jota.. Jag har drömt om så mycke som inte finns som ja inte orkar dra upp här.. Trogna, snygga kåta tjejer som ett exempel.. Att jag kan flyga, har aldrig sett en människa flyga.. Att jag drunknar och dör, har jag aldrig gjort. men en gång va det nära iofs..

Nä jag tycker Solipsismen är en bra grejj, om den existerar alltså, för att få en få människor att fundera..
Citera
2004-08-02, 01:38
Medlem
Draugs Hargs avatar
Solipsism

Jag undrar lite över den här filosofin som jag hoppas att kunna upplysas om

Jag har förstått så långt att den som tänker existerar oberoende av alla andra. Eller är jag på helt fel spår nu?
Citera
  • 1
  • 2
  • 11
  • 51
  • 101

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in