Citat:
Ursprungligen postat av
jagesnyggast
Är det inte så, att om den metafysiska solipsismen är sann, så existerar det ju faktiskt inte någon (annan) som bevisen kan framläggas för, dvs alla former av bevis kan bara produceras och utgå ifrån den interna fenomenologiska erfarenheten hos det enda subjektet. Med andra ord ankommer det då, på den som istället vill bevisa icke-solipsismen att göra detta, givet att icke-solipsismen är sann. Om den inte är sann, ja då kan den ju inte heller bevisas i kraft av faktumet att den ej är sann. Det föreligger således ett ontologiskt dilemma vad avser möjligheten att bevisa eller icke-bevisa solipsismen. Eller?
Grejen är dock att om nu metafysisk solipsism är sann, så betyder det att jag inte existerar och ditt medvetande är det enda som existerar(nu är det egentligen tvärtom
, men låt oss utgå från att du är det enda som existerar).
Alltså är dataskärmen du tittar på, inklusive jag en illusion.
Men både jag och dataskärmen existerar, i alla fall på sådant sätt att ditt undermedvetna skapar mig och dataskärmen. Jag och dataskärmen existerar inte, men illusionen i ditt medvetande existerar. Därmed skulle ditt medvetande möjligtvis kunna skapa en illusion som belägger bevis.
Makes sense?